Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-10-04, 09:37
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Språkproblem

Vad många trevliga samtal jag gått miste om här på Tinos. Pga mina bristande kunskaper i grekiska. Tex här på Koralli Hotel kommer en kvinna och städar min lägenhet varje dag och hon är så gullig men tyvärr kan hon lika dålig engelska som jag kan grekiska men varje dag försöker hon lära mig lite grekiska, hon ger sig inte förrän jag svarar, tex hon säger,
- Kalimera tikanis? (nu skriver jag som det
Uttalas)och då svarar jag Poli kala,efcharisto! Sen försöker jag lära henne lite engelska.. det går väl sisådär.. Många Goa skratt blir det iaf....
En del stannar till vid min uteplats hälsar -kalimera, men sen blir det inte så mycket mer sagt, något frustrerande.. som vanligt mest den yngre generationen som pratar engelska. Att lära sig mer grekiska är värdefullt, iaf om man ska tillbringa mycket
tid här, men det är ett svårt språk..men roligt varje gång man lär sig något nytt! Nu är det kyligare på Tinos, kalla vindar och inget badväder, men det inbjuder till härliga och långa promenader. Min tid här på Tinos går mot sitt slut.. På tisdag åker jag hem, tiden har gått allt för fort, för vad är 3 veckor i PARADISET? Ingenting!! Skulle kunnat stanna här i månader...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-10-04, 10:02
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Språkproblem

Ja språket öppnar många dörrar det har jag sett när jag rest med min grekisktalande dotter som både studerat och arbetat i Grekland. Språkkunskaperna underlättar även rent praktiskt ibland. Däremot blir det så att jag undviker att tala någon som helst grekiska själv då hon har ganska svårt för att låta bli att rätta mitt uttal. Trots två kvällskurser och många greklandsresor och täta kontakter med greker i Sverige är min grekiska ganska usel ändå.

Låter som du har det underbart och alla positiva rapporter från Tinos har flyttat upp ön väldigt högt på listan över öar jag vill resa till.

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-10-04, 11:05
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Språkproblem

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
På tisdag åker jag hem, tiden har gått allt för fort, för vad är 3 veckor i PARADISET?
Jisses, det känns för mig som att du nyss har kommit fram. Njut ordentligt av de sista dagarna, och försök lära dig några nya ord till.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-10-04, 12:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Språkproblem

Njut av Dina sista dagar! Tinos ÄR ett paradis! Problemet är bara att det finns fler öar som också drar....Konstigt nog

Lissi
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-10-04, 14:17
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Språkproblem

Det städerskan säger är: "God dag. Hur mår du"? Det du svarar är ju helt rätt, såvida du mår bra! Du kan ju också säga "ti kaneis" till henne innan hon hinner före! Sunny 12, du som är så ung och greklandsälskare, börja läs grekiska tycker / Jannis
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-10-04, 14:31
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Språkproblem

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
Det städerskan säger är: "God dag. Hur mår du"? Det du svarar är ju helt rätt, såvida du mår bra! Du kan ju också säga "ti kaneis" till henne innan hon hinner före! Sunny 12, du som är så ung och greklandsälskare, börja läs grekiska tycker / Jannis
Jo, då jag vet vad betyder för jag har skrivit upp en del av de vanligaste hälsningfraserna sen tidigare, det är väl mer uttalet som är svårare, men man lär sig en del bara genom att lyssna på andra som pratar.

Ps. Om jag nu är såå ung, kan ju diskuteras.... Om man nu kan kalla sig det när man är i medelåldern? Tack för det iaf!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-10-05, 08:47
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Språkproblem

Sunny, jag trodde du var 12! / Jannis
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-10-05, 09:50
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Språkproblem

[QUOTE=Ylva A;316139]Sunny, jag trodde du var 12! / Jannis[/QUO

..den var bra!!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT