Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-06-22, 09:37
Paddingtons avatar
Paddington Paddington är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Storstad :)
Inlägg: 115
Standard Matsäck på planet?

Jag har verkligen läst till klockan var 02 i natt om alla regler på luftfartsverkets och sterlings hemsida, men de uttrycker inte helt klart om man får ta med sig egen mat.... Det handlar om barnmat och diabetiker, mat i diet. Vet ni?
(Reser med sterlings, om det har nån betydelse).
  #2  
Gammal 2008-06-22, 10:15
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Matsäck på planet?

Den där frågan har vi diskuterat en del om i annan tråd "Mat på planet" och det tycks som att det är olika regler för olika bolag. TUI-Fly tillåter det inte och har som orsak att det kan finnas allergiker ombord. Men det tycks som att det är en djungel av olika regler hitan och ditan..

//Monica
  #3  
Gammal 2008-06-22, 11:48
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Matsäck på planet?

Sterling har inget förbud mot medhavd matsäck:

Information finns i deras regler, kanske var ögonen halvständga kl 2 i natt
// Helén

  #4  
Gammal 2008-06-22, 12:28
Marcos avatar
Marco Marco är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Vänersborg
Inlägg: 211
Standard Sv: Matsäck på planet?

Så här står det på Sterlings sida i fliken "Under flygresan" och "Försäljning ombord" : "Vi ber vänligen våra gäster respektera att det inte är tillåtet att förtära medhavd mat och dryck ombord på Sterlings flygningar.Observera att vi inte erbjuder specialmenyer. Beställ specialmenuer här. "

Det finns möjlighet att beställa bl.a barnmat, glutenfri kost och för diabetiker.

/Marco
  #5  
Gammal 2008-06-22, 12:33
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Matsäck på planet?

Ja, undra vad som gäller?

Under Sterlings regler finns följande information som jag hittade:

"Mat för diabetiker
Det går inte att köpa diabetesmat ombord, men du kan förbeställa en särskild diabetesmeny här. Det är dock även tillåtet att ta med sig egen mat om man hellre vill det"

Det står ingenting om att du behöver visa intyg på diabetes, vad jag kan hitta, så då är det ju fritt fram
// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2008-06-22 klockan 12:44.
  #6  
Gammal 2008-06-22, 12:50
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Matsäck på planet?

Har frågat de som jobbar ombord å man får inte ha med sig varken dricka eller mat.
  #7  
Gammal 2008-06-22, 13:01
Paddingtons avatar
Paddington Paddington är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Storstad :)
Inlägg: 115
Standard Sv: Matsäck på planet?

dom vill ju bara tjäna pengar, men en mellismacka till barnen på resan hade suttit fint, särskilt när den ena av dom är svår att äta en hel del. O griniga ungar o hunger..ja...jag är matallergiker, har missat att jag kanske itne kan få tag i mellis utan det jag inte tål.. hm.
  #8  
Gammal 2008-06-22, 13:07
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Matsäck på planet?

Ska tydligen inte enbart vara för å tjäna pengar.De menar till hänsyn av andra passagerare,pga tex lukt från stinkande mat
  #9  
Gammal 2008-06-22, 13:12
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Matsäck på planet?

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla Visa inlägg
Ska tydligen inte enbart vara för å tjäna pengar.De menar till hänsyn av andra passagerare,pga tex lukt från stinkande mat
Fast varför skulle folk ta med stinkande mat? Nog tror jag att det ekonomiska skälet väger tyngre. En smörgås, lite sallad, en pajbit, frukt etc stinker väl knappast. Till barn under två år går det bra att ta med både egen mat och vatten även genom säkerhetskontrollen. När vi reste från Gran Canaria i vintras fick barnbarnet ta med två stora flaskor vatten genom säkerhetskontrollen vid hemresan.

Eva
  #10  
Gammal 2008-06-22, 13:47
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Matsäck på planet?

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla Visa inlägg
Har frågat de som jobbar ombord å man får inte ha med sig varken dricka eller mat.
Då har de alltså felaktig information på sin hemsida, att man inte får ha dricka genom säkerhetskontrollen, det är ju en sak (visserligen i mina ögon fjantigt) men det är ju den värld vi lever i innan reglerna förhoppningsvis ändras.
En flaska vatten har jag alltid med mig, ingen har sagt något om det.
// Helén
  #11  
Gammal 2008-06-22, 15:51
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Matsäck på planet?

Detta är hämtat ifrån Tui fly Nordic´s hemsida.


Avresa från Köpenhamn: Reser du med TUIfly Nordic (BLX) är måltiden ombord kostnadsfri på samtliga flygningar.
önskas speciell mat (vegetarisk etc) måste detta förbeställas senast två veckor före avresan.

Det är inte tillåtet att ta med egen mat ombord på flyget. Anledningen till detta är bland annat för att minimera städning, kunna kontrollera avfallet av miljöhänsyn samt kunna minimera riskerna och besvär för personer med allergiska besvär.


Här står tydligt o klart varför man inte får medtaga egen mat.
  #12  
Gammal 2008-06-22, 15:59
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Matsäck på planet?

Står det lika dant vid flygningar från Sverige tro? Det är ju väldigt klara besked vad som gäller vid flygningar från Köpenhamn.

Något mer svårtolkat hur Sterling ställer sig till frågan.
// Helén

Senast redigerad av Hellen den 2008-06-22 klockan 16:20.
  #13  
Gammal 2008-06-22, 16:17
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Matsäck på planet?

Det är tagit på den svenska sidan men reser man med Tui fly Nordic ifrån Köpenhamn så betalar man inget för maten ombord på flyget det ingår o även speciallmaten. För vi har en lactosfrikost o en diabetikerkost. Annars så kostar maten.

Jag har även pratat med en flygvärdinna på SAS som säger det är inte tillåtet o ta med egen mat på flyget.

Men man måste vara vaken när man bokar resan för jag hade en väninna o hennes familj som bokade på en resebyrå o dom var 13 personer där Ving endast bokade mat till 12 så en fick vara utan o det var Spanair det gällde.
  #14  
Gammal 2008-06-22, 17:00
tramps avatar
tramp tramp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 210
Standard Sv: Matsäck på planet?

Det här med mat på flyget är rena rama cirkusen. Har nu fått reda på att det inte ingår mat på mitt flyg men man ska kunna köpa nåt från "vagnen" men vad det är vet man inte. Det verkar som det har blivit sämre i år eftersom så många klagar på detta. Nä tacka vet jag tåget, där klagar ingen om man har med egna mackor och så har det ju varit i 100 år. Undrar när flyget ska börja tänka på sina passagerare istället för att kämpa ihop sina marginaler genom att minimera allting. Jag vet i alla fall vilket bolag jag inte ska åka med nästa år.
  #15  
Gammal 2008-06-22, 17:06
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Matsäck på planet?

Citat:
Ursprungligen postat av rhodosfanast Visa inlägg
Detta är hämtat ifrån Tui fly Nordic´s hemsida.
Det är inte tillåtet att ta med egen mat ombord på flyget. Anledningen till detta är bland annat för att minimera städning, kunna kontrollera avfallet av miljöhänsyn samt kunna minimera riskerna och besvär för personer med allergiska besvär.

Här står tydligt o klart varför man inte får medtaga egen mat.
Jag har också läst på Tui fly Nordics hemsida. Jag läser det här: "Dessvärre tillåter vi inte egen mat ombord. Huvudorsaken är att vi då inte kan garantera säkerhet och komfort ombord för allergiker."

Alltså.. står det olika för samma flygbolag??

Om man tar reda på sitt eget skräp då? Stoppar ner den tomma matsäcksförpackníngen i sin egen väska. Då kan det knappast bli merjobb för personalen ombord på planet. Och inte har nötter i det man äter. Då måste ju alla vara nöjda och glada.

Jag blir så trött på alla konstiga regler..
  #16  
Gammal 2008-06-22, 18:30
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Matsäck på planet?

Det är ju inte bara nötter inte folk tål det är ju äpple o apelsiner mm. Så antingen beställer man sin mat på flyget eller så får man äta innan man lyfter ifrån vilken flygplats man nu flyger ifrån.

Det är ju inte långa flygningar under sommaren i alla fall.

Nu gäller detta inte mat tänk alla dom som måste bolma det värsta dom kan innan dom går ombord på planet finns många allergieker som inte tål rök för det luktar ifrån kläderna.

När vi flög hem 05 ifrån Rhodos så hade vi tre stycken som satt bakom oss som var inpyrda i cigarettrök o flygvärdinnan kom fram o frågade mig varför jag inte mådde bra o hon fick till svars dom tre bakom mig har orsakat mig asmabesvär o det var jobbigt att ha dom bakom sig i tre o halvtimme på planet. Det första dom gjorde när dom kom av planet var o bolma igen..
  #17  
Gammal 2008-06-22, 21:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Matsäck på planet?

Citat:
Ursprungligen postat av tramp Visa inlägg
Det här med mat på flyget är rena rama cirkusen. Har nu fått reda på att det inte ingår mat på mitt flyg men man ska kunna köpa nåt från "vagnen" men vad det är vet man inte. Det verkar som det har blivit sämre i år eftersom så många klagar på detta. Jag vet i alla fall vilket bolag jag inte ska åka med nästa år.
Åker du också med Vingresor? Jag har fortfarande inte fått någon förklaring och väntar fortfarande på att bli uppringd av någon från bolaget som ska komma med en förklaring. Innan dess kommer jag inte att boka min Asienresa för jag vill inte åka med ett bolag som nonchalerar sina kunders frågor på det sättet.

Eva
  #18  
Gammal 2008-06-22, 21:40
Paddingtons avatar
Paddington Paddington är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Storstad :)
Inlägg: 115
Standard Sv: Matsäck på planet?

jag har nu tittat på Sterlings sidor o inte funnit ett ord om medhavd matstäck - var har ni hittat det?
  #19  
Gammal 2008-06-22, 21:46
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: Matsäck på planet?

Första sidan...under flygresan...försäljning ombord...längst ner på den sidan
  #20  
Gammal 2008-06-22, 21:49
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Matsäck på planet?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Ja, undra vad som gäller?

Under Sterlings regler finns följande information som jag hittade:

"Mat för diabetiker
Det går inte att köpa diabetesmat ombord, men du kan förbeställa en särskild diabetesmeny här. Det är dock även tillåtet att ta med sig egen mat om man hellre vill det"

Det står ingenting om att du behöver visa intyg på diabetes, vad jag kan hitta, så då är det ju fritt fram
// Helén
Citat:
Ursprungligen postat av Paddington Visa inlägg
jag har nu tittat på Sterlings sidor o inte funnit ett ord om medhavd matstäck - var har ni hittat det?
Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Sterling har inget förbud mot medhavd matsäck:

Information finns i deras regler, kanske var ögonen halvständga kl 2 i natt
// Helén
I deras regler längst upp på sidan länk här

Senast redigerad av Hellen den 2008-06-22 klockan 21:51.
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT