Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-12-28, 17:48
lpj lpj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 60
Standard Bagage...

Halloj, Lpj här igen med lite dumma frågor!

Vi behöver hjälp med att avvärja en äktenskaplig kris.

Vi flyger ner till Aten med Aegean och har då fått betala till för incheckat bagage. Jag valde då att endast lägga till bagage på en person, 1 bagage á 23 kilo. Jag trodde då i min enfald att vi kunde välja en rygga med 10 kilo och en rygga med 13 kilo. Min man hävdar bestämt att man inte kan dela upp vikten på två kolli utan att vi i så fall måste betala ytterligare 30 euro för ett nytt kolli.

Vem har rätt?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-12-28, 19:03
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Bagage...

Tror tyvärr att din man har rätt. Du har köpt ett bagage som Max får väga 23kilo. Det finns säkert någon här på forumet som har järnkoll.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-12-28, 19:07
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Bagage...

EN väska gäller... man betalar per kolli.
Men du kan säkert ha 10 kg handbagage...? Kolla maxstorleken på handbagage för flygbolaget men en rygga på 10 kg borde inte vara något problem.
// Malin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-12-29, 10:43
lenapgs avatar
lenapg lenapg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Olofström
Inlägg: 314
Standard Sv: Bagage...

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Kolla maxstorleken på handbagage för flygbolaget men en rygga på 10 kg borde inte vara något problem.
// Malin

Hej!
Om jag inte minns fel så är det 8 kg som gäller fär Aegean, som vi flyger med i höst. Vi har inhandlat superlätt handbagageväska och ska försöka klara oss med det Vi har en ovana att ta med oss alldeles för mycket, men nu tvingas vi packa "förnuftigt"
Hälsar
Lena PG och Nisse
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-12-29, 15:31
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Bagage...

Citat:
Ursprungligen postat av lenapg Visa inlägg
Hej!
Om jag inte minns fel så är det 8 kg som gäller fär Aegean, som vi flyger med i höst. Vi har inhandlat superlätt handbagageväska och ska försöka klara oss med det Vi har en ovana att ta med oss alldeles för mycket, men nu tvingas vi packa "förnuftigt"
Hälsar
Lena PG och Nisse
Vi ska också flyga med Aegean och brukar ju alltid ha varsin reseväska. Men eftersom det är så dyrt och vi ska flyga båda vägarna med Aegean kanske man ska försöka tänka om... En väska tillsammans och två smällfulla ryggor på 8kg som handbagage? Undrar om vi fixar det? Vi vill ju ha mycket böcker, skor m.m . Detta tål verkligen att tänka på.
Vet ni när man senast ska förhandsboka bagage före resan?

Katitzi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-12-29, 19:44
lpj lpj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 60
Standard Sv: Bagage...

Jag vet inte när man senast måste anmäla extra bagage. Man har ju lite grejor med sig som väger lite, speciellt när man har två grabbar på 9 och 7 år.

Jag hoppas verkligen vi klarar oss med ett incheckat bagage och 3 handbagage a 8 kilo, utmaningen lär väl ligga i att få kidsen att bära vars en 8 kilos rygga...
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-12-29, 20:23
Smultron Smultron är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Inlägg: 2 528
Standard Sv: Bagage...

Vilken tur att jag läste denna tråd. Köpte en resa med Aegean för ett par dagar sedan men var inte alls uppmärksam på att det inte ingick något baggage alls. Jag skulle aldrig klara mig med enbart handbaggage så det blir till att betala extra för en resväska. Tur att biljetten var så billig från början

Enligt vad jag kan se när jag loggar in med mitt bokningsnummer så kan man köpa "extra" baggage ända fram till 2 timmar innan avgång och man kan till och med göra det på flygplatsen. Så du hinner fundera lite lpj. Men gå gärna in och kolla så att jag tolkat det rätt!

Det står också att man kan köpa "1 piece of baggage up to 23 kg" för 30 Euro. Ganska tydligt alltså att det handlar om en väska.

Senast redigerad av Smultron den 2013-12-29 klockan 20:28.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-12-29, 20:32
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Bagage...

Tänk på att kolla bagagemåtten noga... Det är nämligen inte bara Ryan air som testar bagagen i en "bagagekorg" för att se så det håller måttet... En fylld "rygga" är nog för "djup" tyvärr 20 cm är max...alltså Ryanair-mått.

// Malin
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-12-30, 10:09
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Bagage...

Citat:
Ursprungligen postat av lpj Visa inlägg
en rygga med 10 kilo och en rygga med 13 kilo
Ryggsäckar brukar man ju ofta få gå till specialbagage och få det inslaget i en stor plastpåse och där kan man väl lika gärna ha båda ryggorna. Kan inte tänka mig att det skulle vara något problem.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-12-30, 10:18
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Bagage...

Citat:
Ursprungligen postat av gunnar Visa inlägg
Ryggsäckar brukar man ju ofta få gå till specialbagage och få det inslaget i en stor plastpåse och där kan man väl lika gärna ha båda ryggorna. Kan inte tänka mig att det skulle vara något problem.
Man får dom inte inslagna i plastsäck längre. Det får man ombesörja själv mot en avgift. Då slår man in dom i folieplast. Har aldrig gjort detta och har inte varit ngr problem. Men jag vet att det är en risk. Däremot lär man väl inte gå till specialbagage om man slår in den?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-12-30, 11:13
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Bagage...

Citat:
Ursprungligen postat av gunnar Visa inlägg
Ryggsäckar brukar man ju ofta få gå till specialbagage och få det inslaget i en stor plastpåse och där kan man väl lika gärna ha båda ryggorna. Kan inte tänka mig att det skulle vara något problem.
Här pratar vi s.k. Barnvagnspåsar. De kan köpas mot en mindre kostnad hos de flesta flygbolag.
Lägger man sedan sina två ryggsäckar i denna plastsäck så blir det hastigt och lustigt ett(1) kolli. Håll bara koll (!) på maxvikt och tillåtna mått.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-12-30, 18:06
lpj lpj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 60
Standard Sv: Bagage...

åh, vagnpåse är ju perfekt! Även om den kostar lite så slipper vi ju betala ytterligare 30 euro för ett kolli till.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT