Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-03-20, 14:42
Aase Aase är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lerum
Inlägg: 350
Standard böcker på resan

Packningsämnet, dvs "hur mycket bagage har du med dig på resan" har fått mig att tänka på ett nytt ämne. Jag och mannen brukar turas om att välja ut de böcker som skall få följa med på semestern. Vi tar en var i tur och ordning tills vi kommer upp i det totala antalet som vi bestämt. Vi läser kanske inte alla och ibland lämnar vi böcker på vägen och ibland byter vi till nya under vägen.

Så nu till min fråga. Jag vill ha tips på bra böcker. Jag vet ju att de finns många intresserade där ute som säkert kan tipsa mig.

Åse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-03-20, 15:02
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: böcker på resan

Under Forum Grekland - Film och litteratur finns en tråd Boktips för lata dagar där det finns tips..
Där finns även andra trådar med tips på bra böcker! Du får säkert många tips i övrigt i denna tråd också. Själv tar jag med mig några böcker om Grekland, bla av Theodorakis och Sture Linnér, samt även Mariolina Venezia: "Tusen år har jag funnits här" och Orhan Pamuk : "********- minnen av en stad". Vi funderar på en resa till Isatanbul nästa år och Pamuk har jag inte läst något av.

Vill Du läsa bra böcker med greklandssmak så rekommenderar jag Staffan Stolpes böcker om Grekland om Du inte läst dem redan.

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-03-20, 19:22
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: böcker på resan

Jag läste senast "Hotellet I Hörnet Av Bitter Och Ljuv" av Jamie Ford. En sällsam och sorglig kärlekshistoria, som utspelas i USA under andra värlskriget. Kan rekommenderas!

/Netwolf
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-03-20, 20:09
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: böcker på resan

Jag gillar alla böcker av Jo Nesbö.
Det är bra att läsa dem i rätt ordning.
//
KR
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-03-20, 21:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 686
Standard Sv: böcker på resan

Citat:
Ursprungligen postat av KR Visa inlägg
Jag gillar alla böcker av Jo Nesbö.
Det är bra att läsa dem i rätt ordning.
//
KR
Inget ont om ditt val, men så här tycker jag. Jag har läst en och jag tyckte den var rätt dålig. Det jag reagerade på var att Harry Hole (romanfiguren) i ena ögonblicket var gravt nersupen och inte kunde förmå sig till att "ta sig i kragen". I nästa "scen" var han värsta Bruce Willis typen, som oförväget kastade in sig i brutala slagsmål. Overkligt, enligt min mening. Faktiskt rena kioskdeckaren.

/Netwolf
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-03-21, 08:50
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: böcker på resan

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Jag har läst en och jag tyckte den var rätt dålig.
Jag kollar alltid om det kommit någon ny Nesbø innan jag åker till Grekland. Har läst alla tror jag. Perfekt som semesterlitteratur.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-03-21, 09:50
pawik pawik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 702
Standard Sv: böcker på resan

Jag håller inte alls med Wolfen här.
Harry Hole är nog den "hjältekaraktär" jag tycker är mest utmejslad
av alla deckare/polisromaner jag läst och de är ett stort antal genom åren.
15 mars i år kom Nesbös nionde Harry Hole (Phantom) ut i Storbritannien.
Efter mindre än vecka är den 2:a på bestsellerlistan.
Böckerna bör läsas i följd. I Pansarhjärta används detta redskap.
Jag tycker det är otäckt att bara tänka på det.

/pawik
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-03-21, 18:54
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: böcker på resan

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Inget ont om ditt val, men så här tycker jag. Jag har läst en och jag tyckte den var rätt dålig. Det jag reagerade på var att Harry Hole (romanfiguren) i ena ögonblicket var gravt nersupen och inte kunde förmå sig till att "ta sig i kragen". I nästa "scen" var han värsta Bruce Willis typen, som oförväget kastade in sig i brutala slagsmål. Overkligt, enligt min mening. Faktiskt rena kioskdeckaren.

/Netwolf
Håller med dig Netwolf! Jag läser gärna deckare, men gillade inte heller Nesbös böcker. Eller rättare sagt bok som jag inte ens tog mig igenom - bara en massa slagsmål på barer....

Kan däremot rekommendera tex. Ann Rosmans böcker och Ninni Schulmans "Flickan med snö i håret". Jag gillar också historiska böcker och nu har Idelfonso Falcones kommit ut med sin andra bok om medeltidens Spanien "Fatimas hand".

Katitzi

Senast redigerad av Katitzi den 2012-03-21 klockan 19:09.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-03-22, 09:16
Jupiter Jupiter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 43
Standard Sv: böcker på resan

Den siste greken av Aris Fioretos är en inte speciellt lättläst bok, men bra och tänkvärd. Den handlar om Jannis som lämnar herdelivet i norra Grekland och flyttar till Sverige på 60-talet. Jag fick känslan av Fellini och svensk vardagsrealism när jag läste den. Men som sagt, lite svårläst.

Annars kan jag tipsa om:
Lee Childs böcker om Jack Reacher, hårdkokt deckare/thriller som jag sträckläser.
Mannen som älskade Yngve av Tore Renberg, en ljuvlig och humoristisk bok om kärlek i tonåren i Norge på 90-talet.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-03-22, 14:49
Blueseas avatar
Bluesea Bluesea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 397
Standard Sv: böcker på resan

Det finns så många bra böcker. Jag läser allt av Stephen King, Jeffery Deaver, Michael Connelly, Ed McBain, Donald Westlake, James Lee Burke med mera. Huvudsaken är att det ska vara relativt lättläst. Kan jag, så köper jag gärna från antikvariat och lämnar kvar böckerna på hotell utefter semestern. Men en hel del drar jag med mig hem igen.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-03-22, 15:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: böcker på resan

När jag var ung läste jag Tolkiens trilogi om härskarringen med stor fascination. Självklart såg jag filmerna också. Flera gånger.

Igår läste jag ut Alvklingan som är en fortsättning på Tolkiens böcker. Den utspelar sig 300 år efter Sagan om Konungens återkomst. Jag var mycket skeptisk, men bara efter några sidor var jag fast. Alvklingan är del ett i en trilogi.

Rekommenderas till alla som gillar Sagan om Ringen. Läs mer om boken här. Den finns i pocket också, köp hellre den för den inbundna är tung.

Idag ska jag börja läsa Lasse Bergs Gryning över Kalahari, som har fått mycket bra recensioner. Jag återkommer med en egen recension.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-03-22, 17:43
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: böcker på resan

Citat:
Ursprungligen postat av Jupiter Visa inlägg
Den siste greken av Aris Fioretos är en inte speciellt lättläst bok, men bra och tänkvärd.
Den gillade jag verkligen...men man fick tänka lite. Den läste jag bra i denna miljö min superregniga vecka på Tinos 2009. Det kanske inte syns på bilden just där men det ÖSREGNADE verkligen. Detta störde mig inte då jag hade denna bok och detta tilltugg


Lissi - som älskar greklandsregn och alla dofter som följer efter regnet.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-03-22, 18:58
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: böcker på resan

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
När jag var ung läste jag Tolkiens trilogi om härskarringen med stor fascination. Självklart såg jag filmerna också. Flera gånger.

Igår läste jag ut Alvklingan som är en fortsättning på Tolkiens böcker. Den utspelar sig 300 år efter Sagan om Konungens återkomst. Jag var mycket skeptisk, men bara efter några sidor var jag fast. Alvklingan är del ett i en trilogi.

Rekommenderas till alla som gillar Sagan om Ringen. Läs mer om boken här. Den finns i pocket också, köp hellre den för den inbundna är tung.

Idag ska jag börja läsa Lasse Bergs Gryning över Kalahari, som har fått mycket bra recensioner. Jag återkommer med en egen recension.

Jaha, nu har jag gjort beställningen på Adlibris på Alvklingan... Janne,du får inte locka på detta viset...! Jag älskar ju böckerna om Sagan om ringen!

/Eva - som nu får 6 olästa böcker på nattygsbordet...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-03-22, 19:11
Jupiter Jupiter är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2010
Inlägg: 43
Standard Sv: böcker på resan

Lissi, vad roligt att du också bekantat dig med Jannis.

Gryning över Kalahari är en riktig tankeväckare, älskade den boken. Önskar att jag själv levde då, i det förhistoriska Afrika.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-03-22, 19:46
majis avatar
maji maji är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 851
Standard Sv: böcker på resan

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Den gillade jag verkligen...men man fick tänka lite. Den läste jag bra i denna miljö min superregniga vecka på Tinos 2009. Det kanske inte syns på bilden just där men det ÖSREGNADE verkligen. Detta störde mig inte då jag hade denna bok och detta tilltugg


Lissi - som älskar greklandsregn och alla dofter som följer efter regnet.
Tror sjutton att du tyckte om boken i den miljön jag hade nog kunnat läsa vad som helst där
Skämt åsido så tyckte jag som du om boken. Den var inte lättläst men mycket läsvärd tycker jag. Gillar böcker som man inte bara plöjer utan måste tänka till lite när man läser. Därmed inte sagt att ibland är det skönt med något lättläst också.

//maji
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-03-22, 19:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: böcker på resan

En lagom blandning är ju bra...Alla böcker jag läser lämnar jag till Nikoleta, min värdinna som ju älskar svenska böcker efter sina 16 år i Sverige. Sen ställer hon ut dem i hyllan där gästerna kan låna och läsa. I höstas fanns norska, tyska, engelska , danska och svenska böcker där. Det har hänt att jag lånat nån bra bok med hem och sen ställt tillbaks den nästa gång Helt idiotiskt kom jag på efteråt, för det är ju bättre att ta med sig olästa böcker ner. Det är väl "bibliotekskänslan " som gör sig påmind, att man ska lämna tillbaks lånade böcker... Men det händer inte mer till Tinos. Dit tar jag bara böcker jag först ska ska läsa och lämna kvar.

Lissi
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-03-23, 07:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: böcker på resan

Citat:
Ursprungligen postat av Hjalta99 Visa inlägg
Jag älskar ju böckerna om Sagan om ringen!
Då har du tre nya böcker att se fram emot. Inte lika bra som Tolkien, men nästan. I stället för att följa Frodo får du följa Folco. I första boken känner du igen mycket, som Gamla skogen, Bri, Kummelåsarna och Moria. Plus en hel de annat som jag inte vill berätta om.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-03-23, 07:39
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: böcker på resan

Citat:
Ursprungligen postat av Jupiter Visa inlägg
Gryning över Kalahari är en riktig tankeväckare, älskade den boken.
Roligt att höra att du gillade boken. Jag började läsa igår och tycker redan om den. Jag har även köpt fortsättningen: Skymningssång över Kalahari. Har du läst den också?
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-03-23, 08:39
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 893
Standard Sv: böcker på resan

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg

Idag ska jag börja läsa Lasse Bergs Gryning över Kalahari, som har fått mycket bra recensioner. Jag återkommer med en egen recension.
Och så blev det en bok till på min långa önskelista!

/ Anne
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-04-13, 14:25
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bjuv
Inlägg: 1 006
Standard Sv: böcker på resan

[quote=Netwolf;268418]Jag läste senast "Hotellet I Hörnet Av Bitter Och Ljuv" av Jamie Ford. En sällsam och sorglig kärlekshistoria, som utspelas i USA under andra värlskriget. Kan rekommenderas!


Går bra att läsa hemma i soffan också.Mycket bra och tänkvärd !!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT