Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2016-03-11, 23:41
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Avfyra skarpladdat vapen inom tätbebyggt område? Då känns inte bötesbeloppet fel. Minns jag inte fel, rusade marodören direkt från baren. Vem vet vad han kunnat träffa eller inte i sitt tillstånd.
Tycker inte ett dugg synd om karln. Även om jag kanske inte hade polisanmält, så tycker jag i slutändan att Arne gjorde det rätta. Han följde sitt hjärta och polisanmälde. Det tycker jag tyder på kurage!

/Netwolf
Svara med citat
  #62  
Gammal 2016-03-12, 07:30
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Jo det är kurage..men jag är lite orolig för hur mötet med "marodören "nu blir I fortsättningen. Han är väl också stammis på Waters Edge?

Vi får väl höra om det vid nästa besök kanske?

Lissi
Svara med citat
  #63  
Gammal 2016-03-12, 08:40
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Ja, det blir spännande...

Svara med citat
  #64  
Gammal 2016-03-12, 08:53
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016



Lissi
Svara med citat
  #65  
Gammal 2016-03-12, 09:53
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Ja Netwolf, den var nog bra!

/ Anne
Svara med citat
  #66  
Gammal 2016-03-12, 10:14
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Svara med citat
  #67  
Gammal 2016-03-12, 10:31
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Lördag 12 Mars. Chania

Lördag 12 Mars. Chania

Ånyo en vacker och solig morgon, YR.NO-s prognos till trots. Idag ska vi bevista festivalen här i Chania.
Våra två huskattor anlände denna morgon vid åttatiden att trakteras med mat från gårdagens doggybag samt en nyöppnad burk tonfisk i olja.

Gårdagen ägnade vi åt en promenad upp till den gamla vackra saluhallen att intaga varsin Ouzo samt knapra på mezetallrikens läckerheter. Så vankade vi hemåt att vila siesta. Vid pass sex gick vi upp till taxistationen att begära transport upp till Kato Darotso. Färden var sådär sju kilometer och betingade pris av åtta Euro.

Vi klev ut på det lilla torget och gick in på Nikos Taverna. Vi har besökt denna lokal en gång tidigare, och då i sällskap med Paul och Lisbeth. De har ju sitt hus just intill det lilla torget.

Vi parkerade oss inomhus att invänta Anita med sin man samt eventuellt Kicki. Till Anita hade vi medbringat en bunt chokladkakor av olika smaker.
För Kicki hade vi tre stora kaviartuber att lämna.

Jodå, alla tre gästerna anlände vid sjutiden. Gåvorna överlämnades samt beställde vi mat och vin till bordet. Tavernakvinnan föreslog en mix av husets goda mat. Kretensiska korvar, grönsaksrätter, ugnsbakat kött samt kyckling. Arne fick sina fina kryddiga köttfärsbiffar, dem han vid förra besöket mumsade i sig med välbehag.

Vi tyckte det var lite synd att Anitas man ej kunde vara med i samtalet. Han förstår dock svenska, men kan inte tala språket.


Vid tid strax efter klockan nio begärde Arne in notan. Densamma stannade på blygsamma 65 € för hela sällskapet. Arne tog hela notan.,

Vi fick erbjudande om gratis transport hem till Old Town av Anitas man, ett erbjudande vi genast anammade.

Vi avslutade kvällen med en isad Ouzo på ouzerian nästgårds Taverna Röda cykeln.

Avslutningsvis, lite om marodörens böter på 800 €. Vi har via Echaterine på Haris Hotel i Paleochora erfarit att marodören är byns störste fårfarmare och mycket rik. Farmaren har en stor Hacienda uppe i bergen och jaktmarker i anslutning därtill.

Några krokodiltårar behöva alls ej fällas rörande de 800 Eurona i böter…
Hade en jägare börjat skjuta vilt inne i centrala Umeå efter restaurangbesök, då hade detta renderat fängelsestraff samt indragen vapenlicens.

Lite bilder från gårdagen ligga strax inne i galleriet under ”Lördag 11 Mars”

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #68  
Gammal 2016-03-12, 14:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Lördag 12 Mars. Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Hade en jägare börjat skjuta vilt inne i centrala Umeå efter restaurangbesök, då hade detta renderat fängelsestraff samt indragen vapenlicens.
Precis! Jag tycker att du gjorde helt rätt, och jag skulle ha gjort detsamma. om jag hade vågat.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Lite bilder från gårdagen ligga strax inne i galleriet under ”Lördag 11 Mars”
Maten ser helt underbart god ut!
Svara med citat
  #69  
Gammal 2016-03-12, 14:20
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Tack för en fin rapport igen. Anita är väl hon som har den fina bloggen? Den är en av mina favoriter. Och Kicki, är det hon som tidigare var aktiv här på Kalimera? Henne saknar jag här.

Trevlig fortsättning på lördagen!

/ Anne
Svara med citat
  #70  
Gammal 2016-03-12, 15:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Lördag 12 Mars. Chania

Vilken god mat det ser ut att vara!


Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Precis! Jag tycker att du gjorde helt rätt, och jag skulle ha gjort detsamma. om jag hade vågat.
Precis så tycker jag också. Jag hade inte vågat anmäla av rädsla för hur jag själv skulle bli behandlad efter det. Bysammanhållningen kan vara stark. Just därför tycker jag att Arne visade civilkurage som gjorde det.
Svara med citat
  #71  
Gammal 2016-03-12, 16:54
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Till Arne.Han vågade göra.
Svara med citat
  #72  
Gammal 2016-03-13, 09:34
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Söndag 13 Mars. Chania

Söndag 13 Mars. Chania.

Morgonen inleddes med ett förfärligt pinglande från kyrkklockorna i den närbelägna kyrkan.

Vår svarta huskatt anlände vid pass halv åtta att mumsa i sig Arnes schnitzel från gårkvällens doggybag.
Vid lunchtid igår gick vi de få stegen upp till saluhallen att intaga vår lunchouzo kompletterad med det goda mezefatet. Detta fat räcker mycket väl till som lunch för oss två.

Det var 24 grader ute och soligt. Karnevalsstämning rådde i Old Town. Ungdomen hade spökat ut sig i färgglada dräkter och hög musik dånade ut från ambulerande musikanläggningar. Folkloreartister sjöng och dansade i snart sagt varje gathörn.

Vid halvtvåtiden vandrade vi hem att vila siesta. Birgitta kände av ett par svaga skalv enär vårt Hotel vibrerade lite. Heltvisst har det varit en hel del skalv på sydkusten invid Paleochora, allt enligt vännen Jörg på Radio Kreta.

Vid femtiden gick vi ner till vår stamtaverna ”Steki” att spisa middag. Arne fann tycke för en Pork Schnitzel medan Birgitta fastnade för kycklingfilé. Vi sporde kyparen om det var möjligt att kunna få en god sås till maten. Jovisst, vad vill ni ha? Vi beställde grönpepparsås, och densamma inkom i samband med maten.

Såsen såväl som maten smakade förträffligt gott. Notan landade på 24 € inklusive ett krus vitt. Med notan följde en terrin flygfotogen samt goda syltade citrusskivor.

Hela denna vecka har vi noterat att näringsidkarna i turistbranschen nu uppmärksammat att turisterna börjar återvända. Det målas, borras, slipas och spacklas i byn så det står härliga till. Små hantverkarbilar kan skådas parkerade i gränderna.

Nu strax ner till Taverna Röda Cykeln att intaga lunchouzon med tillhörande mezetallrik. Vår fina saluhall har stängt söndagar.

Det var lite mulet i morse men nu verkar solen vara tillbaka igen.

Bilder från gårdagen ligga så strax inne i galleriet under ”Söndag 13 Mars”


Arne och Birgitta
Svara med citat
  #73  
Gammal 2016-03-13, 11:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Söndag 13 Mars. Chania

Har den lilla svarta jagat bort konkurrenten om maten, tro ...

Chania låter som ett väldigt bra off season-val!
Svara med citat
  #74  
Gammal 2016-03-13, 17:07
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Söndag 13 Mars. Second opinion

Efter vår siesta kunde vi konstatera att det regnade ute. Det allra första regnet sedan vi till Chania anlände för en vecka sedan.
Dock behövs varje regndroppe här på Kreta enär det varit så regnfattigt under vintern.

Vi sitta nu ånyo på vår favorittaverna To Steki att spisa middag. Arne fick sin goda levergryta medan Birgitta valde en lokal specialitet vid namn Konto Souvli.
Båda rätterna smakade förträffligt gott.

Nu har regnet upphört. Karnevalen är i full fart idag och ska avslutas under måndagen.
Denna kväll kunde vi konstatera att det var betydligt mer matgäster här på Tavernan. Merparten grekiska barnfamiljer.


Notan vår stannade på 20 € inklusive vinkruset.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #75  
Gammal 2016-03-13, 18:08
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 884
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Och jag börjar bli lite orolig för ni har väl inte så många dagar kvar i Chania? Ojoj, njut ni!

/ Anne
Svara med citat
  #76  
Gammal 2016-03-13, 18:27
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 319
Standard Sv: Söndag 13 Mars. Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Visa inlägg
Hela denna vecka har vi noterat att näringsidkarna i turistbranschen nu uppmärksammat att turisterna börjar återvända. Det målas, borras, slipas och spacklas i byn så det står härliga till. Små hantverkarbilar kan skådas parkerade i gränderna.
Har ni gått förbi Kalderimi och sett om det är öppet? Har ni möjligen sett till La Casa Georgos?
Svara med citat
  #77  
Gammal 2016-03-13, 20:51
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Kalderimi, vad betyder det nu, någon som vet?

Birgitta, jag tycker det är så fint att du fortsätter att resa även om du har problem med och värk i dina knän. Bra att du överlåter besök på Krigsmuseum och annat mer eller mindre "nödvändigt" till Arne och spar lite på krafterna. Det är skönt med några timmars egentid också.

Jag skulle nog inte känna mig helt trygg i Paleochora om jag var Arne. Rätt eller inte..., men mannens temperament känner vi ju bara från en impulsiv sida.
Kanske dags att söka nya områden för nästa nyårsresa, östra Kreta är också fint.
Härligt att ni har haft en sådan fin vecka i Chania!
Svara med citat
  #78  
Gammal 2016-03-13, 21:12
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Söndag 13 Mars. Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Har ni gått förbi Kalderimi och sett om det är öppet? Har ni möjligen sett till La Casa Georgos?

Kalderimi var öppet förra veckan iaf


// Malin
Svara med citat
  #79  
Gammal 2016-03-14, 08:24
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Måndag 14 Mars. Chania

Måndag 14 Mars. Chania

Idag är det enligt den Grekisk-Ortodoxa kalendern ”Den rena måndagen”
Detta innebär att fastan nu inleds samt pågår i 48 dagar fram till Påsk.
Idag ska de renläriga endast äta skaldjur, bläckfisk samt grönsaker. Bläckfisk och grönsaker är som bekant Djävulens föda enligt Arne, så det får väl bli skaldjur i stället denna dag.

Det har även i natt regnat en hel del och det är molnigt över Chania med en temperatur på dryga 15 grader nu på morgonen.
Vår svarta huskatt anlände vid åttatiden att mumsa i sig kycklingsfilén från lördagens doggybag.

Igår vid lunchtid gick vi upp till Taverna Röda cykeln att intaga lunchouzo med tillhörande mezetallrik. Det var gott om greker på de öppna uteställena. Barnfamiljer vandrade runt i byn att besöka karnevalaktiviteter.

Efter siestavilan började det ånyo regna kraftigt. De ambulerande gatuförsäljarna hade bytt sortiment från klockor och krimskrams till paraplyer.

Vid halv fem gick vi snabbt ner till vår stamtaverna To Steki. Regnet rann i strida strömmar längs grändens gatstenar.
Inne i lokalen var det rätt gott om gäster, merparten grekfamiljer med barn.

Arne kunde beställa sin goda levergryta medan Birgitta fick Kontosouvli, en rätt Kickt rekommenderade vid träffen uppe på Nikos Taverna i Kato Daratso. Enligt Birgitta var Nikos kötträtt mycket godare än den här på To Steki.

Notan stannade på dryga 20 € inklusive ett krus vitt.

Tvenne bilder på våra maträtter ligga nu inne i galleriet under ”Måndag 13 Mars”

I eftermiddag ska vi packa våra ränslar inför tisdagens hemresa. Vi ska förbeställa en taxi till klockan nio för färden ut till Chania Airport.
Flyget avgår 11.30 via Athen – Copenhagen – Stockholm, genomgående bokning med Aegean/ SAS. Sista etappen hem till Umeå blir med Norwegians sena kvällsflyg.

Nu vid niotiden denna morgon har regnet upphört och en livgivande sol visar sig åter över Old Town i Chania.

Arne och Birgitta
Svara med citat
  #80  
Gammal 2016-03-14, 08:48
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 739
Standard Sv: Marsresa till Chania 2016

Ååh...den där levergrytan!!! Har den något namn? Den måste jag prova i juni! Tack A & B för alla mat- och restaurangtips i Chania. Det kommer att bli ett grundligt besök för ni har verkligen inspirerat mig att nyupptäcka stan.
Ha en fin hemresa!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT