Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2009-04-19, 10:49
kath72s avatar
kath72 kath72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 74
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
"Ett nytt liv vid vägens ände - om mat , människor och konsten att köpa hus"
Av Joanna Nicklasson-Mlynarska och Mikael Backman
(---)
Är det någon som läst den??

Lissi -impulsiv som vanligt
Nu har jag också - genomgående leende - läst detta utomordentligt vackra och trevliga verk. En favorit från första sidan till sista, med dess fantastiska akvareller och ett språk som tilltalar alla sinnen.

Men jag vill ha mer Sigri!!!
Tänk om författarna kunde blogga här på Kalimera?! Det skulle jag tycka vore alldeles alldeles underbart!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2009-04-19, 11:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Just nu är Joanna och Mikael i Sigri för att fira grekisk påsk. Vi träffade dem i deras galleri i Abbekås för ett par veckor sedan. Att framöver få rapporter från dem här på Kalimera typ "hörna" vore väl kanon!
Men det är nog en sak mellan Janne och dem att förhandla om....
Själv skulle jag gärna läsa en bok till av dem
Om de läser detta så önskar jag GLAD PÅSK!!!

Lissi
Svara med citat
  #23  
Gammal 2009-05-16, 16:31
Mikael B Mikael B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 57
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Hej,

Ursäkta att jag inte är så flitig bloggare. Tack för påskhälsningen! Påsken i Sigri var livlig som alltid, med processioner och fyllda getter om vartannat.

För er som vill läsa hur mina studenter upplevde sin vistelsen där förra sommaren finns deras artiklar på följande sida: http://www.sigrilesvos.blogspot.com/. Klicka längst nere till höger så kommer ni vidare bland artiklarna.

Lite om det vardagliga livet i byn, teatergruppen, det nya avloppssystemet mm, finns det artiklar om (endast grekiska) på följande sida:
http://www.sigrion.blogspot.com/

I juni kommer 37 nya studenter från hela världen till Sigri, för min kurs i Hållbar Turism. Det är en stor tilldragelse, även för många bybor. Det är inte var dag man har påhälsningar från Afrika och Kina.

Mikael
Svara med citat
  #24  
Gammal 2009-06-24, 16:50
Mikael B Mikael B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 57
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Hej,

Eftersom ingen annan gör det får jag väl svara själv....

Det sista veckan har det verkligen varit "ett nytt liv vid vägens ände", här i Sigri. 37 studenter från hela världen har satt sin prägel på den lilla fiskebyn. För första, och kanske sista, gången har här varit besökare från Fidji, Kamerun, Ghana, Mexico, Nepal och Kirgistan.

Byns restauranger har fått bjuda på det bäst de har av lokalproducerad mat. I kväll har vi en stor "farewell-dinner" bekostad av Lesvos Tourism Committee. Så i morgon orkar jag inte skriva något mer...

Mikael
Svara med citat
  #25  
Gammal 2009-06-26, 20:09
AnnaHelena AnnaHelena är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 31
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Har precis fått boken som nu ligger och väntar på att bli läst på min semester. Åker till Makrigialos om två veckor - och då ska jag ligga på stranden och läsa.
/Helena
Svara med citat
  #26  
Gammal 2009-06-26, 21:25
Tittis avatar
Titti Titti är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Dunderbacken, Hägersten
Inlägg: 520
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Jag läste den nu i maj, när jag var på Karpathos. Vilken underbar bok med fantastiskt vackra bilder! Den passar verkligen att läsa på plats i Grekland. Tack för den läsupplevelsen, Mikael! Och tack för tipset Lissi!
Svara med citat
  #27  
Gammal 2009-06-27, 17:03
Mikael B Mikael B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 57
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Hej Alla,

Roligt att ni tycker om boken. Jag kan berätta att den vita angorakatt som det står berättat om, hon som adopterat oss, har fått tvillingar. Så nu har vi två luddiga vita bollar i trädgården, som snart kommar att leka Tarzan och Jane bland växterna.

Nu ska vi på grekiskt bröllop! Det är Presidentens frus brorsdotter (inget avlägset för en grek) som skall till och gifta sig med sin Georgos. Hela byn är finputsad och kyrkan kommer att fyllas till brädden med över 300 bröllopsgäster. Sedan blir det fest tills solen går upp igen...

Mikael
Svara med citat
  #28  
Gammal 2009-06-28, 21:22
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 354
Standard Vi har hälsat på presidenten

Fick boken i påskpresent. Av en händelse var det just till Lesvos som familjens semester skulle gå i år. Vi bodde i Anaxos. Sista dagen begav vi oss till Sigri. All stämning som beskrivs i boken bara föll över oss. Vi vandrade längs den folktomma huvudgatan och insöp all atmosfär. Givetvis funderade vi på vilket hus som kunde vara Michaels och Joannas. På en telefonstolpe fanns ett reklamblad om en vernissage och en välbekant akvarell. Det visade sig att det var invigning av en utställning med Ploskis målningar en timme senare. När vi kom dit var galleriet knök-fullt. Hela byn och alla Michaels studenter var där. Vi presenterade oss för Joanna och Michael som i sin tur presenterade oss för presidenten och flera andra i byn. Vi berättade gång på gång att vi hade läst boken och att det var därför vi hade kommit till Sigri. Det verkade säkert konstigt men var ju helt sant. Lite senare på eftermiddagen fick vi en pratstund med Michael och Joanna. Vi förstår så väl att det är just i Sigri som de bestämt sig för att stanna. -En levande by med genuin atmosfär. Vi köpte en liten akvarell med oss hem som minne av dagen när vi besökte världens ände.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2009-07-17, 09:45
Göran Strandberg Göran Strandberg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 1
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Hej på er Mikael och Joanna. Vi har just kommit hem från två härliga veckor i Sigri. Byn som vi 2004 besökte för att se på den förstenade skogen. Er bok var härlig att läsa och var en bra handbok bl a till att hitta olika stränder. Kattungarna är härliga och de hade precis börjat förstå att världen var mycket större än de tidigare trott! Mamma Katt vill nu har burkmat och färsk mjölk!!! Fina smycken gjorde han Mettalis och han bad oss att hälsa till er! // Familjen Strandberg
PS Det blir absolut fler besök i Sigri framöver - för mig var Sigri som att återupptäcka det Grekland som fanns under 70-talet. En angenäm upplevelse som kontrast till turistöar som Paros och Kreta DS
Svara med citat
  #30  
Gammal 2009-07-17, 19:54
Mikael B Mikael B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 57
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Hej Göran m. familj,

Det var fint att ni trivdes. Ni hade nog också den rätta mentaliteten för det. De som är ute efter disco och shopping, samt att umgås med landsmän, bör nog inte göra sig besväret att åka till Sigri.

Alla som eventuellt oroar sig för hur det ska gå för "Mamma katt" och hennes luddiga ungar, nu när ni har åkt, kan jag lugna med att vår dotter tagit över ansvaret. Efter henne är det vår andra dotter som tar över, med sin pojkvän. Efter det kanske vi kan få tillbaka huset "vid vägens ände".

Byns slogan "Its worth reaching the end" har vi för övrigt på 33 olika språk nu, tack vare mina studenter.

Mikael
Svara med citat
  #31  
Gammal 2009-07-17, 21:05
Mysofixs avatar
Mysofix Mysofix är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 354
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Nu har vi varit tillbaka på våra arbeten en hel vecka. Fast fortfarande sitter greklandskänslan kvar. Vi kan bara konstatera " It was worth reaching the end". Våra tonåringar som träffade katterna gläder sig åt deras framsteg. Vi planerar redan nästa sommarsemester och funderar på en rundresa på Lesvos och ett längre stopp i Sigri. Men efter att ha läst alla inspirerande beskrivningar av andra öar på Kalimera så kanske vi i stället skulle besöka Tinos eller Milos eller... Det blir svårt att välja.

Monica Mys och Anders Fix
Svara med citat
  #32  
Gammal 2009-09-17, 19:37
Mikael B Mikael B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 57
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Hej alla Greklands- och kattälskare

Våra vänner som just nu besöker Sigri rapporterar att katterna har det bra. De är snart stora nog att klara sig själva hos nya värdfamiljer. Men i avvaktan på det tar "mamma katt" med dem ut på långa turer i byn. Det är en mycket klok katt så vi vet att det är ett led i hennes uppfostran.

Annars rapporteras fint väder och folktomma badstränder. Ni som läst boken vet att Sigri omges av fantastiska sandstränder vilka inte ens under de mest intensiva sommarmånaderna besöks av mer än en handfull turister.

Vi planerar en resa till Sigri i början av november. Återkommer då med dagsfärska nyheter från vägens ände.

Mikael
Svara med citat
  #33  
Gammal 2009-09-18, 09:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Var på en ö-rundtur nu i september där vi besökte den förstenade skogen som ligger nära Sigri tyvärr passerade vi inte byn utan färden fortsatte till Skala Eressos. Det var en mycket kall och blåsig dag och lanskapet var bitvis insvept i dimma. Den lokala guiden trodde att det var ca 12 grader på fm men det var ändå en minnesvärd och vacker dag.

Eva
Svara med citat
  #34  
Gammal 2009-09-19, 18:10
Mikael B Mikael B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 57
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Hej alla som vill veta mer om den förstenade skogen.

Det finns förstenad skog överallt på den västra delen av Lesvos, till och med i vattnet. Det var land för 20 miljoner år sedan då vulkanerna i området var aktiva. Totalt är området ca 15 000 hektar stort. Överallt i naturen och på stränderna kan man hitta större och mindre bitar av förstenad skog, men det är naturligtvis förbjudet att plocka med sig dem.

Hela området är skyddat som en nationalpark och fem kilometer från Sigri har det anlagts ett stort besöksområde. I Sigri finns en mindre besökspark och ett modernt museum som på ettt intressant och pedagogiskt sätt visar hela historien om den förstenade skogens tillkomst. Nyligen belönades området med EUs EDEN-pris (Europena Destinations of Excellence) för sittt arbete för hållbar turism i skyddade områden. Mer information finns här:
http://www.petrifiedforest.gr/NEW%20pf/index-en.htm

För alla som kanske inte tycker att 20 miljoner år gamla förstenade trädstammar ute i ett månliknande landskap är särskilt spännande, rekommenderas museet i Sigri. Där får man allt "på ett bräde" och så finns det både kafé och souvenirshop. Men glöm inte att ta en promend genom byn också, eller ännu hellre stanna några dagar "vid vägens ände".
Its worth reaching the end!

Mikael
Svara med citat
  #35  
Gammal 2009-09-19, 18:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Ja visst måste Sigri få ett besök något av de närmsta åren..Lesvos är en ö som finns kvar att utforska för oss.

Tack för spännande info!

Lissi - från ett sommarvarmt Lund
Svara med citat
  #36  
Gammal 2009-09-19, 20:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Det var nog i det området vi var för det låg nära Sigri. Roade mig inte speciellt men grekiskan som guidade var otroligt duktig och verkade väkdigt kompetent. Det var bara så kallt. Har aldrig upplevt något liknande i Grekland
under sommarhalvåret. Hade t-shirt, kofta och gore-texjacka ändå frös jag som en hund.

Eva
Svara med citat
  #37  
Gammal 2009-09-21, 14:23
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Nu har jag också läst boken med stor behållning. Tack så mycket för en trevlig bok. Kom hem från Molivos för 1,5 vecka sedan. Vi var aldrig till Sigri utan vi valde en tur till Skala Erresou, trots att det är långt att åka på vespa.
Hade jag läst boken innan vi åkte så hade vi nog gjort ett besök i Sigri. Det får bli nästa år.

Carina
Svara med citat
  #38  
Gammal 2009-10-03, 15:28
Mikael B Mikael B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 57
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Hej Carina,

Roligt att du tyckte om boken. Scala Eressou är ju också en trevlig by med massor av tavernor längs havet. Det är säkert en by som tilltalar undomar mer än vad Sigri gör. Men den saknar Sigris genuint grekiska karaktär. För er som undrar kan jag passa på att berätta att katterna har det bra och de har nu också fått halsband med pinglor på.

Mikael
Svara med citat
  #39  
Gammal 2009-12-31, 12:05
Mikael B Mikael B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2009
Inlägg: 57
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Hej Alla,

Här kommer en Nyårshälsning från Sigri, vid vägens ände på Lesvos.

Som det står berättat i boken, är vintern i Grekland en upplevelse som går sommargästerna förbi. När man genomlevt november och december i Lund, med gråkall kyla och endast en handfull soldagar, är det fantastiskt att komma till sol och värme. Idag har vi 19 grader.

Tillgången på fisk och skaldjur är också mycket större än på sommaren och eftersom efterfrågan är liten så är priserna behagliga. Vi äter havskräftor i stora berg samt svarta, vita och röda musslor. Ostron ibland och i kväll får vi nog hummer till champagnen. Det är nämligen fest hos Presidenten!

Gott Nytt År!

Mikael
Svara med citat
  #40  
Gammal 2009-12-31, 12:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Ett nytt liv vid vägens ände

Gott nytt år på er också!
Vi har -7 grader i Kalmar och visst, 19+ vore skönare men vi njuter ändå.
Ha en fin kväll hos presidenten!
KRAM
Hälsa Joanna

Lissi o Claes, numer Kalmarbor
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT