Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Milos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-01-03, 16:16
Håkan Frids avatar
Håkan Frid Håkan Frid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 69
Standard Båttrafik

Hallå där!
Jag och min familj har tänkt åka till några av öarna i sommar. Tyvärr måste vi åka i juli men det kan inte hjäplas. Vi har tänkt oss Milos, Naxos, Amorgos och Sifnos. Eller rättare sagt att besöka 3 av dessa. Vi tänker oss flyg till Aten. Flyg Aten-Milos och ev. Naxos-Aten när vi skall hem.
Tar tacksamt emot allehanda tips. Vi är 4 pers, 2 föräldrar och barn 19 och 16. Vi vill gärna bo i lägenhet alternativt hotell om det inte går.
Har någon erfarenhet hur man tar sig från ex. Milos till Amargos? Eller Milos-Sifnos. Och sedan då Milos/Sifnos till Naxos för flyg till Aten.
Det skrevs om OlympicAirlines? Vågar man inte boka flyg med dom nu?

Ha det bra alla Greklandsälskare!
Värnamohälsning
Håkan Frid
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-01-03, 17:13
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Båttrafik

Milos och Sifnos ligga närbeläget och rekommenderas. Sedan får ni ta er en funderare på det här med Amorgos!! Naxos går bra från Milos/Sifnos, men Amorgos ligga lite avsides på er rutt. Förvisso kunna ni nå Amorgos från Naxos, men det tar tid och dagar.

Begrunda

Arne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-01-03, 17:27
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Båttrafik

Jag håller med Arne!
När vi var på Milos för ett par år sen, hörde vi några diskutera på svenska hur de skulle ta sig till Amorgos, det lät tidskrävande och jag undrar om det inte blev ett uppehåll på Naxos på vägen.
Det är enkelt att ta båt från Pireus till Sifnos, och sen vidare till Milos.
Milos till Naxos tror jag inte är så omöjligt heller.

Abi
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-01-03, 18:26
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Båttrafik

Att ta sig fråm Amorgos till Sifnos var inget problem i somras. Vi åkte med en highspeedbåt. Tror att det gick att åka tvärtom också, dvs Sifnos-Amorgos.

Smultron
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-01-04, 09:17
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Båttrafik

Flying Cat 3 började sin trafik efter mitten av juni 2007 och gjorde det betydligt enklare för många att besöka ex både Folegandros och Amorgos vilket gjorde att betydligt fler besökte de här öarna. Själv reste jag i lågsäsong och höll mig till enkla färjerutten Santorini-Ios-Sikinos-Folegandros-Santorini. Stor skillnad från en vecka till en annan med helt andra kombinationsmöjligheter. Den nya tidtabellen började gälla den 16 juni om jag inte minns fel. Tror också att båten höll sina tidtabeller bra under högsäsongen men det vet någon annan kanske mer om.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-01-04, 09:58
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Båttrafik

Citat:
Ursprungligen postat av Smultron Visa inlägg
Att ta sig fråm Amorgos till Sifnos var inget problem i somras.
Stämmer. Så här såg tidtabellen ut den 22 september 2007.



De vita lapparna som sitter över vissa tider är indragna turer, det var sent på säsongen, under högsäsong gick det sex turer i veckan till Sifnos.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-01-04, 09:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Båttrafik

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Tror också att båten höll sina tidtabeller bra under högsäsongen men det vet någon annan kanske mer om.
Tiderna hölls bra även i september, utom då den beryktade stormen kom.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-01-04, 12:23
Håkan Frids avatar
Håkan Frid Håkan Frid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 69
Standard Sv: Båttrafik

Tack skall ni ha för era svar!Det brukar lösa sig på något sätt men det är skönt att ha lite koll på läget.
Jag tror på ditt tips Arne, att vi tar Milos, Sifnos och avslutar med Naxos för att enkelt ta flyg till Aten och från Aten (om vi nu inte väljer båt).
Vi har "båtluffat" et par gånger i Thailand och det är som här, man får inte tänka att man skall hinna med för många öar. Utan se till att dom ligger inom räckhåll och har bra förbindelser, man vill ju inte lägga alltför mycket tid på transporter även om det är en del av äventyret.

Ha det!
Bästa hälsningar
Håkan Frid
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-01-04, 13:00
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Båttrafik

Om ni väljer att åka highspeed från Aten till någon av öarna så rekommderar jag att ni bokar biljett i förväg. Det gjorde inte vi, vilket vi fick ångra för båten var nämligen fullsatt och inga biljetter fanns kvar när vi kom till Pireus.

Ha en trevlig resa!

Smultron
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-01-04, 13:30
Håkan Frids avatar
Håkan Frid Håkan Frid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 69
Standard Sv: Båttrafik

Tack för tipset Smultron!
Jag tror jag är lite för bekväm och blir lätt stressad över att se till att det funkar med båtarna. Jag tror vi kostar på oss flyg.
Om man då tänker sig flyg Aten-Milos, båt till Sifnos och sedan att avsluta med antingen Paros eller Naxos innan avslut med flyg till Aten. Vilket är att föredra, Paros eller Naxos. Naxos ligger lite längre bort från Sifnos men det kanske går någorlunda att transportera sig från Sifnos till Naxos? Sifnos-Paros ser ju ut som en Helsingborg-Helsingör-rutt och är troligtvis allra smidigast. Men jag har fått för mig att jag får ut mer av en vecka på Naxos än en på Paros?

Håkan Frid
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-01-04, 14:53
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Båttrafik

Paros är mindre än Naxos och har även bättre förbindelser med Sifnos. En vecka på Paros låter lite mycket, men en kombi med Antiparos kanske. Naxos är och andra sidan jätte fint. Men både ditresan (från Sifnos) och hemresan (till Aten) är längre. Syros ligger lite på hemvägen och ska ha fina stränder och en mysig stad. Av dessa öar har jag endast varit på Naxos. Lycka till med planerandet - det finns många altenativ!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-01-04, 15:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Båttrafik

Jag gillar både Naxos och Paros men sista åren verkar det ha blivit allt mer av skandinaviska turister på den förstnämnda ön. En vecka på Paros är inte alls för mycket och här finns mycket trevligt att göra. Bäst gillar jag att bo i Naoussa som är en charmig fiskby och en populär turistort. Badbåtar går till flera stränder bla den fina Kolymbithresstranden.

I Parikia har jag bott vid två tillfällen och här finns mycket krimskrams men många bra tavernor som serverar bra grekisk mat, smala gränder, roliga små affärer och kaffeställen. Staden har en mycket berömd kyrka dit många greker vallfärdar för att fira Maria Himmelsfärdsdagen. Var där ett år vid den tiden med min dotter och folklivet var enormt med mest grekiska turister.

I den gamla huvudstaden Lefkes går det att tillbringa många timmar med att strosa i gränderna, äta gott på någon av byns tavernor och kanske njuta av utsikten. Gillar ni att surfa är Golden Beach en bra strand att ta sig till här ordnas en del tävlingar och stranden har flera bra tavernor. Alyki är en fin by på sydsidan där jag tillbringat några timmar vid en rundtur på ön. Ligger lite i lä när det blåser mycket på nordsidan. Kan vara ett bra alternativ till att bo på någon av de andra orterna.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-01-04, 17:30
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 590
Standard Sv: Båttrafik

Siri: Vilken ö förutom Naxos har du besökt? Naxos verkar ha funnit en rejäl vän. Men läste att du varit på ytterligeare en.
/Ofelia
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-01-04, 23:29
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Båttrafik

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Siri: Vilken ö förutom Naxos har du besökt?
Santorini.

Citat:
Naxos verkar ha funnit en rejäl vän.
Riktigt! Naxos = paradiset på jorden.

Visst det finns säkert bra andra ställen men Naxos har något för alla. Bra stränder, trevlig stad, små byar, konserter i gamla stan, super mysigt. Man hittar alltid nåt som man tycker om. Jag tror också att reslängden har betydelse.. Vi var ju bara iväg en vecka, och då vill man ju få ut så mycket som möjligt. Naxos var helt enkelt det perfekta resmålet. Även om båtresan tar lång tid så inte gör det nåt för oss. Just nu ser det ut att bli 12 dagar i kykladerna till somaren och då hoppas vi inte bara på folegandros utan även att amorgos får ett besök... Visst vill vi tillbaka till Naxos, men nu känns det som om att vi vill luffa "på riktigt". Naxos har vi gjort för ett par år, nu vill vi se nåt nytt, men om ett par år, När vi har sett lite mer av grekland så kommer Naxos att få en ny stamkund. Kan inte tänka mig ett mer perfekt resmål. Upp till bevis i sommar. Men just nu är det äventyr som gäller.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-01-05, 12:05
Håkan Frids avatar
Håkan Frid Håkan Frid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 69
Standard Sv: Båttrafik

Hej igen och tack för nya svar!
Är det svårt att ta sig från Sifnos till Naxos?
Går det båtar varje dag från Sifnos?
Ser ut som att man åker från Sifnos till Paros och vidare från Paros till Naxos? Fungerar denna kombination på en dag? Så att man inte blir kvar på Paros till dagen efter. Vi åker från Sifnos slutet juli.

Hälsningar
Håkan Frid
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-01-05, 12:30
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Båttrafik

I følge gtp i dag så går det ingen ferge direkte til Naxos fra Sifnos. Du må nok bytte ferge på Paros. Derifra tror jeg det går ferge flere ganger om dagen...

Sjekk svaret mitt i et annet emne her..., båttidtabbeller inder kykladene så ser du hvordan man lett kan sjekke tider og distanser med gtp.gr.
Bare husk at ikke alt er lagt ut ennå og tider forandres stadig..., men en pekepinn får dere..

Ia
Svara med citat
  #17  
Gammal 2008-01-05, 12:31
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Båttrafik

Från Paros som har en av Greklands huvudhamnar går det många båtar per dag till Naxos och den båtresan tar ca en timme.

Eva
Svara med citat
  #18  
Gammal 2008-01-05, 19:14
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Båttrafik

Citat:
Ursprungligen postat av Håkan Frid Visa inlägg
Hej igen och tack för nya svar!
Är det svårt att ta sig från Sifnos till Naxos?
Går det båtar varje dag från Sifnos?
Ser ut som att man åker från Sifnos till Paros och vidare från Paros till Naxos? Fungerar denna kombination på en dag? Så att man inte blir kvar på Paros till dagen efter. Vi åker från Sifnos slutet juli.

Hälsningar
Håkan Frid
Vi åkte från Sifnos till Paros en tisdag i augusti 2005. Båten gick vid 7-snåret (försenad över en timme). Framme vid 10-11 tiden på Paros (kvällen).

Såg att ni hade med både Milos och Amorgos på er plan. En jobbarkompis till mig åkte från Sifnos/Milos till Amorgos via Santorini. Det var en snabbåt (Vodafone Highspeed 5 eller dyl). Båten fanns tydligen inte med som ordinarie, men körde tydligen hela rutten Pireus-Sifnos-Milos-Santorin-Amorgos-Pireus.

/Netwolf
Svara med citat
  #19  
Gammal 2008-01-06, 12:37
Håkan Frids avatar
Håkan Frid Håkan Frid är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 69
Standard Sv: Båttrafik

Tack för tipset!
Håkan Frid
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT