Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-05-14, 19:50
rvhs avatar
rvh rvh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 126
Standard Till och från Naxos i Juni

Hej alla!

Jag har surfat runt och kollat vilka möjligheter som finns att ta sig från Athen till Naxos och tillbaks i mitten/slutet av juni. Det visar sig vara ganska dyrt till att börja med. Funderar på att åka med NEL lines från Lavrio en eftermiddag klockan 15.00 (landar 11.25) men dom ska ha €40 för mig och €20 för grabben. Har det verkligen blivit så dyrt? Blir det billigare eller dyrare ju närmare avresa man kommer eller kör dom statiska/fasta priser? Har någon på forumet åkt från Lavrio. Hur lång tid tar bussresan från flygplatsen?

Tillbakaresan känns krånglig. Vi flyger hem 15.55 och måste således vara på flygplatsen runt 14.00 senast. Men inte går det några båtar så att man är lagom i tid inte nej. Det skulle kunna vara ett alternativ att tillbringa några dagar på en fin strand/by på fastlandet nära flygplatsen. Någon som har tips på någon sådan plats?

Tack på förhand!

/Robban i Malmö
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-05-14, 21:38
glenn_fs avatar
glenn_f glenn_f är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Grundvik Piteå
Inlägg: 104
Standard Sv: Till och från Naxos i Juni

Hej det blir alltid dyrare om du måste ta en snabbfärja, ett alternativ är att ta en färja på en annan ö och därifrån ta dig till Naxos troligtvis inte billigare men du får se en extra ö "gratis". Vi bukar då vi skall hem från Athen åka någon dag tidigare och ta oss tiil någon ö nära Athen, Hydra, Poros eller Egina är mina förslag det går Flying dolfins där emellan ganska ofta.
Trevlig semester
Hälsningar Glenn
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-05-14, 22:29
mkh mkh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 209
Standard Sv: Till och från Naxos i Juni

Citat:
Ursprungligen postat av rvh Visa inlägg
...Det visar sig vara ganska dyrt till att börja med. Funderar på att åka med NEL lines från Lavrio en eftermiddag klockan 15.00 (landar 11.25) men dom ska ha €40 för mig och €20 för grabben. Har det verkligen blivit så dyrt? .
Om ni istället väljer Blue Star Ferries som har en båt som går ut från Pireus 17:30 alla dagar (framme runt 23) kostar det 41:50€ för en vuxen och ett barn, men då är ni ju framme senare...

Åka till Aten samma dag som flyget går var jag också inne på, men jag blev nerröstad här på kalimera och efter övervägande valde vi att tillbringa en natt i Aten. Den finns gamla trådar under Aten&pierus här på forumet. Annars tipsar folk om att bo i Rafina som man kan åka båt till (snabb) från vissa öar.

/Marianne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-05-15, 08:20
bjorn bjorn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bollnäs
Inlägg: 121
Standard Sv: Till och från Naxos i Juni

Kolla inrikesflyget. Olympic flyger från Naxos 07:15 framme i Athen 08:00.I sept finns denna möjlighet.Det blir väntan på flygplatsen i Athen,men pris-
mässigt skiljer det inte så mkt.bjorn
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-05-15, 11:42
Pia B Pia B är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Harads
Inlägg: 13
Standard Sv: Till och från Naxos i Juni

I mitten av juni för två år sedan betalade jag 39.20 euro för mig och barnen, då 10 och 12, från Pireus till Naxos. Jag köpte biljetterna när vi kom till Pireus. Jag gick runt på några biljettkontor och kollade, jag tror att det lönar sig att göra det. Om du har tid så är det nog det bästa.
Ett tips: Jag förde en slags kassabok när vi var iväg förra gången för att hålla koll på hur mycket pengar som gick så att min budget skulle hålla. Där har jag skrivit in vad biljetter, restaurangbesök, utflykter, internetcaféer, solcremer och parasollet kostade. När jag nu planerar för vår kommande resa är det bara att gå in och titta i boken vad saker och ting kostade då!
Pia, som åker till Naxos på nationaldagen
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-05-15, 13:29
rvhs avatar
rvh rvh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Malmö
Inlägg: 126
Standard Sv: Till och från Naxos i Juni

Tack för alla svar! Vi reser ju i juni som sagt... Jag noterade är att det visst går att åka billigare till Naxos men det kan vara värt de extra hundralapparna att komma fram 4 timmar tidigare. I juni tycks det inte gå något flyg från Naxos till Athen. Nattbåtarna går inte varje dag och inte på rätt dagar för oss. Jag var ett tag inne på att vi skulle ta oss till Leros för att flyga hem därifrån men det blir för mycket pengar och för lite tid på Leros så jag sparar det till en annan resa. Kanske tar vi oss ut till öarna närmast Piraeus, men att efter en lång båtresa från Naxos ställa sig och vänta och sedan ta en ny färja känns inte så lockande. Hela dagen försvinner ju. Nåja, det kanske dyker upp fler tips och idéer? Vi reser ju inte förrän om några veckor

/Robban i Malmö
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-05-15, 15:54
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Till och från Naxos i Juni

Citat:
Ursprungligen postat av rvh Visa inlägg
Jag noterade är att det visst går att åka billigare till Naxos men det kan vara värt de extra hundralapparna att komma fram 4 timmar tidigare.
Precis. De timmarna räddar en extra kväll på Naxos. Vi åkte Lavrio - Naxos förra året med Nel. Det är en stor Catamaranfärja och gör att det blir extra dyrt. Vi gav 32 € per pers förra året. Märkligt nog var det samma pris till Både Paros och Naxos!

Bussen till Lavrio tar ca 45 min. Lite drygt kanske.

Kolla även avgångar till/från Rafina.

Peter
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT