Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Rethymnonkusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-09-26, 00:23
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard georgioupolis

Önskar all tänkbar fakta om denna plats då vi funderar på att åka dit sommaren 2011. Stranden ,havet (blåsigt,lugnt, strömmigt mm mm???) restauranger, Dagligvarubutik (då vi tänker bo i lägenhet) finns sovernibutiker? mm. mm. allt av intresse på detta resemål. Undrar oxå hur lång tid det tar att åka med buss till Chania respektive rethmynon, kan man åka direkt eller krävs byte????? Vi är bekväma och vill resa chater det enda hotell vi hittat som skulle passa oss är Romatika (med apollo) (vill ha pol) Är det någon som kan berätta om detta hotell, både positivt och negativt?? vi skall stanna endast en vecka. Vilka dagsturer finns det att göra på egen hand?? Vi var på Kreta i somras och bodde i Agia Marina och trivdes jättebra förutom att det var badförbud pågrund av höga vågor och strömt (är det annorlunda här?)
Lojse som ser fram emot många svar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-09-26, 08:50
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: georgioupolis

Hej!
Georgipolis är en jättetrevlig och lugn liten by. Buss till Chania och Rethymno tar ca 40 respektive 25 minuter och går direkt ute på stora vägen. Ett trevligt (och närliggande) utflyktsmål är söttvattensjön (den enda på Kreta) Kournas. Visserligen kan det vara rätt mycket folk där under högsäsong men ändå värt ett besök. Annars är det södra sidan, som ni når med buss eller hyrbil, jag kan rekomendera för ett besök. På ca 45 minuter når ni bland anat den mysiga miniorten Chora Sfakianon eller Frango Kastello. Stranden i Georgipolis är bra och barnvänlig och på orten finns, trots att den inte är så stor, en hel del affärer och restauranger. Vill ni åka till Rethymno kan det passa att göra det Torsdag eller Lördag då det är marknad i stan.

Trevlig resa
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-09-26, 10:47
Kermit Kermit är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Helsingborg
Inlägg: 175
Standard Sv: georgioupolis

Tack för svar, hur är det med strömmar när det blåser? och röd flagg? tänker på att det var ganska mycket av båda i Agia Marina när vi var där?
Ingen som vet något om hotell Romantika? vi kräver ingen lyx bara drägligt boende.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-10-18, 20:27
Flys avatar
Fly Fly är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 56
Standard Sv: georgioupolis

Har precis spenderat två veckor i G-polis. Inte på det hotell du pratar om men kan i princip garantera att det du pratar om håller mer än okej klass. Vi såg inga röda flaggor när vi var där och folk simmade så långt ut att jag nästan ville ropa in dem.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-10-19, 16:38
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: georgioupolis

Sanddyner och en lång sandstrand, oftast också badvakter finns vid G.
Så länge havet är stilla är det helt ok men blåser det till, skall man absolut vara försiktig p g a strömmarna som då bildas.
Ta gärna en tur upp till byn Kournas (ligger en bit ovanför sjön med samma namn). Häruppe finns ett par bra tavernor som inte bara serverar efter turistmeny.
Den bästa är nog Kali Kardia.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-01-15, 16:10
Wottie Wottie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Hallsberg
Inlägg: 17
Standard Sv: georgioupolis

Hallå!
Jag har varit i Joppan några gånger. Senast bodde vi på romantika. Hotellet ligger med gångavstånd till allt. Hotellet består av flera byggnader vi hade lägenhet m markterass mot poolen. Rummen var enkelt utrustade. Poolen var liten med kallt vatten fanns några solsängar och parasoll också. Om ni går ner mot havet och tar höger i första korsningen finns en välsorterad butik som heter Millenium 2000. Inne i stan finns en annan butik som heter Annas. Den butiken har det mesta till skapliga priser. Stranden är av sand och ganska långgrund. Om det blåser mycket och det är röd flagg, gå mot piren och över bron. På andra sidan floden finns en liten strand som ligger lite skyddat. Vattnet är lite bräckt och inte så varmt som på Chania kusten pga floder som rinner ut i havet. Man kan hyra kanoter och paddla upp i floden och där kan man se bla sköldpaddor. Restauranger finns det gott om i Joppan. Jag kan rekommendera några: Ovanför torget ner mot floden ligger Paradise. Underbart hemlagad grekisk mat av mamman i familjen. Ner mot havet Georgias home cooking där kan man få riktig lamm kleftiko i smörgåspapper. Tycker man om pasta finns pork ala georgia också gott. Ovanför Georgias mitt emot kyrkan finns en toppen restaurang kommer inte ihåg namnet. Där har dom greklands godaste sofrito, kommer i lerkruka. I närheten finns det en restaurang som heter Valentinos där serveras hemlagad grekisk mat. Denna restaurang är välbesökt och priserna är bra. Vi åker till Joppan i aug men ska bo på hotell Nikos då vi inte ställer så höga krav på vårt boende. Hoppas ni får en toppen semester!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-01-16, 14:15
Ypsilon Ypsilon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 168
Standard Sv: georgioupolis

Tavernan mittemot kyrkan heter Arolitos, och är enligt mig den bästa i Gpolis.
Ypsilon
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-01-16, 18:59
Mays avatar
May May är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 46
Standard Sv: georgioupolis

Hei! Vi var sommeren 2008 på G-polis hele fam. Vi var sammen med våre barn, svigerbarn og barnebarn som den gang var 3 og 5 år. Alle er enige om at det var den beste ferien vi hadde hatt sammen alle. Barna snakker om det enda, selv om de har vært på badeferie flere ganger etter det. Vi bodde på Romantika og det var veldig bra. Vi bodde i bygningen litt ned i veien for bassenget. Bassenget var som det blir nevnt før her veldig lite, men det ligger en stor park litt nærmere sjøen hvor det er et stort bassengområde som er åpent for alle. Dette er helt topp når man har med barn. Vi var der halvparten av dagene og ungene storkoste seg. Det var en del bølger i havet, slik at det noen dager ikke var tillatt å gå lenger ut enn man hadde vann til knærne. Det var badevakter hele tiden.
Selve byen er jo helt fantastisk!! Ikke større enn du rekker over den på en halv time, men alikevel har dan alt!! Flott strand, badeparken, masse kjempehyggelige tavernaer, en del helt greie butikker, masse fastboende vi traff på alle steder. Vi var f.eks. nærmeste nabo til et privathus hvor de hadde grillfester på kvelden, og vi kunne følge med på dagliglivet.
I tillegg er som jeg nevner byen liten og oversiktlig, og vår 3-åring hadde ingen problemer med å være med å gå tvers gjennom byen på kvelden. Er jo bra avstandene ikke er for store når man har med barn.
Midt i byen er det også et torv hvor det er hyggelig å sitte på kvelden og se på folk!
Bussforbindelsene er også gode både til Chania og Rethymno.
Ønsker dere en flott ferie!
Hilsen May
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-01-16, 19:35
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: georgioupolis

Citat:
Ursprungligen postat av May Visa inlägg
Hei! Vi var sommeren 2008 på G-polis hele fam. Vi var sammen med våre barn, svigerbarn og barnebarn som den gang var 3 og 5 år. Alle er enige om at det var den beste ferien vi hadde hatt sammen alle.Hilsen May
Tänk, det har vi hört från många! Vi har varit i Georgioupoli många, många gånger och kommer åter gång efter gång .....
Visst händer det att det blåser för mycket någon gång men det som är minus övervägs av så många plus!
Våra barn har varit med oss i Geo och nu har våra barnbarn också varit där flera gånger och längar tillbaka! Vi kommer tillbaka nu till maj tillsammans. "Ungarna" bor på Romantika sedan tre år tillbaka och vi hos "vår grekiska familj" som vanligt.
Detta är faktiskt vår andra hem och våra grekiska "släktingar och vänner" ser vi alltid fram emot att få se igen!

Jag tycker också precis som Ypsilon att Arolitos är en jättebra restaurang. Samtidigt finns det många att prova. Åk dit och upptäck ert eget "smultronställe", eftersom smaken är som baken......
Kermit, ni har valt ett ställe, som jag tror och hoppas att ni vill komma tillbaka till!

Lena
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-01-16, 19:53
Lindizs avatar
Lindiz Lindiz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 325
Standard Sv: georgioupolis

kan bara instämma i hyllningarna om lilla Geo. Ett underbart ställe att semestra på.

Litet, mysigt och ändå nära till både Chania och Rethymnon. Och suveräna bad. Och god mat.... mmm...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-01-23, 21:59
jennylns avatar
jennyln jennyln är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Ort: Borlänge
Inlägg: 84
Standard Sv: georgioupolis

Mycket trevlig liten by. Jag var där med min son på då 1 år i oktober 2010. Då var det eftersäsong och endel tavernor och souvernirbutiker var stängda men man får ändå den riktiga gregiska atmosfären. Bodde på Deep Blue Sea precis vid havet (bara en väg emellan). Var endel på byns allmänna poolområde med lekplats där det är gräs. Åt jättebra frukost där också.
Lagom att åka buss in till Chania, tar inte nå lång tid. Busshållsplatsen är ute vid stora vägen.
Jättemånga fina resturanger/tavernor. Hojta till om du vill veta mer, så mailar jag mina favoriter.
Ha en skön semester, själva åker vi till Paleochora sista april. Med en visit i Geo så klart.
Jenny
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-01-23, 22:21
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: georgioupolis

Her er det jo mye positivt å lese

Jeg har aldri besøkt Georgioupolis, men det er et av stedene jeg nå vurderer å tilbringe en uke i mai/juni med min datter og barnebarnet på
8 år
Corissia Beach Hotel ser fint ut/ får positive tilbakemeldinger, noen her inne som kjenner stedet?

Kari
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-02-24, 10:01
mikaelp
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: georgioupolis

Min favvo-taverna är Rodaria.
Lunch i Kournas är också helt rätt
//M
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-03-19, 23:32
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: georgioupolis

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Her er det jo mye positivt å lese

Jeg har aldri besøkt Georgioupolis, men det er et av stedene jeg nå vurderer å tilbringe en uke i mai/juni med min datter og barnebarnet på
8 år
Corissia Beach Hotel ser fint ut/ får positive tilbakemeldinger, noen her inne som kjenner stedet?

Kari
Selv om ingen kjenner/eller har gitt meg info om Corissia Beach Hotel
t r o r jeg det er dit vi kommer til å reise nå i månedskiftet mai/juni
noen sjanser skal man jo ta
Georgioupoli virker til å være et barnevennlig og trivelig sted

Men, hvordan er temperaturen i havet såpass tidlig i sesongen?
Det må jo være litt kaldere vann i G, enn andre steder på Kreta, siden det renner mye ferskvann ut i havet der?
Kanskje det er bedre å besøke G om høsten?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-04-06, 11:44
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: georgioupolis

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Selv om ingen kjenner/eller har gitt meg info om Corissia Beach Hotel
t r o r jeg det er dit vi kommer til å reise nå i månedskiftet mai/juni
noen sjanser skal man jo ta
Georgioupoli virker til å være et barnevennlig og trivelig sted

Men, hvordan er temperaturen i havet såpass tidlig i sesongen?
Det må jo være litt kaldere vann i G, enn andre steder på Kreta, siden det renner mye ferskvann ut i havet der?
Kanskje det er bedre å besøke G om høsten?
Hej!
Vi har inte själva bott på Corissia Beach Hotel men hört och läst fina omdömen.

Vi och våra barnbarn reser till Geo från mitten av maj till 4 juni och jag har inte hört vår 5 åring och 3 åring klaga över att vattnet är kallt!. Jag tror att det är minst 20 grader, lite beroende på vindar.

I den lilla bukt som ligger längst bort till vänster om kyrkan har ett utflöde som är kyligare än havsvattnet. Det är Almyrosfloden.
Men om man istället går till höger och följer den långa stranden finns även där ett utflöde Perastikos som också har kallare vatten. Men det är ganska lokalt där utflödet sker som det är kallt. En liten bit bort är havet återigen varmare.

Vi åker varje år i maj och många gånger i augusti men har även varit här på senare på hösten. Vi föredrar nog maj, när landskapet är grönare. Men många tycker att september är den bästa tiden!

Jag är säker på att ni kommer att trivas i Georgioupolis!

Lena
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-04-06, 16:19
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: georgioupolis

Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg
Hej!
Vi har inte själva bott på Corissia Beach Hotel men hört och läst fina omdömen.

Vi och våra barnbarn reser till Geo från mitten av maj till 4 juni och jag har inte hört vår 5 åring och 3 åring klaga över att vattnet är kallt!. Jag tror att det är minst 20 grader, lite beroende på vindar.

I den lilla bukt som ligger längst bort till vänster om kyrkan har ett utflöde som är kyligare än havsvattnet. Det är Almyrosfloden.
Men om man istället går till höger och följer den långa stranden finns även där ett utflöde Perastikos som också har kallare vatten. Men det är ganska lokalt där utflödet sker som det är kallt. En liten bit bort är havet återigen varmare.

Vi åker varje år i maj och många gånger i augusti men har även varit här på senare på hösten. Vi föredrar nog maj, när landskapet är grönare. Men många tycker att september är den bästa tiden!

Jag är säker på att ni kommer att trivas i Georgioupolis!

Lena
Tusen takk for fin info, Lena
- nå har jeg booket Kefalonia for første gang, så det blir ikke Georgioupoli med barnebarn denne ferien, men sikkert en annen gang
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-04-06, 19:49
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: georgioupolis

Citat:
Ursprungligen postat av Kermit Visa inlägg
Önskar all tänkbar fakta om denna plats då vi funderar på att åka dit sommaren 2011...
Om jag inte sagt det innan så säger jag det nu. Ni ska INTE till Georgioupolis, varken nu i sommar eller senare! Nåväl, ett studiebesök kan jag väl tillåta er, t om en hel dagsutflykt för att vara generös, men ni hör hemma på min sida av Kreta. Om ni vill ha lite lugnare vatten så föreslår jag Chryssi Akti, så ni kan promenera både till A Apostolis och ner till Chania när ni vill roa er. Det är dessutom promenadavstånd även till mig, matbutiker, bussar OCH en nöjespark med bowling

Så, nu har jag sagt ifrån vart ni får åka - Fast jag vet redan att det inte ens blir Grekland för er i sommar

//Kikh
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-04-06, 22:05
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: georgioupolis

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Tusen takk for fin info, Lena
- nå har jeg booket Kefalonia for første gang, så det blir ikke Georgioupoli med barnebarn denne ferien, men sikkert en annen gang
Ni kommer säkert att få en underbar tid även i Kefalonia!

Lena
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-04-06, 22:07
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: georgioupolis

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Om jag inte sagt det innan så säger jag det nu. Ni ska INTE till Georgioupolis, varken nu i sommar eller senare! Nåväl, ett studiebesök kan jag väl tillåta er, t om en hel dagsutflykt för att vara generös, men ni hör hemma på min sida av Kreta. Om ni vill ha lite lugnare vatten så föreslår jag Chryssi Akti, så ni kan promenera både till A Apostolis och ner till Chania när ni vill roa er. Det är dessutom promenadavstånd även till mig, matbutiker, bussar OCH en nöjespark med bowling

Så, nu har jag sagt ifrån vart ni får åka - Fast jag vet redan att det inte ens blir Grekland för er i sommar

//Kikh
Man kan ju också vända på det och ha ett studiebesök "hemma på din sida" Kikh!

Lena
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT