Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-10-25, 09:04
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Båttidtabellerna för 2014 är redan klara

Flera av de stora rederierna har släppt tidtabellerna för nästa år rekordtidigt! Nu blir det mycket lättare att planera nästa års resor.

Läs mer på GTP.

Tack för tips Jostein!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-10-25, 10:12
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Båttidtabellerna för 2014 är redan klara

Härligt! Då kan man grotta ner sig ordentligt med andra ord...
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-10-25, 22:09
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Båttidtabellerna för 2014 är redan klara

Ovanligt tidigt, eller hur? Man tackar!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-10-26, 06:23
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 739
Standard Sv: Båttidtabellerna för 2014 är redan klara

Men tyvärr inte det grekiska inrikesflyget. Det sträckser sig bara till mars 2014. I alla fall ATH-SMI (Athen-Samos)
Birgitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-10-27, 18:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Båttidtabellerna för 2014 är redan klara

Citat:
Ursprungligen postat av kize Visa inlägg
Ovanligt tidigt, eller hur?
Ja verkligen, det brukar inte vara klara förrän i maj.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-10-27, 20:50
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Båttidtabellerna för 2014 är redan klara

Blir spännande och se hur inrikesflyget påverkas av Aegeans köp av Olympic Air.
Claes
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-10-28, 11:23
Sevasti & Elenis avatar
Sevasti & Eleni Sevasti & Eleni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Blekinge o Skåne
Inlägg: 334
Standard Sv: Båttidtabellerna för 2014 är redan klara

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Ja verkligen, det brukar inte vara klara förrän i maj.


I maj!!! Vi som försöker få ihop en kombiresa Leros-Kalymnos med flyg från Köpenhamn till Aten och sedan inrikes flyg till Leros! Då får vi vänta ett tag innan vi kan börja planera Det brukar vara det stora höst- och vinternöjet


Siw o Lena
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-10-30, 10:08
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Båttidtabellerna för 2014 är redan klara

Citat:
Ursprungligen postat av Sevasti & Eleni Visa inlägg
Då får vi vänta ett tag innan vi kan börja planera
Det brukar vara klara i maj, men när det gäller 2014 är tidtabellerna redan klar i det stora hela.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-10-30, 17:19
Sevasti & Elenis avatar
Sevasti & Eleni Sevasti & Eleni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Blekinge o Skåne
Inlägg: 334
Standard Sv: Båttidtabellerna för 2014 är redan klara

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det brukar vara klara i maj, men när det gäller 2014 är tidtabellerna redan klar i det stora hela.


Det låter bra Vi ska försöka boka till någon gång i mitten av maj
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-12-27, 08:27
lpj lpj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 60
Standard Sv: Båttidtabellerna för 2014 är redan klara

Hejsan!
vi ska för första gången i år boka reguljärflyg till Aten och därefter ta båt vidare till ö-världen. Valet föll på Andros.
Nu när jag kollar båttiderna via din länk så ser det ut som om det bara går båtar från Andros till Rafina på lördagar och söndagar, kan det verkligen stämma?! Eller gör jag fel? Tanken med att boka själv var ju att kan styra antalet resdagar till det som passar oss. Dvs 10 dagar och då skulle vi åkt till Andros en söndag och hem en onsdag. men det funkar ju inte om båtarna bara går på helgen.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-12-27, 08:44
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Båttidtabellerna för 2014 är redan klara

Jag kollade nyss o valde en onsdag i juli, vet ju inte vilken månad ni åker. Då går åtminstone två förbindelser fr Andros till Rafina. En kl 10.15 och en kl 15.30. Gick in på OpenSeas, som också finns länkad fr Kalimera-sidan. Lycka till med resan!
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-12-27, 08:55
lpj lpj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 60
Standard Sv: Båttidtabellerna för 2014 är redan klara

åh, tack! Jo, det är i juli vi åker så då kommer det ju att funka! Spännande!
Tänkte kolla ett par andra saker med er vana resenärer, ;-) Vi har hittat flyg tur och retur för 8700:- . Dit med Aegan Airlines och hem med SAS. 2 vuxna och 2 barn. Känns detta som ett okej pris? Ska man boka med avbeställningsskydd? Vi brukar aldrig ta extra vid charter utan tycker det räcker med det skyddet vi har på master cardet. Gäller samma vid reguljärflyg? Skydd mot flyplanskonkurs bör man väl ta?

hoppas ni kan hjälpa mig!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-12-27, 09:06
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Båttidtabellerna för 2014 är redan klara

Tycker att priset är helt ok, jag skulle slå till. Vi bokar aldrig någon avbeställningsförsäkring utan förlitar oss på bankkortet. Du får säkert fler svar o gör säkert olika, men vi väljer att inte lägga pengar på det.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-12-27, 09:24
lpj lpj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 60
Standard Sv: Båttidtabellerna för 2014 är redan klara

Tack igen kize!
Vi skulle landa 15.20 lokal tid, båten går från Rafina 17.30 enligt befintliga tidtabeller. är det lite tight med tiden? Går ett annat flyg som landar 12.45 men det är 2000:- dyrare. :-(
Men det känns onekligen lite lugnare.
Någon som vet hur lång tid man bör ha på sig från det man landar till båtrn går från Rafina?
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-12-27, 18:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Båttidtabellerna för 2014 är redan klara

Tror inte att ni behöver vara oroliga. Om inget oförutsett händer så hinner ni. Bussen från flygplatsen till Rafina tar normalt c:a 30 min. Bagaget brukar vara tillgängligt på 30-45 min. Biljett till bussen köper ni i "kioskkuren" till höger när ni kommer ut från terminalen. Får ni sedan vänta 15 min på bussen så bör det funka.

..... och om det spricker?????? So what? Som ni skrev i en annan tråd, då tar ni ett hotellrum i Rafina och äter lite gott och åker nästa morgon. Grattis! Smaken är olika, men jag älskar det sätt ni reser på. Total frihet. Det blir som det blir.

Trevlig resa!

Masse
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-12-27, 19:37
lpj lpj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Inlägg: 60
Standard Sv: Båttidtabellerna för 2014 är redan klara

Tack för ditt svar, Masse! ja, det känns helt rätt! Efter varit trogna Grekland i snart 20 år, med undantag för en resa till Turkiet förra året, då tom barnen 6 och 8 år gamla var förvivlade över att dom inte kunde få, Pastsio och Kefthedes , så är detta helt rätt sätt att ta resandet till en ny nivå. Och ja, vi tar det som det kommer helt enkelt! *längtar*
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-12-28, 15:01
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Båttidtabellerna för 2014 är redan klara

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Biljett till bussen köper ni i "kioskkuren" till höger när ni kommer ut från terminalen. Får ni sedan vänta 15 min på bussen så bör det funka.
Masse
Biljett till Rafinabussen köpes INTE i kiosken utanför ankomsthallen utan den köpes på bussen!!! 3 euro till Rafina.
Bussen finns rakt över "gatorna! utanför terminalen till vänster vid trappan upp till viadukten framför det stora hotellet...det är bara att fråga någon utanför terminalen om ni inte hittar. Bussen stannar alltså inte direkt utanför ankomsthallen utan man går rakt över övergångsställena mot hotellet och tar vänster. Det står tydligt RAFINA på bussen vad jag minns .

I våras och höstas när vi åkte gick bussarna ner till Rafina c:a en gång i timmen , 13.20, 14.20 osv om jag minns rätt. Ni bör absolut hinna med färja. Bussen stannar alldeles vid hamnen och det finns flera biljettkontor på rad! Det är superlätt att ta sig ut via Rafina.


Åker man på sommaren går det tre fyra båtar till Andros per dag MINST! Framåt april-maj kan man se avgångarna.
Själv åker jag ut till Tinos 2 april och då går det inte lika många båtar som på sommaren....

Lissi
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-12-28, 16:42
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 735
Standard Sv: Båttidtabellerna för 2014 är redan klara

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Biljett till Rafinabussen köpes INTE i kiosken utanför ankomsthallen utan den köpes på bussen!!! 3 euro till Rafina.
Bussen finns rakt över "gatorna! utanför terminalen till vänster vid trappan upp till viadukten framför det stora hotellet...det är bara att fråga någon utanför terminalen om ni inte hittar. Bussen stannar alltså inte direkt utanför ankomsthallen utan man går rakt över övergångsställena mot hotellet och tar vänster. Det står tydligt RAFINA på bussen vad jag minns .

...Det är superlätt att ta sig ut via Rafina...

...Själv åker jag ut till Tinos 2 april och då går det inte lika många båtar som på sommaren....

Lissi
lysande beskrivet detta kommer tom jag att hitta!!! Tack snälla Lissi för ännu en riktigt bra beskrivning! Har tänkt oss att åka den vägen ut till sommaren istället för via Pireus som vi brukar. Vi blev så nyfikna på Rafina när vi kom från Tinos i somras men då bara vrålsprang vi på flygbyssen direkt och hann inte se oss omkring alls...

Fast det räcker ju att det går EN båt bara man kommer med den... Ha det gott!

MVH zakka
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-12-29, 01:35
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Båttidtabellerna för 2014 är redan klara

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Biljett till Rafinabussen köpes INTE i kiosken utanför ankomsthallen utan den köpes på bussen!!! 3 euro till Rafina.
Bussen finns rakt över "gatorna! utanför terminalen till vänster vid trappan upp till viadukten framför det stora hotellet...det är bara att fråga någon utanför terminalen om ni inte hittar. Bussen stannar alltså inte direkt utanför ankomsthallen utan man går rakt över övergångsställena mot hotellet och tar vänster. Det står tydligt RAFINA på bussen vad jag minns .
URSÄKTA!!!!
Det är helt rätt som Lissi skriver. Tankevurpa av mig. Det är bl a biljetter till Piraeusbussen som säljs i kiosken.

Tack Lissi för att du är på hugget och styr upp det när jag vimsat till det!

Masse
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-12-29, 09:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Båttidtabellerna för 2014 är redan klara

Ingen fara Masse! Denna bussrutt är ju den enda jag kan och försökte också köpa biljett i kuren och missade bussen första
gången pga att jag stod i fel kö . Det är smidigt att köpa på bussen just i detta fall då man ofta har bråttom.
Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT