Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-03-03, 19:58
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Kunskapskanalen i kväll

I kväll 3 mars, 21.30 på Kunskapskanalen visas ett program om fängelseön Yaros, dit många greker deporterades under delar av 1900-talet.
Kommer även i repris vid två senare tillfällen.

Ur programtablån:
Hemligstämplat
21.30
Fängelseön. Yaros är fängelseön som många greker minns med fasa. Under 1900-talet skickade den grekiska regimen sina politiska motståndare hit; kommunister efter andra världskriget och på sjuttiotalet motståndare till diktaturen. Vi möter före detta fångar som berättar om livet i fångenskap samt en tidigare juntamedlem som menar att allt det onda gjordes för att rädda landet. Historisk serie. Även i K 5/3 och K 6/3.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-03-03, 22:08
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Kunskapskanalen i kväll

Mycket intressant program om både fängelseön Yaros och allt det instabila i Grekland som inträffade i och med oroligheterna på 1960- och -70-talen.

Kan bara tala för mig själv men jag tyckte det var "roligt" att få veta lite kring vad som hände kring militärkuppen mm. Bra att få årtal att ha med i minnesbanken kring Greklands (ibland oroliga) historia. Det ger mig en större förståelse till det land jag besöker varje sommar.

Men politik kan ibland vara en aning krångligt.........



Hasse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-03-04, 09:14
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Kunskapskanalen i kväll

Jag håller med! Genom den bristfälliga historieundervisning jag fick i skolan (högstadiet 1988-1991) kan jag inte minnas att man ens nämnde den plågsamma historia som Grekland har i sitt bagage. Jag trodde i in naivitet att de greker som kom hit på 60 och 70talet bara gjorde det för jobbens skull och inte för att de var politiska flyktingar. Så fel jag hade...
Tack vare den fantastiska trilogin "Bönder och herrar" "Plogen och svärdet" samt
"den tysta freden" av Teodoris Kalifatides ( som för övrigt måste klassas som en av Sveriges absolut bästa författare, läs allt ni kommer över!!) fick jag en helt ny bild och förståelse för grekland och dess befolkning. Även boken "Eleni" av Nikolas Gage är ett måste att läsa om man vill sätta sig in i den Grekiska historien.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-03-04, 13:47
ChrBras avatar
ChrBra ChrBra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Solna / Stockholm
Inlägg: 116
Standard Sv: Kunskapskanalen i kväll

Det skall bli spännande att se. Jag rekomenderar även Louis de Bernières två böcker Kapten Corellis Mandolin samt Fåglar utan vingar, den senare är kanske mer inriktat på Turkiet men är en i mitt tycke ganska stark skildring av vad krig och elände ställer till med......
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-03-04, 17:11
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Kunskapskanalen i kväll

Ja, det var ett mycket intressant program som gav en stark inblick i en viktig del av Greklands historia som aldrig får glömmas bort. Många i Grekland har ju själva upplevt detta då det faktiskt inte ligger så långt tillbaka i tiden.

Programmet går i repris onsd. 5 mars och torsd. 6 mars i Kunskapskanalen. Tyvärr sent båda gångerna, 00.30, men försök se det om ni har möjlighet.

Ann-Kristin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-03-06, 15:55
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Kunskapskanalen i kväll

Sista chansen i natt 00.30. Försök se/spela in det för det är mycket intressant. Samtidigt lite smärtsamt att se att Grekland har en så mörk nutida historia som t o m utspelar sig under min egen uppväxt.

Peter
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-03-06, 23:02
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Kunskapskanalen i kväll

Jag hade ställt min nya fina DVD-spelare på inspelning i sista natt men inte fasen kom det nånting på hd:n. Har gjort ett nytt försök i kväll sedan jag hittade instruktionsboken ute på nätet så då kanske det blir bättre.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-03-07, 09:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kunskapskanalen i kväll

Skulle gärna ha sett programmet, men jag har inte Kunskapskanalen, trots att jag betalar licens. Det irriterar mig så in i...
Svara med citat
  #9  
Gammal 2008-03-07, 10:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kunskapskanalen i kväll

Beror på vilken Digitaltv leverantör ni har. Där jag bor har vi Telia och då finns kunskapskanalen med men inte TV 3. Vi betalar 125 kr i månaden för Digitaltv, bredband och fast avgift på telefonen via IP-telefoni. Otroligt bra och billigt.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2008-03-07, 12:08
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kunskapskanalen i kväll

Åh vilket bra program! En mycket intressant historielektion. Jag hörde att Yaros låg en bit från Tinos..måste kolla kartan om ön finns utsatt.

Lissi
Svara med citat
  #11  
Gammal 2008-03-07, 12:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kunskapskanalen i kväll

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Beror på vilken Digitaltv leverantör ni har.Eva
Vi har Comhem, men betalar inte för digitalteve så det ingår inga extra kanaler. Det jag retar mig på är att Kunskapskanalen finansieras med licenspengar, och trots att jag betalar licensen får jag inte in kanalen. Men det är inte SVT:s fel, det är Comhem som inte vill sända kanalen, jag kan få in den om jag betalar 39 kr/mån.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2008-03-07, 12:24
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 995
Standard Sv: Kunskapskanalen i kväll

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vi har Comhem, men betalar inte för digitalteve så det ingår inga extra kanaler.

Ytterst märkligt tycker jag

Vi har också Comhem, bor i bostadsrätt och betalar naturligtvis inte separat för vårt utbud. Kunskapskanalen som ligger inom SVT borde ju finnas lika självklart som Kanal 1 och SVT 2 eller vad de kallar kanalerna ?



Hasse
Svara med citat
  #13  
Gammal 2008-03-07, 12:31
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Kunskapskanalen i kväll

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Ytterst märkligt tycker jag
Svaret finns här...

Jag får vänta tills programmet kommer på SVT.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2008-03-07, 18:00
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Kunskapskanalen i kväll

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag hörde att Yaros låg en bit från Tinos..måste kolla kartan om ön finns utsatt.
Lissi
Det stämmer Lissi. Jag blev också nyfiken på var den låg så jag tittade efter på kartan. Den ligger nordväst om Syros och väster om Tinos.

Svara med citat
  #15  
Gammal 2008-03-07, 18:38
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kunskapskanalen i kväll

Jag har också kollat upp....Har vi tur så går båten så nära så man kan se, fast enligt kartan BORDE man inte se ön!

Lissi - som längtar till Tinos!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2008-03-07, 22:38
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Kunskapskanalen i kväll

Jag hade spelat in detta på hårddisken på min dvd-spelare. Jag har aldrig testat tidigare men försöker kopiera ut det från den nu så kanske jag kan dela med mej av den, håll inte andan medan jag experimenterar.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-08-01, 09:41
Annkis avatar
Annki Annki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 193
Standard Sv: Kunskapskanalen i kväll

I morgon kväll, söndag 2 augusti kl.22.00, sänder SVT1 en repris av filmen om fängelseön Yaros. Läs mer här där man även kan se den på weben:
http://www.ur.se/ur.se/templates/Med...content=center

Ann-Kristin
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-08-01, 16:39
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Kunskapskanalen i kväll

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Har vi tur så går båten så nära så man kan se, fast enligt kartan BORDE man inte se ön!
Du bör nog se den på högersidan när du tar färjan från Rafina. Problemet är ju att när man passerat Andros hänger man ju på vänstersidan för att följa med när man närmar sig hamnen på Tinos... Du bör även se den från Kardiani och Isternia. De byarna ligger så högt att det bör inte vara några problem.

Men jag undrar om det inte är toppen på Yaros man ser som en "kil" eller klack, som jag kallar det, från många ställen på Tinos. Fast jag är långt ifrån säker där. Får kolla nästa resa...

Peter
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT