Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Fastlandet > Peloponnesos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2007-02-27, 10:35
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Kalamata på Peloponnesos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Men packar Du dem i resväskan så behöver de inte vara "inplastade"...
De väskor Du checkar in kan Du ha dricka i.... eller missförstod jag Dej??

Lissi
Men snällä ni, jag verkligen inte behöver några "goda råd" var skall handla och vart ska jag packa mina vinflaskor! Är en medelåldersmänniska som har rest veldigt mycket och gör det fortfarande... och inte bara semesterresor utan tjänsteresor hela tiden.
Jag frågade om det finns några butiker på flygfältet o. Anneli visste att det finns. Det räcker åt.
Och tänk vad väger 5 st. vinflaskor och en liter metaxa!! Helt galet att stoppa i Samsonite, man får betala extra för det när det väskan väger över 20 kg. TUI är rätt noga på det, min väska vägde lite under 20 kg senaste semesterresa och det räcker nog...
Det är mycket bekvämt att handla på flygfältena, i vissa platser i Grekland också finns det tillräckligt att väja mellan..
Europeiska städer som Budapest,Amsterdam, Praha är toppen för att handla.
Svara med citat
  #22  
Gammal 2007-02-27, 15:42
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Kalamata på Peloponnesos

Citat:
Ursprungligen postat av Soleil Visa inlägg
Men snällä ni, jag verkligen inte behöver några "goda råd" var skall handla och vart ska jag packa mina vinflaskor!
Eftersom jag då vet att det gått väldigt få flyg i huvudtaget från/till Kalamata under de sju år jag bott här så är jag väldigt tveksam att det finns något utbud att välja på om de nu inte ändrar det eftersom det kommer flyg från norden engång i veckan! Det var därför jag tipsade dig om att det går att handla i Pylos. De charterflyg som kommit och gått till Kalamata från England (tidigare också Tyskland men det är nedlagt) så har reseledarna tagit resenärerna direkt till Lidl och de har stannat där även när de ska hem. Är det en Taxfree där så får du ju ändå inte handla alkohol när du flyger inom EU för då skall varorna vara köpta i landet och inte i Taxfree-zon.
Agda

Senast redigerad av Agda den 2007-02-27 klockan 15:46.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2007-02-27, 16:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kalamata på Peloponnesos

..och jag ber så mycket om ursäkt!

Lissi
Svara med citat
  #24  
Gammal 2007-02-27, 18:24
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: Kalamata på Peloponnesos

Lissi!!

Inte ska man behöva be om ursäkt för att man kommer med ett bra tips eller hur.......


Yvonne
Svara med citat
  #25  
Gammal 2007-02-27, 19:33
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Kalamata på Peloponnesos

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av yvonne Visa inlägg
Lissi!!

Inte ska man behöva be om ursäkt för att man kommer med ett bra tips eller hur.......


Yvonne
Nej, vet du vad, det tycker inte jag heller.

Monica
Svara med citat
  #26  
Gammal 2007-02-27, 21:46
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Kalamata på Peloponnesos

[
Citat:
quote=Soleil;76955]Men snällä ni, jag verkligen inte behöver några "goda råd" var skall handla och vart ska jag packa mina vinflaskor! Är en medelåldersmänniska som har rest veldigt mycket och gör det fortfarande... och inte bara semesterresor utan tjänsteresor hela tiden.
Jag frågade om det finns några butiker på flygfältet o. Anneli visste att det finns. Det räcker åt.
Förlåt ?En fråga !

Varför efterfrågar man tips & råd när man är såååå... resvan ?

Har man rest sååå... mycket, då vet man ju !

I alla fall när det gäller Grekland, och när det gäller "taxfree", då är det bara på dom stora charterflygplatserna det finns "taxfree", typ Rhodos, Chania, etc !

Vi som åkt inrikes till dom mindre flygplatserna bl.a Kalamata , vet att taxfree är ngt "icke existerande" !

Vill du köpa lokala produkter finns det ofta på flygplatsen till ett överpris, tex.
honung, oliver, Vin, Ouzu + andra lokala produkter !

Dessa varor köper du till ett betydligt lägre pris i "Lokala Varuhuset" på ort och ställe !
/Tom
Svara med citat
  #27  
Gammal 2007-02-28, 09:33
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Kalamata på Peloponnesos

Citat:
Ursprungligen postat av Tom Visa inlägg
[

Vi som åkt inrikes till dom mindre flygplatserna bl.a Kalamata , vet att taxfree är ngt "icke existerande" !

/Tom
De som vi i dagligt tal fortfarande kallar taxfree är ju inte det förutom om du skall resa utanför EU annars är det ju helt vanliga affärer.

Tänk att du kunde flyga inrikes till Kalamata! Inrikes flyget lade ner ett eller två år efter jag kom hit. Det var på gång att öppnas igen förra året men har inte hittat något om det på nätet eller hört att det kom igång.

Agda
Svara med citat
  #28  
Gammal 2007-02-28, 10:40
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Kalamata på Peloponnesos

Jag ångrar att ens frågade något här... diskussion har gott "åt skogen". Frågan ställde jag så enkelt som möjligt:finns det en butik eller inte. Tyckte det är onödigt att börja berättä hur mycket har man pengar med sig, var har man råd att handla, vad har man resevanor osv.
Frågade just därför ett hade en tanke att flygfältet i Kalamata är så kallad inrikesflygfält och därför har inte så stor urval om varor att handla. Jag använde också ordet TAXFREE fast jag vet att inte finns sånt mellan EU-länderna men NÅGON ANNA före mej använde ordet! Och det är inte frågan om låga priset... utan bekvämlighet.
Hoppas att greker förstår så mycket att ids laga en bättre butik på Kalamata efter de nya transportbestämmelsena" Dom är inte så snabba, det vet man nog. Peloponnesos-området producerar goda viner också och en del har intresse att köpa något hem också. Man får se vad det bli.
I värt hotell finns det en bra restaurang, läste jag på en resebok... så man får nog mat där i alla fall.
Om britter och Lidl... det säger jag inget om... dom har sina egna vanor...
Det finns en Lidl i Helsingfors också men har aldrig varit där o. aldrig går heller.
Månne det finns fina grekiska viner på Lidl i Grekland?
Träffar i kväll en person som har anknytning till Monevassia via hennes man.. hoppas hon vet lite mer om området... och drn "heta vinfrågan" får en sin klok förklaring också.
Svara med citat
  #29  
Gammal 2007-02-28, 10:47
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Kalamata på Peloponnesos

Måste ännu tillägga att det finns butiker tex. i Lefkas-flygfält, på Skiatos, på Thassos (Kavala) med mera. Bestämmelserna har ändrats nu på förra hösten och om man vill vara någorlunda kommersiell så tarv man Vara på det". Det visste jag inte heller att man skall vara "första gångsresande" för att fråga här...och vara en ung människa som behöver uppfostras!! Jag tycket den här sajten har varit gansak saklig... men nu tänker jag något annnat. Om man blir ställt på klassen "de fattiga", det gillar jag inte!
Om kan inte göra något åt det att man har ett yrke man är tvungen att ha kontakter "över gränserna".
Svara med citat
  #30  
Gammal 2007-02-28, 14:08
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Kalamata på Peloponnesos

Citat:
Ursprungligen postat av Soleil Visa inlägg
Jag ångrar att ens frågade något här... diskussion har gott "åt skogen". Frågan ställde jag så enkelt som möjligt:finns det en butik eller inte.
Frågade just därför ett hade en tanke att flygfältet i Kalamata är så kallad inrikesflygfält och därför har inte så stor urval om varor att handla.

Peloponnesos-området producerar goda viner
För det första så svarade jag på din fråga just med tanke på att: Det går knappt att kalla det butik för att det har knappt gått några flyg varken inrikes eller utrikes! Flygplatsen har varit mer eller mindre nedlagd. Under några få månader på sommaren kommer det några enstaka flyg/vecka. Frågan kan därför ej besvaras med exakthet förrän flygen har börjat gå igen och någon varit i hangaren. Kort sagt du får se när du landar!



Vinet, mycket fina viner kan du köpa direkt från vinfabriken ett stenkast från flygplatsen och avnjuta under din vistelse här.

Agda

Senast redigerad av Agda den 2007-02-28 klockan 14:24.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2007-02-28, 14:32
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Kalamata på Peloponnesos

Jag flög till och från Kalamata 1997-1998,då fanns det en liten "taxfree".
Kollar man på Kalamata Airports hemsida,så ska det finnas "Taxfree"
Och vad jag vet så kommer det from maj juni 1 flyg från Finland,2 flyg från Sverige samt 1 flyg från Norge i veckan till Kalamata,så nog borde dom ha satsat på nån butik.
(Plus flyg från England.)
Gällande taxfree inköp, så får man ju handla men betalar lite mer än taxfree.Vi handlar ju på taxfree i Aten.
Anneli
Svara med citat
  #32  
Gammal 2007-02-28, 14:50
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Kalamata på Peloponnesos

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Jag flög till och från Kalamata 1997-1998,då fanns det en liten "taxfree".
Kollar man på Kalamata Airports hemsida,så ska det finnas "Taxfree"
Och vad jag vet så kommer det from maj juni 1 flyg från Finland,2 flyg från Sverige samt 1 flyg från Norge i veckan till Kalamata,så nog borde dom ha satsat på nån butik.
(Plus flyg från England.)

Anneli
Åren efter 2000 försvan inrikesflyget därefter lade tyskarna ned sina flyg (flyger nu till Patras i stället).Det är flygen från England som ihärdigt gått under sommarmånaderna (maj-sept). Ev startar KretaFly två flyg/vecka, ett från Hamburg och ett från München, förutom de från norden.
Tro mig, ingen blir gladare än jag om flygplatsen börjar fungera igen med både inrikes och utrikes så att jag lätt kan ta mig till sverige och barn och barnbarn! Därför kollar jag på nätet flera gånger /vecka efter flyg till Kalamata. När jag kör förbi där ett antal gånger/månad så tänker jag varje gång "Det är synd och skam att en sådan fin flygplats står där alldeles tom och öde". Biluthyrarna använder området som uppställningsplats för sina bilar under lågsäsong och militären start- och landningsbanorna.

Agda
Svara med citat
  #33  
Gammal 2007-02-28, 15:59
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Kalamata på Peloponnesos

Citat:
Ursprungligen postat av Soleil Visa inlägg
Jag ångrar att ens frågade något här... diskussion har gott "åt skogen". Frågan ställde jag så enkelt som möjligt:finns det en butik eller inte. Tyckte det är onödigt att börja berättä hur mycket har man pengar med sig, var har man råd att handla, vad har man resevanor osv.
Folk vil jo bare hjelpe! Om du får mer informasjon enn du har bedt om, eller tråden "tar av", så kan vel ikke det være så farlig...? Kanskje andre har behov for den informasjonen, om ikke du har det.
Svara med citat
  #34  
Gammal 2007-02-28, 22:14
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Kalamata på Peloponnesos

Fantastisk hur en tråd kan slingra sig!

Läs första inlägget i tråden och de 4-5 sista, Fniss.


Om jag så anknyter till det första inlägget postat i okt-06 så kan jag bara hålla med.
Dessutom nämns Peleponessos i Jannes senaste nyhetsbrev och jag kan bara instämma i att denna del av Grekland är m y c k e t värd en egen resa.
Jag och fru var själva där i aug -96. Vi lämnade då det överbefolkade Kykladerna och trodde vi skulle få trängas på P. Men icke, även denna tid på sommaren var det lugnt och skönt. Inga probelm att hitta rum och massor, skriver massor, av historiska, kulturella, natursköna platser.
Skulle det riktiga ö-suget ändå sätta in tar man sig snabbt över till Hydra/Spetse från Naphlion och stillar abstinsen.

Senast redigerad av SteffTee den 2007-02-28 klockan 22:17.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2007-03-02, 10:31
Soleil Soleil är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 334
Standard Sv: Kalamata på Peloponnesos

Köpte i går Res, feb. 07. Artikeln om Peloponnesos var ganska bra och vet nu verkligen att valt "den bästa byn" att bo...
Hittade också uppgifter om Kalamata-flygfältet, statikstiken dock slutar år 2003! Det tycks vara "en bilgarage" åt hyrbilar. Vadf gör bilarna där när det inte går några flyg dit.. nå ett förråd till bilaran förstås"
Det kommer flera flyg från Norden i år och man kan åtminstone tänka att de hinner laga något bättre köpmöjligheter ( flyg fr. Sverige, Norge, Danmark + och Helsingfors.).
Vi är beredda på att få inga "hemköp" därifrån, men får man på andra resor.
Och det är verkligen så att man kan inte ta med sig vätskor i kabinen, det gäller alla... alla flygbolag alla flygstationer...
Senaste flyger fr. Frankfurt var ett par resenärer som hade flaskor i handpackage och de togs bort helt enkelt.
Svara med citat
  #36  
Gammal 2007-03-02, 10:39
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Kalamata på Peloponnesos

Citat:
Ursprungligen postat av Soleil Visa inlägg
Och det är verkligen så att man kan inte ta med sig vätskor i kabinen, det gäller alla... alla flygbolag alla flygstationer...
Senaste flyger fr. Frankfurt var ett par resenärer som hade flaskor i handpackage och de togs bort helt enkelt.
..och vi hade flera liter drycker köpta på flygplatsen i Aten och förseglade i påsar, hanbagaget och det fick vi ha i kabinen , men jag vet ju att annars går det inte...inte ens vatten!


Lissi - som är GLAD över stränga regler!
Svara med citat
  #37  
Gammal 2007-05-11, 14:46
MariaS MariaS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 115
Standard Sv: Kalamata på Peloponnesos

Vi åker till Kalo Nero om några veckor och vi funderar på att hyra bil. Vi har 3 barn så vi åker inte så långt men är det något vi inte bör missa som ligger inom rimligt ( ca 1 timme) från Kalo Nero. Hur stor är egentligen halvön Peloponnesos? Tacksam för svar.

Nån som vet vädret just nu och kanske framförallt hur är nattempen????
Svara med citat
  #38  
Gammal 2007-05-11, 17:29
Toms avatar
Tom Tom är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Vinslöv
Inlägg: 931
Standard Sv: Kalamata på Peloponnesos

Citat:
Nån som vet vädret just nu och kanske framförallt hur är nattempen????
Här kan du kolla vädret varje dag ! Kalogria ligger ca; 5 mil sydöst Kalamata . Den termometern visar ganska rätt ! http://www.koroni.info/webcam/ekalogria640x480.php

/ Tom
Svara med citat
  #39  
Gammal 2007-05-11, 22:25
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: Kalamata på Peloponnesos

Det är ca 5 grader varmare vid Kalo Nero än på den sidan.
Idag: just nu +20 på eftermiddagen var det+31.
Förrgår natt var det +24 hela natten.

Det finns massor "man inte får missa" (tips finns under andra trådar) inom den radien från Kalo Nero, Chora, Nestors Place, Lagunen, Olympia m m.
Svara med citat
  #40  
Gammal 2007-05-12, 11:20
MariaS MariaS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 115
Standard Sv: Kalamata på Peloponnesos

Då kan man lämna långkalsongerna hemma
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT