Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2024-03-04, 13:06
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Olivoljan

Läser att många väljer bort olivolja, nu när priserna stigit så mkt. För mig är inte smärtgränsen nådd, även om det är mkt dyrt. Olivolja är ett måste och går inte att ersätta med t ex rapsolja. Men, visst steker man inte lika ofta i dyr olivolja, utan där kan billigare oljor väljas. Men olivoljan tål ju inte högre temperaturer ändå.

I bland hittar man olivolja av obestämbart märke som är billigare, men kollar man innehållsförteckningen, så kan det vara 60 % olivolja och resten annan. Det är ju rena bondfångeriet att kalla det olivolja. Får man ens göra det?

Hur gör ni med dessa ädla droppar?

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2024-03-04, 15:39
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Olivoljan

Enligt min åsikt är olivolja oumbärligt i matlagning! För att inte tala salladsdressing, finns ingen olja som så generöst sprider god smak till, ja allt!! Bara tänk det enkla: en bit nybakat grekiskt bröd doppat i olivolja, man behöver inget mer än så! Mums...!
När jag steker tar jag lika delar smör och olivolja, då "sprätter" det inte lika mycket.
Du har helt rätt, Netwolf, den börjar bli väldigt dyr. Men som ordspråket lyder: smakar det så kostar det...
Än är inte smärtgränsen nådd för oss heller, vi får hoppas på bättre skördar framöver.
Catlady, som gillar sydgrekisk olivolja från tex Kreta, Karpathos eller Lesvos......
Svara med citat
  #3  
Gammal 2024-03-04, 16:50
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Olivoljan

Jag får en 1 1/2 liters flaska olivolja av "min" taxichaffis på Kreta varje år, då han har skördat sina olivträd.
Det räcker för mig hela året, eftersom jag har ett ensamhushåll.
Jag är nu väldigt tacksam för detta, då priserna har gått upp så ohemult! Det var ett dåligt olivår förra året, så olivoljan är inte billig i Grekland heller.

Sedan tycker jag att den grekiska olivoljan är godast, då andra medelhavsländer blandar sin olivolja med andra länders olivolja. Det gör man inte i Grekland.
Dessutom är det en speciell känsla att använda Georges olja, då han har visat mig sin olivodling!

Birgitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2024-03-05, 05:07
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Olivoljan

Att priset på olivolja har stigit, ja det har man ju märkt. Och då tycker jag att man skall vara ännu noggrannare med kvaliteten. Kan vara lite svårt i den vanliga matbutiken, men det gäller att vara skärpt. Här i Finland köper jag helst "Terra Creta" från den vanliga matbutiken. Sen är den absoluta Number One "Happy Olive" som kan köpas via nätet också i Sverige. Jag har skrivit om den oljan tidigare också så nu skall jag inte ta det i repris. Men väldigt mycket info om olivolja i allmänhet finns på deras sida så om man ens är lite intresserad av olivolja så rekommenderar jag läsandet.

Och Birgitta, använd din olja från George flitigt. För olivoljan skall användas så färskt som möjligt även om den i princip nog är hållbar.

Jag hoppas verkligen att nästa skörd i Grekland kommer att bli bättre. För det är nog grekerna själv som lider mest av de höga priserna.

/ Anne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2024-03-08, 17:32
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 360
Standard Sv: Olivoljan

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Här i Finland köper jag helst "Terra Creta" från den vanliga matbutiken. Sen är den absoluta Number One "Happy Olive" som kan köpas via nätet också i Sverige.
/ Anne
Hej, bra tips som alltid från stammisarna här på forumet. Jag beställde en 3 l dunk Happy Olive, då du tipsade om det Alala, kring årsskiftet tror jag, det var en julklapp 🎁 till hushållet, och den är redan slut! Så grön och fräsch och helt otroligt smakrik (och nyttig) övriga olivoljor bokstavligt talat bleknar i jämförelse...

Intressant det ni skriver om sydgrekiska oljor. Vad har de gemensamt? 🫒🫒🫒
Svara med citat
  #6  
Gammal 2024-03-08, 22:08
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Olivoljan

Getpinglan: nu kan jag bara svara för mig själv och min gom!
Tycker att de sydgrekiska olivoljorna har mer smak, framförallt en liten "pepprighet" som tilltalar min gom. Kanske hör det samman med att dessa olivträd växer i ett torrare klimat och därför ger lite mindre olja men med mer smak? Vet inte, spånar bara..... Sedan har det ju med olivsort att göra också och det är svårare eftersom man sällan skriver ut sorten på flaskorna. Dock fick jag för många år sedan lära mig att en riktigt gammal olivodling som klarat sig från bränder ger den bästa oljan vad gäller smak, om än i mindre mängd. Ska man dra en slutsats av det är det väl att träden ska lämnas att växa ifred och bara försiktigt ansas vid behov.
Som Netwolf så riktigt påpekade måste man numer också vara uppmärksam på vilken olivolja man köper, det finns gott om "olivolja" som inte är OLIVolja utan något slags blandning Man får vad man betalar för.........Och allt som har blivit dyrt "förfalskas" också gärna av giriga människor!
Catlady, som anser olivolja vara en gudagåva.......

Senast redigerad av Catlady den 2024-03-08 klockan 22:27.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2024-03-09, 07:04
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Olivoljan

Getpinglan: så roligt att du gillade Happy Olive. Min olja är också slut för tillfället. Bara att beställa mera alltså. Har man en gång smakat denna olja fastnar man.

Catlady: när jag läser hur du skriver om olivolja så är jag helt säker på att du skulle gilla Happy Olive. Där hittar du pepprighet och färsk gräs så det räcker.

Här kan ni läsa om Happy Olive: https://www.happyolive.se/

Nu gör jag lite reklam igen och det finns ju andra fina oljor också, men precis som det har påpekats i denna tråd så skall man vara på sin vakt när man köper olivolja. Någon annan har kanske något annnat tips?

Och en högklassig olivolja kan användas till all matlagning (förutom majonnäs kanske).

Har ni bakat olivoljekaka nångång? Ofta står det i recept att man inte skall använda den bästa olivoljan till kaka, utan ta en neutral olja i stället. Beror naturligtvis vilken typ av kaka, men en olivoljekaka bakad med högklassig olja är verkligen god. Kan inte tänka mig att använda en "neutral" olivolja. Såna oljor hoppar jag över.

/ Anne
Svara med citat
  #8  
Gammal 2024-03-09, 12:13
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Olivoljan

Jag är lite sugen att gå in för Happy Olive jag med. Det låter lockande med denna gräsdoft och pepprighet.

Den bästa olivolja jag någonsin testat, köpte jag på en vingård i Provence. När man använde oljan hemmavid doftade det gräs i hela huset. Den var fantastiskt!

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2024-03-09, 15:31
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 360
Standard Sv: Olivoljan

Hej!

Catlady: Intressant med din teori om det sydgrekiska olivträdets fördelar.

Alala: Har inte bakat olivoljekaka, men jag såg ett paket grekiska köpekakor med ingredienser av bl a olivolja. Det gillar vi, inte palmolja alltså!

Netwolf: Roligt om fler stöttar Happy Olive. Jättefräscht på alla sätt. Rejält med "sting" i också, och man känner hur välgörande den är för kroppen. Extra extra kallpressad jungfruolja.

Naturligtvis kan man också hitta andra återförsäljare. Eftersom jag bor i Stockholm kan jag åka till Skärholmen och botanisera i Grekisk Livs sortiment, (det är som att stiga in i en matbutik i Grekland, komplett med doften av kryddor, gigantiskt höga lagerhyllor med tätt packade varor och grekisk musik i högtalarna.) Men de har också en webbshop. Köper man en dunk olivolja är man uppe i fraktfritt. Läste en säljtext på deras hemsida: (bifogar länk nedan) olivoljans fördelar i hela 10 argument: Får tas med en nypa salt, men de hävdar att det finns forskningsrön för följande, inte bara för hjärtat & huden, utan också mot:

alzeimer, depression, artit, stroke, diabetes 2, inflammation

Källa: Grekisk Livs, Skärholmen, Stockholm
https://www.grekisklivs.se/olja/olivolja-4l-5l/ (2024-03-09)
Rolig läsning utlovas. Liknande listor har man tidigare sett för vinets fördelar, men de är på tillbakagång tyvärr... Undrar just vad man kan få för sviter om man överdoserar olivolja? Svårt nu med priset alltså, men hypotetiskt alltså.

/Getpinglan
Svara med citat
  #10  
Gammal 2024-03-09, 22:43
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Olivoljan

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg
Undrar just vad man kan få för sviter om man överdoserar olivolja? Svårt nu med priset alltså, men hypotetiskt alltså.

/Getpinglan
Min gissning är att det kan vara starkt beroendeframkallande!

Masse
Svara med citat
  #11  
Gammal 2024-03-10, 07:00
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Olivoljan

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Min gissning är att det kan vara starkt beroendeframkallande!

Masse
Stämmer precis det! Och så färsk olja som möjligt. Kom ihåg att kolla bäst före datumet när ni köper olja i matbutiken.

/ Anne
Svara med citat
  #12  
Gammal 2024-03-10, 08:59
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 360
Standard Sv: Olivoljan

Kalimera!

Satt och snöade in på olika olivoljor, och det slutar med att det blir en ny dunk på Happy Olive. Priserna har inte stigit sen föra dunken, men väl begäret efter olivolja efter era poster

Just det förbrukningsdatum, 2 år efter skörden. Bör stå på flaskan/dunken! Såg att man också ska kolla efter surhetshalten, ju lägre desto bättre, många andra sorter jag kikade på hade exakt 0,8 % , så Happy Olive vann. (0,2 - 0,4. %. ) Den tidiga skörden som är deras konkurrensfördel verkar gynnsam ur flera synvinklar:

Näringsinnehåll (100ml) i Happy Olives olja:

Skördeperiod: Oktober-November 2023
Skördeområde (PDO) : Apokoronas, Kreta
Olivsort: koroneiki
Kategori: Extra virgin - jungfruolja (EVOO)
Surhet: 0,2-0,4% (måste vara under 0,8% i EVOO-olja)

/Getpinglan
Svara med citat
  #13  
Gammal 2024-03-10, 19:01
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Olivoljan

Jag får nog ta en titt på Happy Olive, jag med! Just sorten koroneiki är jag förtjust i och det där med surhetsgraden och förbrukningsdatum fick jag också lära mig tidigt av personen med olivträdskunskaperna. Tyvärr kan en del butiksinnehavare i Grekland bli lite irriterade när jag "gräver" längst in på hyllan för att hitta färskaste oljeflaskan. De vill ju sälja det äldsta först
Förr släpade vi (gubben!) hem 4 liters dunkar i handbagaget.... tungt var det....... Nu förhindrar flygbestämmelserna sådana excesser......
Catlady, "olivoljeberoende" sedan länge............

PS: finns det någon godare potatis än den som är friterad i olivolja?? Ok, tid tar det och lite meckigt är det med temperatur och sånt men så GOTT....

Senast redigerad av Catlady den 2024-03-10 klockan 19:12.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2024-03-11, 05:07
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Olivoljan

Catlady, när man blir "olivoljeberoende" blir man tydligen också lite bananas.

/ Anne
Svara med citat
  #15  
Gammal 2024-03-11, 19:41
Catlady Catlady är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Tyresö/Stockholm
Inlägg: 1 190
Standard Sv: Olivoljan

Har nog varit lite ,från födsel och ohejdad vana, och det accentuerades väl med suget efter olivolja och Grekland
Catlady, alltid lite "knäpp" .........

Senast redigerad av Catlady den 2024-03-11 klockan 19:46.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2024-03-13, 13:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Olivoljan

Köpte idag en halvliter från Elidia på Kreta som kostade 149 kr. Har inte smakat ännu. Det står inget om surhet på flaskan. Ska goggla.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2024-03-13, 16:06
Fältjäntan Fältjäntan är uppkopplad nu
 
Reg.datum: sep 2015
Ort: Vimmerby
Inlägg: 520
Standard Sv: Olivoljan

Har idag beställt 3 l olivolja från Happy Olive på Kreta.
Kerstin
Svara med citat
  #18  
Gammal 2024-03-14, 11:30
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Olivoljan

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Köpte idag en halvliter från Elidia på Kreta som kostade 149 kr. Har inte smakat ännu. Det står inget om surhet på flaskan. Ska goggla.
Hoppas den är god!

Citat:
Ursprungligen postat av Fältjäntan Visa inlägg
Har idag beställt 3 l olivolja från Happy Olive på Kreta.
Kerstin
Bra gjort! Jag beställde mera Happy Olive idag.

/ Anne
Svara med citat
  #19  
Gammal 2024-03-16, 18:19
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 360
Standard Sv: Olivoljan

Vad roligt olivoljan från södra Grekland flödar häråt! 🫒🫒🫒🫒

Idag fick jag hem min dunk Happy olive oil och gjorde en liten olivoljeprovning. Hade en slatt olivolja från Karpathos, (syrlighet under 0,49) inköpt förra sommaren (ett års förbrukning kvar). Men den nyligen upptappade oljan från Kreta (Happy Olive) var klart grönast, gräsig, och hade mer smak, eftersmak och fräschör. Tack till de finsk-grekiska entreprenörerna som gör det möjligt för oss också här i Sverige att få olivolja som smakar som den lokalproducerade olja man ibland fått njuta av på plats.

Kali orexi, nu blir det lammfärsbiff stekt i olivolja!

/Getpinglan. 🐐🛎️
Svara med citat
  #20  
Gammal 2024-03-17, 05:10
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 892
Standard Sv: Olivoljan

Citat:
Ursprungligen postat av Getpinglan Visa inlägg

Kali orexi, nu blir det lammfärsbiff stekt i olivolja!

/Getpinglan. 🐐🛎️
Låter gott! Det är nog så att man helst inte vill vara utan den oljan, får vänta några dagar till på min nya beställning.

/ Anne
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT