Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2013-09-27, 21:41
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Kvitton

...but it is a beautiful country
Svara med citat
  #22  
Gammal 2013-09-28, 11:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kvitton

Fast utan skatteintäkter tar livet slut för många greker och utan kvitto är risken större att skatt inte betalas. Pratade med en grek häromdagen som precis börjat arbeta på vårt sjukhus. Han berättar att livet är fruktansvärt för många och det finns mängder av fattiga greker som lider i Thessaloniki och Atenområdet. Gamla och barn svälter var hans budskap.

Eva
Svara med citat
  #23  
Gammal 2013-09-28, 11:46
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Kvitton

Fast ett kvitto är väl ingen garanti för att de betalar in sina skatter.... Det här är bara mina funderingar...
Svara med citat
  #24  
Gammal 2013-09-28, 11:56
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kvitton

Jo så är det helt säkert, men det måste ju gå in hos grekerna själva att det det finns ett samband mellan skatteintäkter och välfärd. Jag vägrar kategoriskt att agera skattepolis när jag är på semester, men gynnar gärna de som lämnar kvitton. Sen undrar jag förstås hur dessa små remsor som lämnas redovisas...
Nu på vår senaste resa noterade vi att alla SMÅ tavernor, typ gyrosställen oftast lämnade maskinkvitton och på caféer var det ALLTID kvitton. I affärerna också förstås. T o m 50 cent på bageriet genererade kvitto. De större tavernorna hade endast ett skrivet kvitto som satt fast i blocket med onumrerade blad. Även om vi rivit av det översta bladet så var det ju bara och slänga den undre, kopian när vi gått.

Boendena lämnade inga kvitton, men jag har hört av en ägare att de mindre pensionaten betalar skatt efter antalet rum de har oavsett om de är uthyrda eller inte. Motsätter sig ägarna denna shablonskatt så kommer en kontrollant och kollar regelbundet.
Det var bara ett av tre boenden denna resa som lämnade kvitto.
Jag tycker mig ändå se en viss förbättring mot för några år sen.

Lissi
Svara med citat
  #25  
Gammal 2013-09-28, 11:56
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Kvitton

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Fast ett kvitto är väl ingen garanti för att de betalar in sina skatter.... Det här är bara mina funderingar...
Naturligtvis är det ingen garanti men det är ett av de sätt grekerna försökt lösa problemet på och utan kvitton är det svårare att genomföra kontroller. Grekland måste få sin svarta sektor vit för att klara sig. De vill säkert stå på egna ben och slippa be om nödlån gång på gång. För mig är det inget problem att njuta av landet även om jag få kvitto och jag ser inget samband mellan kvittolöshet och livsglädje sen behöver det ju inte innebära att vi turister i alla lägen måste be om kvitto. Kanske orkar vi inte det. Tack och lov behövde vi inte göra det på Skopelos förra sommaren vi fick kvitto överallt utom på en enda affär i stan. Det stället besökte vi inte mer.

Eva
Svara med citat
  #26  
Gammal 2013-09-28, 12:09
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Kvitton

Jag njuter också av min semester i Grekland även när jag får och inte får kvitton, orkar inte heller att springa runt och leka skattepolis under min semester, har inte funderat på det här på Tinos då jag faktiskt får kvitton på de ställen jag handlat, hyrt bil, tankat osv.
Svara med citat
  #27  
Gammal 2013-09-28, 12:34
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Ort: Skala Mistegnon, Lesvos
Inlägg: 410
Standard Sv: Kvitton

...but it is a beautiful country
Svara med citat
  #28  
Gammal 2013-09-28, 12:54
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Kvitton

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
...but it is a beautiful country
...Ja, eller hur?!...
Svara med citat
  #29  
Gammal 2013-09-28, 13:11
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Kvitton

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Åh, vad jag är glad att grekerna är såå annorlunda än vi skandinaver som ska vara vara så duktiga och noga med ALLT.. Heja Grekland... Här känns det att man lever!!


Sagt av en greker fra Thessaloniki, som hadde bodd tre måneder i Norge:

"Alt fungerer helt perfekt i Norge. Til gjengjeld er jo menneskene som maskiner. Det er sikkert derfor de må drikke seg fulle i helgene."
Svara med citat
  #30  
Gammal 2013-09-28, 13:27
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Kvitton

Kanske att kvitton är viktigt, men det finns annat som är ännu viktigare att börja med. Nån skattepolis tänker jag iaf inte vara och inte bojkotta nån som inte ger kvitto heller, för vad vet jag om deras skäl?

Detta är många grekers vardag...utav de som fortfarande har ett jobb....ännu värre för alla de som är arbetslösa och de som bara har ett jobb på sommaren. Om jag var i deras situation så skulle inte jag heller vara så intr. av att betala skatt eller tycka att kvitton var viktigt. Korruption och skattesmitning finns ända in i regeringen som fortfarande inte har brytt sig om att reformera skattesystemet och som är rädda för att sätta åt de rika och mäktiga som deklarerar för en minimilön och bor i lyxhus.
http://www.keeptalkinggreece.com/201...asic-expenses/
Svara med citat
  #31  
Gammal 2013-09-29, 16:14
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Kvitton

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Grekland måste få sin svarta sektor vit för att klara sig. De vill säkert stå på egna ben och slippa be om nödlån gång på gång.
Precis. Så länge grekiska myndigheter inte klarar av att effektivt driva in skatter, så länge kommer landet också att vara kvar i den rävsax och i det "moment 22" man sitter i nu...

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2013-09-29 klockan 16:26.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2013-09-29, 22:35
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Kvitton

Jeg snakket med en greker i sist uke som mente at en del av dette problemet kommer av at turistene er så opptatt av å få ting billig. Hadde alle reist med seriøse turoperatører, hadde en god del av problemet vært løst, sa han, siden dette er basert på skriftlige kontrakter. Men alle skal helst finne et lite familiedrevet hotell uten kvitteringer for å spare noen euro, og så skal de klage etterpå på vår moral. Det fikk meg til å tenke litt.......

Senast redigerad av JohnS den 2013-09-29 klockan 22:42.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2013-09-29, 23:15
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Kvitton

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Jeg snakket med en greker i sist uke som mente at en del av dette problemet kommer av at turistene er så opptatt av å få ting billig. Hadde alle reist med seriøse turoperatører, hadde en god del av problemet vært løst, sa han, siden dette er basert på skriftlige kontrakter. Men alle skal helst finne et lite familiedrevet hotell uten kvitteringer for å spare noen euro, og så skal de klage etterpå på vår moral. Det fikk meg til å tenke litt.......
Det är raka motsatsen till vad de hotellägare jag pratat med säger...
Charterbolagen betalar så lite för varje rum så hotellägarna vill hellre hyra ut till oss som åker med endast flyg... Då får de ut mer än dubbelt för varje rum! Billigare för oss och mer inkomst för ägaren.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2013-09-30, 10:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kvitton

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Det är raka motsatsen till vad de hotellägare jag pratat med säger...
Charterbolagen betalar så lite för varje rum så hotellägarna vill hellre hyra ut till oss som åker med endast flyg... Då får de ut mer än dubbelt för varje rum! Billigare för oss och mer inkomst för ägaren.
Jo ägaren tjänar mer på rum som INTE turoperatörer typ charter eller bokningssajter är inblandade i. Men att t ex booking.com ska ha 20 % av ett rumspris visar ju inte på något sätt att staten får in mer pengar? Kvitto är ju inte säkert man får ändå av hotellägaren.
När vi checkade ut från ett av boendena i år sa vår hotellägare att vi gärna kunde ringa honom direkt nästa gång så slapp han betala 20 % till booking. Vi skulle få Bookings pris.
Kvitto hade vi säkert fått om vi krävt det, men vi gjorde inte det, då vi fått så fantastisk service, blivit bjudna på 2 flaskor vin som stod på rummet vid ankomst."Solnedgångsvin" att avnjutas på balkongen vid solnedgången på kvällarna. Superbra städning varje dag, med nya handdukar varannan dag och lakan efter tre dagar. Så fixade han en hyrbil direkt levererad vid hotellet och med löfte att lämna den i färjeläget i Gavrion. 55 euro för 2,5 dagar. DET hade inte vi själva kunnat förhandla oss till.
För denna service betalade vi 26 € natten i 5 nätter, alltså 130€ och så skulle han ge Booking 20%. Känns nästan skamligt! Skulle vi då kräva kvitto så känns det i alla fall som att vi skulle betalt det dubbla frivilligt....och det gjorde vi inte.
Vill nu ägaren fuska och ta pengar utan att redovisa så är det HAN som får ta konsekvenserna av detta . Jag vägrar att vara skattepolis...
Det är så lätt att ha moraliska synpunkter när man inte själv drabbas.
Jag är inte alls säker på att jag själv inte skulle göra samma i grekernas situation!

Jag tror ändå att vi turister är en god sak för landet och alla fantastiska människor man möter glömmer man aldrig. Riklig dricks är ju ett bra sätt att visa sin uppskattning, men det är ju också svarta pengar.....

Lissi
Svara med citat
  #35  
Gammal 2013-09-30, 12:23
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Kvitton

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vill nu ägaren fuska och ta pengar utan att redovisa så är det HAN som får ta konsekvenserna av detta .
Nej, det är hans arbetslösa och sjuka landsmän som får ta konsekvenserna...
Svara med citat
  #36  
Gammal 2013-09-30, 13:48
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kvitton

Citat:
Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
Nej, det är hans arbetslösa och sjuka landsmän som får ta konsekvenserna...
Ja och har dessa arbetslösa och sjuka landsmän alltid redovisat sina inkomster och betalat rätt skatt? Vet vi det? Det ÄR en förfärlig situation, men om det är vårt fel vet jag inte....

Lissi
Svara med citat
  #37  
Gammal 2013-09-30, 14:44
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 596
Standard Sv: Kvitton

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Ja och har dessa arbetslösa och sjuka landsmän alltid redovisat sina inkomster och betalat rätt skatt? Vet vi det? Det ÄR en förfärlig situation, men om det är vårt fel vet jag inte....

Lissi
Troligen inte, och jag tror inte på att det går att skylla krisen på "politiker och de rika" utan tyvärr på "alla" greker. De stora pengarna finns inte hos de få rika utan hos den stora massan...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT