Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Yannas hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-02-10, 17:39
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Det är alltid vackert väder...

...på mina bilder! Förklaringen är ju förståss att jag helst sitter hemma när det är regnigt och att jag "glömmer bort" att jag har en kamera dom dagarna. Synd egentligen, det kan bli alldeles fantastiska ovädersbilder! Det ser jag ju själv på "I love Rethymno" på Facebook, vilka dramatiska bilder och nästan bara ovädersbilder. Jag borde tänka om där!
Den senaste månaden har det varit väldigt skiftande väder. Dagar med rena rama sommarvädret, men varvat med regniga dagar...jag tycker det är underbart med denna mix, man hinner aldrig ledsna på vädret! När det har varit så där underbart väder har jag tagit långa promenader, på allt mellan 3 och 6 timmar. Jag njuter av havet, av solen, ja av det mesta faktiskt...och så ljuvigt att kunna sitta i solen på en uteservering på nåt café eller nån taverna!
På dagtid kan det vara upp till 18 grader varmt...perfekt promenadväder...men på kvällarna sjunker det till 10 grader så man behöver sätta på värmen i huset ett par timmar då. Varje morgon njuter jag av mitt kaffe på altanen, jag kan faktiskt räkna på mina 5 fingrar de gånger jag inte kunnat dricka mitt morgonkaffe på altanen. När jag flyttade hit i juni sådde jag frön från violer, nu först har dom kommit upp och blommar så här vackert!

Jag är ju passionär vilket medför att jag bara gör saker jag tycker är roliga.
Städning är INTE roligt, funderar på om jag ska leja bort det! Men det är ju skillnad på städning och städning! Min kära vän Git var ju i Egypten för nån vecka sen och eftersom hon vanligtvis är pensionatsvärdinna måste ju pensionatet funka även om hon åker på semester, så jag har vikarierat för henne under tiden. Kan inte säga att jag jobbade ihjäl mig, det är ju lågsäsong, men ändå gäster där. Min uppgift var att städa när gäster lämnade pensionatet, ta betalt, byta lakan var tredje dag och vara lyhörd för om det var något annat de behövde. Det gick bra tycker jag. En glödlampa som behövde bytas, en toastgrill som pajade...ja det var väl det hela! Jo jag hittade lösningar! Köpte glödlampan och hämtade toastgrillen från en annan tom studio.

Laga middag åt sig själv är inte heller en höjdare, men jag har fått nån av mig ovanlig lust att tillverka olika saker. Nu i veckan har jag lagt in rödbetor och gjort kiwimarmelad. Jag väntar också på att min dotter ska skicka dillfrön och senapsfrön så jag göra ättiksgurka. Jag tror anfallet blir relativt kortvarigt för i slutet på månaden blir det karneval här, vissa spår finns redan. Dessutom kommer det ner vänner snart, så jag tror jag snart kommer att få annat att tänka på än marmelad och inläggningar!





Jag kommer ihåg att jag för nåt år sedan...tror jag...läste att det var någon som undrade om man firar Valentin/Alla-hjärtans-dag i Grekland. Ja det gör man - här i Rethymno har en ny affär sett dagens ljus - en hel butik fylld med bara Valentinprylar!


Några fina dagar i januari tog jag långa promenader. På stranden såg det då ut så här! Massor med skräp hade spolats upp från havet, tång och sånt alltså!


I februari på en annan av mina promenader såg det ut så här! All tång och skräp borta! Jag tror att havet tog tillbaka alltihop, för det finns inga spår på stranden efter maskiner iaf.


Bilder från januaripromenader:
Det här passerade jag under en av mina promenader. Jag tror att det har hänt en olycka där.


Det här är nog den största parabol jag nånsin sett! Jämför med bilarna som står parkerade där!




Väldigt många hotell har ju stängt nu och en del har plastat in lampor och balkongräcken så här!



Bilder från februaripromenader:
Är det spegelblankt eller?









Det här är min favoritdörr i Rethymno, jag vet inte hur många bilder jag tagit på den!



Nästa inlägg jag gör kommer med all sannolikhet att handla om karnevalen som börjar om ett par tre veckor.

Yanna
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-02-10, 17:50
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Det är alltid vackert väder...

Mmmmmmm, Rethymno är nära, Tack!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-02-10, 17:57
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Bandhagen
Inlägg: 769
Standard Sv: Det är alltid vackert väder...

Hej Yanna!

Här ska du veta att det viner kring öronen och snön står i horisontalläge.
Vi har en klass 2 varning för hårda vindar och MYCKET snö under natten.
Det känns skönt att kura inomhus - eftersom jag också är passionär!

Jag har ängnat mig åt att beställa böcker för sommarläsningen både på Kreta och i stugan vid Höga Kusten.

Å vad jag tycker ditt liv verkar härligt i Rethymno! Vilka fina bilder du har tagit! De andas frid och ro på något sätt jämfört med pulsen när turisterna kommer. Jag tror också, att det känns skönt att skillnaden verkligen finns - eller hur?
Tänk vad härligt att få göra som du gjort - dra iväg och leva ett helt nytt liv på en underbar plats!

Min man har börjat nosa lite på friheten genom att jobba 60% och sedan vara ledig hela sommaren!

I maj åker vi tillbaka till vårt älskade Georgioupolis och dagar som denna är längtan sååååå mycket större än vanligt!

Fortsätt och lev ditt passionerade liv på det sätt du njuter bäst av och fortsätt att skriva till oss andra så att vi åtminstone får en liten del av hur fint livet på Kreta kan vara!

Lena
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-02-10, 20:33
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Det är alltid vackert väder...

Tack Yvonne för fina bilder och en bra beskrivning av ditt leverne på Kreta.
Din viol blir säkert jättefin till sommaren.
Den förolyckade ser ut att bli väl förplägad med både mat o dryck. Det ser ut som han.. antar jag att det är.. även fått cigaretter. Han kanske gjort en vurpa med vespan på regnvåt asfalt som slutade olyckligt.
Det ska bli spännande att få läsa om karnevalen..

//Monica S
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-02-10, 21:43
Hansens Hansens är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Halmstad
Inlägg: 52
Standard Sv: Det är alltid vackert väder...

Underbart Yanna! Tack för att du ger dej tid och delar med dej till oss här hemma Hälsningar Helen
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-02-10, 23:49
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 242
Standard Sv: Det är alltid vackert väder...

Yanna! Roligt att få följa med dig på dina vandringar. Den vackra dörren skulle jag vilja måla av. Förresten, har du införskaffat färg och penslar ...
i så fall har du ett vackert motiv.

Hälsningar: en insnöad snöborre jag menar sjöborre!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-02-11, 01:24
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm / Rethymno
Inlägg: 228
Standard Sv: Det är alltid vackert väder...

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
...på mina bilder!
------
Jag tror anfallet blir relativt kortvarigt för i slutet på månaden blir det karneval här, vissa spår finns redan.
------
Dessutom kommer det ner vänner snart, så jag tror jag snart kommer att få annat att tänka på än marmelad och inläggningar!
---------
Nästa inlägg jag gör kommer med all sannolikhet att handla om karnevalen som börjar om ett par tre veckor.

Yanna
Yvonne, många av dina vackra bilder är tagna på mina favoritplatser och får min längtan tillbaka till Reth att bara växa mer och mer...

Karnevalen har väl redan smygstartat och efter vad som skrivs här: http://www.rethymnon.biz/Reth/event/carnival.htm
så verkar den officiella öppningen vara nu på söndag den 13/2?


Citat:
Ursprungligen postat av Nektaria Visa inlägg
Här ska du veta att det viner kring öronen och snön står i horisontalläge.
Vi har en klass 2 varning för hårda vindar och MYCKET snö under natten.
-----
Å vad jag tycker ditt liv verkar härligt i Rethymno! Vilka fina bilder du har tagit! De andas frid och ro på något sätt jämfört med pulsen när turisterna kommer.
------
Tänk vad härligt att få göra som du gjort - dra iväg och leva ett helt nytt liv på en underbar plats!
-------
och dagar som denna är längtan sååååå mycket större än vanligt!

Lena

Citat:
Ursprungligen postat av Hansens Visa inlägg
Underbart Yanna! Tack för att du ger dej tid och delar med dej till oss här hemma Hälsningar Helen
Jag kan bara instämma! Dina berättelser får mig att mer och mer allvarligt överväga att göra som du!

Ingegerd
som får återse Rethymno om bara 10 dagar och ser fram emot både karnevalen och att få träffa dig igen!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-02-11, 10:44
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Det är alltid vackert väder...

Vilka fina lågsäsongsbilder! De gör att jag längtar ner! Tack!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-02-11, 18:14
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Det är alltid vackert väder...

Javisst har jag det härligt och njuter, men av svaren att döma så ser jag att ni hemma i snöeländet också hittar lite njutningar, såsom en bra bok i soffhörnan, lite grekisk musik, en grekiskinspirerad middag, och hur lång vintern än är, så kommer den att ta slut även i år....ja jag vet, klen tröst just nu!

Har funderat lite och tänker att ...varför bara komma hit på sommaren när det ändå är sommar i Sverige också...vore en bonus för vem som helst att komma hit på vintern istället och få en förlängd sommar att plussa ihop sommarsverige med. Kan du undvara solstolar o annat tjafs så gör det om det är möjligt. Många åker ju flera gånger per år till Grekland, men aldrig när svenska vintern är som värst....hmmm Ja, det är lite bökigare att ta sig hit, men det går!
IngegerdN och BoCina kan iaf ...så välkomna till Kreta, vänner, ska bli kul att ses igen!
Välkomna alla andra också, när det än blir!

Yanna - som numera är vän med vintern!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-02-11, 18:16
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 493
Standard Sv: Det är alltid vackert väder...

Ja vad roligt att se stränderna! Alla bilder var roliga att se.
Kiwimarmelad låter mums! Tur att jag SKA till Grekland snart
annars hade jag nog blivit sjuk!

Tack för titten!

Pyttan
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-02-11, 20:31
lenamarie1s avatar
lenamarie1 lenamarie1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 40
Standard Sv: Det är alltid vackert väder...

Hej!
Jag håller med Yvonne. Bara man inte hamnar mitt i en regnperiod är det underbart att vara på Kreta på vintern. Långa härliga promenader och en kaffe på uteserveringen med den värmande solen som skiner. /Lena
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-02-11, 22:06
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Det är alltid vackert väder...

Man måste kanske vara här lite mer än en vecka för att få fina dagar också, det är ju vinter!
Fast har man tur kan man få fint väder hela tiden, är ju bara att chansa. Kommer man från Sverige kan det ju bara bli bättre iaf!

Senast redigerad av Yanna den 2011-02-11 klockan 22:09. Anledning: Lade till en mening
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-02-11, 23:44
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Det är alltid vackert väder...

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Fast har man tur kan man få fint väder hela tiden, är ju bara att chansa. Kommer man från Sverige kan det ju bara bli bättre iaf!
Ja, vi har haft jättetur för det mesta med vädret på våra "off-season-resor"..Själva resorna har f ö varit TOPPEN oavsett vädret!
Vi hade snö i Aten i feb 2008, en fantastisk vecka som började med -2grader och snö, men slutade i sol och uppemot +20 grader. En vecka med Dalaras-konsert på Megaro Mousikis bla.....

..så hade jag ju ösregn nästan en hel vecka i oktober på Tinos år 2009, en helt fantastiskt mysig vecka på alla andra plan....
Sommar-och septemberresorna är ju oftast solsäkra.....men nu får vi se i april hur veckorna på Tinos blir vädermässigt. UPPLEVELSEMÄSSIGT vet jag ju att de blir toppen!

December i Aten blir också spännande....allt från snö till +15 grader får väl vara godkänt.
Jag hävdar att Grekland på icke sommartid är BÄST!

Lissi -med tre resor bokade, varav 2 är off-season.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-02-12, 10:24
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Det är alltid vackert väder...

Yanna, vilka otroligt sköna bilder!
Skulle mycket gärna åka ner lite mer off season till Kreta, men problemet är bl.a. att biljetterna blir så hiskeligt dyra vintertid, annars skulle vi nog gärna chansa och ta någon vecka till Kreta vid den här tiden på året.

Hur tycker du att vintern har varit hittills om du jämför med dina förväntningar? Själv föreställer jag mig februari som den "jobbigaste" månaden vintertid, men när jag har kollat vädret på Kreta har det ofta varit oväntat vackert. Längsta regnperioden i ett sträck var kanske 3 sista veckorna i oktober om man tar senaste halvåret? Sedan har det väl varit mer skiftande med några få dagar av det ena eller andra slaget, eller...?

Vi tog chansen och åkte till Rom några dagar i januari, biljetterna kunde fås för dryga 200 euro t/r för 2 pers. - hade det funnits sådana priser till Kreta, så hade jag tryckt på bokningsknappen direkt!
I Rom hade vi runt 20 grader och sol varje dag i början av januari - vi behöver sådana avbrott ibland, men nu väntar vi ett par månader till biljetterna blir rimliga igen.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-02-12, 10:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Det är alltid vackert väder...

Jättefina bilder särskilt den sista dörr och husbilden är ruskigt lockande. Roligt att du hittat en plats där du trivs och vill leva och åldras på.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-02-12, 18:48
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Det är alltid vackert väder...

Vilka fina Bilder Yvonne: Man känner igen sig på flera ställen. Det var ju kul att det öppnat en ny butik den här årstiden. Ser fram emot din fortsatta berättelse. Nu ska jag ta mig ett glas retzina och några kalamata oliver
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-02-13, 11:16
lenamarie1s avatar
lenamarie1 lenamarie1 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 40
Standard Sv: Det är alltid vackert väder...

Hej igen!
Var nere ett år över jul och nyår och hade två regndagar nyårsaftons kväll och förmiddagen på nyårsdagen. Tyvärr kan det vara fuktigt inomhus och då kan det kännas riktigt rått och kyligt på kvällarna. (Nu får jag hjälp av Daisy med skrivandet får se hur detta slutar). När det inte regnar är det underbart att vara ute.
Har varit nere vid karnevalen några gånger och ett år regnade det nästan hela veckan men på karnevalsdagen var det som vanligt sol och runt 20 grader varmt. Vet inte riktigt vilken gud karnevalsgeneralen har avtal med. /Lena
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-02-13, 16:35
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Det är alltid vackert väder...

Lissi, Det bästa med regnet här är ju att det aldrig varar så länge, de flesta dagarna hinner man se solen också, så visst är det lite spännande med omväxlingen i vädret.

Marianne, särskilt jobbig har ingen månad varit. Om jag ska peka ut någon period ändå, så är det runt årsskiftet eftersom det var som mörkast då. Om det regnar några dagar i sträck så blir det rått inomhus, det finns ju ingen centralvärme här utan det blir sporadisk uppvärmning av trådelement (vad det nu heter) och däremellan stänger man av värmen för att det annars blir dyrt, elen är dyr. Eftersom inte värmen är på jämt så hinner huset kylas ner tills nästa gång man sätter på det.
Det sägs att det har varit ovanligt varmt väder här både under hösten och även nu i januari och februari och som ni vet så har jag haft underbara dagar under den mesta tiden.

Yanna - som trivs!
Svara med citat
  #19  
Gammal 2011-02-13, 22:52
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Det är alltid vackert väder...

Ja, jag tror att det har varit ovanligt fint den här vintern hos dig. Hoppas att du har ett riktigt mysigt och varmt duntäcke till de kyligaste nätterna.

Om ett par veckor är vi inne i mars och då går det verkligen åt rätt håll.

Man blir verkligen så glad när man tittar på dina fina violer/penséer. Själv kan jag glädja mig över att de första snödroppar och vintergäck tittar fram - ett vårtecken, trots allt.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2011-02-13, 23:52
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Det är alltid vackert väder...

Ja här lär vårtecknen dröja.Meterdjup snö -28,5 i detta nu.
Monica
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT