Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2012-07-23, 12:53
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Citat:
Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
Hej, vi åker 1-2 ggr per år till olika öar och äter nästan uteslutande grillad kyckling som huvudrätt (souvlaki eller file). Vi har inte råkat ut för några som helst problem med magen så antingen har vi haft tur eller lyckats välja "bra" matställen.
/Göran
Ja det är nog lite skillnad på ställe till ställe. Ant är dom flesta bra ställen. Men man skulle nog inte vilja gå in i köket o titta hur det ser ut runt om
Svara med citat
  #22  
Gammal 2012-07-23, 13:02
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva64 Visa inlägg
Jag tror att man kan bli sjuk av mycket, både hemma och i Grekland om man har otur. Det är rätt intressant att diskutera med andra vad de brukar undvika och vad de gör för att hålla sig friska! Kulglass går inte att äta pga att skeden står i vattenbad. Färska grönsaker sköljs i det där hemska förorenade vattnet . Kyckling blir man alltid dålig av. Och skaldjur, den värsta boven av de alla!! För att inte tala om alla tarmbakterier i maten som kommer dit eftersom ingen tvättar händerna efter toabesök... "Ta en whiskey på kvällen så dödar de alla bakterier". Nä skämt osido ! Ät, lev och njut av er semester! Är oturen framme kan alla bli dåliga oavsett i vilket land man befinner sig i! God bättring till din man Ponika. Hoppas att det inte är något allvarligt.
Ingen tvättar händerna efter toabesökLät ju mysigt Men visst , det är sant det du skriver. Fast kulglass vågar iaf inte jag äta...Jag har blivit ganska feg sen jag blev sjuk. Denna gången åt jag faktiskt ingen kyckling alls. Det ÄR tråkigt att tänka sig för, men på samma gång tänker jag om det är värt att äta just det OM jag skulle bli sjuk. Och svaret är detsamma NEJ! Jag får väl kanske köra på whiskey på kvällen Tack, min sambo är bättre nu, såpass bra att han åkte till sitt sommarställe på en ö i skärgården, med risk att få MASSA fästingar på sig
Svara med citat
  #23  
Gammal 2012-07-23, 13:13
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 755
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Ponika,

jag tror att säkraste sättet att INTE bli magsjuk är att gå in i köket och titta i grytorna. Där finns säkraste utbudet!

Det är den maten man har planerat för dagen och hoppas på att gästerna tycker att den är tillfyllest. Och den brukar den vara. Den äter familjen själva av.

Birgitta, som gillar tavernor som visar köket och matgrytorna.
Svara med citat
  #24  
Gammal 2012-07-23, 13:15
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Skönt att han är på bättringsvägen. Förstår att du vill vara försiktig. Efter en svår infektion blir ju de allra flesta lite mer varsamma. Vissa livsmedel finns ju också mer kända risker med även om salmonella, shigella, campylobacter kan dyka upp även här hemma. Jag gillar långkoken och den traditionella grekiska maten som det borde vara mindre risker med än grillat och snabbmat men ändå blev jag sjuk en gång. Smittkällan kan finnas på så många ställen så det kan vara svårt att skydda sig. Däremot är det vetenskapligt bevisat att en whiskey eller raki före maten eller vid någon annan tidpunkt inte gör någon som helst nytta för att förebygga maginfektionder om den tas invärtes. I måttliga kan det ju vara trevligt ur en annan aspekt.

Eva
Svara med citat
  #25  
Gammal 2012-07-23, 13:50
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Ponika,

jag tror att säkraste sättet att INTE bli magsjuk är att gå in i köket och titta i grytorna. Där finns säkraste utbudet!

Det är den maten man har planerat för dagen och hoppas på att gästerna tycker att den är tillfyllest. Och den brukar den vara. Den äter familjen själva av.

Birgitta, som gillar tavernor som visar köket och matgrytorna.
Ja grytor är ju gott! Men är det inte väldigt sällan just grytor serv på menyn?
Svara med citat
  #26  
Gammal 2012-07-23, 14:00
Ponika Ponika är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 214
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Skönt att han är på bättringsvägen. Förstår att du vill vara försiktig. Efter en svår infektion blir ju de allra flesta lite mer varsamma. Vissa livsmedel finns ju också mer kända risker med även om salmonella, shigella, campylobacter kan dyka upp även här hemma. Jag gillar långkoken och den traditionella grekiska maten som det borde vara mindre risker med än grillat och snabbmat men ändå blev jag sjuk en gång. Smittkällan kan finnas på så många ställen så det kan vara svårt att skydda sig. Däremot är det vetenskapligt bevisat att en whiskey eller raki före maten eller vid någon annan tidpunkt inte gör någon som helst nytta för att förebygga maginfektionder om den tas invärtes. I måttliga kan det ju vara trevligt ur en annan aspekt.

Eva
Sant, dom kan dyka upp här hemma oxå, känns bara lite tråkigt att just bli sjuk utomlands, när man vill må som bäst! Speciellt om man blir sjuk när man ska åka båt i 3 t och flyga i 4 t Ja det är ju svårt att skydda sig från detta, man måste (och vill ju) äta deras goda mat! Nja, det med whiskey hoppar jag nog över, för det gillar jag inte. Kan ta en San Fransisco på Prime Fast bara en, med tanke på att

jag ju har diabetes. Så då får jag ju oftast be om sallad ist för pommes el ris, och det är ju inte lika gott (älskar potatis i alla former) Så det med maten är ju lite kruxigt för mej som gillar en stor tallrik med mat på med alla tillbehör
Svara med citat
  #27  
Gammal 2012-07-23, 14:08
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Ja en traditionell grekisk måltid kombinerar ju gästerna själva. Allt på tallriken är inte det traditionella grekiska sättet att äta. Många rätter som sätts ihop till en måltid är en grekisk lunch eller middag.

Eva
Svara med citat
  #28  
Gammal 2012-07-23, 20:53
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Öland
Inlägg: 212
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Vi äter allt de serverar i Grekland, och det är sällsynt att vi får några känningar av maten.

Dock råkade sambon ut för dåligt tillredd kyckling på Santorini för ett par år sen, hon var riktigt risig i ett par veckor pga Campylobacter...

Men, det är ju inget unikt för Grekland, man kan råka illa ut även i Sverige.

Jag har rest ett antal gånger till Indien i jobbet, och där kan man verkligen bli magsjuk. Uttrycket "Delhi-belly" finns av en anledning...
Och det är inte bara bakterier, utan och de annorlunda kryddorna som ställer till det. Jag vet...

Tillägg: vi tar aldrig någon slags tabletter ( inte ens whiskey...) i förebyggande syfte.

Senast redigerad av Mats Fredsson den 2012-07-23 klockan 21:31.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2012-07-23, 21:02
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Har någon av er blivit magsjuka av att äta kyckling på rest?

Vi tar Trevis vid varje måltid och det märks STOR skillnad om man glömmer att ta dem. Med Trevis - lugn och fin mage, inga problem vad man än äter, kyckling, glass, skaldjur etc. Utan Trevis - nja - lite problem kan dyka upp, utan att nämna några vidare detaljer.

En Resorb per dag är också bra om man har svettats mycket.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT