Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-08-26, 10:49
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Hotellbokning som blivit avbokad

Hej,

Undrar om någon varit med om något liknande:

Bokade hotell via Booking den 18 juli, fick bekräftelse av både Booking och hotellet att vi var välkomna 10 september. Igår får jag från hotellet, via meddelandefunktionen på Booking, att tyvärr så finns det inga rum ledigt de datum jag valt. De hänvisar till grannhotellet, som är dubbelt så dyrt! Givetvis har jag ställt frågan hur det här kan vara OK, till både hotellet och Booking. Inget svar än från någon av dem.

Just nu växer ju inte lediga hotellrum på träd, men lyckades hitta ett men till det dubbla priset. På ett annat grannhotell, inte det dom rekommenderade dock.Men vad gör man inte för att få komma till Grekland

Mvh,
Jenny
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-08-26, 13:33
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Hotellbokning som blivit avbokad

Nej något liknande har jag aldrig varit med om. Låter ju helt galet.
Har du bekräftelsen på pränt så bör du väl ha goda chanser att från Booking få till någon kompensation för prisskillnaden. Gissar att de vill värna sitt rykte. Mera tveksamt med hotellet skulle jag tro. Intressant om du vill berätta hur det går.

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-08-26, 14:39
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 1 767
Standard Sv: Hotellbokning som blivit avbokad

När vi var med om samma sak förra året kontaktade vi Booking.
Vi fick boka ett annat hotell upp till en viss kostnad så stog de för mellanskillnaden.
Lite krångligt när vi skulle maila in kvittot för att få pengarna till oss.
Kvittot var skrivet på Grekiska så de hade månfa fragor. Kanske man kan be om ett kvitto på engelska. Viktigt att datum för hotellnaten är med.
//
KR
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-08-26, 19:30
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Hotellbokning som blivit avbokad

Visst är det helt galet!? Jag lovar att skriva hur det går. Än inget svar från varken hotell eller B, men förväntar mig inget svar från hotellet heller.

Man får ju lite panik när datumet närmar sig och flyget är bokat, därför bokade jag nytt med en gång. Inte mycket boende kvar i Pythagorion 10-17 september.

Alla mail och meddelanden är sparade, så det kan jag ju påvisa till B.

/Jenny
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-08-26, 19:36
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Hotellbokning som blivit avbokad

KR - Det händer fler alltså. Inte OK för fem öre!! Vad bra att ni blev kompenserade av B. Trist att det ska vara så krångligt, för den som är "utsatt". För jag tror det är nåt lurigt. Typ att nån stammis har hört av sig i sista sekund, eller nåt.

Jag kände mig stressad, så bokade ett grannhotell. Vi åker ju snart och inte mycket boende kvar att hurra för. Hoppas att vi ändå kan få någon slags kompensation från B. Hur tog du kontakt med dom?

/Jenny
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-08-27, 08:33
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 741
Standard Sv: Hotellbokning som blivit avbokad

Jag var med om detta också. När jag kom till Pythagorio på Samos fanns ingen i receptionen när jag kom till hotellet som jag har bott tidigare på.. Tavernan intill hjälpte mig att få tag på damen men misslyckades.
Jag tog in på hotellet intill för natten, jag skulle till Fourni dagen därpå. De hotellet var dyrare (och bättre). Booking.com tog mellanskillnaden av kostnaden när jag skickade in kvittot till dom. Dock var det lite svårt med grekiskan på kvittot, men jag fick ut mellanskillnaden.

Birgitta.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-08-27, 16:30
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Hotellbokning som blivit avbokad

Vi hade bokat ett hotell på Skiathos via booking och det motsvarade alls annonsen. Grymt missnöjda. Ok, det kanske inte just booking ska lastas för att nån hyr ut under falska förespeglingar. Men. Vi använder oss ändå inte av booking längre, då det varit mkt strul genom åren.

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-08-28, 11:34
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Hotellbokning som blivit avbokad

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Jag var med om detta också. När jag kom till Pythagorio på Samos fanns ingen i receptionen när jag kom till hotellet som jag har bott tidigare på.. Tavernan intill hjälpte mig att få tag på damen men misslyckades.
Jag tog in på hotellet intill för natten, jag skulle till Fourni dagen därpå. De hotellet var dyrare (och bättre). Booking.com tog mellanskillnaden av kostnaden när jag skickade in kvittot till dom. Dock var det lite svårt med grekiskan på kvittot, men jag fick ut mellanskillnaden.

Birgitta.
Usch va otrevligt! Tur att det ordnade sig för dig.

Booking har ju tydligt skrivit ut vad som gäller vid dubbelbokning, men då för hotellägaren. De ska ersätta hyresgästen med boende med liknande standard, osv. Undrar hur hårda B är med det.

/Jenny
Svara med citat
  #9  
Gammal 2023-08-28, 11:55
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Hotellbokning som blivit avbokad

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Vi hade bokat ett hotell på Skiathos via booking och det motsvarade alls annonsen. Grymt missnöjda. Ok, det kanske inte just booking ska lastas för att nån hyr ut under falska förespeglingar. Men. Vi använder oss ändå inte av booking längre, då det varit mkt strul genom åren.

/Netwolf
Det är ju en risk det. Jag försöker i största mån boka hotell som har något charterbolag knutet till sig. Känns som att det då finns någon slags kvalitetssäkring men kan vara falsk trygghet. Vi har bokat med B i många år och aldrig haft något strul, men nu blir man ju mer osäker. Jag menar, när man fått bekräftelse både från B och hotell, men hotellet säger att det "bara är ett standardmail som vi skickar ut".


/Jenny
Svara med citat
  #10  
Gammal 2023-08-30, 14:40
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Hotellbokning som blivit avbokad

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Nej något liknande har jag aldrig varit med om. Låter ju helt galet.
Har du bekräftelsen på pränt så bör du väl ha goda chanser att från Booking få till någon kompensation för prisskillnaden. Gissar att de vill värna sitt rykte. Mera tveksamt med hotellet skulle jag tro. Intressant om du vill berätta hur det går.

Masse
Nu har jag fått svar av Booking. Dom kompenserar oss. Först kom dom med ett skambud och skulle endast ge oss knappt 800 kr i i kompensation. Jag hörde av mig igen, och efter det får vi tillbaka ca 2000 kr. Jag är nöjd med det.

Tycker att Booking har haft god service i det här. Vi kommer fortsätta använda oss av dom. Dom är ju ändå bara en mellanhand. Hoppas hotellet får betala något slags vite. Det är ju hotellet som gjort fel, som bara bokade av oss utan att hjälpa till med nytt boende (som det står att dom ska göra vid dubbelbokning) eller kompensera oss.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2023-08-31, 15:02
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Hotellbokning som blivit avbokad

Tror inte alltid det är av misstag hotellen gör så här. De har chansen på en mera lönsam bokning, t ex längre period, och väljer då att medvetet dubbelboka och hoppas att det ska lösa sig.

Vi blev drabbade av ett blåsningsförsök på Skopelos en gång. Hade bokat en hyfsat rymlig studio med balkong med havsutsikt på ett boende som fått goda vitsord här på Kalimera. När vi kom dit hystes vi in i ett boende som var obetydligt större än en garderob och med balkong mot baksidan, och som på hemsidan beskrevs med ett lägre pris än vad vi betalat. Jag protesterade givetvis. Efter mycket och tråkigt dividerande med värdinnan och med både bildbevis och textbevis från hemsidan gav hon oss till sist rätt. Men tyvärr kunde hon först två dygn senare låta oss flytta över till den studio som vi hade bokat. Hade såklart fått en bokning som sträckte sig två dygn in i vår period och chansat på att vi skulle gå på blåsningen. Och inte ett ord från henne om kompensation för prisskillnaden. Orkade inte tjafsa om det också utan konstaterade bara att det var vårt första och sista besök på det boendet.

Tror sånt här är vanligare än man tror och ofta lyckas pga att många inte vill ”bråka” i onödan och få tråkig stämning på semestern.

Skönt att Booking gjorde rätt för sig och kompenserade dig Parga!

Masse
Svara med citat
  #12  
Gammal 2023-08-31, 16:08
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 467
Standard Sv: Hotellbokning som blivit avbokad

Jeg har været ude for noget lignende. Det var dog ikke via Boooking.com med derimod ved en bookning direkte med hotellet. Jeg havde booket 4 måneder forud. Da jeg ankom fik jeg anvist et studio på bagsiden med udsigt til pakeringspladsen, selvom jeg havde booket med "garden/mountain view" og på øverste etage. Jeg klagede naturligvis med det samme. Det lykkedes at bliver flyttet dagen efter og få udsigt til haven men bare på "ground floor" og ikke "top floor".

Det giver et skår i glæden, at man skal starte sin ferie med at være utilfreds og ikke kunne flytte rigtigt ind med det samme!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2023-09-03, 13:22
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Hotellbokning som blivit avbokad

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Tror inte alltid det är av misstag hotellen gör så här. De har chansen på en mera lönsam bokning, t ex längre period, och väljer då att medvetet dubbelboka och hoppas att det ska lösa sig.

Vi blev drabbade av ett blåsningsförsök på Skopelos en gång. Hade bokat en hyfsat rymlig studio med balkong med havsutsikt på ett boende som fått goda vitsord här på Kalimera. När vi kom dit hystes vi in i ett boende som var obetydligt större än en garderob och med balkong mot baksidan, och som på hemsidan beskrevs med ett lägre pris än vad vi betalat. Jag protesterade givetvis. Efter mycket och tråkigt dividerande med värdinnan och med både bildbevis och textbevis från hemsidan gav hon oss till sist rätt. Men tyvärr kunde hon först två dygn senare låta oss flytta över till den studio som vi hade bokat. Hade såklart fått en bokning som sträckte sig två dygn in i vår period och chansat på att vi skulle gå på blåsningen. Och inte ett ord från henne om kompensation för prisskillnaden. Orkade inte tjafsa om det också utan konstaterade bara att det var vårt första och sista besök på det boendet.

Tror sånt här är vanligare än man tror och ofta lyckas pga att många inte vill ”bråka” i onödan och få tråkig stämning på semestern.

Skönt att Booking gjorde rätt för sig och kompenserade dig Parga!

Masse
Ja det är så trist när det ska fulspelas och luras! Man får helt enkelt vara om sig och kring sig.


Ha det gott!

Jenny
Svara med citat
  #14  
Gammal 2023-09-03, 13:28
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Hälsingland
Inlägg: 362
Standard Sv: Hotellbokning som blivit avbokad

Citat:
Ursprungligen postat av Susie Visa inlägg
Jeg har været ude for noget lignende. Det var dog ikke via Boooking.com med derimod ved en bookning direkte med hotellet. Jeg havde booket 4 måneder forud. Da jeg ankom fik jeg anvist et studio på bagsiden med udsigt til pakeringspladsen, selvom jeg havde booket med "garden/mountain view" og på øverste etage. Jeg klagede naturligvis med det samme. Det lykkedes at bliver flyttet dagen efter og få udsigt til haven men bare på "ground floor" og ikke "top floor".

Det giver et skår i glæden, at man skal starte sin ferie med at være utilfreds og ikke kunne flytte rigtigt ind med det samme!
Så trist och tråkigt när det sker. Som du säger, man vill ju starta semestern med glädje och goda upplevelser. Tur att man glömmer fort!

Ha det fint!

Jenny
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT