Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #41  
Gammal 2014-05-05, 07:31
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Från tigagren till mig/oss:
Dagens Lena Andersson:
"• Förklara att din utsträckta hand inte är ett tvång. Den är ett andligt erbjudande. Ingen är heller tvungen att gå in i en butik fastän den har dörren öppen och kungör sin existens med en skylt."

Bonustext idag av Erik Stenholm: Vi reklandsresenärer/greklandsälskare/kalimeror är alla sanna européer, vi är gränslösa.
Svara med citat
  #42  
Gammal 2014-05-05, 10:59
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Jeg gir aldri penger til tiggere. Det finnes mange andre måter å hjelpe folk i nød på.

Selv om det helt klart er noen tiggere som har behov for en slant, er det andre motiv til at andre tigger, og det er umulig å vite forskjell.

I Norge har vi eksempler på romfolk som er blitt tvunget til landet for å tigge (i en sak fikk politiet tak i bakmennene og de fikk fengselsstraff), og i en annen sak ble en romkvinne dømt for bl.a. menneskehandel og medvirkning til voldtekt. I Hellas har jeg sett tiggende romkvinner bli plukket opp av mercedeser eller andre fine, nye biler når dagens "arbeid" er over, og det er ofte narkosalg-arrestasjoner i leirene.

Dette er forhold jeg naturligvis ikke vil støtte med mine penger, da bruker jeg heller de pengene på andre som trenger dem.
Svara med citat
  #43  
Gammal 2014-05-05, 11:02
Sevasti & Elenis avatar
Sevasti & Eleni Sevasti & Eleni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Blekinge o Skåne
Inlägg: 334
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vi bor mitt i City i Kalmar och här sitter rumänska tiggare i varje gathörn. Maken och jag brukar sitta på en soffa och studera "rutinerna" när pengar hämtas av unga välklädda män ca var 30:e minut. Ibland reser sig nån av kvinnorna upp och går en sväng rökande med en mobil i örat. Sen sätter hon sig igen på sin plats.

Det är ett organiserat slag av "slaveri" och jag tror inte en sekund att det hjälper den enskila tiggerskan nämvärt att stoppa pengar i dessa muggar. Fel personer får /tar pengarna.
I lokaltidningen skrevs en artikel om en av kvinnorna som hade en sjuk son i Rumänien som hon behövde pengar till för operation. En insamling startades direkt av Stadsmissionen och 3 ggr den summan hon nämnt samlades in på ett par dagar, men kvinnan sitter fortfarande kvar i hörnan straxt nedanför vår bostad.

Det måste något annat till för att hjälpa dessa utsatta människor hemma i Rumänien.....men Rumänska regeringen vill inte ha dem hemma . Det är bekvämare att ha dem ute i Europa. GRÄSLIG är hela situationen....

Det går ju inte att stoppa pengar i muggarna varje gång man går förbi en tiggare....och mat tackar de nej till. De VILL ha pengar.

Man känner sig jättekluven till detta....

Lissi - som absolut inte har något förslag på lösning av problemet. Det borde våra politiker och EU-representanter ha.

Svara med citat
  #44  
Gammal 2014-05-05, 11:18
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Igår em då jag åkte till ICA för att handla några grejer så satt en kvinna utanför affären och när jag la en tia i hennes mugg så visade hon att hon ville ha mat,så jag inhandlade köttfärspirog och kycklingspett som jag lämnade till henne när jag gick ut från affären och hon blev väldigt glad och tacksam för detta.Jaa;sen åkte jag hem lagade god middag till maken och mig,drack ett glas gott rött vin och såg senare på mästarnas mästare,ute kom återigen ett ymnigt snöfall men inne hade vi det varmt och gott och var hon tillbringade sin kväll har jag däremot ingen aning om.
Monica
Svara med citat
  #45  
Gammal 2014-05-05, 11:24
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

...och jag har idag satt in pengar på ett konto som bidrar till skolgång för en flicka i Afrika. Alla sätt att hjälpa är bra och vi här på Kalimera är säkert alla med och bidrar på det sätt vi tycker är bäst.

Det ÄR förskräckligt för all som behöver tigga , men det finns också de som missbrukar tiggeriet, precis som vi också vet att de pengar vi skänker till olika välgörande hjälporganisationer inte går oavkortat till hjälpändamålet.
Huvudsaken är ju ändå att man hjälper till.

Lissi
Svara med citat
  #46  
Gammal 2014-05-05, 18:00
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Huvudsaken är ju ändå att man hjälper till.
Helt rätt!
Men tyvärr finns det människor som hävdar att ALLA romska tiggare är bedragare och inte "riktiga" tiggare. Och det förnedrande synsättet på andra människor köper inte jag...

/kimmen
Svara med citat
  #47  
Gammal 2014-05-05, 19:16
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Helt rätt!
Men tyvärr finns det människor som hävdar att ALLA romska tiggare är bedragare och inte "riktiga" tiggare. Och det förnedrande synsättet på andra människor köper inte jag...
/kimmen
Lena Andersson, från tiggaren till oss: "Kom ihåg: Du är inte ett problem för att de har problem med dig."
Svara med citat
  #48  
Gammal 2014-05-06, 01:25
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Huvudsaken är ju ändå att man hjälper till.

Lissi[/quote]

Så tycker även jag!
Monica
Svara med citat
  #49  
Gammal 2014-05-06, 06:50
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Jag har fortfarande väldigt svårt att tro att de som kommer hit långväga ifrån för att tigga skulle vara någon form av bedragare. Varför lämnar man sitt hemland med familjemedlemmar för att kajka iväg hela vägen till Sverige för att sitta på¨gator och torg i vinterkyla och bo i kalla husbilar eller skjul ifall man redan har ett bra liv hemma (nä jag kan helt enklelt inte köpa den teorin) och vi vet alla att romer är och har i alla tider blivit särbehandlade. De har alltid hamnat längst ned i samhällshierarkin.

Och kommer de hit för att det ger mer pengar här än hemma att tigga så är det väl inte så konstigt heller.

Skulle det hela bero på någon form av trafficking eller tvångsarbete av annat slag är det så klart fullständigt förfärligt. Men detta kan jag inte annat än tro att det har kollats upp av myndigheterna i respektive stad (här i tråden har redan nämnts flera städer där man kollat upp det) och de skulle i så fall omgående ha förbjudit tiggeriet.

Någon större belastning på vårt svenska samhälle är de inte heller då de sköter sin egen försörjning/boende (om man nu ska använda sig av ett klassiskt men urtrist argument). Dessutom, då vi valt att gå med i EU så sa vi också ja till att människor ska få fara fritt mellan EU-länderna och att vi alla har ett gemensamt ansvar.

Låt oss då säga att det i vissa fall skulle handla om att någon har det så bra så de inte skulle behöva tigga men gör det ändå (som sagt har jag mycket svårt att tro det).
Jamen i så fall dör vi väl knappast av att ha lämnat en tia eller tjuga för mycket. I nio fall av tio ger vi den ändå förmodligen till någon som verkligen behöver den (Det står ju faktiskt vem som helst fritt att tigga så länge det rör sig om en vuxen person som inte sliter och drar i en för att få pengar, rik som fattig.) Vi har ju alla ett eget val och så mycket mer energi än så behöver vi inte lägga ned på tankar och åsikter om personen då vi väljer att gå förbi.
Hellre friar jag än fäller och hellre ger jag bort en liten slant i onödan någon gång.
Men självklart så är det frivilligt att ge och självklart kan man hjälpa på andra sätt ifall man hellre vill det. Eller inte hjälpa alls ifall man så vill. Och man ska inte behöva utstå att någon drar förhastade slutsatser om ens person för det lika lite som man ska dra förhastade slutsatser om tiggaren. Det är vår rättighet att inte ge pengar (ifall man så väljer att inte göra) precis som det är deras att prova lyckan med en utsträckt hand.

Senast redigerad av Thira den 2014-05-06 klockan 07:17. Anledning: Tangentbordseländet
Svara med citat
  #50  
Gammal 2014-05-06, 08:56
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Thira

Svara med citat
  #51  
Gammal 2014-05-06, 09:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

I Umeå finns det, enligt en insändare av Georg Andersson i dagens Västerbottens Folkblad, en utställning som heter Romska röster utanför stadskyrkan. Den ska jag gå och titta på.

Eva
Svara med citat
  #52  
Gammal 2014-05-06, 10:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 712
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Ja, tänk vad ordet tiggare blivit ett skällsord.
Förr var det mer poesi om ordet, typ "Omkring tiggarn från Luossa, satt allt folket i en ring...". Gunde Johanssons underbara tonsättning av Dan Anderssons fantastiska dikt!
Lyssna och njut!

/Netwolf
Svara med citat
  #53  
Gammal 2014-05-06, 12:05
Ante Ante är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 94
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

Grunden till tiggeri är dåliga politiska system som sparkar rikare åt rikare hållet och fattiga samt sjuka åt fattigare hållet.


Men jag tror inte det blir någon skillnad i höst, så tiggeri och antalet utslagna kommer öka.
Svara med citat
  #54  
Gammal 2014-05-06, 14:32
Paittas Paittas är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 114
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

[quote=Ante;331865]Grunden till tiggeri är dåliga politiska system som sparkar rikare åt rikare hållet och fattiga samt sjuka åt fattigare hållet.



Instämmer
Svara med citat
  #55  
Gammal 2014-05-08, 07:27
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Tiggande EU-migranter

De två första verserna ur "Omkring tiggarn från Luossa" av ursvenske Dan Andersson:

Omkring tiggarn från Luossa satt allt folket i en ring,
och vid lägerelden hörde de hans sång.
Och om bettlare och vägmän och om underbara ting,
och om sin längtan sjöng han hela natten lång:

”Det är något bortom bergen, bortom blommorna och sången,
det är något bakom stjärnor, bakom heta hjärtat mitt.
Hören — något går och viskar, går och lockar mig och beder:
Kom till oss, ty denna jorden den är icke riket ditt!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT