Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-06-23, 22:49
Anneb Anneb är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 43
Standard Molyvos

Vi besökte Molyvos den 5/6 och bodde på Hotell Iris i 1 vecka. Det är andra gången vi besöker denna vackra ö. Jag har förälskat mig totalt i orten Molyvos. Vi åt väldigt god mat på Triena. Vi besökte Triena flera gånger och var alltid väldigt mätta och nöjda. En trevlig restaurang med Svensktalande Tereza. Gjorde även ett besök på Womens Cooperative som serverade underbar mat och ett skönt lugn. Vi hyr alltid en tyngre vespa och ser oss omkring. Rekommenderas varmt. Att vandra i gränderna på kullerstensgator kräver bra skor och mycket vatten. Jag återvänder garanterat till denna underbara by.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-06-23, 23:21
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: Molyvos

Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-06-24, 19:20
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Molyvos

Vad roligt att ni trivdes på en av våra favoritplatser. Vi bodde också på Iris två veckor innan er. Tyckte att hotellet var lite trist, hamnade på baksidan med en mur framför oss. Nästa gång så ska vi bo uppe i gränderna som vi har gjort förut.
Första veckan hade vi fantastiskt väder, men den andra bedrövligt.

Ett tips om man vill ha lite mindre att äta till lunch eller kväll: gubbstället i backen, den traditionella kafonionen. Vi tog in ouzo och meze, lite olika och gott, dessutom billigt. Det blev tre ggr vi besökte detta ställe den här resan. Dessutom så är det jättefin utsikt och bra ställe att se solnedgången.
För ett par år sedan fick ngn innhavare för sig att det skulle vara restaurang. Men nu är ordningen återställd och gubbarna är tillbaka.

Vi har nu varit till Molivos sex ggr, men det var tre år sedan sist. Lustigt nog så blev vi igenkända och välkomnade av flera av bekanta i Molivos. Kul.

Carina
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-06-26, 14:14
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Molyvos

Flera jag känner åker till Molyvos och Petra redan nu i sommar. Underbart att fler upptäcker denna pärla. Skulle det inte vara för att jag inte har någon som kan ta hand om min goja hade jag gärna tillbringat en julivecka där. Här på jobbet är det så kallt att man får ha långkalsonger under jeansen och i natt var det bara ett par grader ute när det var som kallast.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-09-01, 14:47
Anneb Anneb är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 43
Standard Sv: Molyvos

Kafonionen ? Är det "restaurangen" där det alltid sitter gubbar utanför? Backen vid huvudvägen? Vi åker tillbaka 11/9. Hittade en billig resa och bad om ett rum på Iris med terass. Hoppas på tur . Visst förälskar man sig i ön och framförallt i byn.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-09-01, 15:40
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Molyvos

Kafenion ligger dörr i dörr med The Blue Fox. Sitter alltid gubbar utanför. Det var underhållning där ibland. Gissar att det är det stället som avses. Tyvärr var det kallt när jag var där och då var det att sitta inne som gällde och här efterlevdes inte rökförbundet alltid så jag satt hellre på Foxen där det var totalt rökfritt. Förövrigt var gubbstället det enda stället jag såg någon röka inomhus på.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-09-02, 09:34
Anneb Anneb är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 43
Standard Sv: Molyvos

Det är alltså inne i byn? Relativt högt uppe?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-09-02, 13:49
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Molyvos

Gissningsvis 50 meter nedanför bageriet som ligger högt upp i byn.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-09-04, 17:56
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Molyvos

Kafonion ligger nog längre ned på gatan. Ingen rökte inne där när vi var där. Vi åt ouzomeze till billig penning. Det finns en skylt där det står Traditionell Kafonion. Det är fint att sitta och se solnedgången på deras balkong.

Carina
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-09-04, 21:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Molyvos

Visst ligger den granne med Blue Fox med alla traditionella bakverk, den goda glassen, träbalkongen högt upp i backen ner mot mot hamnen. Jag åt också gott där men sen anlände alla rökande engelsmän. Kanske mer än 50 m från bageriet. Jag är alltid optimist när det gäller avstånd. Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2014-09-07, 22:23
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Molyvos

Den ligger granne med tavernan två bröder och en bit ovanför ligger Molivos Star och Gato.
Jag tror nog att du är på den andra gatan. Men Molivos är ju inte stort så det går lätt att hitta dit.

Carina
Svara med citat
  #12  
Gammal 2014-09-08, 05:11
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Molyvos

Är den på samma gata som Geia Mas och The School Mistress dvs gatan med Blå regnet så är det ett annat ställe jag menar. Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2014-09-08, 17:48
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Molyvos

Ja det är på gatan med blåregnet, samma som posten ligger.
Prova gärna ni som ska till Molivos nu.

Carina
Svara med citat
  #14  
Gammal 2014-09-08, 22:10
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Molyvos

Då är det ett ställe som jag inte varit på. Trevligt att ha något nytt att prova om jag åker dit igen. Blåregnet var väldigt vackert i början av juni. Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2014-09-09, 10:27
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Molyvos

Nu har jag missat något i Molivos, kafenionet med gubbarna känner jag till. Men blåregnet, vad är det?

/ Anne
Svara med citat
  #16  
Gammal 2014-09-10, 06:22
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Molyvos

Det växer tätt och vackert men tyvärr har jag inget foto av det. Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2014-09-10, 10:22
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 862
Standard Sv: Molyvos

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det växer tätt och vackert men tyvärr har jag inget foto av det. Eva
Haha! Jag fattade inte alls att det var frågan om en växt. Så trögskallig är man ibland. Men, nu har jag kollat på Google och det är klart som korvspad. Jag visste inte att det heter Blåregn, nu har jag lärt mig något nytt.

/ Anne
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT