Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-02-07, 11:22
systeryster systeryster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 10
Standard Semestertips Pythagorion önskas!!!

Vi har bokat en resa till Pythagorion, Samos i början av juni. Vi kommer att bo på Hydrele Beach vid Potokaki Beach. Efterlyser nu tips på allt som kan vara av värde att veta för att vår vistelse där ska bli så bra som möjligt
Har ni några bra tips på restauranger/matställen i närheten av Hydrele Beach som ju ligger ca 1½ km utanför Pythagorion. Efterlyser självklart tips på bra restauranger i centrum av Pythagorion också!

Finns det något större supermarket eller större matvaruhus (typ Lidl) i Pythagorion?

Eftersom vi kommer att bo i utkanten av Pythagorion funderar vi på att hyra cyklar hela veckan för att "frakta" oss till centrum. Kan det vara någon bra idé???
Vi kommer nog även hyra bil ett par dagar för att utforska resten av Samos lite mer. Tips på bra cykel/biluthyrare?

Tacksam för alla tips!!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-02-09, 10:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Semestertips Pythagorion önskas!!!

Citat:
Ursprungligen postat av systeryster Visa inlägg
Finns det något större supermarket eller större matvaruhus (typ Lidl) i Pythagorion?
Jag har inte sett något Lidl, eller liknande, i Pythagorion.

Citat:
Eftersom vi kommer att bo i utkanten av Pythagorion funderar vi på att hyra cyklar hela veckan för att "frakta" oss till centrum. Kan det vara någon bra idé???
Det kan vara en bra idé, men inte om ni dricker vin till maten.

Citat:
Vi kommer nog även hyra bil ett par dagar för att utforska resten av Samos lite mer. Tips på bra cykel/biluthyrare?
Det finns hur många uthyrare som helst längs huvudgatan i Pythagorion, fråga er fram efter bästa pris.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-02-09, 12:40
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Semestertips Pythagorion önskas!!!

Citat:
Finns det något större supermarket eller större matvaruhus (typ Lidl) i Pythagorion?
Tacksam för alla tips!!!
Som tur är finns inget Lidl i Pythagorion. Som tur är finns ett arkeologisgt museum som öppnade förra året.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-02-09, 23:29
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Semestertips Pythagorion önskas!!!

Finns massor av små markets i Pythagorion.....säkert nån större också som jag inte sett! Men som nån sa, inget Lidl!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-02-10, 21:02
lassehagg lassehagg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 5
Standard Sv: Semestertips Pythagorion önskas!!!

Det finns ett Lidl, men det ligger på vägen in mot Vathy.....kommer inte ihåg riktigt men kanske 5 km från Pyth
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-02-10, 21:10
lassehagg lassehagg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 5
Standard Sv: Semestertips Pythagorion önskas!!!

Ni har valt en underbar ö o inte behöver ni cyklar(om ni inte vill förstås) för att ta er till centrum.....det tar 10 minuter att gå från Hydrele......det finns lite att utforska för er..ex Kokkari som är väldigt mysigt o upp i bergen Manolates med vidunderlig utsikt...ett råd:köp en sån där blå turistbok o kolla upp själv vad som verkar intressant, där står det mesta som är sevärt!!!!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-02-11, 12:21
linnea60 linnea60 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Inlägg: 6
Standard Sv: Semestertips Pythagorion önskas!!!

Vi bodde i Pythagorion i september 2009 och var jättenöjda med vår vistelse på Samos. Vi hyrde bil i 3 dagar och då åkte vi på utfärder till bl.a Vathi, Kokkari, Manolates, Drakei m.m. Vi följde Kalimeras e-guide och var riktigt nöjda med de tips som fanns där. Hoppas ni får en skön resa!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-02-13, 14:26
systeryster systeryster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 10
Standard Sv: Semestertips Pythagorion önskas!!!

Tack för alla bra tips!
Kan ju vara en bra idé att hyra bil i några dagar för att utforska andra delar av ön! Det verkar ju finnas en hel del spännande!

Det känns bra att det går att promenera till centrum från Hydrele och att man inte "behöver" cykel eller bil för att hitta någon bra restaurang att äta på på kvällen... som sagt så kan ju vara gott att avnjuta ett gott glas vin till maten

Vi får passa på att handla mat när vi har bil... saken är den att även om vi har tänkt äta lunch och middag på restaurang så går det ändå massor av vatten och mat dessemellan, då vi har våra tonåriga "matvrak" med oss... En normal matportion på restaurang betraktas storleksmässigt som ett "mellanmål" för våra hårt tränande hockey- och fotbollskillar...
Det är därför vi gärna handlar på något lite större supermarket, där det finns ett större utbud och i alla fall blir liiite billigare

Hoppas på en härlig semester på Samos!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-02-13, 14:29
systeryster systeryster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Inlägg: 10
Standard Sv: Semestertips Pythagorion önskas!!!

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Som tur är finns inget Lidl i Pythagorion. Som tur är finns ett arkeologisgt museum som öppnade förra året.
Men duuu, vilken tur!!! Där kanske finns någon benknota våra grabbar kan gnaga på!!!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-02-13, 17:47
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Semestertips Pythagorion önskas!!!

Citat:
Ursprungligen postat av systeryster Visa inlägg
Men duuu, vilken tur!!! Där kanske finns någon benknota våra grabbar kan gnaga på!!!
Nej det finns det inte. Men hårdingar kan försöka gnaga på marmorstatyer eller redskap av metall. Innan vakterna kommer rusande.
Pythagorions storhetstid var innan 500 f.Kr., inte i nutid. Drog en helt annan publik då.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-02-13, 21:21
andbjo andbjo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 34
Standard Sv: Semestertips Pythagorion önskas!!!

Mina favoritrestauranger i Pythagorion är Remataki och Elia. Båda ligger till vänster på hamnpromenaden om man står med näsan ut mot havet.

Senast redigerad av Kalimera den 2011-02-13 klockan 21:49. Anledning: Otillåten länk
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-02-13, 22:25
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Semestertips Pythagorion önskas!!!

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Pythagorions storhetstid var innan 500 f.Kr., inte i nutid. Drog en helt annan publik då.
Tänk om de haft Lidl då!

Citat:
Ursprungligen postat av andbjo Visa inlägg
Mina favoritrestauranger i Pythagorion är Remataki och Elia. Båda ligger till vänster på hamnpromenaden om man står med näsan ut mot havet.
Första gg jag var på Samos, blev jag jättebesviken på Elia. Orsaken var att jag då var inställd på jättegrekiskt, vilket Elia med såser o grejer inte är. Andra gg på Samos, gick vi på Elia först efter några dars vistelse. Då var jag supernöjd, då magen ville ha lite omväxling.

/Netwolf
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-02-14, 06:17
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Semestertips Pythagorion önskas!!!

Citat:
Netwolf;231734]Tänk om de haft Lidl då!
De var smartare än så, de hade en agora.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-02-14, 11:43
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 992
Standard Sv: Semestertips Pythagorion önskas!!!

Vill du se bilder, kan du kolla i mitt album September -09, då vi började och slutade med Samos .

Abi
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-02-17, 23:18
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Gotland
Inlägg: 210
Standard Sv: Semestertips Pythagorion önskas!!!

Kan tala om att om man hyr bil så ligger Lidl ca. en mil från Pythagorion, desutom finns Bazaar lika långt ifrån. Åker men ner mot Samos Stad så finns Coop, vinfabrikens supermarket också......Inga ställen man cyklar till för att handla alltså.....Men om jag minns rätt så finns det supermarket i Pythagorion också......nån som vet?
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-02-18, 06:47
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Semestertips Pythagorion önskas!!!

Det finns små mataffärer i Pythagorion där det mesta finns att köpa.

Eva
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-03-16, 21:49
Anna71 Anna71 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Semestertips Pythagorion önskas!!!

Det största snabbköp som finns i Pythagorion ligger bredvid hotell Samos sun. Om man kommer från flygplatsen och kommer fram till rödljuset så svänger ni vänster så har ni affären strax på höger sida på en liten höjd. Bra utbud med parkering utanför. De flesta greker i området storhandlar här.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-03-20, 17:45
Anna71 Anna71 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2010
Inlägg: 5
Standard Sv: Semestertips Pythagorion önskas!!!

Glömde att skriva om restauranger. På väg in till Pythagorion så går ni förbi ett liten restaurang som ligger vid vägen, Pegasus. Har lite enklare maträtter och vin i karaff. Kanske inte det mest kulinariska på ön, men ligger bra och det är mysigt att sitta under vinrankorna. Ganska billigt. Ägaren Kostas är speciell, vilket inte alla uppskattar, men vi tycker att det är trevligt.

Inne i Pythagorion så går vi ofta på Four season. Om man går ner till hamnen på huvudvägen och sedan tar vänster så ligger den ganska nära piren. Det är två bröder som har restaurangen och de är jättetrevliga. De har kanske inte massor av grekiska rätter, men god och vällagad mat.

Annars är det trevligt med en gyros i någon av de små restaurangerna på huvudvägen ner mot hamnen.

Vi älskar Samos !!!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-03-25, 21:19
forza forza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 24
Standard Sv: Semestertips Pythagorion önskas!!!

Lidl finns, men den är helt kass. Handlade där en (1) gång. Rekommenderar affären på vägen mot flygplatsen. Den är även mycket närmare Pythagorion.
Den bästa livsmedelaffären var ändå supermarket lite längre mot Samos stad, samma väg som mot Lidl, fast lite längre borta.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-03-26, 09:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Semestertips Pythagorion önskas!!!

Jag var väl inte helt nöjd med matutbudet på tarnorna i Pythagorion när jag var där för några år sedan men hoppas hitta lite mer mat som jag gillar den här gången. Jag vill ha traditionell vällagad mat och grillat äter jag bara ibland. Nu blev det så på en taverna vid kommunhuset? där jag åt några gånger att de lagade det jag ville ha till dagen efter. De förklarade att många turister inte förstår sig på traditionell grekisk mat utan att bara vissa rätter är gångbara. Om det var en bra ursäkt eller inte vet jag inte. Jag testade rätt många ställen och maten var inte mer än godkänd eller inte ens det på flera.

Blev betydligt nöjdare med maten på Patmos och Fourni. Den här gången ska jag tillbringa fler dagar på Samos och försöka ta mig runt till många andra ställen med buss och taxi. Hoppas också på några dagar på Fourni om det inte är fullt av turister där då i slutet av augusti.

På mataffärerna handlade jag bara småsaker som frukt, oliver, fetost etc. Jag äter alltid ute på min semester och Lidl skulle jag inte ens handla på i Sverige så att göra det i Grekland skulle kännas väldigt konstigt. Jag vill ha lokalt producerad mat som gynnar lokalbefolkningens produktion av jordbruksprodukter.

Hoppas ni berättar om era matuppleveser från er resa det ska jag göra från min.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT