Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2020-06-05, 14:54
Louisa Louisa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2008
Ort: Aten
Inlägg: 286
Standard Sv: Beställa?

Sen en allmän kommentar bara, jag tror personligen att Sveriges och hela Europas smittspridning kommer minska i juni och juli av det enkla skälet att folk håller sig ute mer på sommaren. Här i Grekland har man ju sett att antalet smittade INTE har ökat sen landet började öppna upp stegvis i början på maj. Vädret har säkert hjälpt med det. Det borde det också göra i Sverige. Jag spår att Sverige kommer få ner nya antal smittade rejält i juli och att fler gränser kommer öppnas för svenskar och att restriktionerna för svenskar kommer tas bort.

Jag önskar också boka en resa i augusti eller till hösten, men i motsatt riktning, till Stockholm. Saknar min familj! Nu får det vara nog tycker jag.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2020-06-05, 18:59
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Beställa?

Citat:
Ursprungligen postat av Kajja Visa inlägg
Är det några av er Kalimerianer som har bokat nån höstresa?
Om så, vart i såfall och hur har ni resonerat kring läget? Tittar varje dag på charterutbudet och längtar, vill men känner mig så osäker..om vi svenskar nu är välkomna
/ Kajja
Längtan är stor att få komma iväg till Grekland i år och skulle ha åkt i väg nu i juni men så kom det ju ett virus i vägen .
Jag avvaktar och följer utvecklingen vad som händer ute i Europa när många nu öppnar sina gränser för turismen. Och sen får man ju se om UD fortsätter sin avrådan efter 15 juli.

Enligt min mening är det ju alldeles för tidigt att ropa "hej" ännu och jag undrar om Grekland har någon plan B om allt skulle visa sig gå åt skogen och om smittspridningen skulle börja öka okontrollerat? Känns väldigt vågat av ett land som har rätt så begränsad sjukvård vad jag förstått.

I veckan tog jag genom jobbet ett antikropps-prov som visade sig negativt, så ingen immunitet här i alla fall! Nej som det känns just nu får Greklandsresan nog vänta tills läget känns lite säkrare.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2020-06-05, 22:26
msts avatar
mst mst är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 354
Standard Sv: Beställa?

Jag testades också via jobbet i veckan. Och testade positivt, dvs jag har antikroppar mot Covid -19. Så skönt att veta, även om jag anade svaret då jag varit sjuk och testat positivt för pågående sjukdom i mars.
Min planerade resa i augusti står kvar.
Känns så härligt!
Svara med citat
  #24  
Gammal 2020-06-05, 23:21
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 734
Standard Sv: Beställa?

Citat:
Ursprungligen postat av mst Visa inlägg
Jag testades också via jobbet i veckan. Och testade positivt, dvs jag har antikroppar mot Covid -19. Så skönt att veta, även om jag anade svaret då jag varit sjuk och testat positivt för pågående sjukdom i mars.
Min planerade resa i augusti står kvar.
Känns så härligt!
Kan bara säga Grattis 🇬🇷
/ Kajja
Svara med citat
  #25  
Gammal 2020-06-06, 09:19
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Beställa?

Citat:
Ursprungligen postat av mst Visa inlägg
Jag testades också via jobbet i veckan. Och testade positivt, dvs jag har antikroppar mot Covid -19. Så skönt att veta, även om jag anade svaret då jag varit sjuk och testat positivt för pågående sjukdom i mars.
Min planerade resa i augusti står kvar.
Känns så härligt!
Grattis!

Det är dock uppenbart att det inte är kroppsfixeringen som är problemet i dagens samhälle. Det är antikroppsfixeringen...

/Netwolf
Svara med citat
  #26  
Gammal 2020-06-06, 16:30
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Beställa?

Fick detta meddelande i förgår från Ving. Hur ska man tolka det? Tänker de genomföra några resor alls i sommar? Får känslan av att de helst vill att man bokar av!

”UD avråder från resor fram till den 15 juli i sommar och alla resor hos Ving fram till detta datum är inställda. I utgångsläget planerar vi för att inbokade resor efter den 15 juli ska genomföras, men på grund av det rådande läget, exempelvis en eventuell förlängd reseavrådan från UD, efterfrågan på resor och olika länders inreserestriktioner, är det oklart om vi kommer att kunna genomföra alla våra planerade flygningar.

Vi har stor förståelse för att du vill planera sommarsemestern och vill därför erbjuda dig tre olika valmöjligheter:

1. Du kan nu kostnadsfritt boka om till en annan charterresa längre fram i tiden med gratis av- och ombokningsskydd.
2. Vi erbjuder även möjligheten att få återbetalning i presentkort för den summa du redan betalat in för din resa och som kan användas vid en senare bokning. Det till 10% högre värde.
3. Du behåller din resa och behöver inte göra något. Vanliga betalningsvillkor och avbokningsregler gäller.

Erbjudandet gäller i 7 dagar från den dag du mottagit detta meddelande.”
Svara med citat
  #27  
Gammal 2020-06-07, 00:19
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Beställa?

Vad är det som du tycker är svårtolkat?

Masse
Svara med citat
  #28  
Gammal 2020-06-07, 09:04
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Beställa?

Meddelandet i sig är inte svårtolkat men jag får en känsla av att de redan bestämt sig för att inte köra några resor i sommar.
Resan är bokad först till 22/8, ändå blir jag erbjuden att boka om redan nu!

Senast redigerad av Katitzi den 2020-06-07 klockan 09:27.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2020-06-07, 10:08
pelagia pelagia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2009
Inlägg: 410
Standard Sv: Beställa?

Dette viser vel bare at det er litt urealistisk å tenke seg at det blir noen sesong
i"Syden" i år. Smitterverntiltak forventes jo å måtte fortsette lenge, og
interessen for å reise er antagelig ikke stor nok til at flyene går.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2020-06-07, 11:25
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 289
Standard Sv: Beställa?

Det är nog självklart så att både Ving och övriga charterbolag helst av allt vill komma igång och flyga igen så snart det är medicinskt och ekonomiskt möjligt. Det är ju det som de lever på. Men kommer de att nå en ekonomisk fyllnadsgrad i planen även om UD lyfter sin avrådan?

Vad som också är högst osäkert är vad som kommer att gälla efter den 15 juli. Ingen vet i nuläget. Kommer UD att förlänga sin avrådan eller ej? I det läget vill naturligtvis charterbolagen så långt det är möjligt minska risken för att behöva återbetala pengar för redan gjorda bokningar och därmed belasta sin redan usla likviditet. Ett sätt kan ju då vara att som Ving gör, erbjuda ombokning eller presentkort.

Vilket som är bäst att i det läget välja som resenär kan ju däremot vara lite av ett lotteri. Gör man inget alls och resan ställs in pga UD:s avrådan så ska man ju förhoppningsvis få pengarna tillbaka, men det kan ju dröja. Väljer man istället presentkort eller ombokning till senare resa så löper man ju risken att bolaget inte har orkat med pandemin utan istället har konkat när det äntligen blir dags att resa.

Den sista och kanske avgörande parametern är ju sedan om man verkligen vill resa under rådande pandemi även om UD släpper sin avrådan.

Lite så tänker jag.

Masse
Svara med citat
  #31  
Gammal 2020-06-07, 16:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Beställa?

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Den sista och kanske avgörande parametern är ju sedan om man verkligen vill resa under rådande pandemi även om UD släpper sin avrådan.
Så är det och jag tror att många kommer avstå Grekland och planerar i stället för en hemester.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2020-06-08, 08:23
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Beställa?

Citat:
Ursprungligen postat av mst Visa inlägg
Och testade positivt, dvs jag har antikroppar mot Covid -19. Så skönt att veta, även om jag anade svaret då jag varit sjuk och testat positivt för pågående sjukdom i mars.
Min planerade resa i augusti står kvar.
Känns så härligt!
Det förstår jag!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT