Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-03-26, 18:21
Rane Rane är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Inlägg: 1
Standard som turist reagerar ni ??

http://www.chanshund.com/index2.asp
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-03-26, 20:09
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: som turist reagerar ni ??

Välkommen till Kalimera, Rane. MEN skriv gärna någon rad i förbindelse med att du bara lägger in en länk!

Marianne
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-03-26, 22:28
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: som turist reagerar ni ??

Pa sidan som du har lagt ut sager Ingegerd att "Grekerna inte tycker att de herrelosa djuren ar ett problem" Det haller jag med om till halften.
For tre veckor sen blev jag attackerad av en herrelos hund nar jag var ute och gick. Hunden hogg mej i vaden och efterat var det stelkramps-sputa och en veckas antibiotika som gallde.
Nar jag har pratat med olika manniskor om detta har jag fatt veta att manga, manga manniskor har blivit bitna av losa hundar pa gatan. De har manniskorna (inklusive jag sjalv) ar numera radda for gatuhundar men det finns fortfarande dom som tycker att hundarna tillhor stadsbilden.
Jag har fortfarande min egen uppfattning, en hund ska leva med manniskor och ha en egen ledare. Hundar vill "jobba" eller fa uppgifter av sin ledare. De hor inte till staden och de ska inte slappas losa och bli forvildade och forvirrade pa gatan!!!

Det skulle behovas manga liknande organisationer som beskrivs pa hemsidan!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-03-26, 22:39
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: som turist reagerar ni ??

Djurhållningen är nog en av de saker som de flesta av oss som turister reagerar mest negativt på när vi besöker Grekland.

Glädjande nog har det skett en positiv utveckling även på det området, i alla fall under de år jag rest dit. Men än finns det mycket att önska, och det är bra att det finns organisationer som både sprider kunskap o information och gör något konkret för djuren.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-03-27, 08:01
rolle rolle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 69
Standard Sv: som turist reagerar ni ??

jag ser de lösa hundarna och kattorna som ett alternativ till renhållningsverket,de äter upp allt i matväg, istället för möss och råttor och andra gnagare,speciellt sommartid då turismen medför en massa mat avfall, på de flesta orter där det finns turister,som ni säkert lagt märke till så orter utan turister finns det knappast några "koproskillos",och vintertid "försvinner" en del av de hundar som annars springer omkring i tätbyggden.också sophanteringen har blivit bättre,de senaste åren har krav ställts på hälsovården också i Hellas !!!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-03-27, 08:26
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: som turist reagerar ni ??

[/QUOTE]
Citat:
Ursprungligen postat av rolle
jag ser de lösa hundarna och kattorna som ett alternativ till renhållningsverket,de äter upp allt i matväg, istället för möss och råttor och andra gnagare,speciellt sommartid då turismen medför en massa mat avfall, på de flesta orter där det finns turister,som ni säkert lagt märke till så orter utan turister finns det knappast några "koproskillos",och vintertid "försvinner" en del av de hundar som annars springer omkring i tätbyggden.också sophanteringen har blivit bättre,de senaste åren har krav ställts på hälsovården också i Hellas !!!

Förstår inte hur du kan se hundarna som några slags upprensningsföremål.
Jag bor själv i en icke turistort och det finns många vildhundar här.
Barnen är rädda att gå till skolan och som Eirini skriver så har många blivit bitna. Hundarna far verkligen illa och många är sjuka och infekterade tills dess de som du skriver försvinner över vintern. En hund som hugger är inte en frisk hund.

Har ringt flera ggr till kommunhuset och bett att de ska komma och sterilisera och ta hand om de sjukaste hundarna, men ingenting händer.
Lider med dessa stackars magra och ofta sjuka djur. Så det är verkligen ett problem fortfarande i Grekland.

Monica
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-03-27, 10:19
rolle rolle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 69
Standard Sv: GÖR NÅGOT ISTÄLLET SOM FÅR FOLK ATT REAGERA.

de är bara så,att de anses av mången som renhållningsverk,annars skulle det säkert finnas en hel massa gnagare(råttor)och snaska på matresterna,som ej tillsvidare sopsorteras i grekland,tycker du att de skulle lösas på vilket sätt? anordnas jakt på dessa hundar?förgiftas?det har funnits tamhundar och vildhundar i grkland så länge som människor,och de har alltid behandlats så som idag,har sett hundvalpar användas som lockbete till barnfamiljer till att få barnfamiljer till restauranger,för de är ju så gulliga,de växer ju också,och blir oftast vildhundar.?så länge som inställningen hos de "civiliserade" grekerna är sådant som idag händer ingenting.det finns små försök av djurskydd, som inte är lokala,utan dithämtade av turister,de blir oftast som är en droppe i havet,då turistsesongen är slut,sker ingenting,det är ju förstås en början men det är lång väg till djurskydd och bestraffning enligt lag,mestadels småler lokalbefolkningen åt dehär ,för dem ofattbara försöken att göra något.frågan är ju den att vi alla reagerar olika på denhär miserabla situationen.min mening är ej att vara lättsinnig vad gäller mitt tidigare inlägg,utan faktiskt få folk att tänka över hur så kallade husdjur har det i Grekland.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-03-27, 10:56
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: som turist reagerar ni ??

Jag forstar inte vad du Rolle pratar om nar du skriver matrester?? Manniskor lagger ut mat till hundar och katter pa trottoaren, tank bara vad som skulle handa om man de slutar gora det.......
Jag bor i Aten och i det har bostadsomradet finns inga turister och ej heller nagon turistsasong. Det ar ingen skillnad pa sommar och vinter vad galler losa hundar.
Det har varit och ar jakt pa hundar och katter i Aten och det var vad som var markbart fore OS 2004. Manga djur "forsvann" fran gatorna for att det skulle se battre ut nar folk kom fran hela varlden. Jag har sjalv sett doda hundar staplas pa en slapkarra efter att deras mat har forgiftas vid en av smabatshamnarna och i National Garden hittades 70 doda katter och 15 doda hundar en mandagsmorgon. De hade ocksa atit forgiftad mat.
Haller med dej om att det ar lang vag till djurskydd.
I den har fragan har turister som kommer till Grekland stor kraft att saga ifran eftersom manga Greker lever pa turism.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-03-27, 20:33
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 1 096
Standard Sv: som turist reagerar ni ??

Vill bara påpeka att alla kan göra något för djuren!

När vi skulle till Chania juli -05 så köpte jag Jannes guide.
Där stod det om Silke och hennes enorma arbete som hon
gör för djuren med sitt Noahs arche.

Min Sambo Agneta blev inspirerad av detta och startade en egen
insamling för djuren. 150€ fick hon ihop samt en stor påse med
djurprodukter från en zoohandlare.

Är någon intresserad eller har tåga nog att göra likadant
så finns det bilder som jag har tagit när Agneta överlämnar
pengarna till Silke. Titta i så fall under resebrev -05
där rubriken är " Ett besök hos Noahs arche i Chania"
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-03-27, 20:47
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: som turist reagerar ni ??

jag blev också inspirerad att göra något när jag läste igen om hundarna.
jag ska gå själv till silke och ge ett litet bidrag alltid räcker det till något.
och om många gör det så som man säger....många bäckar små....
runt platanias har det försvunnit många hundar under vintrarna och jag tänker att det ändå är bäst för dessa stackare i hundhimlen än såriga och sjuka runt vägarna.
men det sker faktiskt en förändring om än rätt långsam i grekland angående inställningen till hundarna.
jag ser fler och fler ha sina hundar med sig i koppel på promenader och de hundarna ser ut och ha det bra, hundar har börjat få lite bättre "status"
och rätta mig om jag har har fel, så har det väl förekommit kampanjer om just detta problem.
myssa....
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-03-27, 22:11
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: som turist reagerar ni ??

Herrelösa hundar och katter ska inte behöva finnas till över huvudtaget. De är domesticerade och det är vårt ansvar att ta hand om dem. Har också hört av vänner boende i Aten att "jamen, de hör ju till och de får ju mat..." vilket är en mycket vanlig och jäkla tråkig inställning. Det är inte bara djuren som lider av undernäring, skador och infektioner utan även barn och vuxna som inte vågar gå ut efter att ha blivit bitna eller jagade. Blir så arg när tikar kommer fram med sina små valpar för att lära dem tigga mat och där de blir utsatta för regelrätt misshandel genom sparkar och slag av s k vuxna Jag vill inte heller se djuren som några renhållningsarbetare - det finns det människor till att sköta om.

Visst "försvinner" flera hundar och katter under vinterhalvåret, dels genom utrensning med hjälp av mänsklig hand (förgiftning), dels genom att de faktiskt svälter ihjäl. När sedan våren kommer fylls byar och städer återigen av vilda avkommor som går en oviss och oftast plågsam framtid till mötes - Då är det mer humant att sterilisera fertila individer och att avliva på ett humant sätt de djur som ingen vill ha eller bryr sig om.

//Zanét
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-03-27, 22:25
Eirini Eirini är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Aten
Inlägg: 277
Standard Sv: som turist reagerar ni ??

Det som Ricky skriver om gjorde mej mycket glad!!

Haller med dej Zanet!

Senast redigerad av Eirini den 2006-03-27 klockan 22:27. Anledning: Tillagg.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-03-28, 10:42
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland
Inlägg: 1 712
Standard Sv: som turist reagerar ni ??

Jo Myssa det har gjorts en del, nu kan jag bara tala för Aten och där har man byggt en del härbärgen bla i Kiffissia, Agia Paraskevi, Githeo, och Koropi. Där lämnas hundar som man samlar in från gatan, de blir undersökta av veterinär och om hunden är för sjuk / skadad avlivas den. Annars blir de tvättade, vaccinerade mm och blir tilldelade en koja och man försöker hitta nya hem vilket inte är lätt! Detta drivs inte på frivillig basis utan av Atens kommun och anställda! Men MER kan och bör göras!
Upplever man obehag ( stora hund gäng) eller ser hundar fara illa bör man då ringa ansvariga på gatunämden i Athen för åtgärder!

Camilla
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-03-28, 17:47
rolle rolle är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Inlägg: 69
Standard Sv: som turist reagerar ni ??

Ingen skandinav kan hålla med om djurskyddet i de sydligare europeiska länderna, för det finns inte överhuvudtaget något,har en bekant veterinär nere i Hellas, som vägrar att handskas med dessa bastarder i medicinsk mening,det finns ett behov att "rädda hundar"till s,k, humanare länder,men ett friskhetsintyg ges ej,och tyvärr har det visat sej tex i Holland,där det är totalförbud på införsel, att de medtagna hundarna blir outtagna på flygstsationerna vid hemkomsten, var det har visat sig att viljan till räddningsaktionen tar slut.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-05-04, 22:43
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: som turist reagerar ni ??

jag har lite svårt att följa ditt resonemnag Rolle!
jag har två spanska hittehundar vid fötterna, dessa är införda med hårda strikta regler och har alla sina papper i ordning. menar du attdet inte rä en bra lösning? som någon skrev, är det väldigt svårt även i spaneien att hitta nya permanenta hem. att sterilisera och att ta hand om de hundar som finns på gatorna, är ett steg i rätt riktning!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT