Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2007-06-26, 01:05
loulodias avatar
loulodia loulodia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 23
Standard 1000 frågor (vi flyttar snart!)/Så här gör vi

Ok inte 1000,men NÄSTAN I slutet av juli är det dags!!!! Har lite frågor som jag undrar om någon vet svaret på???Skulle va sååå tacksam!!!

*När vi kommer ner till Grekland måste vi visst anmäla oss hos polisen inom 8 dagar. Min man är Grekisk medborgare,men har inte bott permannent i Grekland på 17 år...måste han ha uppehållstillstånd eller räcker det md att han anmäler sig till polisen/folkbokföringen???

* Jag som Svensk medborgare måste väl söka uppehållstillstånd? Jag kommer inte att arbeta i Grekland till att börja med.Måste man arbeta för att få uppehållstillstånd???Eller räcker det att jag är "fru till grek"

* Hur får man ett AFM-nummer???Visst är det detsamma som ett svensk personnummer liksom????

* Min man kommer att jobba på "sitt" företag,men lönen är inte bestämd än.Är det verkligen skitlön där??han kommer jobba på TNT transport där,samma ställe han jobbar på nu. är orolig att vi inte kommer att klara oss..Jag kommer att plugga och får CSN....Är det så svårt att klara sig som man hör om????

* Jag har hotellutbildning i grunden.Kan inte tillräckligt bra grekiska (och skriva absolut nada). kan man få jobb på hotell må tro??? Kommr att anmäla mig till en grekiska kurs där nere och lära mig prata och skriva,då borde det gå???

*Vi kommer ta med ca 150.000 kr som buffert (säljer vårt hus med VINST). Visst borde det räcka som buffert?Tänkte mest att det är bra att ha tills jag kan börja jobba och så..kan ju ta ett tag....

* Frakta ner alla egna möbler,eller köpa allt nytt??? Verkar dyrt att flytta ner allt,men ändå krångligare att springa i 1000 affärer i Athen och handla möbler till ett helt hushåll.....

*Återigen...klarar man sig verkligen på 2 heltidslöner med "normalt betalt"????

* Vi kommer betala ca 700 eur i hyra för huset.Jag som svensk känner bara "oj va bra". Men är det inte dyrt????Så mycket betalar väl inte greker för sitt boende???Det är en 160 kvm 5.a i Glyfada.
Brukar el/värme/vatten ingå??? hörde att kyl/frys/spis etc inte ingår oftast,stämmer det????

*Mer papper som måste fixas eller är det bara uppehållstillstånd och AFM-nummer som behövs???Ska man inte folkbokföra sig,och hur då????

Förlåt det blev visst 1000 frågor...Hoppas jag kan få svar på nåra iaf
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT