Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Milos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-03-03, 23:43
Lennartssons Lennartssons är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 30
Standard Kayak på Milos

Hej luffarvänner!
Vi har länge funderat på att ta oss till Milos. I juni ska det äntligen bli dags. Har läst på en sida att det går att hänga med på organiserade kayakturer. Är det någon som har erfarenhet av detta?
Hur är det att bo i Pollonia? Är det bättre att utgå från Adamas när man ska ta sig runt olika delar av ön?
Är det något som man inte bör missa (förutom båtturen)?
Finns det lokala matspecialitéer?

Tacksam för svar!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-03-04, 08:15
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Kayak på Milos

Citat:
Vi har länge funderat på att ta oss till Milos. I juni ska det äntligen bli dags. Har läst på en sida att det går att hänga med på organiserade kayakturer. Är det någon som har erfarenhet av detta?
Jag har flera gånger stött på kayakpaddlarna på Milos. Det ser onekligen trivsamt ut att sakta ta sig fram längs Milos besynnerliga kust. Tyvärr har jag aldrig haft möjlighet att paddla själv, vädret måste vara mycket bra för att jag ska ge mig ut, och så bra väder har det aldrig varit när jag besökt Milos. En dagstur kostar i alla fall runt 50 €.

Citat:
Hur är det att bo i Pollonia? Är det bättre att utgå från Adamas när man ska ta sig runt olika delar av ön?
Det är bättre att ha Adamas som bas.

Citat:
Är det något som man inte bör missa (förutom båtturen)?
Den antika teatern, katakomberna, kuststäderna Klima och Mandrakia bör ni inte missa, inte heller och några av de fantastiska stränderna, exempelvis Tsigrado, Paleochori och Sarakiniko. Milos har väldigt många och väldigt bra stränder, hur länge ni än stannar kommer ni inte hinna med att alla. Men oavsett hur länge ni stannar måste ni göra båtturen runt ön, vänta inte, åk så snart ni kan. Om det blåser upp, vilket inte är ovanligt i Kykladerna, ställs båtarna in.

Janne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-03-05, 15:12
Matte Matte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 81
Standard Sv: Kayak på Milos

Vi var på Milos förra året och bodde i Pollonia, trivdes jättebra!
När det gäller val av ort tror jag det beror på vad ni är ute efter, Adamas är en stad och Pollonia en by. Vi var där i juni och då var det lugnt och skönt i Pollonia, där finns några affärer, ett bageri och en biluthyrningsfirma som drivs av ett engelskt mycket trevligt par. Det går även bussar mellan Adamas och Pollonia, men jag är osäker på turtätheten.
Vi tycker också att Milos är en väldigt trevlig ö, massor av härliga stränder och vägar som är helt okej att åka omkring på.

//Matte
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-03-06, 19:57
Lennartssons Lennartssons är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 30
Standard Sv: Kayak på Milos

Tack för båda svaren! Egentligen vill vi få ut så mycket som möjligt av Milos. Vi uppskattar också lugnet och har läst att det skulle vara trevligt i Pollonia och att det går att ta sig över till Kimolos därifrån. Vill inte satsa för mycket tid på transporter. Anledning till att vi inte har valt Milos tidigare är att det ligger lite offside från huvudstråket. Men ju mer vi läst om ön desto mer intresserade har vi blivit av att åka dit. Om inte för något annat så för alla dessa fina badmöjligheter, det ser fantastiskt ut på bild.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-03-07, 18:30
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Kayak på Milos

Citat:
Ursprungligen postat av Lennartssons
Tack för båda svaren! Egentligen vill vi få ut så mycket som möjligt av Milos. Vi uppskattar också lugnet och har läst att det skulle vara trevligt i Pollonia och att det går att ta sig över till Kimolos därifrån. Vill inte satsa för mycket tid på transporter. Anledning till att vi inte har valt Milos tidigare är att det ligger lite offside från huvudstråket. Men ju mer vi läst om ön desto mer intresserade har vi blivit av att åka dit. Om inte för något annat så för alla dessa fina badmöjligheter, det ser fantastiskt ut på bild.
Samma här! Vi planerade från början att åka till Serifos, Sifnos och ev. Kythnos i sommar, men efter att ha läst ett resebrev här på Kalimera om Milos blev vi jättenyfikna på ön. Så nu får det bli Milos först, därefter Sifnos och ev Serifos. På skivan Kalimera mera finns det mycket bra information, tips och fina bilder.

Carina, som räknar dagarna......

Senast redigerad av Kalimera den 2005-12-28 klockan 15:30.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT