Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-10-06, 10:05
Inga-Karins avatar
Inga-Karin Inga-Karin är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kolbäck i Västmanland
Inlägg: 116
Standard Vad är det jag har köpt?

Hej!

Jag har undert åren kikat på de små kvadratiska plastlådorna med små olikfärgade någon cm. långa "stickor" i, men aldrig tittat närmre på. Jag drog slutsatsen att det var rökelse. Nu har jag haft en behållare för rökelse hemma något år och tog beslutet att köpa en låda i Parga. Väl hemma upptäcker jag att de dels inte luktar gott och dessutom har en rund korkring med tillhörande metallskiva....Aha är det en veke till ett olivoljekärl? Vågar man testa?

Vh.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-10-06, 11:51
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Vad är det jag har köpt?

Inte kan jag säga säkert vad det är du köpt, men det låter som "livani", rökelse. Den kan ha olika doft . Man behöver inget särskilt kärl, ett dricksglas med vatten och en översta centimeter med olja duger också.

Vår gamla Jaja brukade göra rökelsebitarna hemma och sälja i kyrkan där hon var städerska mm. Man köpte kådan i stora klumpar i Monastiraki, liksom doftessensen. Vi hjälptes åt att krossa klumparna och när det blev ett pulver satte hon till doftessensen. Sen kavlade vi ut långa makaronstänger och klippte i bitar. Ett hårt jobb!

De man köper på supermarket används överallt i hemmen och i kyrkorna och du har nog kännt doften på morgonen när husmor gjort korstecknet i dörröppningar och fönster. Aios O Theos!

Korkskivan flyter på oljan och drar upp olja i veken. När det brinner stadigt pillar man dit en bit livani.

Senast redigerad av Monica P den 2013-10-06 klockan 12:21.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT