Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-07-18, 20:45
Hasse Ls avatar
Hasse L Hasse L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Lerum, Västergötland
Inlägg: 54
Standard Blandade frågor om Lardos på Rhodos.

Hej!

Jag heter då Hannes (men kallas Hasse) och är 17 år.

Då jag aldrig har varit i Grekland och resan till Lardos på Rhodos den 29 juli i år blir min första i livet så kan inte jag så mycket om Grekland, så ni får ursäkta om jag är lite frågvis. Nyfikenheten är enorm. Så att ni känner till det så har jag sk aspergers syndrom så om ni tycker någon fråga är konstig beror det på det, men ni får ändå påpeka om ni tycker frågan är dum/konstig...om ni vill. Så vet jag det och kan bättra mig!

Jag ska som sagt då till Lardos på Rhodos, hotell Bel Mare.

Här kommer frågorna:
1. Förekommer det ormar inne i Lardos? Vilka arter isåfall? Ormar är kul att titta på tycker jag, även om jag iakttar stor försiktighet och har respekt för dem.

2. Jag är i ett stort behov av att röra på mig eftersom att jag lätt blir rastlös och att jag tycker om att promenera. Är det någon som vet någon bra promenadslinga på cirka 20-30 minuter i normal takt som man kan starta vid Hotell Bel Mare?

3. Hur är närmsta sandstranden?
a) Långgrund eller djup?
b) Sandbotten eller stenbotten?

4. Finns det någon ''supermarket'' som det kallas i Turkiet iallafall (där har vi tidigare semestrat) nära hotellet?

5. Hur är glassutbudet på Rhodos? Kan det jämföras med Turkiet?

6. Hur långt in på kvällen är poolen öppen på Bel Mare hotell? Då jag är kvällspigg och morgontrött kommer jag gärna bada så långt in på kvällen det går, samtidigt som jag gärna sover till 11-12 tiden på förmiddagen.

7. Till exempel vilka djur som inte förekommer i Sverige finns goda chanser att få se i Lardos?

8. Finns det tvättmaskiner på hotellet?

9. Finns det möjlighet till shopping inom promenadavstånd från hotellet?

10. Finns det maneter vid stränderna i Lardos?

Må väl och tack på förhand
önskar Hannes
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-07-20, 09:19
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Huddinge
Inlägg: 844
Standard Sv: Blandade frågor om Lardos på Rhodos.

Hej Hannes!
Hoppas du får en fin semester på Rhodos. Byn Lardos blev en favoritplats för mig och min man när vi var på vår första semester tillsammans för 19 år sedan. Vi besökte bara byn kort under en moppetur, men gillade den direkt.

Förra påsken var vi tillbaka med barnen. I byn finns en jättemysig restaurang med blandade mezerätter och gyros. Kan den ha hetat Savvas? Vi besökte den två gånger och åt smårätter. Allt var gott!

Jag har aldrig bott där, så jag kan inte svara på dina frågor, men sök på nätet så hittar du säkert svar både om hotellet och om ormar. Tvättmöjligheter och supermarket finns säkerligen i närheten av hotellet. Brukar inte vara några problem.

Hoppas du får en fin semester!
Aina
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-07-21, 02:01
Eva64 Eva64 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 422
Standard Sv: Blandade frågor om Lardos på Rhodos.

Ett tips är att maila ner till hotellet. De kan säkert hjälpa dig med en del av frågorna. Ha en skön semester!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-07-23, 10:45
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Blandade frågor om Lardos på Rhodos.

Hej Hannes!

Du kommer inte att bo i centrala Lardos, du kommer att bo i en liten by som heter Lothiarika. Några få restauranger, några turistshoppar that's it. Ett par stora all-inclusive hotell har tagit död på det mesta. Många ryssar är det som bor på de hotellen.
Nu ska jag försöka svara på dina frågor så gott det går.
. Förekommer det ormar inne i Lardos? Vilka arter isåfall? Ormar är kul att titta på tycker jag, även om jag iakttar stor försiktighet och har respekt för dem.
Ormar och andra varelser som kan bitas finns i det berg som ligger precis vid byn. Men ingen rekommenderar dig att gå upp där.

2. Jag är i ett stort behov av att röra på mig eftersom att jag lätt blir rastlös och att jag tycker om att promenera. Är det någon som vet någon bra promenadslinga på cirka 20-30 minuter i normal takt som man kan starta vid Hotell Bel Mare?
Du kan gå från byn till Lardos stad och tillbaka igen, det är ca 4 km totalt. Men vägarna är smala och folk kör som ...... så akta dig! Men du kan roa dig med vattensporter för det har de på stranden!

3. Hur är närmsta sandstranden?
a) Långgrund eller djup?
b) Sandbotten eller stenbotten?
Stranden har du nära till, exakt hur nära vet jag inte. Men det är ingen ökensand, utan stora och mindre stenar. Bottnen består av sten och stenblock. Blir djupt fort om du inte hittar en sten att stå på. Att använda badskor är nästan ett måste för att inte få någon sjöborre i foten. Sjöborrar fiskas nämnligen vid lågvatten och det ska tydligen finnas gott om dem även om jag aldrig sett någon.

4. Finns det någon ''supermarket'' som det kallas i Turkiet iallafall (där har vi tidigare semestrat) nära hotellet?
Finns ingen ren matbutik. Som jag skrev innan finns de tre turistshoppar, alla med olika sortiment vad det gäller mat. Men ingen ren matbutik, då får man ta sig till Lardos, Pefkos eller Lindos.

5. Hur är glassutbudet på Rhodos? Kan det jämföras med Turkiet?
Äter inte glass så här låter jag bli att svara. Jag har sett barn springa omkring med pinnglass och strutat det är allt jag vet

6. Hur långt in på kvällen är poolen öppen på Bel Mare hotell? Då jag är kvällspigg och morgontrött kommer jag gärna bada så långt in på kvällen det går, samtidigt som jag gärna sover till 11-12 tiden på förmiddagen.
Poolerna brukar stänga 20.00 för rengöring rent allmänt. Du får nog höra med hotellet. Men havet är badbart hela dygnet

7. Till exempel vilka djur som inte förekommer i Sverige finns goda chanser att få se i Lardos?
Åsnor, getter och sen katter förståss

8. Finns det tvättmaskiner på hotellet?
Vet ej, troligen inte

9. Finns det möjlighet till shopping inom promenadavstånd från hotellet?
Se tidigare svar. Dyra fina butiker finns i all-in hotellen men där betonar jag DYRA.

10. Finns det maneter vid stränderna i Lardos?
Har aldrig sett nån men jag kan ha haft tur
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-07-23, 11:11
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Blandade frågor om Lardos på Rhodos.

Hej igen Hannes

Jag hoppas inte jag skrämt bort dig med mina svar. Men det ÄR en liten by du kommer till, Lardos är liksom kommun-namnet. Vi åker i år dit för sjätte året i rad så jag känner väl till byn.

Här är en bild på stranden

Och här är en på bygatan


Som du ser så är det inte så mycket.

Vill du ha nått hålligång så är det Pefkos som gäller. Det är inte långt dit och taxi är billigt att ta. Ibland kan det vara hålligång på hotellen Evita och James som ligger precis nere vid havet. Det får du helt enkelt lyssna dig till

Jag tror inte det har ändrat sig så mycket från förra året i denna lilla by. Det är lugnt och fridfullt där.

Vi äter nästan alla våra måltidet hos Perekles Taverna som ligger bakom ryggen på den som tagit kortet på gatan. Familjen Favoula känner vi nu efter dessa år. God mat till bra peng. Det blir nästan som en all-inclusive vistelse för oss, fast vi bor på ett ställe och äter på ett annat.

Vi har med oss lite bra lunchmat hemifrån som t ex Bullens pilsnerkorv, pasta, burkskinka, senap o ketchup. Det är dyrt med mat i turistshopparna.

Du kan gå in på min blogg och titta under kategori Semesterbilder. Bland mycket annat så finns det mycket Rhodos/Lothiarika. www.mittegetkrypin.blogg.se

Hoppas du får det bra på Rhodos!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-07-23, 15:13
Hasse Ls avatar
Hasse L Hasse L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Lerum, Västergötland
Inlägg: 54
Standard Re: Blandade frågor om Lardos på Rhodos.

Tack ska du ha för bra svar Mysan! Du skrämde inte bort mig från byn. Då köper jag mig ett par badskor så ska det nog inte vara några problem med sjöborrar iallafall.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-07-23, 15:38
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Blandade frågor om Lardos på Rhodos.

Ja, det är en god investering med badskor, våra åker fram o tillbaka Rhodos-Sverige-Rhodos.

Jag hoppas att du får en kanonvistelse. Lugnet finns där så vill man ladda batterierna så är det en perfekt plats. Men som sagt, Pefkos ligger inte långt borta

Själva åker vi den 2 september, ligger som vanligt på James hotell, precis vid havet. Äter hos Perekles varje kväll och festar runt i hotellbaren på kvällen. James hotell brukar ha grek-kväll en kväll (tisdagar har det varit) och sedan grillkväll med underhållning (torsdagar). Man behöver inte vara boende på hotellet för att vara med. I brist på annat kan ju detta vara nått att ha.

Jag tycker du kan höra dig för i baren på James. De brukar vara väldigt tillmötesgående där. Om du vill ligga på stranden nedanför det hotellet så brukar det inte vara några problem, inte heller några problem med att "använda" deras poolbar. Jag vet folk som hyr privata rum men ändå "bor " på James under dagar o kvällar.

Ha det så underbart! Det är varmt där nu, tänk på det, ca 45 grader. Vatten till transferbussen är bra att ha!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-07-23, 17:56
Hasse Ls avatar
Hasse L Hasse L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Lerum, Västergötland
Inlägg: 54
Standard Re: Blandade frågor om Lardos på Rhodos.

Tack igen Mysan!

Hur är stranden vid James hotell?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-07-24, 09:02
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Blandade frågor om Lardos på Rhodos.

Hej igen
Stranden vid James är stenig blandat med sand. Havet är stenar och stenblock. Ingen perfekt löparstrand om jag så säger.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-07-25, 18:56
Hasse Ls avatar
Hasse L Hasse L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Lerum, Västergötland
Inlägg: 54
Standard Re: Blandade frågor om Lardos på Rhodos.

Hej!

Slänger in en fråga till. Finns det möjlighet att hyra trampbåt/vattenskoter/båt på Lardos?

Till vilket pris isåfall?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-07-26, 09:53
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Blandade frågor om Lardos på Rhodos.

Vet faktiskt inte, men jag har för mig att jag sett en o annan trampbåt. Du får nog ta dig ner till stranden o höra dig för.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-07-26, 19:18
MariaEriksen MariaEriksen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 2
Standard Sv: Blandade frågor om Lardos på Rhodos.

Jag heter Maria Eriksen och är mamma till Hannes som startade denna frågetråd. Det bär alltså av till Rhodos på söndag.
Länge sedan vi var i Grekland och jag hoppas att vi inte blir besvikna. Vi är vana resenärer och uppskattar livet utanför de värsta turiststråken.
Vi är såklart medvetna om att Rhodos är en hårt exploaterad ö, men denna resa är också mest för rekreation.
Vi beställde en billig resa genom Apollo. Vi är inte kräsna gällande boende, men blev ändå lite besvikna då det inte klart framkom att vårt hotell Belmare ligger i Lothiarika och inte i Lardos som vi trodde.
Vi hoppas på att inte behöva åka in till Lardos/Pefkos för att bada och äta varje dag/kväll.
Vad kostar en taxi in till dessa orter? Vi är ju fyra personer så jag antar att det inte lönar sig med buss?
Är lite orolig för stranden med. Är det okej att bada i Lothiarika (rättstavat)?
Vi hoppas på två veckor med sol, god mat och lite upplevelser. Funderar bla på att ta oss till någon av de tre näraliggande öarna. Vilken rekomenderar ni? Fungerar det att boka övernatting på plats så här under hösäsong på Symi, Tilos och Chalki? Prisbild?
Hur tar man sig enklast och billigast till Rhodos stad?
Vi hoppas på en skön semester, men har annars totalt fastnat för Kuba och central/sydamerika som resmål. Äventyr!

Må väl alla!
Maria (Hannes mamma)
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-07-27, 10:29
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Blandade frågor om Lardos på Rhodos.

Hej Maria!
Du behöver inte vara orolig. Äta kan ni göra i Lothiarika och ni behöver inte ta er någonstans varje kväll.

Bada är inga problem att göra i Lothiarika, det är ju en badort.

Det är inte vansinnigt dyrt att åka taxi men buss går också bra. Vi brukar ta bussen TILL Lindos men taxi hem då bussar på sena kvällstimmar inte finns.

Att ta bussen till Rhodos stad tar en-två timmar. Man får åka tidigt på morgonen och hem på eftermiddagen för sena bussar går som sagt inte. I stället kan ni hyra en bil. Då kan ni ta er runt ön på egen hand. När vi bor 14 dagar hyr vi alltid bil. Åker man till stan med egen bil får man ha tålamod när man letar p-platser, men till slut hittar man alltid nått.

Ska ni åka på några utflykter så är det så att de flesta utgår från Rhodos stad. Så därför är egna turer med hyrbil bättre.

Det samma gäller då om ni vill till annan ö. Först måste ni upp till stan. Och sen hem igen. Taxi enkel resa till stan kostade förr-förra året 48 €.

Men i från Lindos går det bad-båtar, när var o hur vet jag inte men det tar ni lätt reda på.

Du kommer att komma över din besvikelse när du ser skillnaden mellan Lardos och Lothiarika. I Lardos finns inte så mycket som många tror. En go-kartbana som vi besökt finns där, apotek, slaktare, någon bar och någon restaurang, det är vad vi hittat. Där bor grekerna och jobbar annanstans. Att bo i själva Lardos innebär taxi till stranden varje dag, inget som lockar turister precis.

Ni kommer att få det toppen, det vill jag lova! Vore roligt att få en liten rapport när ni kommer hem.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-07-28, 14:23
Hasse Ls avatar
Hasse L Hasse L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Lerum, Västergötland
Inlägg: 54
Standard Re: Sv: Blandade frågor om Lardos på Rhodos.

Citat:
Ursprungligen postat av Mysan Visa inlägg
Ni kommer att få det toppen, det vill jag lova! Vore roligt att få en liten rapport när ni kommer hem.
Jag kan utlova lite bilder samt en reseberättelse från resan här på forumet när vi har kommit hem om du vill.

Kommer även titta in från Grekland vid ett par tillfällen då vi har laptoparna med oss och det finns wifi på hotellet.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-07-28, 22:07
mhdo mhdo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Västra Götalands län
Inlägg: 35
Standard Sv: Blandade frågor om Lardos på Rhodos.

Hej!

Vi bodde några hundra meter från St. James hotell i Augusti 2011. Bild på stranden...

https://skydrive.live.com/redir?resid=9294BAD1A732EEFE!175&authkey=!AN-yB_cuIKwHGtk

H.

DO
- som hoppas komma till Grekland under hösten! -
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-07-28, 22:40
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Blandade frågor om Lardos på Rhodos.

God tur Hasse. blir spennende å lese
Har fulgt med, men har ikke selv vært der...bare i Rhodos by og Faliraki..., så har ikke kunnet bidra med noe.

Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-07-30, 19:09
Hasse Ls avatar
Hasse L Hasse L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Ort: Lerum, Västergötland
Inlägg: 54
Standard Re: Blandade frågor om Lardos på Rhodos.

Hej!

Vill bara slänga in en vink. Vi har det jättebra, solar och badar och jag har blivit brun och fin och vi är mycket positivt överraskade.

Vill tacka alla som tagit sig tid att svara på mina frågor.

/Hasse
Svara med citat
  #18  
Gammal 2012-07-30, 20:22
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Re: Blandade frågor om Lardos på Rhodos.

Hoppas att din resa ger mersmak, för Grekland har så mycket att ge.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2012-07-31, 10:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Re: Blandade frågor om Lardos på Rhodos.

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse L Visa inlägg
Vi har det jättebra, solar och badar och jag har blivit brun och fin och vi är mycket positivt överraskade.
Härligt!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2012-07-31, 16:38
Mysans avatar
Mysan Mysan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2006
Ort: Växjö
Inlägg: 322
Standard Sv: Blandade frågor om Lardos på Rhodos.

Vad härligt att höra!!!! Alla upplevelser är ju subjektiva och även om man talar sig varm för något så är det ju inte säkert att alla gillar det.

Sola vidare nu men spara lite till oss som kommer senare!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT