Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #101  
Gammal 2010-05-12, 07:41
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Grekiska krisen?

Det finns mycket att säga om ekonomin här. Så mycket att jag avstår helt. I alla händelser är ett skäl till oroligheter och dålig kontroll och mutor och alltihop just de STORA olikheterna i inkomster och rättigheter, och detta är ett gammalt ruttet fenomen.
Jag missunnar ingen att tjäna pengar om det är en kapabel och driftig person, men att stjäla dem på olika raffinerade sätt - det tycker jag är förkastligt.
Svara med citat
  #102  
Gammal 2010-05-12, 07:45
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Det finns mycket att säga om ekonomin här. Så mycket att jag avstår helt. I alla händelser är ett skäl till oroligheter och dålig kontroll och mutor och alltihop just de STORA olikheterna i inkomster och rättigheter, och detta är ett gammalt ruttet fenomen.
Jag missunnar ingen att tjäna pengar om det är en kapabel och driftig person, men att stjäla dem på olika raffinerade sätt - det tycker jag är förkastligt.
Bravo Monica, kunde inte sagt det bättre själv
Svara med citat
  #103  
Gammal 2010-05-12, 12:48
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Har du lust att klargöra en sak, betalar de bara skatt på överskjutande summa över 10500€/år, eller på hela summan?
1200€ per månad för en halvtid som städerska är en bra lön om man översätter det till svenska mått och beräknar skatt (enligt svensk modell) på det. När man får lösryckta delar presenterade här och var i forumet så är det rätt lätt att skapa sig en bild om varför ekonomin ser ut som den gör, men det är inte säkert att den bild jag skapat är den riktiga // Helén
Tur att du frågade Hellen, nu vet även jag att det är nya skatteregler från förra året .

Den nya magiska gränsen för skattebetalare är 12000€ per år och man betalar skatt på all inkomst ÖVER den gränsen. Det finns ytterligare en skattenivå som nås vid inkomster över 25000€ per år.
Skattesatserna sätts efter om du är offentliganställd/privatanställd, om du har lån, vilken typ av bil du äger etc. Komplicerat så det räcker och blir över. Huruvida det finns en minimumskatt lyckas jag inte få fram.

För inkomsttagare med årslöner under 15000€/år är det näst intill omöjligt att låna pengar, köpa bil etc, då krävs borgenär precis som i Sverige.

//Kikh
Svara med citat
  #104  
Gammal 2010-05-12, 14:24
Hans995 Hans995 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 25
Standard Det blir billigare i Grekland.

http://www.aftonbladet.se/resa/resma...icle7116159.ab
Svara med citat
  #105  
Gammal 2010-05-12, 14:54
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Grekiska krisen?

Vilka yrkeskategorier är det som skall strejka denna gång? Torsdag nästa vecka är det enligt artikeln dags

Citatet är hämat från Aftonbladet

" Bakom strejken står både de offentliganställdas förbund Adedy och GSEE, som organiserar privatanställda, skriver AFP, som åberopar ett gemensamt uttalande från de två organisationerna.
Sammanlagt skulle, om alla hörsammar varslet, cirka 1,3 miljoner löntagare gå i strejk."

// Helén
Svara med citat
  #106  
Gammal 2010-05-12, 15:18
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Vilka yrkeskategorier är det som skall strejka denna gång? // Helén
Skolor, banker och övrig offentlig verksamhet. Tyvärr lär ju inte de privatanställda få ledigt för att strejka. Jag skulle omgående slänga mig på playan och strejka mot hemarbete, matlagning och ljumen öl

//Kikh
Svara med citat
  #107  
Gammal 2010-05-12, 20:36
Carina Carina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Iggesund
Inlägg: 569
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Tyvärr lär ju inte de privatanställda få ledigt för att strejka. Jag skulle omgående slänga mig på playan och strejka mot hemarbete, matlagning och ljumen öl

//Kikh
Nej, man brukar inte fråga om ledigt för att strejka, det var kul. Man tar sig ledigt.

Carina som nynligen strejkat för bättre villkor
Svara med citat
  #108  
Gammal 2010-05-12, 21:16
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Grekiska krisen?

Nya strejker med andra ord har ine grekerna inte förstått att det för dom närmare ruinens brant. Enligt nyheterna här hemma har spanjorerna en helt annan förståelse och acceptans för vilka åtgärder som krävs än vad våra kära greker har. Hur är detta möjligt?

Eva
Svara med citat
  #109  
Gammal 2010-05-12, 22:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Grekiska krisen?

Jisses...jag tror inte mina ögon, betalar man ingen skatt alls innan man är uppe i motsv.120.000 svkr om året?????

Då borde jag ju bott i Grekland.....

Lissi - dåligt betald timvikarie
Svara med citat
  #110  
Gammal 2010-05-12, 23:01
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Grekiska krisen?

Håller med Lizzi, ganska mycket innan man behöver betala skatt!
/Kerstin

Senast redigerad av Millie den 2010-05-12 klockan 23:08.
Svara med citat
  #111  
Gammal 2010-05-12, 23:16
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Grekiska krisen?

Vad är motsvarighet till luftfartsverket i Grekland, i Aten? Är det någon som känner till den grekiska webbadressen? Jag behöver snabb information eftersom jag ska åka till Aten på söndag och tillbaka till Sverige just den 20 maj då det planeras generalstrejk i Grekland. Norwegian kräver snabbt svår från "luftfartsverket" i Grekland för att de kan fatta ett beslut om eventuellt inställt flyg. Jag vill inte ge mig iväg utan att kunna komma tillbaka. Jag behöver snabbt skaffa en information för att lägga beviset till Norwegian så att de tar ställning till och inte skyller på brist av officiell information från Grekland.

Jag skrev mail till den grekiska flygplatsen angående förfrågning om det blir strejk på flygplatsen den 20 maj. Svaret blev följande:

Dear Guest,

Regarding your inquiry, kindly be advised that until now, no official information is available regarding a strike on 20/05/2010. For any further information you may either contact the airline you are travelling with for any alternation of the flights schedule , or you may contact our department, Terminal Services, call centre: 0030 210 3530000, email: airport_info@aia.gr, 24hrs before your departure.

Norwegian: 004721490015, website www.norwegian.no

Regards,


Terminal Services
Athens International Airport S.A.
"Eleftherios Venizelos"
Spata - 19019
Call Center: 0030 210 353000
Web site: www.aia.gr

Som ni ser de hänvisar till 24-timmars information medan jag ska flyga den 16 maj till Aten och då måste jag veta senast på lördag om jag kan komma hem den 20 maj. Jag vill inte bli strandsatt utan möjligheten att komma hem och att komma till flygplatsen om tunnelbana och bussar inte fungerar.

Enigma som ber alla Kalimeror om snabb hjälp
Svara med citat
  #112  
Gammal 2010-05-12, 23:20
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Carina Visa inlägg
Nej, man brukar inte fråga om ledigt för att strejka, det var kul. Man tar sig ledigt...
Det skulle se ut det, jag tillträder mitt nya jobb som butiksansvarig imorgon
Nej, jag får nog bita ihop och jobba, jag vet hur jag skall få igenom mina krav om det skulle behövas.

//Kikh
Svara med citat
  #113  
Gammal 2010-05-12, 23:24
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jisses...jag tror inte mina ögon, betalar man ingen skatt alls innan man är uppe i motsv.120.000 svkr om året????? Då borde jag ju bott i Grekland..... Lissi - dåligt betald timvikarie
Lissi, jag är "politisk flykting" från Sverige, vad hindrar dig att följa mitt exempel och bara dra? Just nu är väl inte läget det bästa, men jag ångar mig inte en sekund, trots 14-dagars pass (jag har 2 lediga dagar per månad) och dåliga löner. Nu bor jag ju exakt där jag vill!

//Kikh
Svara med citat
  #114  
Gammal 2010-05-12, 23:25
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Nya strejker med andra ord har ine grekerna inte förstått att det för dom närmare ruinens brant. Enligt nyheterna här hemma har spanjorerna en helt annan förståelse och acceptans för vilka åtgärder som krävs än vad våra kära greker har. Hur är detta möjligt? Eva
För många franska kanaler på TV???

//Kikh
Svara med citat
  #115  
Gammal 2010-05-12, 23:40
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Vad är motsvarighet till luftfartsverket i Grekland, i Aten? Är det någon som känner till den grekiska webbadressen? Jag behöver snabb information eftersom jag ska åka till Aten på söndag och tillbaka till Sverige just den 20 maj då det planeras generalstrejk i Grekland.
Kanske finns informationen på denna sidan?
http://www.aia.gr/

// Helén- som definitivt inte skulle rest iväg nu om jag absolut MÅSTE vara hemma ett specifikt datum
Svara med citat
  #116  
Gammal 2010-05-12, 23:49
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Kanske finns informationen på denna sidan?
http://www.aia.gr/
Det är den atenska flygplatsen hemsida men jag hittar ingen information där. Kanske någon vet?

Enigma
Svara med citat
  #117  
Gammal 2010-05-13, 00:07
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Grekiska krisen?

Vi kollade precis en grekisk sajt som talar om att flygledarna strejkar från midnatt idag till midnatt imorgon, 13/5-14/5, 24 timmar alltså. Någon ytterligare information hittar vi inte.

Vet inte om det är till någon hjälp.

//Kikh
Svara med citat
  #118  
Gammal 2010-05-13, 00:55
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Vi kollade precis en grekisk sajt som talar om att flygledarna strejkar från midnatt idag till midnatt imorgon, 13/5-14/5, 24 timmar alltså. Någon ytterligare information hittar vi inte.

Vet inte om det är till någon hjälp.

//Kikh
Vad är adressen till den här grekiska sajten? Jag har Google översättningsverktyg installerad på min dator så att jag kan läsa den översatta artikeln. Jag köpte en paketresa hos Airtours och ska åka den 16 maj och tillbaka till Sverige den 20 maj. Flyget ska gå med Norwegian.

Enigma
Svara med citat
  #119  
Gammal 2010-05-13, 01:08
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
Vad är adressen till den här grekiska sajten? Jag har Google översättningsverktyg installerad på min dator så att jag kan läsa den översatta artikeln. Jag köpte en paketresa hos Airtours och ska åka den 16 maj och tillbaka till Sverige den 20 maj. Flyget ska gå med Norwegian.

Enigma
Hoppas att det är ok med Janne, för den goda saken.
http://www.axiaplus.gr/Default.aspx?id=177516&nt=108&lang=1
Tyvärr brukar det vara svårt att översätta alla förkortningar, men lycka till!

//Kikh
Svara med citat
  #120  
Gammal 2010-05-13, 01:18
Enigmas avatar
Enigma Enigma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2008
Ort: Östergötland
Inlägg: 405
Standard Sv: Grekiska krisen?

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Hoppas att det är ok med Janne, för den goda saken.
http://www.axiaplus.gr/Default.aspx?id=177516&nt=108&lang=1
Tyvärr brukar det vara svårt att översätta alla förkortningar, men lycka till!

//Kikh
Jag kan inte öppna länken. Det måste vara fel någonstans...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT