Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2018-10-18, 13:04
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Jag hade tänkt skriva en lite längre rapport från årets dryga tre veckors septembertripp till grekiska övärlden, med bilder och sånt, men inser nu att jag inte kommer att ha tid. Åtminstone inte inom överskådlig framtid. Men en kortrapport kommer i alla fall här (öar som besöktes var i tur och ordning Sikinos, Folegandros, Kimolos och Milos):

Vi inledde med en kväll i Rafina, tog morgonbåten därifrån hela vägen ner till Sikinos. Där bodde vi på The Rocks, som ligger precis ovanför hamnen. Finfin utsikt över densamma och stora delar av byn och stranden därifrån. På grund av att en i sällskapet drog på sej en jobbig förkylning, så fick jag de första dagarna genomföra de sedvanliga vandringarna på egen hand. Fina sådana var det dock. En dag tog vi bussen till Agios Georgios-stranden och flera dagar upp till Chorio och Kastro. Fint där. I Alopronia var bara en taverna öppen (plus fiket bredvid), men det gjorde inte så mycket eftersom maten var förträfflig och prisläget klart sympatiskt.

Vi stannade åtta dagar på Sikinos och tog sen båten till Folegandros, där vi bodde på Evgenia Rooms uppe i Chora. Lite högre priser där, både vad gäller boende och mat. Men vad gäller det senare så var det där resans höjdpunkt uppnåddes. Även på Folegandros vandrades det givetvis en del, även om det var i jobbigaste laget för den fortfarande lätt förkylda deltagaren. Lite trist också när man gått i ett par timmar och kommit fram till finfina lugna stranden och det efter bara några minuter dyker upp badbåt efter badbåt och det väller ut folk och den tidigare så stillsamma stranden blir stojig och närmast knökfull.

Efter fyra dagar på Folegandros drog vi så till Kimolos, där vi bodde i Chora, precis intill stora kyrkan, på Sofia’s Apartments, som visade sej vara en tvårumslägenhet modell större. Helt klart det bästa boendet på hela resan. Kimolos var nog den mest avslappnade ön på hela resan (tätt följd av Sikinos). Och kastrot inne i Chora var ju klart intressant. Vi vandrade förstås en del på Kimolos också. Först till Prassastranden, som tyvärr inte alls föll oss i smaken (solstolar!). Klart finare var då dubbelstränderna Mavrospilia/Dekas, som vi nådde på vår långvandring via Skiadi. Men det var nog i Goupaområdet, strax nedanför Chora, som det bästa badet på hela resan fanns. Jättefina klippor och omgivningar.

Sex dagar på Kimolos följdes slutligen av tre på Milos, där vår värd på Veletas Rooms bara ruskade på huvudet åt att vi tillbringade dubbelt så lång tid på Kimolos som på Milos. Nu hann vi ju inte se så mycket av Milos, men det var allt lite för crowded för vår smak. Dock var ju segelbåtsturen runt södra och västra och nordvästra kusten (det blåste för mycket för att dom skulle gå runt östra delen) helt klart en höjdare (Kleftiko – Wow!).


Alla fyra öarna var nya för oss. Inte helt oväntat var det, för oss som föredrar lite mindre, lugnare och mer avslappnade öar, Kimolos och Sikinos som föll oss mest i smaken. Kimolos nog allra mest. Folegandros också fint, men lite sådär småfancy intryck gav det allt, åtminstone i vissa delar av Chora. Dock serverades som sagt den bästa maten på hela resan där. Milos skulle man förstås behöva ge ett antal dagar till, men av det vi såg så finns det andra av oss hittills ej besökta (och även tidigare besökta med, förstås) delar av Grekland som lockar mer. Vandringsmässigt var nog Sikinos främst, men även på Folegandros och Kimolos gjorde vi flera fina turer till fots. Vädret var toppen i stort sett hela tiden. Lite väl varmt för vandringar mitt på dagarna, kanske. Och så alltså rätt blåsigt de sista (Milos-)dagarna. Men vi hade i alla fall tur och slapp stormarna och temperatursänkningen, som vad jag har förstått kom dagen efter vi reste hem.

Senast redigerad av Kalimera den 2018-10-19 klockan 10:28.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2018-10-19, 09:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Tack för rapport Charleston!

Jag kunde ana att det var just Sikinos och Kimolos som ni föll för mest. Finns inte många öar kvar i Kykladerna som är så lite utvecklade, och där är lite som det var förr.

Tack för tips om Sofia’s Apartments på Kimolos. Vi har haft lite svårt att hitta bra boende där. Synd på solstolarna på Prassa beach. Det var en vackrare strand innan de kom dit.

Vi har också fått vända med båt på Milos när det blåst för mycket. Synd för man vill ju åka hela ö-rundan.

Fyra nya öar! Har ni några kvar som ni inte har varit på?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2018-10-19, 10:02
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Fyra nya öar! Har ni några kvar som ni inte har varit på?
Oh ja, drygt hälften är väl kvar, skulle jag tro. Lär inte hinna alla innan man tar ner skylten (men en del av dom lockar heller inte speciellt...).

PS. Jag ser nu att jag av misstag skrev "Efter dyra dagar på Folegandros". Det ska vara "Efter fyra dagar på Folegandros". Går det att ändra? DS.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2018-10-19, 10:29
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Oh ja, drygt hälften är väl kvar, skulle jag tro. Lär inte hinna alla innan man tar ner skylten (men en del av dom lockar heller inte speciellt...).
Men ni kan knappast ha några av de mindre, och tämligen okända, öarna kvar? Har ni kvar några "våra drömmars ö"?

Citat:
Jag ser nu att jag av misstag skrev "Efter dyra dagar på Folegandros". Det ska vara "Efter fyra dagar på Folegandros". Går det att ändra?
Det är ändrat.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2018-10-19, 11:06
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Men ni kan knappast ha några av de mindre, och tämligen okända, öarna kvar? Har ni kvar några "våra drömmars ö"?
Jorå, det är allt en del kvar av dom kvar också. Vi har väl varit på typ hälften av dom som t.ex. PA har varit på av den typen av öar.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2018-10-21, 14:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Jorå, det är allt en del kvar av dom kvar också. Vi har väl varit på typ hälften av dom som t.ex. PA har varit på av den typen av öar.
PA torde vara den svensk som har varit på flest grekiska öar.

Hur många är du uppe i nu PA?
Svara med citat
  #7  
Gammal 2018-10-21, 18:12
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Hej alla

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
PA torde vara den svensk som har varit på flest grekiska öar.

Hur många är du uppe i nu PA?
En övernattning på Samos i fjol där blev det en till, ingen ny i år. Så det skall vara 76 nu.

//PA
Svara med citat
  #8  
Gammal 2018-10-21, 18:54
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 652
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av PA Visa inlägg
Så det skall vara 76 nu.
Oj!

Ja, där ligger man i lä. Tror det var 33 för mig, när jag räknade för några år sen, så någon har väl tillkommit.

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2018-10-22, 09:59
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av PA Visa inlägg
ingen ny i år. Så det skall vara 76 nu.
//PA
Ja, där ligger man ju helt klart i lä. Har inte ens hunnit med hälften (36, var det visst vid senaste sammanräkningen). Du har alltså inte så många kvar? Jag har 84 på min lista över öar det finns möjlighet till övernattning på, så enligt den har du åtta kvar. Vilka kan det vara?
Svara med citat
  #10  
Gammal 2018-10-22, 22:16
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Ja, där ligger man ju helt klart i lä. Har inte ens hunnit med hälften (36, var det visst vid senaste sammanräkningen). Du har alltså inte så många kvar? Jag har 84 på min lista över öar det finns möjlighet till övernattning på, så enligt den har du åtta kvar. Vilka kan det vara?
Hej alla

Återkommer efter kontroll av besökta och inte besökta öar.


//PA

Senast redigerad av PA den 2018-10-22 klockan 22:26.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2018-10-23, 08:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 276
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Jag har 84 på min lista över öar det finns möjlighet till övernattning på, så enligt den har du åtta kvar. Vilka kan det vara?
Här på Kalimera finns det information om 78 öar, som du kan se här, vilka är dina sex öar som fattar på den listan?

Jag har ett liten gäng öar som saknas på den listan och det ska bli kul att se om vi har samma öar.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2018-10-23, 10:13
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Det är faktiskt sju som inte är med på 78-listan. Jag har inte med Delos på min lista, för där kan man väl inte hitta boende? De sju är:
Agios Efstratios (Ai Stratis)
Kalamos
Kastos
Pserimos
Salamina
Thymena (om det nu finns boende där)
Trikeri
(PA, du har säkert varit på alla sju, eller?)
Svara med citat
  #13  
Gammal 2018-10-23, 11:01
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Agios Efstratios besökte jag i våras. Bökigt att ta sig dit (bara från Kavala ett par tre gånger i veckan eller dagligen från Limnos med "Aiolis"). Och ni som skojar om "Express Skopelitis" borde se "Aiolis".
Det är generellt väldigt bökigt att kombinera Agios Eftstratios, Samotraki, Thassos och Limnos i en och samma båtluffning. Det gjorde jag i våras, aldrig mer. Men till Thassos återvänder jag, i så fall med direktflyg.
Salamina skulle jag besöka nu i september men valde i sista stund bort och åkte istället till Agistri. Men jag "tar" Salamina nästa höst.

Har besökt omkring 60 öar, tror jag. Har planer på att besöka samtliga bebodda grekiska öar innan jag stupar för gott. Bara för att konstatera att det inte finns någonting därute som kan mäta sig med Kykladerna.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2018-10-23, 11:52
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Vi åkte med Aiolis från Limnos till Ai Stratis (Agios Efstratios) för några år sen (2013). Nu har jag ju inte åkt med Skopan, men SÅ extremt skröplig tyckte vi inte att Aiolis var (men det var alltså fem år sen, så den kan ju ha chanserat sen dess). På Ai Stratis finns för övrigt den enligt oss allra bästa stranden i hela grekiska övärlden (av dom vi varit på, alltså), nämligen Lidario. Var du där, RobEri? Är förresten utbyggnaden av hamnen klar?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2018-10-23, 14:54
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Aiolis börjar se ut som ett vrak, rostigt på många ställen och "plastic padding" på känsliga punkter, men den trafikerar punktligt varje dag sträckan mellan Agios Efstratios och Limnos, t o r, i ur och skur.
Jag var på A. Efstratios i år, i slutet av maj. Hamnen är klar och den blev mycket bra. Det finns en "EU-skylt" som informerar om att byggnaden pågick mellan 2007 och 2013 (tydligen färdig precis när ni var där) och kostade 19 miljoner €, alltså nästan 200 miljoner kronor.
Jag besökte eller passerat de flesta stränderna på A. Efstratios (långa vandringar!). Lidario är en mycket trevlig strand, dock långt ifrån de bästa jag sett i den grekiska övärlden, men smaken är som baken. I hamnen finns två stränder, jag badade inte där men de är OK, men flera besökare (förmodligen öborna) badade där (vi var nog inte flera än 5 utländska besökare på ön när jag var där), men alla andra stränder jag besökte på A. Efstratios var helt folktomma, jag var ensam hela dagarna. De flesta stränderna var dock väldigt steniga, jag kallar dem för "fakirstränder". Ej min smak.
På A. Efstratios finns ingen uthyrning av fordon (underbart!). Det är helt tyst medan man vandrar och man hör bara sina egna steg medan vinden susar. Kanske den bästa ön att vandra. Vandrade i tre eller fyra dagar och möte endast ett par personer, ett militärfordon (finns mycket militärer på A. Efstratios) och två militärmotorcyklar.
A. Efstratios är en pärla, dock inte tillräckligt "pärligt" för att få mig återvända. Ja, det är värt ett besök!
Svara med citat
  #16  
Gammal 2018-10-23, 15:54
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Vi besökte bara Lidario och Agios Georgios av stränderna på den sidan av ön (även AG mycket fin, tyckte vi), men flera vi pratade med sa att i stort sett alla stränderna på den sidan var fina. Kan du skriva under på det, RobEri, att det fanns lika fina stränder längre bort från byn, bortom Lidario?
PS. Intressant hur en tråd om öluffning i sydvästra Kykladerna kan övergå till att diskutera Norra Egeiska... DS.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2018-10-23, 16:27
RobEri RobEri är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2015
Inlägg: 488
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Kan du skriva under på det, RobEri, att det fanns lika fina stränder längre bort från byn, bortom Lidario?
Jag kan nog skriva under att det finns några bra stränder på Agios Efstratios, men de är få och tyvärr inte i min smak. Men det som var enastående för A. Efstratios var väl det att alla stränder var helt folktomma, inte enda människa på hela dan (undantag de 2 stränderna inne i byn). Inga parasoller och solstolar, inte en enda. Och det gillar jag enormt. Stränderna ligger helt enkelt alldeles för långt för de som inte gillar att vandra. Terrängen är väldigt kuperad! Vägen till Lidario (9 km från hamnen, enda by på hela ön) består av ett par långa och jobbiga upp- och nerförsbackar, den högsta förbi den stora sändarstationen som ligger på toppen.
Jag tror jag besökte c.a. 10 bukter/stränder under min vistelse, de flesta var alldeles för steniga, stora stenar. Terrängen och vägen till bukterna/stränderna är överväldigande. By the way, Mike Theodorakis deporterades till A. Efstratios en period under militärjuntan. Nuvarande byn ligger numera på det som var odlingsmark, detta efter jordbävningen 1968 som förstörde över 2 000 bostäder, t o m kyrkan vars ruiner finns kvar. Det finns ett projekt att göra A. Efstratios Greklands första gröna ö, all energi/el från förnyelsebara källor.

Prof. Kalimera kan kanske flytta över våra kommentarer om A. Efstratios till en egen katalog för bara Agios Efstratios (skapa en sådan!), och då kan vi, du/ni och jag, kanske bidra med några bilder.

Senast redigerad av RobEri den 2018-10-23 klockan 16:34.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2018-10-23, 16:45
Charleston Charleston är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 238
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Jag har en del bilder i mitt resebrev därifrån (och från Lemnos) 2013.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2018-10-23, 20:20
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Citat:
Ursprungligen postat av RobEri Visa inlägg
Aiolis börjar se ut som ett vrak, rostigt på många ställen och "plastic padding" på känsliga punkter, men den trafikerar punktligt varje dag sträckan mellan Agios Efstratios och Limnos, t o r, i ur och skur.

Från vårt besök 2006:

På vägen till Agios Efstratios kom kapten och pratade med oss, han berättade att Aeolis trafikerat rutten Landskrona-Tuborg i slutet på 70-talet. Han hade själv varit i Landskrona och hämtat båten. Så hon börjar nog bli lite bedagad.


//PA
Svara med citat
  #20  
Gammal 2018-10-23, 20:42
PA PA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 3 127
Standard Sv: Treveckors öluff i sydvästra Kykladerna

Hej Charleston

Citat:
Ursprungligen postat av Charleston Visa inlägg
Det är faktiskt sju som inte är med på 78-listan. Jag har inte med Delos på min lista, för där kan man väl inte hitta boende? De sju är:
Agios Efstratios (Ai Stratis)
Kalamos
Kastos
Pserimos
Salamina
Thymena (om det nu finns boende där)
Trikeri
(PA, du har säkert varit på alla sju, eller?)

Nu har jag kontrollräknat antalet öar som jag besökt, tydligen har jag i min ungdom lyckats räknat öar två gånger. Rätt antal är 72 besökta öar.

Nej jag har bara varit på Agios Efstratios och Kalamos. Trikeri var ligger den?

Jag har 13 öar kvar att besöka så jag har lite jobb kvar... Zakyntos, Lesbos, Thassos, Poros, Paros, Anti-Paros, Hydra, Patmos och Agathonissi.

//PA
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT