Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2010-01-04, 15:20
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 354
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Gott nytt år. Det låter härligt med sol och värme. Den ständiga längtan till Grekland är som störst så här års. I går bokade vi sommar-resan. Det blir Skopelos. Vi väntar med återkomsten till Sigri tills barnen inte vill semestra med oss längre. Då kan vi ta det så lugnt vi vill. Hälsa Joanna och presidenten.

Monica och Anders

PS. Vi kände igen Sigri i foto-tävlingen. Härlig bild.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2010-05-01, 17:33
Mikael B Mikael B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 57
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Hej,

Vår bok har nu blivit utgiven i Polen. Den heter där "Greckie Pomidory" (Grekiska tomater) och har fått ett lika positivt mottagande som på den här sidan. Faktum är att den ligger på bestseller-listan
före storheter som bl.a. Stieg Larsson (den här bananen är lika glad som jag)

Under "kristi flygare" kommer vi att vara i Warszawa och signera boken på den stora bokmässan i Kulturpalatset. Mer precist den 15/5 kl. 15.30 - 16.30. Välkomna om ni har vägarna förbi!

Mvh Mikael
Svara med citat
  #43  
Gammal 2010-05-01, 18:36
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Gratulerar, jätteroligt. Vi tyckte jättemycket om er bok. Planerar ett besök i Sigri i augusti.
Svara med citat
  #44  
Gammal 2010-05-01, 19:50
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Grattis från oss också! Boken är så fin så ni är verkligen värda detta...
Nästa år blir det 2 veckor på Lesvos för oss.

Lissi
Svara med citat
  #45  
Gammal 2010-05-19, 20:36
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 354
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Stort grattis även från oss. Boken är värd all framgång.
Svara med citat
  #46  
Gammal 2010-07-07, 08:11
Mikael B Mikael B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 57
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Hej Alla,

Efter vårt stora feta grekiska bröllop, börjar nu livet så smått återgå till det normala vid vägens ände. Det kom 97 gäster från 15 olika länder, plus alla bybor förstås. Giftermål i kyrkan Agia Triada, bröllopsmiddag och dans hela natten till grekisk musik (live) på byns torg. Alla gästerna har blivit lika förälskade i Sigri som vi blev, första gången vi kom hit.

Its worth reaching the end!

Mikael
Svara med citat
  #47  
Gammal 2010-07-07, 08:41
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Men OJ så härligt!!!
Jag kan tänka mig bättre kan det inte bli

STORT GRATTIS från Lisa/Lissi och Claes -som gifte bort dottern i lördags
Svara med citat
  #48  
Gammal 2010-07-07, 11:15
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Gratulerar till giftermålet!

Jag förstår att gästerna föll för Sigri, det gjorde vi också när vi kom dit redan 1991. Vi åkte dit från Molivos, hade väl tänkt att stanna någon natt eller så, men vi föll pladask och stannade tills vi inte hade fler pengar med oss. Det blev visst till 6 dygn i Sigri. Där var så fridfullt och mysigt, vi älskade lugnet, baden, maten, landskapet, atmosfären - och de lite svalare graderna jämfört med resten av ön.

Undrar hur mycket som hänt sedan dess?

Måste försöka få tag på er bok. Kan den beställas till Danmark på nätet?
Svara med citat
  #49  
Gammal 2010-07-07, 13:11
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

[QUOTE=Marianne;212641

Måste försöka få tag på er bok. Kan den beställas till Danmark på nätet?[/QUOTE]

..går inte det så köper jag den åt dig! Då blir det verkligen av att vi ses också

Lissi
Svara med citat
  #50  
Gammal 2010-07-07, 15:12
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Tack, Lisa! Det är snällt av dig, men nu gick jag in på Bokus och beställde, och det såg ut att lyckas. Skulle vara här inom några dagar. Jag gläder mig!

Men vi får ju ses i alla fall, med eller utan bok!
Svara med citat
  #51  
Gammal 2010-07-07, 20:38
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 354
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Ett stort grattis. Vad härligt det låter med ert feta grekiska bröllop. Opa, Opa .
Svara med citat
  #52  
Gammal 2010-09-05, 12:08
Mikael B Mikael B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 57
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Kära vänner,

Som svar på en tidiare fråga i den här "spalten" (det heter säkert något annat på Internet-språk) kan jag meddela att inte mycket har förändrats i Sigri genom åren. En del klagar över att antalet turister minskar för vart år, andra tycker det är bra som det är. I vilket fall är alla gäster välkomna. Livet går sin gilla gång och som vanligt har det varit byfest i augusti. Bilder från festen och andra nyheter finns på Adonis hemsida : http://sigrion.blogspot.com/

Där finns också ett par bilder från vårt bröllop tidigare i sommar. Vi är nu tillbaka i Lund och minnena från dop och bröllop förgyller vår vardag. Det liv vid vägens ände som vi beskriver i boken har efter hand också kommit att bli "vardag". De spektakulära inslagen minskar i takt med att vi lärt oss leva som alla andra i byn. Vi ser nu fram emot vinterns danskurs (raglandet från en sida till den andra har visat sig mer komplicerat än det ser ut), havets alla läckerheter (som finns i överflöd på vintern) och ett nyårsfirande utan smällare och raketer.

Mikael
Svara med citat
  #53  
Gammal 2010-10-05, 16:02
greklandsgalen greklandsgalen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 94
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Hej. Jag besökte Lesvos, och byn Molivos, i juni i år. Blev så förtjust i den mysiga byn som klänger sig fast vid den branta klippan.
Besökte visserligen inte Sigri, men kände mig nödd och tvungen att köpa den här boken, eftersom den speglar min längtan och beundran för den som gör slag i saken och följer sina drömmar.
Vilka härliga människor som beskrivs och för att inte tala om de vackra illustrationerna i den.
Tyvärr har jag redan läst ut den, önskar att den hade räckt längre, men jag måste ju bara sträckläsa när jag har en bok i min hand.
Om det blir så att jag åker tillbaka till Lesvos fler gånger, vilket jag vill göra (om ekonomin tillåter) ,tänker jag definitivt besöka Sigri också.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2010-10-06, 16:53
Ingabritt Ingabritt är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2009
Ort: Naousa, Grekland
Inlägg: 18
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Tack för tipset om den boken! Måste jag läsa. Jag var i Sigri förra året i oktober och åt mat på tavernan nere vid hamnen. Och vilket fint naturhistoriskt museum byn har! Blev mäkta imponerad. Min son pluggar i Mytilini så det blir förhoppningsvis fler besök framöver.
Svara med citat
  #55  
Gammal 2011-01-01, 15:23
Mikael B Mikael B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 57
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Bästa Vänner och läsare av vår bok,

De flesta som åker till Grekland bara under sommarmånaderna missar tyvärr det bästa. Sigri i januari är sol och värme. Restaurangerna har dukat upp med skaladjur av alla sorter. Presidenten bjuder på grillad get.

Idag har vi tagit årets första dopp på bystranden och vattnet var förvånansvärt varmt. Som hemma i Sverige på sommaren ungefär. Joanna sitter nu på balkongen och intar stärkande "solterapi". Välbehövligt efter den vinter i Lund som vi lämnade bakom oss.

I morgon planerar vi ett besök i den varma källan i Eftalou, straxt bortom Molivos, med utsikt över det turkiska fastlandet. Ingen trängsel i badet så här års.

Och om några dagar inträffar det spektakulära inslaget i nyårsfirandet som finns beskrivet i boken, när prästen slänger ett kors i hamnbassängen och byns unga förmågor slänger sig däri efteråt. Alltid lika uppskattat...

Vi kan inte tänka oss ett bättre sätt att inleda ett Gott Nytt År 2011, vilket vi önskar alla Kalimerläsare också.

Hälsningar från,

Joanna & Mikael (numera även Hariklia & Michalis)
Svara med citat
  #56  
Gammal 2011-01-01, 17:04
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 256
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Underbar läsning! Att vid den här tiden på året, kunna njuta av sol, bad - varma källor- skaldjur ... låter fantastiskt! Vilken start på 2011 ...
Fortsätt njut!

Kalí Xronía! Önskar lilla sjöborren.
Svara med citat
  #57  
Gammal 2011-01-01, 17:05
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Lika härligt är det här på Peloponnesos! Luften är underbar och överallt känns doften av brända olivkvistar!
Iliosterapi dagligen ingår i dagsmenyn!!! Dopp i havet ä inte fel det heller.
Svara med citat
  #58  
Gammal 2011-01-02, 10:05
Inger Inger är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Bjursås Falun
Inlägg: 378
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Vilket lustigt sammanträffande. Jag läste den boken just när vi var nere på Villaolivia, Peloponnessos, Helt underbar läsning.
Inger
Svara med citat
  #59  
Gammal 2011-01-02, 12:03
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Vilka underbara tips jag får då jag läser på Kalimera.Nu har jag oxå beställt boken och ser fram emot att få läsa den.Vi har varit på Lesvos en gång, sista minuten resa en vecka i Petra för många år sedan.Åkte med lokalbussen till olika ställen bla Molivos o Eftalou vandrade oxå en del,mysig vecka.
Här i Boden ser det ut som ett sagolandskap ute,vit fluffig snö och tjock rimfrost på träd o buskar bara -10,4 idag,rena blidan,så nu är det bara att ta på sig och ta en promenad,kan inte skylla på att det är för kallt och fortsätta att kura inne i värmen med en mugg gott the och en bra bok.
GOTT NYTT ÅR till er alla på Kalimera M
Svara med citat
  #60  
Gammal 2011-01-02, 15:36
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Nu har även jag läst Er underbara bok! Köpte den i höstas och har medvetet sparat den till juldagarna nu som en liten julklapp att mysa med i soffhörnan... Och vilket mys det blev!!! Som någon tidigare skrev i tråden här, man kan nästan känna både dofter och känna värmen... Härligt! Lite sorgligt att den är slut men jag kommer att läsa om den många gånger...

Ha det fortsatt jätteskönt och fortsätt gärna att dela med er av era upplevelser vid världs ände här på Kalimera!

MVH zakka
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT