Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Visa resultat för omröstning: Vilket betyg ger du Mamma Mia?
5 144 58.06%
4 57 22.98%
3 20 8.06%
2 5 2.02%
1 11 4.44%
Ska inte se filmen 11 4.44%
Antal röster: 248. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #81  
Gammal 2008-08-27, 20:02
eldo eldo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Duved
Inlägg: 45
Standard Sv: Mamma Mia

Citat:
Ursprungligen postat av Ingegerd_Lasse Visa inlägg
Är det någon som vet var kyrkan i filmen är belägen?
Ingegerd
Öster om Glossa på Skopelos, underbart vackert ställe

Länk till Karta

http://www.skopelosweb.gr/skymap/skopelosislandmap.jpg

Eva-Lena
Svara med citat
  #82  
Gammal 2008-08-27, 20:05
eldo eldo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Duved
Inlägg: 45
Standard Sv: Mamma Mia

Hittade en bättre karta...

http://www.skopelosweb.gr/skopelosma...apprintik.html

Eva-Lena
Svara med citat
  #83  
Gammal 2008-08-27, 20:21
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 326
Standard Sv: Mamma Mia

Vi var ute på en av våra vingelturer och hamnade vid berget och kyrkan.Att den var med i filmen hade vi missat totalt trots att det satt reklamskyltar lite varstans inne i stan med bild på berg och kyrka.Häftigt var det iallafall och en jädra väg upp och ändå värre var det att gå ner.Är nog märken efter naglarna i berget fortfarande.

Pia
Svara med citat
  #84  
Gammal 2008-08-27, 22:14
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Som sagt......om nu två personer KLART i minoritet har annorlunda åsikter om filmen än de övriga i denna tråd så är det väl bara sunt att inte 100% som skriver i tråden tycker "betyg 4, stark 4, 5, stark femma" osv.

Och pinulk tycker att Meryl Streep uppenbarligen framträder med "åldersproblem" som han uttrycker det. So what, den åsikten är ju som sagt lika fri att ha och uttrycka som ALLAS ev. genmäle.

Sedan var det tydligen något angående Streep´s 2 Oscars-priser och 12 nomineringar ? Om nu någon händelsevis har mer exakta uppgifter än jag så ska jag gladeligen lyssna till dem, angående följande:

Oscarsutdelningen.......det är väl i alla fall inte amerikanska allmänheten, någon annan nations allmänhet som röstar, nominerar och till slut får fram alla pristagare ??? Framför allt är väl Oscars-utdelningen en företeelse för filmbranschen, definitvt ingenting som vi i Sverige deltar i mer än någon eller några nominerade och ibland även pristagare.

En skådespelare må därför ha fått hur många Oscars som helst och även nomineringar men att nämna hur många är i mina ögon definitvt inget argument mot att en Kalimera-skribent har en annan åsikt än en majoritet andra skribenter ?

Om det är intressant i diskussionen så är jag en person som ser oerhört få filmer, jag har faktiskt inte heller mycket till övers för Meryl Streep i de få filmer jag sett henne delta i. Jag har dessutom röstat i omröstningen om filmen att jag inte tänker gå och se den. Den lär gå att hyra/köpa/se på TV så småningom ändå.


Hasse
Svara med citat
  #85  
Gammal 2008-08-28, 07:24
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Citat:
Ursprungligen postat av pinulk Visa inlägg
Vilket djävla dravel med den motbjudande Meryl Streep som skall låtsas vara ca 40 då hon är 60
Fast hon ser mer ut som 40 än 60 och det är det minsann inte alla som gör.

Eva
Svara med citat
  #86  
Gammal 2008-08-28, 20:29
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Hasse; du kan plussa på antalet personer som har annorlunda åsikter om att se filmen eller ej, med en styck! Jag är ingen fantast av ABBA och jag gillar inte heller att se på filmer. Fastän jag gillar Grekland, tänker jag ändå inte se just denna filmen.

Moster
Svara med citat
  #87  
Gammal 2008-08-28, 21:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Hm, jag måste nog än en gång påpeka att det var ett osakligt personangrepp jag reagerade på.

Det innebär inte att negativa Mamma mia-åsikter inte skulle vara lika okej som positiva. Själv har jag för övrigt ingen åsikt alls om filmen eftersom jag inte sett den.

Den som påstår att jag har något emot negativa "recensioner" har alltså förvanskat mina åsikter, så tro hellre på mig när det gäller vad jag tycker.
Svara med citat
  #88  
Gammal 2008-08-30, 10:31
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Hm, jag måste nog än en gång påpeka att det var ett osakligt personangrepp jag reagerade på.

Det innebär inte att negativa Mamma mia-åsikter inte skulle vara lika okej som positiva. Själv har jag för övrigt ingen åsikt alls om filmen eftersom jag inte sett den.

Den som påstår att jag har något emot negativa "recensioner" har alltså förvanskat mina åsikter, så tro hellre på mig när det gäller vad jag tycker.
Jag förstår precis vad du menar...och jag håller med dej helt och fullt

/theresa
Svara med citat
  #89  
Gammal 2008-09-06, 18:37
Andriotissas avatar
Andriotissa Andriotissa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 109
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Meryl Streep var fantastik i filmen. Scenen när hon gör iordning sin dotter inför bröllopet samt scenen på klippan med Pierce Brosnan var helt underbara jag satt och grät.
Svara med citat
  #90  
Gammal 2008-09-06, 23:29
rhodosfanast rhodosfanast är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 330
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Har varit i sett filmen Mamma Mia för andra gången idag o precis lika bra som första gången..
Svara med citat
  #91  
Gammal 2008-09-07, 00:11
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Etter alle de positive kommentarene må jeg visst gå og se filmen likevel. Jeg så Mamma Mia som musikal i London for noen år siden, og da syntes jeg det var en forferdelig enkel story de hadde laget for å spille gamle låter.

Jeg husker det største irritasjonsmomentet da var det høye lydnivået. Hadde det vært lavere, hadde det vært lettere å få sove......
Svara med citat
  #92  
Gammal 2008-09-07, 09:20
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
det var en forferdelig enkel story de hadde laget for å spille gamle låter.
Fast en sådan film eller musikal ser man väl inte för storyns skull?! Antingen gillar man musiken eller så gillar man inte filmen/musikalen.

Själv tror jag att jag ska ta mig ledigt några eftermiddagstimmar och se filmen när den går på dagbio (pensionärsbio ) här om några veckor. Har inga förväntningar att jag kommer att tycka den är bra, men det kan vara roligt att se den ändå, förhoppningsvis känner jag igen några av inspelningsplatserna. Och vad gäller musiken så har ju några av Abba-låtarna för alltid etsat sig fast i ryggmärgen.
Svara med citat
  #93  
Gammal 2008-09-07, 09:53
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Etter alle de positive kommentarene må jeg visst gå og se filmen likevel. Jeg så Mamma Mia som musikal i London for noen år siden, og da syntes jeg det var en forferdelig enkel story de hadde laget for å spille gamle låter.

Jeg husker det største irritasjonsmomentet da var det høye lydnivået. Hadde det vært lavere, hadde det vært lettere å få sove......

Men herrgud!! Inte går man väl på musikal för storyns skull? Vilken musikal har en så seriös story, det är väl musiken man vill framföra i första hand? Gillar man inte det finns det ju allvarliga teaterföreställningar att gå på.
Har sett musikalen både i London och Stockholm. London var klart bäst med rappa repliker och en enorm stämning i lokalen!
Svara med citat
  #94  
Gammal 2008-09-08, 17:01
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi
Men herrgud!! Inte går man väl på musikal för storyns skull?
Haha, jag håller med! Man kan ju jämföra med en komisk opera, till exempel, eller de lättare styckena av Shakespeare, inget större djup i historieberättandet där heller. Jag var och såg Falstaff på operan i våras... DÄR kan man tala om svag historia, men det räknas som FINkultur... På musikaler går man för att njuta av musiken och artisterna, ju!

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
  #95  
Gammal 2008-09-12, 14:00
greklandsgalen greklandsgalen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 94
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Tvekada först om jag verkligen skulle se filmen, eftersom det är en musical, avskyr musicaler. Men blev sugen att se den ändå, när jag fick veta att den spelats in bland annat i Grekland.
Och jag måste säga att mysigare film är längesen jag såg. Så härliga scener från Grekland att jag fick direkta abstinensbesvär, o hade lust att sticka ner dit på en gång.
O att det var ABBA:s musik gör det ju inte sämre. Var i tonåren när dom var på topp o älskade dem. Hade nästan glömt hur bra dom faktiskt var, o hade mer eller mindre lust att ställa mig upp i biosalongen o börja dansa o sjunga till låtarna. Det hade väl sett ut det förstås...
En film som man bara blir så glad av, o överraskande att höra både Meryl Streep o Pierce Brosnan sjunga...Tyckte att dom hade helt OK sångröster.
Måste nog förresten besöka Skopelos o den där kyrkan nån gång....
Svara med citat
  #96  
Gammal 2008-09-17, 08:00
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Åh vilken helt uuuunderbar film. Har inte varit på bio på många år men nu tyckte jag att det var dags. Och inte blev man besviken däremot är jag helt salig. Det blir ju inte sämre av att man ska åka ner till Grekland i morgon!

/Kerstin
Svara med citat
  #97  
Gammal 2008-09-25, 20:45
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Nu har jag sett filmen 2 gånger och kommer att köpa den på DVD när den kommer ut den 11 november. Tycker jag att den bra eller skitbra?

Yanna
Svara med citat
  #98  
Gammal 2008-10-10, 23:03
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Jag minns inte när jag senast tittade en film och var väldigt tveksam till denna då den var en musikal, jag har aldrig riktigt lärt mej att uppskatta den genren. Nu har jag i alla fall tittat på filmen och är faktiskt ganska imponerad, det var ju en fantastisk film. Då pratar jag inte alls om de grekiska vyerna för de missade jag helt då jag var så inne i resten av filmen. Jag får nog försöka se den en gång till och välja bort textningen så jag har mera tid att se på naturen men det får bli en annan dag.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #99  
Gammal 2008-10-11, 10:37
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Nu har jag sett filmen 2 gånger och kommer att köpa den på DVD när den kommer ut den 11 november. Tycker jag att den bra eller skitbra?

Yanna
Hej ! Tack för att du sa att filmen kommer ut 11 november.Har ej haft tid att se filmen men jag ska se den på bio. Har nu skickat efter den.
Birgitta 63
Svara med citat
  #100  
Gammal 2008-10-11, 14:43
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Mamma Mia – hur bra är filmen?

Jag har sett filmen två gånger nu. Den var precis lika bra andra gången.
Min dotter som bor i Stockholm berättade att filmen snart kommer att gå på så kallad sing-along bio (tror jag det heter). Det innebär tydligen att publiken både dansar och sjunger med i låtarna. Hon frågade om vi ska gå när jag hälsar på henne i november. Varför inte? För visst satt man och längtade efter att sjunga med när man såg filmen? För mig, som var liten flicka när ABBA slog igenom och bara älskade att mima till Waterloo och alla andra låtar, är filmen verkligen en nostalgitrip.

Förresten...Musikalen Sound of music har tydligen varit populär som sing-along i många år. Någon som har varit på sådan bio?

Carina
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT