Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-07-22, 11:56
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Som ni säkert har sett på flera restauranger och även andra affärer, finns det ibland, dekaler ”Rekommenderas av Fritidsresor eller Ving”.
Detta har inget med god eller bra mat att göra. För att få sätta upp dessa, fodrar respektive bolagen en betalning. Naturligtvis kollar de att deras produkter är okey och att de kan stå för dessa. Men till sist handlar det om pengar till researrangören. Därmed inte sagt att det är något fel på detta, utan smart business.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-07-22, 12:18
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Det kan väl knappast kallas för annonsering att guider äter gratis eller till kraftigt reducerade priser och som tack rekommenderar ställena i välkomstbladen. Låter mer som muta och bestickning.
Eva
Annonsförsäljning - i ett vidare begrepp - är väl rent allmänt en ganska smutsig bransch..
Om en restaurang betalar för särskild annonsplats, hur tror du det sambarbetet skulle se ut i fortsättningen om andra, icke betalande, restauranger rekommenderas på annan plats i samma publikation?
Det viktigaste är som sagt att inse att det handlar om tjänster och gentjänster, eller smart business, och inte ta det som någon garanti utan hitta sina egna favoriter.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-07-22, 12:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Smarta affärer är något helt annat för mig så det kan vi säkert diskutera i all oändlighet. Det ska tydligt framgå vad som är en annons och vad som är något annat. Guidernas gratisätande ska kanske ses som en löneförmån och beskattas därefter om det är en form av betalning för annonsplatsen.

Eva
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-07-22, 12:36
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Citat:
Ursprungligen postat av Themis Visa inlägg
Annonsförsäljning - i ett vidare begrepp - är väl rent allmänt en ganska smutsig bransch..
Om en restaurang betalar för särskild annonsplats, hur tror du det sambarbetet skulle se ut i fortsättningen om andra, icke betalande, restauranger rekommenderas på annan plats i samma publikation?
Jag förstår inte vad du menar. Jag har aldrig sagt att andra ställen ska rekommenderas där har du helt feltolkat mig. Jag är bara ute efter att det tydligt ska framgå vad som är en annons och vad som är något annat. Där alla kostnader för verksamheten tydligt ska kunna redovisas vid en granskning. Annonering i ett vidare begrepp förstår jag inte alls vad som avses däremot är jag rätt väl insatt i begreppen muta och bestickning.

Eva
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-07-22, 12:49
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Jag menade inte att du sa det.
Jag menade att det faktum att det finns en intressekonflikt mellan att sälja annonsplats till ett företag och att rekommendera ett annat företag i redaktionell text är ett ständigt gissel så fort annonser förekommer i någon typ av publikation.
Ett gissel som ställer till problem på betydligt högre nivå än välkomstblad på charterorter..
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-07-22, 13:26
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Tänkte att du vände dig till mig eftersom du skrev det under ett citat av mig.

Eva
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-07-22, 13:36
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Självklart önskar man att all annonsering var tydligt avgränsad och opåverkad av faktorer som definitivt kan jämställas med mutor, men i dagsläget är det inte så.
..vilket jag kände mig manad att utveckla med hänvisning till det du skrev angående mitt tidigare inlägg om annonsering.

Kan även tillägga att jag på intet sätt uppmuntrar, stöder eller ser något positivt i att det är så, men att jag är fullkomligt övertygad om att det förekommer i allt från produktplacering i storfilmer ner till t ex vilka restauranger resebolagen rekommenderar till sina resenärer.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-07-22, 13:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Att det finns ett ekonomiskt samarbete mellan charterarrangörerna och vissa restauranger är nog självklart.

Titta bara på välkomstmötena, det är ju kanon för en restaurang att få ett sånt varje vecka hela säsongen för ovana resenärer tenderar att komma tillbaka. "Där hölls välkomstmötet, då är det nog ett bra ställe."

Så käkar de souvlaki och moussaka i en vecka, blir bjudna på ouzo till notan och är glada och nöjda.

Och inget fel i det. Men den som letar efter vällagad traditionell grekisk mat ska nog fråga nån annan än reseledaren. För ärligt talat verkar h*n oftast veta obetydligt mer om Grekland än det som skrivs i den egna resekatalogen.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-07-22, 13:49
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 694
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Inkfish, tack för din kommentar, detta är vad jag har försökt säga.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-07-29, 15:10
Katharinas avatar
Katharina Katharina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Inlägg: 122
Standard Sv: Mat och nöjen i Rhodos stad..

Tack, vad bra! Ska snart ner och det är 11 år sedan senast, så det var ju ett tag sedan.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT