Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-04-11, 19:07
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Balos Lagun

Var på Kreta ligger Balos Lagun?

Det verkar vara väldigt fint och skulle gärna åka dit, men var på Kreta ligger denna förmodligen underbara lagun?

Tacksam för svar som vanligt.......


Martinifk
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-04-11, 21:00
Krukans avatar
Krukan Krukan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Liten houla strax utanför Lund
Inlägg: 93
Standard Sv: Balos Lagun

Citat:
Ursprungligen postat av martinifk
Var på Kreta ligger Balos Lagun?

Det verkar vara väldigt fint och skulle gärna åka dit, men var på Kreta ligger denna förmodligen underbara lagun?

Tacksam för svar som vanligt.......


Martinifk
Detta fann jag på Langley travels hemsida:
"Båtutflykt till Gramvousa: Båten tar oss till ön Gramvousa med en gammal fästning. Under resan besöker vi en turkosblå lagun.

På morgonen tar vi bussen rakt västerut till byn Kissamos, där väntar en båttur på ca 45 minuter där det även finns möjlighet att äta lunch. Båten lägger till vid en underskön turkos lagun kallad Balos Bay, här blir det tid för sol och bad under 3 timmar. innan vi tar båten ytteligare 10 minuter till halvön Gramvoussa. På Gramvoussa finns ytterligare tid för sol och bad dessutom ligger ett gammalt venetianskt fort som är väl värd ett besök, dels för sin egen skull och definitivt för den fantastiska utsiktens skull.

Tänk på..att köpa med dryck (det finns möjlighet att göra det i båtens snackbar) och att det inte finns någon skugga på Balos Bay, så ta med solskydd"


Så nu vet du ungefär var på kartan du skall börja leta!

Hälsningar
//Gunilla
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-04-11, 21:38
Joppan Joppan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Luleå
Inlägg: 292
Standard Sv: Balos Lagun

Balos Bay ligger längst ut på västra sidan, lite uppåt man kan säga att det ligger bortanför Falassarna om du tittar på en Kretakarta.
På kartan blir det nästan som ovanför, lite svårt att ta sig dit med bil.

Har själv inte varit där men skulle gärna åka dit någon gång,
jättefint enligt min kompis som tog båt dit en gång.

//Joppan
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-04-11, 23:58
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalix
Inlägg: 599
Standard Sv: Balos Lagun

visst är det fint där på balos.
men ett myller av människor det såg ut som ett lämmeltåg tyckte jag.
vi gjorde tvärt om då vi kom fram och alla rusade ut för att bada så passade vi på att gå på toa och sen äta souvlaki som just grillats,lite grekisk sallad och vitt vin i lugn och ro.
mätta och belåtna gick vi ner till vattnet då de flesta började gå tillbaka mot båten. ett litet tips bara
min önskan vore att få en tur dit innan solen går ner och bada. efter det att alla turister åkt mot hamnen.
förresten ankrade prins charles och lady di där under sin smekmånad man förstår varför, det är vackert........
myssa.....
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-04-12, 08:43
emy emy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 160
Standard Sv: Balos Lagun

Helt underbar strand!
Påminner lite om Thailands stränder,kritvitsand,turkost(stavar man så?)vatten+40grader varmt.Var där med min mor för x-antal år sedan,hon tyckte det var för varmt men jag trivdes utmärkt.När vi var där var det inte så mycket folk,bara båten vi kom med.
emy
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-04-12, 19:37
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Balos Lagun

Hej!

Bästa sättet(lättaste)är med badbåten från Kastelli eller ev. Chania.

Vi åkte bil en bit men var tvungna att ställa den för att promenera den sista halvtimman.
Vägen var verkligen usel, bitvis låg det stora vassa stenblock som man fick parera samtidigt som man försökte hålla sig så långt från stupen vid sidan av vägen...
Jag räknar mig som van och erfaren bilförare, men den vägen passar väl egentligen bara för jeepar eller off road-mc.

Det är väldigt vackert på Balos, men själva badet är väl egentligen mest långgrundt och stillastående vatten.
Men naturen är fantastisk och vattnet är verkligen turkost!

Nackdelen med att åka badbåt är väl att det kommer så mycket folk med båten så man får inte den där känslan av orördhet, som man får när man tar sig dit på egen hand(såvida man inte har oflyt och kommer fram samtidigt som badbåten då förstås...)

Mvh. Stina
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-04-14, 17:12
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Balos Lagun

Finns det någon som kan beskriva vägen ända tills man måste gå?
Tar det en hel halvtimme att gå ner till lagunen(tänker främst på min farmor och farfar som är 76 och 78 år) Det kan sätta stopp för en resa dit för vi vill helst inte åka båt. Själv har jag inget emot att gå om det inte är alltför varmt förstås vilket det mycket väl kan bli i juli-augusti.
Och +40 i vattnet nere i själva lagunen åh vad skönt!!!

Martinifk som nu har 96 dagar kvar......
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-04-16, 07:57
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Balos Lagun

Hej!
Om ni skall ta er ända fram(eller så nära det är möjligt)så måste ni åka med en jeep, då går det bra om man inte är höjdrädd(vägräcken existerar inte, och det är brant!)
Där "vägen" slutar finns en liten parkering och därifrån tror jag att det tar ca en kvart att promenera(minns ej exakt).
Man går då på en smal stig en bit rakt fram och sedan är det många trappor nedför. Man bör inte ha stela knän eller ledproblem för då blir vandringen nedför väldigt krävande(sedan skall man ju upp också)
Utsikten innan man börjar gå nedför är fantastiskt vacker!

Så till vägbeskrivningen då!
Från Chania fortsätter man motorvägen mot Kastelli Kissamos, passerar genom Kastelli(motorvägen slutar strax före Kastelli)
Kör vidare förbi den lilla hamnen och kör mot byn Kalliviani, därifrån har jag för mig att det är skyltat mot Balos, Gramvoussa.
Efter Kaliviani blir vägen sämre och ni kommer köra förbi ett fint hotell med stor pool mitt ute i ödemarken. Fortsätt vägen framåt(uppåt), Balos ligger nästan längst ut på Gramvoussahalvön, så det är bara att tuffa på rakt norr ut.
Vägen är bitvis mycket dålig med stora stenar, branta stup och smala partier men med en jeep så går det nog bra.
När man kommit lite längre än halvvägs passerar man en fin liten kyrka, strax nedanför den kan man hämta iskallt friskt källvatten som kommer från bergen.
Utsikten är underbar längs med vägen och man möter ibland massor av getter.
Det finns faktiskt en liten kantina där ute i ödemarken!
Det står skyltat "Kantina Boat"och plötsligt ligger det en båt mitt på torra land in the middle of nowhere!
Drickorna var dyra och utbudet var minimalt, men farbrorn som skötte den hade två jättesöta åsnor(en med vit lurvig päls) och massor av tama getter.

Hoppas du fick lite nytta av infon.
Mvh. Stina
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-04-16, 14:30
Krukans avatar
Krukan Krukan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Liten houla strax utanför Lund
Inlägg: 93
Standard Sv: Balos Lagun

Nu har jag också blivit så nyfiken på den här lagunen och med så fina vägbeskrivningar måste jag bara besöka stället. Åker till Kreta i mitten av maj och då är det som upplagt för många utflykter när allting fortfarande är så där grönt och vackert

Hälsningar
//Gunilla
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-04-16, 16:44
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Balos Lagun

Tack så mycket för all info Stina!

Vi hade dock tänkt att hyra någon slags minibuss (pga att vi är 6 st som reser) och undrar därför om det skulle gå att ta sig dit med den också, det borde väl kunna gå eller


Martinifk som verkligen vill till Balos Lagun.......
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-04-16, 17:17
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Balos Lagun

Hej igen!
Jag tror inte att det går att köra till Balos med en minibuss, tyvärr.
Det beror ju på hur hög markfrigången på bussen är, men att köra en minibuss på den vägen är nog inte att rekommendera.
Minibussar har ju oftast ganska dålig väghållning och jag hade inte valt att åka med en sådan "lättvält" sak...
Vägen är ju bitvis mycket smal och brant, så man måste ha en bil med stark motor även på låga varv.

Mvh. Stina
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-04-16, 20:55
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Balos Lagun

Enig med Stina...., minibuss hadde jeg ikke tatt sjansen på. Det kan bli dyrt om noe går i stykker på bilen + som Stina sier, det er et par-tre bratte bakker hvor man må ha god fart for å komme opp. Masse løs grus og skarpe stener og dype hull. Ville ikke ha likt å måtte rygge der med et stup rett ned i havet på høyresiden (to biler kan ikke møtes og kjøre forbi hverandre.)
Men er man en god sjåfør og tåler og kjøre med hjertet i halsen så kommer man fram uten jeep. (det gjorde vi ) Men pass på å ha fullforsikret bilen på alle mulige måter om man tar sjansen...

Ia
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-04-16, 23:08
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Balos Lagun

Hei jeg klarte det!!! Har brukt en evighet på dette
En liten hilsen fra Balos altså oktober 2006

Ia Men, herregud så stort!!! Kan noen hjelpe med å forminske?



[IMG][/IMG]

Senast redigerad av Ia den 2006-04-16 klockan 23:22.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-04-17, 01:16
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Balos Lagun

Citat:
Ursprungligen postat av Ia
"klipp"
Men pass på å ha fullforsikret bilen på alle mulige måter om man tar sjansen...

Ia
Tyvärr så är det väl nog så att om du kör sönder hyrbilen på en sådan väg så gäller inte försäkringen, det står väl oftast inskrivet i avtalet att man ska hålla sej till asfalterade vägar med hyrbilen.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-04-17, 16:57
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Balos Lagun

Vi får väl hyra en jeep, men problemet med det är att vi är 6st som ska ha en sittplats så då undrar jag om det går att hyra en jeep med 6st sittplatser?
Vi ska ju som sagt åka runt i minst 10 av 14 dagar så det måste ju passa bra för alla resande. Annars får det väl vara med Balos Lagun


Martinifk

Senast redigerad av martinifk den 2006-04-17 klockan 17:07. Anledning: ?!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-04-17, 17:34
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Balos Lagun

Men dere kan da kjøre deres minibuss til Kissamos, parkere, og ta båt derifra...? Da kommer dere dit + en fin båttur. Har for meg at noen av de båtturene også er innom en strand på Gramovousa uten at jeg skal si at det er sikkert.

Ia
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-04-17, 19:31
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Balos Lagun

Citat:
Ursprungligen postat av Ia
Men dere kan da kjøre deres minibuss til Kissamos, parkere, og ta båt derifra...? Da kommer dere dit + en fin båttur. Har for meg at noen av de båtturene også er innom en strand på Gramovousa uten at jeg skal si at det er sikkert.

Ia
Det är ju klart en möjlighet men vi gillar inte att åka båt bara men vi kommer tänka på saken för vi vill som sagt verkligen dit!

Martinifk
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-07-08, 16:33
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Balos Lagun

Nu när det närmar sig resa måste jag fråga om någon vet vad kostnaden med båt till Balos lagun är??

Tacksam för svar


Martinifk
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT