Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-07-28, 11:46
Hella63 Hella63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Gävle
Inlägg: 17
Standard Kranvattnet?

Kan man använda kranvattnet i Grekland till att koka och använda till te och
Kaffe? Det blir ju hutlöst dyrt annars när en vattenflaska kostar 8-9 kr.
Kan det vara olika på olika öar? Jag är på Folegandros nu och sen Milos och Anafi. Man kanske tom kan dricka vattnet?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-07-28, 11:53
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Kranvattnet?

Det skiljer sig från ö till ö. Ibland smakar det bra och funkar att dricka, ibland går det inte ens att använda till kaffet. Smaka på vattnet (det är inte farligt) så märker du om du kan dricka det, och/eller använda till att koka te.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-07-28, 13:16
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 188
Standard Sv: Kranvattnet?

Som Janne sa, så varierar det från ö till ö. Det är inte farligt att dricka kranvattnet, men det kan smaka mer eller mindre bra. På flera öar finns det tappställen med källvatten, som öborna själva tar sitt dricksvatten ifrån om kranvattnet inte är gott. Kolla när du kommer fram hur det ligger till där du är. På Korfu och Karpathos har jag tagit vårt dricksvatten från dessa kranar. Börjar med att köpa några behållare vatten i butiken första dagen; sedan tar vi tomflaskorna och fyller på vid närmsta tappställe.

Karin
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-07-28, 13:20
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Kranvattnet?

Vi har provat kravatten när vi skulle brygga kaffe. Det var på Antiparos och det kan vi inte rekommendera. Vattnet var aningen bräckt och kaffet smakade illa. Så rådet att smaka på vattnet först är nog att föredra.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-07-28, 13:44
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Kranvattnet?

[quote=Hella63;310777]Det blir ju hutlöst dyrt annars när en vattenflaska kostar 8-9 kr.
quote]

Jeg vet ikke hvor du kjøper vannflaskene, men vi betaler som regel 1,5 - 2 € for 6 x 1,5 liter på supermarkedene.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-07-28, 14:02
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Kranvattnet?

Vi kokar ägg, kaffe i kranvatten i Rethymno...vattnet går att dricka ,,men vi köper vatten som förfriskning
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-07-28, 14:07
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 676
Standard Sv: Kranvattnet?

Citat:
Ursprungligen postat av kize Visa inlägg
Vi har provat kravatten när vi skulle brygga kaffe. Det var på Antiparos och det kan vi inte rekommendera. Vattnet var aningen bräckt och kaffet smakade illa. Så rådet att smaka på vattnet först är nog att föredra.
Nä, på Antiparsos smakar det nog inte så gott. De har ju dåligt med vatten på ön. Däremot på Serifos. Det kranvattnet, var nog det godaste vatten jag druckit i Grekland.

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-07-28, 15:54
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2011
Ort: Göteborg
Inlägg: 314
Standard Sv: Kranvattnet?

I affärerna betalar du ca. 1.20- 1.50 Euros för 6 X 1 1/2 liter vatten beronde på märke, och det är ju värt det! Kranvattnet går att dricka och definitivt efter det är kokt, men oftast samkar det inte så bra.

ingela
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-07-28, 21:26
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Trollhättan
Inlägg: 1 007
Standard Sv: Kranvattnet?

I år smakade kranvattnet i Rhodos stad inte så bra som tidigare år. Har alltid kunnat dricka vattnet, men i år så smakade det väldigt mycket klor.....

Irene
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-07-29, 08:53
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kranvattnet?

Din fråga är enklare att besvara om vi vet vart du ska åka. Vattnet varierar som flera andra skriver väldigt mycket inom landet och är ibland riktigt gott till helt otjänligt. Ibland kommer det i tankbil/båt och då smakar inte ens lokalbefolkningen på det.

Eva
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-07-29, 12:08
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Kranvattnet?

På Karpathos och Samos har vi tagit vatten från de tappställen som finns,har varit bra vatten,på andra ställen blir det flaskvatten .Dricker inte kranvatten,onödigt att utmana en redan känslig mage,kokar ägg och pasta osv i kranvatten men till te och kaffe blir det flaskvatten.Det pris du nämner har vi då aldrig skådat.
Monica
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-07-29, 12:35
ingegerd46s avatar
ingegerd46 ingegerd46 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 150
Standard Sv: Kranvattnet?

På Milos ska man definitivt inte dricka kranvatten för det innehåller en stor mängd mineraler. Påminner mig att det satt en skylt i köket om detta när vi var där.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-07-29, 21:51
Hella63 Hella63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Gävle
Inlägg: 17
Standard Sv: Kranvattnet?

Tack för alla bra svar nu känner jag mig snart som en grekvattenexpert!
Jag har hittils bara köpt en 1litersflaska i taget som har kostat 0,90 E i bageri
Butiken I Keravostasis, Folegandros, Det fanns billigare i Chora upptäckte jag igår 0,70 och där kostade ett sexpack 2E så det blir ju mer ekonomiskt att köpa
Såna men det beror ju också på hur länge man ska stanna. Jag skulle
Stanna 3 nätter var det meningen ( men nu blev det 4 för båten till Milos var full) och då gör man kanske inte av med 6 liter. Inte jag iaf.
I morse gjorde jag te på kranvattnet, det var helt ok. Smakade inte konstigt men kändes lite fett på något sätt.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-07-29, 21:53
Hella63 Hella63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2013
Ort: Gävle
Inlägg: 17
Standard Sv: Kranvattnet?

Vad bra att jag vet att jag inte ska dricka vattnet på Milos
När jag kommer dit.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-07-30, 07:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kranvattnet?

Till Folegandros kommer vattnet med tankbåt så det är inte drickbart. Däremot går det säkert att använda om det kokas. Jag har alltid använt flaskvatten till bryggning av rött och grönt te där smakupplevelsen inte blir så bra om vattnet inte är perfekt. Jag köpte mitt vatten i livsmedelsbutiken i Chora och betalade inte så mycket som du gjorde även om jag inte alltid köpte storförpackningar.

Eva
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-07-30, 09:57
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 916
Standard Sv: Kranvattnet?

0.50E ca per flaska 1,5 l kosta det senast jag var nere (ännu billigare om man köpte 6pack) på athens flygplats tog dom 0.60e för en halvliter. har för mig jag läst nånstans att vanligt flaskvatten är prisreglerat, kan det stämma? 1.5 - 2 e är vad man betalar på en resturang för flaskvattnet, kan tänka mig en och annan minimarket i turiststråken försöker mjölka pengar på vatten med att ha höga priser
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-07-30, 20:09
ingegerd46s avatar
ingegerd46 ingegerd46 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 150
Standard Sv: Kranvattnet?

På Naxos, i alla fall i chora, finns tappställen med gott källvatten. Vet inte om de finns på övriga orter på ön.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT