Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2015-03-04, 14:57
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Flyg Aten-Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Max W Visa inlägg
Hej igen!
Vad finns för mat o dryck på båten? Eller ska man köpa matsäck, o i så fall finns något öppet vid sex-halvsju på morgonen? Vi har inte båtluffat på "riktigt" sedan mitten på 80-talet så jag antar att det har förändrats en del...

Max W
Vad det gäller mat och dryck på Blue Star Naxos... så är det inget man gör "vågen" för!..
Men det finns kaffe, läsk, vatten..enklare mackor , pajer m.m

Varför inte köpa något dagen innan om ni nu ska övernatta i Pireus, sen äta tidig lunch på Naxos när ni kommer fram efter cirka 5,5 timme. (då kanske ni inte behöver en så stadig frukost på båten?)..

Sen angående båtbiljetter vågar jag inte svara på, då jag ej rest i högsäsong... men det har många andra här!

Trevlig resa sen!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2015-03-04, 17:25
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Flyg Aten-Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Max W Visa inlägg
Hej igen!
Det verkar tyvärr vara kört med flygbiljetter. Därmed har jag ytterligare några frågor; räcker det att köpa båtbiljetter samma dag eller dagen innan? Eller ska jag köpa hemifrån med tanke på att vi reser i högsäsong? Vad finns för mat o dryck på båten? Eller ska man köpa matsäck, o i så fall finns något öppet vid sex-halvsju på morgonen? Vi har inte båtluffat på "riktigt" sedan mitten på 80-talet så jag antar att det har förändrats en del...
Max W
Jag skulle absolut ha bokat biljetter i förväg i högsäsong, men om ni kommer att övernatta i Piraeus räcker det med att hämta ut biljetterna på något av Blue Stars försäljningsställen dagen före. På båten finns drycker, toast och mackor, fikabröd och glass och även sallader och hamburgare med tillbehör (Goodys). I högsäsong kan vissa varor ta slut innan ni är framme på Naxos, men numera tar det ju inte så många timmar. I närheten av kajen finns ett antal morgonöppna ställen som säljer mackor, fikabröd och drycker.

Ett tips i högsäsong är att antingen vara ute i riktigt god tid för att gå ombord (typ 2 timmar före avgång), eller boka air seats för 4-5 euro/person för att vara säkra på att ha sköna sittplatser. I högsäsong har jag varit med om att båten har varit så full att de enda lediga platserna har varit i solen ute på däck längs båtens långsidor.

Lycka till med resan!
Våga
Svara med citat
  #23  
Gammal 2015-03-05, 18:20
Max W Max W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 33
Standard Sv: Flyg Aten-Naxos

Tack för svar Sunny och våga!
Nu är jag lite klokare
Svara med citat
  #24  
Gammal 2015-03-05, 20:28
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Flyg Aten-Naxos

Max, jag skulle definitivt köpa båtbiljett på internet (hemifrån). Det fungerar utmärkt och jag har gjort det sedan 5-6 år tillbaka. Där vinner du säkert några viktiga minuter.
Jag skulle också chansa och åka buss till Piraeus, så fort som möjligt. Jag tror du hinner. Men har du funderat på möjligheten att åka taxi från flygplatsen till Piraeus? Taxi har tillstånd att åka in i hamnområdet och kan släppa ut dig väldigt nära färjan. Har du dessutom fixat din biljett hemifrån, då är det bara att springa några tiotals meter och du är med på färjan. Dagen är räddad!
Lycka till
Svara med citat
  #25  
Gammal 2015-03-05, 22:19
El Gringo El Gringo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2010
Inlägg: 299
Standard Sv: Flyg Aten-Naxos

Vi reiser alltid i høysesong på grunn av skoleferien, så vi bestiller båtbilletter på forhånd.
Jeg vil anbefale Pacific Travel.
Vi har benyttet dem på alle våre ferier i Hellas, og de er 100% pålitelige og utrolig hjelpsomme.
Bestill billetter hjemmefra og hent dem ut i bagasjeoppbevaringen helt i enden av ankomsthallen ved utgang 1.
Sender du en mail til pkousouli@pacifictravel.gr vil jeg anta du får den hjelpen du trenger.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2015-03-05, 22:54
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 487
Standard Sv: Flyg Aten-Naxos

Den resa mellan Piraeus och Naxos avser Blue Star Ferries. Boka på Blue Star Ferries hemsida! Man behöver ju ingen Travel Agency för det.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2015-04-25, 12:41
bernelind bernelind är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 20
Standard Sv: Flyg Aten-Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Max, jag skulle definitivt köpa båtbiljett på internet (hemifrån). Det fungerar utmärkt och jag har gjort det sedan 5-6 år tillbaka. Där vinner du säkert några viktiga minuter.
Jag skulle också chansa och åka buss till Piraeus, så fort som möjligt. Jag tror du hinner. Men har du funderat på möjligheten att åka taxi från flygplatsen till Piraeus? Taxi har tillstånd att åka in i hamnområdet och kan släppa ut dig väldigt nära färjan. Har du dessutom fixat din biljett hemifrån, då är det bara att springa några tiotals meter och du är med på färjan. Dagen är räddad!
Lycka till
Hej får jag fråga, vi ska åka 10/8 och landar 14.10 och tänkte hinna med färjan 17.30 till naxos. Vilken hemsida är bäst att köpa båtbiljetter från?
Och hur mycket går en taxi på? vi är 4 st så kanske skulle vara smidigt!!
Tack på förhand!
Svara med citat
  #28  
Gammal 2015-04-25, 13:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 338
Standard Sv: Flyg Aten-Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av bernelind Visa inlägg
Hej får jag fråga, vi ska åka 10/8 och landar 14.10 och tänkte hinna med färjan 17.30 till naxos. Vilken hemsida är bäst att köpa båtbiljetter från?
Ferriesingreece är bra.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2015-04-25, 15:51
bernelind bernelind är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 20
Standard Sv: Flyg Aten-Naxos

Tack!
Svara med citat
  #30  
Gammal 2015-04-27, 15:38
Zelda Zelda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 58
Standard Sv: Flyg Aten-Naxos

Har ni kolat flyget till Paros
vi har ibland tagit flyget dit när det inte passat med våra flygtider från Stockholm.
sedan tar ju färga max 1 timme till Naxos.
mycket trevligare än att sitta på färjan från Pireus i flera timmar....
och som sagt framme till middagen på Naxos inte helt fel




Ia
Svara med citat
  #31  
Gammal 2015-04-27, 19:17
Max W Max W är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 33
Standard Sv: Flyg Aten-Naxos

Jo, vi kollade det alternativet också men, vi beslöt att inte krångla till det. Det har ju funnits en del positiva omdömen om Piraeus här på Kalimera på sista tiden så en natt där, och sen första färjan på morgonen blir nog bara bra

Och nog har man haft sämre dagar i livet än en dag på en färja i Grekland...

Max W
Svara med citat
  #32  
Gammal 2015-04-27, 19:25
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Flyg Aten-Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Max W Visa inlägg

Och nog har man haft sämre dagar i livet än en dag på en färja i Grekland...

Max W
Håller helt med, åka båt är trevligare än att flyga, tycker Sunny som till helgen flyger till Aten och tillbringar två dagar i Piraeus..
Svara med citat
  #33  
Gammal 2015-04-27, 19:30
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 338
Standard Sv: Flyg Aten-Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Max W Visa inlägg
Och nog har man haft sämre dagar i livet än en dag på en färja i Grekland...
Precis så är det.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2015-04-27, 20:10
Skåne Pias avatar
Skåne Pia Skåne Pia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Kungälv
Inlägg: 66
Standard Sv: Flyg Aten-Naxos

På något sätt så är det en del i resan, Pireus......båt.....
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT