Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Kalimeras hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2015-09-16, 18:43
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Som vanligt lockar (och rockar!) dina bilder otroligt mycket! Pylos därmed tillagd på vill-åka-till-listan! Hade några svamliga tankar att man skulle ta nåt annat än Grekland nästa år, men har nu nyktrat till och planerar Grektripp igen!

/Netwolf
Svara med citat
  #62  
Gammal 2015-09-16, 19:10
Disse76s avatar
Disse76 Disse76 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2014
Ort: Bålsta
Inlägg: 297
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Vilken härlig resa, En hel del av dina kort är underbara!

Angående 4-hjulingarna på Grekland så förstår jag att dom är lite bångstyriga att handskas med, Såg många på Santorini där hjulgeometrin är helt åt helsike, något man t.o.m kan se med blotta ögat! Då blir dom vingliga när man kör rakt fram samt överkänsliga i små svängrörelser.

Men det blir väl så med 4-hjulingar som hyrs ut, Många kör väl in i trottoarkanter m.m och då blir det lite knas i framvagnarna...

Sorry för lite OT, Men har med mitt yrke att göra...
Svara med citat
  #63  
Gammal 2015-09-16, 19:24
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Som vanligt lockar (och rockar!) dina bilder otroligt mycket! Pylos därmed tillagd på vill-åka-till-listan! Hade några svamliga tankar att man skulle ta nåt annat än Grekland nästa år, men har nu nyktrat till och planerar Grektripp igen!

/Netwolf
Svara med citat
  #64  
Gammal 2015-09-16, 19:41
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Sä härligt att du är så positiv Janne. Förväntningarna var ju höga, åtminstone mina . Hoppas fortsättningen är lika bra!

/ Anne
Svara med citat
  #65  
Gammal 2015-09-16, 20:47
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Vad roligt att du tycker om det! Pilos är också min favorit, handlade där var och varannan dag. När det var säsong så satte jag mig alltid ner vid torget och bara njöt av de vackra vyerna framför mig.
Det är rätt lugnt med turister i hela området, mest är det i augusti då grekerna själva har semester och de firar den gärna i området.
Vi andra turister är lite "sega" på att åka dit bara för att det inte är en ö en kommentar jag ofta fick höra när jag försökt beskriva hur vackert det är och vilka stränder det finns det verkliga genuina Grekland...." men det är ju fastlandet!?"
Svara med citat
  #66  
Gammal 2015-09-16, 22:01
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 701
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Tack för alla trevliga bilder.

Pylos verkar vara en höjdare.

/pawik
Svara med citat
  #67  
Gammal 2015-09-16, 23:10
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Vi syntes Finikounda også var spesielt koselig og hadde kjempefin strand, noe du virkelig har bekreftet med bildene dine.
D e t betyr jo ikke at vi ikke likte Pylos v e l d i g godt Og om man reiser på badeferie med barn, så er Finikounda et kjempegodt valg

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Finikounda var jättefint, men Pylos är finare, byn växer för varje dag.
Ja, Pylos er en virkelig vakker og fin by, vi bare m å tilbake og se mer på den siden og, selv om vi har Kardamilisiden "i hjertet"


Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
I morgon åker jag vidare till Koroni. Jag blir hämtad klockan 10.00, och det ser jag fram emot!

Vi hörs när vi hörs!
Jeg gleder meg til å bli med deg til Koroni
men først tusen takk for dagens flotte Pylosbilder
Svara med citat
  #68  
Gammal 2015-09-17, 07:51
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Vackra bilder från en, uppenbarligen, väldigt vacker plats.
Tack för fina rapporter.
Svara med citat
  #69  
Gammal 2015-09-17, 07:55
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Som vanligt lockar (och rockar!) dina bilder otroligt mycket! Pylos därmed tillagd på vill-åka-till-listan! Hade några svamliga tankar att man skulle ta nåt annat än Grekland nästa år, men har nu nyktrat till och planerar Grektripp igen!

/Netwolf
OM man tröttnat lite på öarna för stunden så tror jag Peleponessos är ett finfint alternativ. Båda gångerna jag varit där så har jag tänkt mycket på att man blir påmind om hur det var i Grekland då jag reste dit de första gångerna. Det är verkligen som de säger att där hittar man fortfarande det riktiga Grekland (även om det låter en smula förmätet gentemot de vackra öarna).
Svara med citat
  #70  
Gammal 2015-09-17, 08:00
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
har jag tänkt mycket på att man blir påmind om hur det var i Grekland då jag reste dit de första gångerna.
Precis så upplever jag det också. Känns nästan som att jag är i Grekland för första gången.
Svara med citat
  #71  
Gammal 2015-09-17, 18:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

I morse sa jag adjö till underbara Pylos med ett: Hejdå Pylos, vi ses igen till våren. När det var klart blev jag hämtad av anneli56 här på forumet. Hon var så himla snäll som körde hit för att köra mig till Koroni! Tack snälla Anneli!



När vi kom fram checkade jag in på hotellet varifrån jag hade denna utsikt från balkongen.


Sedan hade vi, tillsammans med två andra svenskar som har hus här, en mycket trevlig pratstund på ett av ställena längs den fina hamnpromenaden. Det är 15 år sedan jag och Annelie träffades, och ingen av oss hade åldrats. Visst är det fantastiskt.

Resten av dagen gick åt att reka och fota i byn och uppe på fästningen. Koroni skiljer sig mycket från Pylos, och det är just det som är så roligt med att resa runt, man får uppleva så många olika saker. Koroni är hur fint som helst, och mycket mer fotogeniskt än Pylos, om man gillar att plåta - som jag gör – finns det hur många motiv som helst.



Jag gillar att det är så mycket färger, som på denna bild.




Vyn över byn är inte dum den heller.


Förutom att vandra omkring i byn har jag gått upp till fästningen. Jag ska dit igen, för där var jättefint.



På vägen upp träffade jag några damer som bar den här brickan. Jag blev förstås nyfiken och frågade vad det var, och fick en lång förklaring.




Senare träffade jag den här damen som lagade ett otroligt långt fisknät. Jag frågade om hon skulle gå igenom hela nätet, och svaret var ja.


Jag förstår att det är många som är nyfikna på vad jag åt till lunch idag. Här kommer svaret.



Surprise! Lunchen kostade 1 € mindre än i Pylosområdet. När jag skulle dricksa sänkte ägaren priset med det jag hade tänkt ge i dricks. Kan bara hända i Grekland.




När jag kom hem på rummet vid sexsnåret hade min vackra utsikt byts ut mot denna Om ni har läst Liftarens guide till galaxen förstår ni hur jag helt plötsligt fick det. Nu ska jag gå ut och äta.
Svara med citat
  #72  
Gammal 2015-09-17, 18:52
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Ser fortfarande ljuvligt ut. Tack för fina bilder, igen!

/ Anne
Svara med citat
  #73  
Gammal 2015-09-17, 19:07
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Så fina foton! Sen kan jag tippa att brickan kvinnorna bar var till en "Kollivo"-träff, en minnesgudstjänst för anhöriga döda. Det sker på vissa tider efter dödsfallet. Dekorationerna skiljer sig åt i olika landsdelar, men innehållet är kokta vetekorn blandade med socker, kanel, mandel, pinjekottfrön och granatäpplekärnor, silverfärgade små kulor och kanske annat med. Man kan vara med själv och se medan den dekoreras av kunniga kvinnor, eller skicka en beställning om man bor utomlands, så gör många här på alla själars dag. Nästa dag läser prästen över brickan- ibland är det många samtidigt- och så delas godiset ut på små fat ihop med kaffe, eller portioneras i påsar att ta hem. Seden lär vara urgammal, säkert förkristen, och har att göra med vetekornets kraft.
Svara med citat
  #74  
Gammal 2015-09-17, 19:11
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Underbara bilder igen.. särskilt den på butiken i alla de fina färgerna.. att gå in där hade varit spännande!
Gjorde du det?

Ja, du man tröttnar aldrig på greksallad!..
Svara med citat
  #75  
Gammal 2015-09-17, 19:26
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Tack själv Janne!Det var kul att träffas och du vågade åka med en som "kör som en grek".Vi är ju evigt unga, visst är är det fantastiskt ,måste vara vår kära Grekland som håller oss unga!

Monika tack för infot,har alltid undrat vad som ingår i dessa "kakor".

Den färglada butiken är en av många små där det finns allt,även om man inte kan tro det
Svara med citat
  #76  
Gammal 2015-09-17, 19:31
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Vackra foton på Koroni.
Ser att de kommit en liten bit längre med vägbygget nu. Jag och Anneli satt på restaurangen som ligger precis bredvid ditt boende Janne. Om du inte redan har testat den så kan jag verkligen rekommendera den. Och särskilt de fyra ugnsbakade ostarna. Och särskilt det röda vinet till! MUMS!
Svara med citat
  #77  
Gammal 2015-09-17, 22:05
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Nämen....! Damen med fisknätet är ju samma tant som Susie har i sin bildgåta!!!
Svara med citat
  #78  
Gammal 2015-09-17, 22:42
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Det var hit jag kom den allra första vintern i Grekland...till Koroni området och byn Charakopio. Drack morgonkaffet på balkongen och tittade på de snöklädda topparna på Taygetos berget...sen var jag fast

Jisses det är 16 år sedan nu i vinter

Senast redigerad av Agda den 2015-09-17 klockan 22:57. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #79  
Gammal 2015-09-18, 06:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Så fina foton! Sen kan jag tippa att brickan kvinnorna bar var till en "Kollivo"-träff, en minnesgudstjänst för anhöriga döda. Det sker på vissa tider efter dödsfallet.
Tack för info Monica! Damen berättade inte lika utförligt som du, så tack för informationen! Det var nio dagar sedan hennes mamma hade gått bort.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
särskilt den på butiken i alla de fina färgerna.. att gå in där hade varit spännande! Gjorde du det?
Nej, den var stängd. Här är det strikt siestatängt.

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Vi är ju evigt unga, visst är är det fantastiskt ,måste vara vår kära Grekland som håller oss unga!
Där har vi svaret!

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Jag och Anneli satt på restaurangen som ligger precis bredvid ditt boende Janne. Om du inte redan har testat den så kan jag verkligen rekommendera den.
Jag kanske gör det en kväll, det är ju nära hem om jag skulle ta en ouzo för mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Nämen....! Damen med fisknätet är ju samma tant som Susie har i sin bildgåta!!!
Susies dam är större.

Citat:
Ursprungligen postat av Agda Visa inlägg
Det var hit jag kom den allra första vintern i Grekland...till Koroni området och byn Charakopio. Drack morgonkaffet på balkongen och tittade på de snöklädda topparna på Taygetos berget...sen var jag fast
Jag förstår att du fastnade!

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Tack för fina bilder, igen!
Tack själv!
Svara med citat
  #80  
Gammal 2015-09-18, 16:22
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Peloponessos – here I come!

Har haft ännu en dag i paradiset. Koroni växer hela tiden, och jag kan redan påstå att jag tycker lika mycket om Koroni som Pylos, fast på helt olika sätt. Jag hade en magisk kväll i går med god mat och spegelblankt hav. Helt underbart! Thira, du måste åka tillbaka hit.

Det blir en kort rapport idag. Har mycket att göra.



I morse gick jag upp tidigt så att fick uppleva soluppgången. Så vackert!




Efter frukost gick jag via kastrot till fina Zaga beach. Där hittade jag en skuggig vrå och en gammal bastmatta. Eftersom jag hade badbyxor med mig, förvånade jag mig, och bytte om, och gjorde något ovanligt...




... jag badade! Inte så konstigt, inte ens för mig, för vattnet var oemotståndligt.


Sen gjorde jag en massa annat som jag väntar med att berätta. Jag har träffat många trevliga svenskar idag, igen, sådana som har hus här, och så har jag träffat mäklaren som sålt husen. Mäklaren och jag har haft kontakt i mer än tolv år men inte träffats IRL , så det var på tiden att vi sågs. Tack för en mycket trevlig pratstund Göran!

Nu är ni förstås nyfikna på vad jag åt till lunch. Jo, det blev det gamla vanliga, och det var lika gott idag som alla andra dagar. Efter lunchen kom Anneli och Reijo förbi, och vi fick en trevlig pratstund tillsammans. Reijo och jag fortsatte att prata om ett ämne där vi slutade när vi senast sågs, för 15 år sedan!




Ni slipper bild på dagens lunch. I stället bjuder jag på den utsikt jag hade när jag åt lunch idag. På andra sidan (under berget) ligger Kardamilia, dit jag åker på söndag.




Valet är fortfarande en okänd historia. Det märks ingenting av att det är val på söndag, förutom att jag idag fick valsedlar, men jag fick bara från ett parti (Ny Demokrati), så jag hoppar över röstningen.




Jag avslutar med denna bild som jag har döpt till ”I skuggan av ett litet tamariskträd”.

I morgon ska jag åka buss. Kan bli så att jag inte hinner skriva något imorn, om det blir så får ni vänta till på söndag.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT