Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #61  
Gammal 2013-04-14, 15:55
Bertil Lindroos Bertil Lindroos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 119
Standard Sv: Ryanair

Tänkte ...att jag skulle hålla mig utanför denna tråd, men kan nu inte låta bli...
Håller med Kimmen till 100 %.....hur många procent har möjlighet att boka sina resor för nästkommande år i oktober, kan inte vara många som vet hur och när man kan få ledighet för kommande år så tidigt.
Vad menar du nilam...med VI....har du gjort dig till tolk för alla som åker lågprisflyg...eller är du som kungligheter att du kallar dig själv för VI ?
Svara med citat
  #62  
Gammal 2013-04-14, 16:19
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil Lindroos Visa inlägg
Tänkte ...att jag skulle hålla mig utanför denna tråd, men kan nu inte låta bli...
Håller med Kimmen till 100 %.....hur många procent har möjlighet att boka sina resor för nästkommande år i oktober, kan inte vara många som vet hur och när man kan få ledighet för kommande år så tidigt.
Vad menar du nilam...med VI....har du gjort dig till tolk för alla som åker lågprisflyg...eller är du som kungligheter att du kallar dig själv för VI ?
Jag antar att jag har rätt att kalla mig själv precis vad jag vill utan att behöva förklara mig för dig men med VI menar jag mig och de andra jag känner som reser mycket...
Det finns väl massor av människor som har fasta semesterperioder eller rullande semester som vet exakt när de är lediga från år till år För egen del vet jag att jag har nästan 8 veckor ledigt på sommaren och det är inte det minsta svårt att boka i oktober... inte svårt att boka påsklov heller
Sen är det så fruktansvärt barnsligt att fråga om jag har gjort mig till tolk för dem som åker lågprisflyg... Jag skapade tråden eftersom jag tyckte det behövdes skriva något positivt om lågprisflygen eftersom så många klagar. Men det klagas ju på det mesta här inne ...är det inte lågprisflyg så är det All inclusive eller krimskramsiga turistorter

Så när du nu inte hade något vettigare att skriva så hade varit bättre att du hållt dig utanför... Ditt inlägg tillförde ju inte särskilt mycket ändå
Svara med citat
  #63  
Gammal 2013-04-14, 16:28
Bertil Lindroos Bertil Lindroos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 119
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Jag antar att jag har rätt att kalla mig själv precis vad jag vill utan att behöva förklara mig för dig men med VI menar jag mig och de andra jag känner som reser mycket...
Det finns väl massor av människor som har fasta semesterperioder eller rullande semester som vet exakt när de är lediga från år till år För egen del vet jag att jag har nästan 8 veckor ledigt på sommaren och det är inte det minsta svårt att boka i oktober... inte svårt att boka påsklov heller
Sen är det så fruktansvärt barnsligt att fråga om jag har gjort mig till tolk för dem som åker lågprisflyg... Jag skapade tråden eftersom jag tyckte det behövdes skriva något positivt om lågprisflygen eftersom så många klagar. Men det klagas ju på det mesta här inne ...är det inte lågprisflyg så är det All inclusive eller krimskramsiga turistorter

Så när du nu inte hade något vettigare att skriva så hade varit bättre att du hållt dig utanför... Ditt inlägg tillförde ju inte särskilt mycket ändå
Tack för ditt svar nilam....verkligen moget och seriöst svar...men säger mig ändå allt jag behöver veta.
Svara med citat
  #64  
Gammal 2013-04-14, 16:43
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil Lindroos Visa inlägg
Tack för ditt svar nilam....verkligen moget och seriöst svar...men säger mig ändå allt jag behöver veta.
Så bra...jag ansträngde mig verkligen för att hålla samma goda ton som du gjorde
Svara med citat
  #65  
Gammal 2013-04-14, 17:03
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Det finns väl massor av människor som har fasta semesterperioder eller rullande semester som vet exakt när de är lediga från år till år
Ja, det finns det. Det finns också massor av människor som inte vet det exakt. De kanske också gärna vill ha billiga flygbiljetter men kan inte boka redan i oktober året innan.

När det gäller just Ryanair har Admirala ett mycket bra inlägg värt att reflektera över...

/kimmen
Svara med citat
  #66  
Gammal 2013-04-14, 17:04
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 2 145
Standard Sv: Ryanair

Säga vad man vill, men här var det i alla fall "drag i lådan"...

Simetra
Svara med citat
  #67  
Gammal 2013-04-14, 18:00
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
En Sas-ansatt skriver om billigbilletter generelt og Ryanair spesielt i Dagbladet i dag:
"Ryanair har holdt på slik i flere år. De driver det man, i min verden, med rett kan kalle vestens slavedrift. Blir man syk, får man sparken. Får man barn, får man sparken. Man får betalt det man i Norge anser for å være på fattigdomsgrensen, selv om man bor i verdens beste land (les: dyreste), uttaler man seg i negative former får man sparken. Man kan ikke organisere seg. Ingen ivaretar dine rettigheter som arbeidstaker. Vil vi virkelig ha det sånn? Er iveren etter billige billetter verdt prisen?"

For noen av dere er dette verd prisen, ser jeg, og det blir jo opp til hver enkelt. Men jeg lurer på, hva med sikkerheten? Hvis personalet er fullstendig utslitte fysisk og psykisk når de er på jobb, noe denne slavedriften godt kan føre til, og i tillegg er syke men ikke tør sykmelde seg, hvordan tror dere det vil stå til med sikkerheten, særlig om noe uventet skjer?
Verkligen fruktansvärda arbetsförhållanden för de Ryanairanställda om detta nu stämmer? Klart isåfall att det påverkar säkerheten, är man utmattad både psykiskt och fysiskt måste det vara svårt att vara fokuserad till 100% i alla situationer.
Svara med citat
  #68  
Gammal 2013-04-14, 21:37
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är uppkopplad nu
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 653
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Så bra...jag ansträngde mig verkligen för att hålla samma goda ton som du gjorde
Svara med citat
  #69  
Gammal 2013-04-14, 21:44
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Ryanair

Va faen, låvat mej själv att inte snacka dynga om Ryan, (Fick på pälsen förra gången, i förra tråden om Ryan), men nu kan jag inte hålla käft längre.
Iaf, jag har den stora förmånen att veta exakt när jag kan boka, Förmodar att jag är kollega med nilam .
Jag har inte under dom senaste fem åren, hittat en enda resa som skulle bli billigare med Ryan. Då snackar vi London (4ggr), Madrid (3ggr), Aten (3ggr), Barcelona (2ggr), osv. Men då väljer jag oxå bort Ryan om det är 500 billigare pga att jag vet att det blir dyrare och obekvämare i längden.
Herregud, Lufthansa/British vs Ryan; KO i första 24-7.
Å andra sidan ser jag gärna att Ryan börjar flyga inrikes i Sverige, skulle gärna flyga billigare till ängelholm...
Svara med citat
  #70  
Gammal 2013-04-15, 09:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
En Sas-ansatt skriver om billigbilletter generelt og Ryanair spesielt i Dagbladet i dag:
"Ryanair har holdt på slik i flere år. De driver det man, i min verden, med rett kan kalle vestens slavedrift. Blir man syk, får man sparken. Får man barn, får man sparken. Man får betalt det man i Norge anser for å være på fattigdomsgrensen, selv om man bor i verdens beste land (les: dyreste), uttaler man seg i negative former får man sparken. Man kan ikke organisere seg. Ingen ivaretar dine rettigheter som arbeidstaker. Vil vi virkelig ha det sånn? Er iveren etter billige billetter verdt prisen?"

For noen av dere er dette verd prisen, ser jeg, og det blir jo opp til hver enkelt. Men jeg lurer på, hva med sikkerheten? Hvis personalet er fullstendig utslitte fysisk og psykisk når de er på jobb, noe denne slavedriften godt kan føre til, og i tillegg er syke men ikke tør sykmelde seg, hvordan tror dere det vil stå til med sikkerheten, særlig om noe uventet skjer?
Tack för ett sakligt och klargörande inlägg.

Eva
Svara med citat
  #71  
Gammal 2013-04-15, 16:02
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Ryanair

Vad är sakligt i ett ett inlägg fr en SAS anställd ,om jag tyder Norskan rätt,som uttalar sig om ett konkurrerande bolag.Sedan försvarar jag inte Ryan Air .
Svara med citat
  #72  
Gammal 2013-04-15, 16:16
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Vad är sakligt i ett ett inlägg fr en SAS anställd ,om jag tyder Norskan rätt,som uttalar sig om ett konkurrerande bolag.Sedan försvarar jag inte Ryan Air .
Du kan finne haugevis av lignende artikler på nettet, dette var bare et eksempel. Her er et til fra Stavanger Aftenblad:

"Italienske Cocca, som jobbet fra Rygge flyplass, hevder at arbeidsforholdene var preget av frykt, at kontrakten var blottet for sosiale rettigheter og at det var stort salgspress på hver flyging: Hun har nå gått til sak mot Ryanair for ulovlig innleie og usaklig oppsigelse, noe selskapet avviser som grunnløse anklager.

- Det er åpenbart at et søksmål ikke vil føre fram, sier selskapets pressetalsmann Robin Kiely til NTB.

Norsk Flygerforbund gikk onsdag ut med full støtte til de kabinansatte i Ryanair.

- Norsk Flygerforbund har i lengre tid påpekt uholdbare ansettelsesforhold både i Ryanair og i andre lavkostselskaper. At tidligere kabinansatte nå står fram er både modig og nødvendig, sier leder Aleksander Wasland i Flygerforbundet i en pressemelding. (©NTB)"

Og jeg lurer fremdeles på - dere som flyr med Ryanair, tror dere sikkerheten alltid er god nok når folk må jobbe under slike forhold?
Svara med citat
  #73  
Gammal 2013-04-15, 16:37
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Ryanair

Admirarla! Jag stöder din uppfattning till etthundra procent!

Arne

Senast redigerad av Arne den 2013-04-15 klockan 16:51.
Svara med citat
  #74  
Gammal 2013-04-15, 18:55
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Ryanair

Det moraliska och etiska i att överhuvudtaget flyga är väl diskuterbart. Helt klart ett i-landproblem att välja vilket bolag man ska åka med.

Men varför hela tiden racka ner på Ryanair? Deras villkor verkar i alla fall vara offentliga, deras statistik när det gäller olycker inte värre än andra bolag.
Få se nu. Vilka bolag har vi att välja bland för att resa till Grekland.

- Ryanair - många som inte ens rest med dom rackar ner på dom. Norske statsministerm t.ex. Säkerheten är inte värre än för andra bolag i EU som har landningstillstånd.
- Norwegian - som många tycker är ett "toppenbolag". Ok. Nu är det så att dom vill hyra in besättningar ifrån Thailand för att få ner kostnaderna..... Dom hyr redan in piloter ifrån Irland (vilka inte ens får prata om sina avtal)
http://www.nordlys.no/nyheter/article6014696.ece
Norwegian menar att piloterna valt själv.
SAS - ett bolag som transporterar primater. I USA så finns INGA bolag som gör det, så där kan SAS ta marknadsandelar. Vet ni att om 10 år finns inga vilda chimpanser kvar. I USA är det fortfarande tillåtet att forska på chimpanser (det är det inte i Sverige). Men hur ska laboratorierna få tag på dom...??? Jo dom fångas i det vilda och transporteras av SAS.

Pest eller kolera - bara att välja. Men att smutskasta bara Ryaniar känns lite för enkelt
Dom som jobbar i dessa bolag har valt själv - det kan jag hålla med Norwegian om. Chimpanserna som flyger sin enkelresa, med SAS, har inte det valet. Uttryck gärna ert missnöje över detta (om ni tycker det är fel) på SAS FB sida. Just nu pågår en kampanj emot Vietnam airlines - men snart är det SAS tur att få världendens ögon på sig .
http://www.facebook.com/index.php#!/SAS?fref=ts
http://www.facebook.com/VietnamAirli...ref=ts&fref=ts

Deia
Svara med citat
  #75  
Gammal 2013-04-15, 19:02
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Men hur ska laboratorierna få tag på dom...???
Kan tänka mej att ett och annat rederi kan tänkas att skeppa mot en smärre avgift?
Så länge det är statligt sanktionerat att utföra försök mot dessa stackare så ska du väl inte racka ner på de som transporterar?
Svara med citat
  #76  
Gammal 2013-04-15, 19:11
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Ryanair

Tror inte att ett rederi kan hålla liv i dom så länge......
Dessutom har ALLA rederier i EU sagt nej till dessa tranporter. Likaså Eurotunnel.

Ringer det inte en liten klocka i ditt huvud när ALLA flygbolag i USA och Kanada sagt NEJ till dessa transporter .
Är det ok att "vårt" Skandinaviska flygbolag ställer upp?

Deia
Svara med citat
  #77  
Gammal 2013-04-15, 19:39
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Ryanair

Du menar seriöst att dessa djur inte transporteras när SAS säger nej, om dom gör det?
Har för mej att EU sagt nej till att märka hästkött som nöttkött.
Du har alltid någon villig som mot betalning gör både det ena å det andra.
Om en stat sanktionerar ett visst beteende, så är det väl det vi har att förhålla oss till?
Blir betydligt enklare att förhålla mig om min regering förbjuder en viss sak.
Jfr; röka på/kröka
Skulle lätt tänka mej att röka på om det inte vore så in i h***etes förbjudet. Missförstå mej inte nu, men storebror förbjuder det strängt, och jag lixom litar på att det nog e ganska farligt...
Svara med citat
  #78  
Gammal 2013-04-15, 20:59
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Ryanair

Som du säger så är det lättare för vissa att förhålla sig till en sak om landets regering förbjuder det. I Sverige är det förbjudet med djurförsök på chimpanser (dock ej andra apor). I USA är det fortfarande tillåtet men på väg ut . Detta går naturligtvis fortare om laboratorierna inte förses med djur och tvingas övergå till alternativa moderna metoder.

I världen idag är det fyra flygbolag som står för transporterna, två i Asien plus två i EU, SAS och Air France. Bör inte vårt skandinaviska flygbolag, SAS, vara i framkant och ansluta sig till övriga bolag....som t.ex Lufthansa, United m.fl. . Om dom inte förstår det så kan vi hjälpa dom på traven genom att bojkotta dom och tala om varför.

Mycket kan "storebror" förbjuda, men jag hör till dom som litar till mig själv, och jag bojkottar SAS men flyger med Ryanair.

Deia
Svara med citat
  #79  
Gammal 2013-04-15, 22:12
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Ryanair

Ett litet tillägg.
Förutom Vietnam airlines så står China Southern airlines för samma skrupelfria transporter av primater. Skriv gärna på deras FB sida också (så som många andra i världen):
http://www.facebook.com/index.php#!/...es/40685459752

Summa bolag i världen just nu som transporterar primater är 4:
Vietnam Airlines
China Southern Airlines
Air France
SAS

På listan som avstår är otroligt många - kan inte räkna upp alla. Och ett av dom är RYANAIR

Deia

Senast redigerad av Deia den 2013-04-15 klockan 22:21.
Svara med citat
  #80  
Gammal 2013-04-15, 22:30
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Ryanair

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
...... och jag bojkottar SAS men flyger med Ryanair.
Man kan väl i så fall bojkotta båda bolagen, SAS för att de behandlar chimpanser illa och Ryanair för att de behandlar människor (sina anställda) illa...

/kimmen
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT