Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-08-31, 13:51
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Rhodos-resenärer!!

Jag undrar,jag..... Hur många e' VI som "bara åker te' Rhodos"???
Det verkar vara en del,eller
Jag har fastnat för Rhodos totalt,kommer mej inte för att resa till nåt annat ställe Folk undrar å "klagar" varför jag INTE åker nån annan stans....
Jag säger då: VARFÖR SKULLE JAG??!!
Allt jag vill ha finns ju på Rhodos:sol,värme,vacker natur,(fina stenar)OCH framför allt mina VÄNNER sedan 25 år tillbaka!!!
Har man vänner där så lär man sig att hitta BRA ställen,och att undvika dom värsta turistfällorna
Vi kanske skulle skrapa i hop ett gäng me' RHODITER tills nästa höst?
Skulle vara riktigt roligt,tycker jag!
E're nån som kan tänkas nappa???
Torhildur (undrar....)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-08-31, 15:26
Thalassa Thalassa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 72
Standard Sv: Rhodos-resenärer!!

Hei Thorildur

Jeg kunne ikke ha uttrykt det bedre selv! Rhodos er også vårt favorittsted. Vi bruker å reise hver høst - og enkelte ganger på våren, også.

Vi bruker å reise i september. Angående neste høst er jeg foreløpig litt i tvil... Jeg fyller runde år den 18. august og har veldig god lyst til å feire dagen på Rhodos. Problemet er bare at det er litt i varmeste laget for meg på den tiden! For 9 år siden feiret jeg et annet rundt årstall der, og det var varmt... ... Puh!

Jeg skal tenke litt mer over saken mens vi er der nå i september.

Thalassa
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-08-31, 17:49
Marpe Marpe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 14
Standard Sv: Rhodos-resenärer!!

Håller med ...älskar Rhodos, har åkt dit en eller två ggr. per år sen -89. Var dit en gång redan -81. Helt underbart är det. Har träffat flera andra som också har åkt dit i 20-30 år....längtar, åker dit nu i sep. var i maj också..
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-09-01, 10:13
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: Rhodos-resenärer!!

Hej Thalassa!

Ett litet tips,bara,2003 fyllde jag 50år.... 30 januari!!
Inget Rhodos öppet då, så jag skickade mina inbjudnings-kort till mina
nära och kära att jag skulle fira min STORA dag den 30 september!!!!!
Alltså 8!! månader efter!
Det gick så bra så,vi blev 13 st.runt bordet.(ikke noe uhell)
Maten var nydelig och stemningen likeså!!
Dotra å jag var där i 3 veckor,jag hade varit på Tavernan och tjuvsmakat
maten(en del) i förväg för att allt skulle "klaffa".
Det mest "morosamste" var att åka till flygplatsen sista veckan på söndagen
för att möta upp "mina gäster".Kännde mej som en stjerne och var helt på toppen då dörrarna öppnades. 10 st kom med samma flyet,men alla dom kände inte varandra utan bara flög från Örebro.
Hade fått lov av Ving-folkena att gå in....den känslan glömmer jag aldrig!!!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-09-01, 11:19
Thalassa Thalassa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Oslo
Inlägg: 72
Standard Sv: Rhodos-resenärer!!

Hei Thorhildur!

Det høres ut til å ha vært en herlig fødselsdagsfeiring! Noe å tenke på for meg, også...

Thalassa
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-09-01, 17:57
Marpe Marpe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 14
Standard Sv: Rhodos-resenärer!!

Vilket bra förslag...jag fyller det ska jag komma ihåg , när den dan närmar sig.. .Jag fyller ju i juni , så jag behöver inte flytta mitt kalas..Men som sgt det dröjer ett bra tag..( cirka 8 år )

Senast redigerad av Kalimera den 2006-01-17 klockan 09:58. Anledning: Lång citering
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-09-02, 10:50
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: Rhodos-resenärer!!

Hej Marpe... Det gäller att va' ute i god tid..... men 8!! år??

Ha det riktigt gött när du nu åker,hälsa Rhodos från mej!
LÄNGTAR.... LÄNGTAR // TORHILDUR
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-09-02, 12:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Rhodos-resenärer!!

Ja det går alldeles utmärkt att flytta sina födelsedagar till Grekland! Min 50-årsdag firade jag dels i Aten, Plaka, på förmiddagen..Sedan festmåltid på kvällen i Varkiza några mil utanför Aten.... Enda smolket var att våra bästa vänner som skulle varit med fick ställa in i sista minuten p g a sjukdom i släkten...( Det var tur för annars hade våra vänner fått dödsbudet på min 5o -årsdag) Personalen på restaurangen firade mig med sång, levande ljus och extrafint vin utan extra kostnad...!

Min 60-årsdag tänker jag också fira i Grekland, men kanske inte i Aten....
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-09-02, 14:43
Marpe Marpe är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 14
Standard Sv: Rhodos-resenärer!!

Citat:
Ursprungligen postat av torhildur
Hej Marpe... Det gäller att va' ute i god tid..... men 8!! år??

Ha det riktigt gött när du nu åker,hälsa Rhodos från mej!
LÄNGTAR.... LÄNGTAR // TORHILDUR

Självklart ska jag hälsa.. ..Min nedräkning har börjat...ska som vanligt bli lika härligt. Och man är lika glad varje gång man kommer iväg...för man vet aldrig om det blr någon mer gång. Man tror ju alltod att man ska åka nästa år...men...
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-01-13, 11:47
senzys avatar
senzy senzy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Norge
Inlägg: 15
Standard Sv: Rhodos-resenärer!!

HEI!

Ja det er ingen annen plass enn Rhodos jeg kunne tenke meg å reise til.Nærmere bestem Afandou!!!
Desverre er det knepent i pungen så det er ikke så ofte men håper likevel at i år,ja da blir det å endelig reise tilbake igjen.....
En tanke jeg som regel ikke gir opp før uti november,men da begynner jeg å planlegge for neste år-hehe.
Nå var jeg sist i Afandou i 2004 og følelsen av det sitter jammen enda i kroppen.
Finnes det noe bedre!!!
Jeg synes det er helt ok å reise til samme plass og samme hotell om og om igjen.Man slipper unødig tid på å gjøre seg kjent og man får jo også kjente der.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-01-13, 16:13
jo-hannes avatar
jo-hanne jo-hanne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 21
Standard Sv: Rhodos-resenärer!!

Jag har varit en trogen Rhodosresenär sedan första gången jag åkte dit 1984 - var nog 17 år första gången. Sedan dess tror jag att det har blivit en 13 resor dit - altså mer än en gång om året - för nu har jag inte varit där sedan 2002. Ja, innan dess åkte man väl också ngn gång om året till Kreta, Kos, Lesvos och Santorini också. Men det var Rhodos som man längtade till. De senaste åren har jag varit "otrogen" och bara besökt andra öär. Men jag kommer nog alltid att ha Rhodos nära hjärtat och det kommer att vara en återvändarö. Det var liksom "hemma". Vi umgicks med vänner och följde deras barn när de växte upp.

Vi har nog varit över varje sten och liten väg på ön ..... nästan i alla fall... Upplevelserna och upptäcksresorna tar aldrig slut. Alltid något som man vill se igjen eller någon annan som man vill visa hur fint det är. Sen är det ju gamla stan och den blir man ju aldrig trött på! Vet inte vad det var som man fasnade för. Det var ngt visst bara, kanske var det bara det att det var det första grekiska ön man åkte till och den resan blev så fantastisk bra så sen kunde det bara inte bli fel. Det är väl bara så att det är min känsla, och min känsla för Rhodos är bra! Sen kan man ju välja om man vill ha lugn och ro, högt tempo eller riddarmiljö. Det är ju perfekt.
Johanne
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-01-14, 18:14
IngelaEs avatar
IngelaE IngelaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 89
Standard Sv: Rhodos-resenärer!!

Jag var första ggn på Rhodos 1983,
nu blev det tionde ggn 2005, efter 8 års frånvaro, men killen i Lindos affären vid hotel Constantin kom minsann ihåg mig???
Varit "otrogen" oxå med Kreta, Kos, Skiathos, men ska jag till Grekland blir det Rhodos numer.
Åker ju förstås till andra länder oxå men som sagt Rhodos blir det när jag ska till Grekland...
Kunde ju va kul med stordejt på Rhodos
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-01-15, 13:11
torhildurs avatar
torhildur torhildur är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: x-näs i Kallsta'
Inlägg: 148
Standard Sv: Rhodos-resenärer!!

Jag kommer om det blir litet senare på hösten!!
Jag har blivit mor-mor 3okt-05,och kan tänka mej att åka sep-okt 06 när lilla "fisen" är runt året,+ att det inte är så tryckande varmt vid den tiden!
Det är vad jag önskar och tänker i varje fall.... och DRÖMMER OM!!!
Barn-barnet mitt blir i.s.f. 3-e generation Rhodos-resenär!

Drömmar är kostnadsfria.. än så länge...// Torhildur.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-01-16, 11:10
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Rhodos-resenärer!!

Citat:
Ursprungligen postat av IngelaE
Jag var första ggn på Rhodos 1983,
nu blev det tionde ggn 2005, efter 8 års frånvaro, men killen i Lindos affären vid hotel Constantin kom minsann ihåg mig???
Han måste vara utrustad med elefantminne! Jag har ofta hört att just han är bra på att minnas folk som inte varit där på 10 år! Otroligt!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-01-16, 19:45
IngelaEs avatar
IngelaE IngelaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 89
Standard Sv: Rhodos-resenärer!!

Ja han är sanslös....
och kanontrevlig...o vilken fin affär...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-01-18, 22:17
Nonna Nonna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Inlägg: 3
Standard Hei

Hei. Jeg er Rhodsfan med stor R. Min første tur var høsten 82 og siden har jeg vært hver mai og september. Reiser ned også i år samme tid. Kan godt tenke meg å møte nye venner selv om jeg har mange svenske og norske venner som alltid møtes der. Bestem tid og sted og jeg vil være der, selv om jeg er norsk.

Senast redigerad av inkfish den 2006-01-18 klockan 22:34. Anledning: För långt citat
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-01-25, 07:46
havejan havejan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: sandnes
Inlägg: 17
Standard Sv: Rhodos-resenärer!!

Hei alle sammen.
Ingen steder i verden er som rhodos. Eg drar ned igjen i mai-juni, og august-september. Eg fylde rundt år i nyttårshelgen, men skal samle hele gjengen på rhodos i september. Men skal fyrst feire 17.mai der nede. Trur det blir 16 gang
eg feirer den norske nasjonaldagen på rhodos. Er helt enig i at rhodos har alt.
Og at det går an å ta turer rundt med båt til andre øyar. Eg vart svært glad i Kalimnos. Klart vi skulle ha samlest vi som har vært noen år på rhodos. Sebtember er den beste månaden til det.Du, thalassa og eg treffest ihvertfall i september.

Rhodos i mitt hjerte.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-01-25, 12:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Rhodos-resenärer!!

Citat:
Ursprungligen postat av havejan
Hei alle sammen.
Ingen steder i verden er som rhodos.
Du skulle gilla min gamle far. Hela familjen är flitiga Greklandsresenärer. Vi barn öluffar, föräldrarna åker bara till Rodos och har aldrig varit nån annan stans.

Så när vi träffas allihop och beskriver våra resor till olika öar slutar alltid pappa samtalet med: "Jag fattar inte varför folk åker nån annans stans än till Rodos!"

Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-01-25, 22:08
havejan havejan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: sandnes
Inlägg: 17
Standard Sv: Rhodos-resenärer!!

Ja ja inkfish.
Eg er ikke eldre en at eg skal besøke mange øyar eg og, men utgangspunkt fra rhodos. Men eg har vært mange ganger på rhodos, men enda finn eg fortsatt steder som er nye og spennande for meg.Eg har enda ikke vært på toppen av fjellet Ataviros. Og en gang i tiden var det 32 borger etter johannitterridderene på rhodos, eg har funnet 9 av dei -).

Rhodos i mitt hjerte.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-01-30, 14:26
blueberry blueberry är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 13
Standard Sv: Rhodos-resenärer!!

Jag kan väl inte säga att jag är en van Greklands-resenär, har bara varit dit 2 gånger men jag älskade Rhodos. Var där en vecka i maj för 3 år sen och vilket underbart ställe. Vi bodde i Rhodos stad och det är verkligen en stad som har allt jag vill ha på en semester, bad och shopping.

I höstar var vi och öluffade första och sista gången. Jag hade läst så mycket underbart om öluffning, men vi avskydde det. Vi åkte via Aten till Naxos och Amorgos. Amorgos var visserligen otroligt vackert, men inte värt besväret att ta sig dit. Och hela ön var lite för mycket "öde" för min smak. Kan tillägga att vi åkt via och övernattat i Köpenhamn och sen ännu en natt på Naxos för att ta oss dit. Och jag som annars älskar att vara på sjön tyckte att båtresorna var såå långtråkiga och jag avskydde känslan att att inte vara "framme" vid resmålet någonsin. När vi åkte till Rhodos gick det direktflyg från vår hemstad och vi är framme på 4 timmar. Kan det bli bättre en så?

Talade med min man om att åka till Rhodos i vår igen, och jag blir alldeles salig av lycka då jag tänker på att åter få åka till denna underbara ö.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT