Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-08-14, 17:09
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Planering för Naxos 2007 (?)

Funderar redan på nästa sommar, och försöker få fram lite siffror om olika öar och vad det kan bli för boendekostnader.

Jag undrar om någon har bott på Naxos denna sommar, studio/apartment för 4 personer (2 vuxna och 2 barn) under juli månad? Obs! Med pool...

Jag funderar var man skall lägga budgeten ungefär - 70 euro/natt? Mer/mindre?

Har kontaktat några hotell, men eftersom de inte har några siffror för 2007 klara än, så vill de inte ge något klart besked...
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-09-10, 22:25
Hassemört Hassemört är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Inlägg: 1
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Hej Naxos 2007. Jag och min familj 2+4 personer tillbringade 2 kanonveckor i Juli hos Ioanna och hennes helmysiga lägenhetshotell med pool i Agios Prokopios. Kalaset kostade 80 euro/natt för 2 fina rum med kök och bad/wc. En enrummare för 4 tror jag skulle gått på 55 euro.

Hasse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-09-12, 15:18
Susies avatar
Susie Susie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Birkerød
Inlägg: 1 425
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Jeg boede et par nætter på Pension Irene II. Værelserne er af meget forskellig størrelse og det er balkonerne også. Der er køkkenafdeling, A/C og TV. Der er en lille pool og pensionen ligger ude ved biografen, hvor det tager ca. 5-10 minutter at gå til stranden og 10-15 at gå til havnen. Jeg betalte EUR 25 pr. nat i midten af juni. Om der findes værelser med plads til 4 personer, ved jeg ikke, men I kan måske få to værelser ved siden af hinanden.
Hilsen Susie og god fornøjelse med planlægningen
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-09-12, 16:01
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Ioanna är precis perfekt!! Granne till Ioanna är Hotel Prokopios, Ioannas brorsa... För intervallet 60-70€ i Juli förmenas ni erhålla en utsökt studio på Hotel Prokopios såväl som hos Ioanna...

Bifogar lite bilder från Hotellet samt omgivningen.

http://www.sendpix.com/albums/06091206/1rwmkrnddi/

Arne
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-09-14, 14:02
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Finfina bilder! Härligt läge nära stranden... Jag har varit lite i kontakt med ägaren för Agios Prokopios (som jag inte kommer ihåg namnet på nu...) och han bad mig återkomma när jag har definitiva datum och flygbiljetter.

Jag undrar om Ioanna har studios för 4 personer? Har funderat på olika möjligheter, att ta en stor lägenhet för 4 eller kanske 2 dubblerum? Finns det då pentry i dubbelrummen hos Ioanna/Ag. Prokopios? Och sparar man något på det, det är frågan...

Jag har förstått att om man flyger från Arlanda, så är man framme på förmiddan. Sedan skall man åka båt - men hur lång är väntetiden däremellan?

Kanske skulle man stanna ett dygn på Santorini och resa vidare nästa dag...?

Många frågor, men spännande är det!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-09-14, 15:17
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Såväl Vaggelis (Hot Prokopios) som Ioanna har fina dubbelstudios givetvis med köksanordning. Spis, kyl, fläkt diskbänk husgeråd etc etc.
Var inne och tittade i en av Vaggelis dubbelstudios. Planlösningen bra. Gemensam dörr in till liten hall. Till vänster ett stort rum med köksavdelning, bord och stolar samt två sängar.
Till höger ingång till ett rum även det med 2 eller tre sängar. Båda rummen har varsin balkong. Det finnes därtill en dörr för direkt genomgång mellan rummen.

Arne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-09-14, 16:06
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Det låter mycket bra. Är dessa anläggningar likvärdiga, eller ligger någon av dem tex bättre till (med tanke på stranden)?

Kommer du ihåg hur lång väntetiden kan bli i Naxos hamn? Ett par timmar eller mer...?
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-09-14, 22:26
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Citat:
Ursprungligen postat av Arne
Ioanna är precis perfekt!! Granne till Ioanna är Hotel Prokopios, Bifogar lite bilder från Hotellet samt omgivningen.
http://www.sendpix.com/albums/06091206/1rwmkrnddi/ Arne
Men, Arne tar jeg feil ? - jeg har kun kjørt igjennom Ag.Prokopios med buss, men de omgivelsene de fine bildene dine viser, er vel fra Ag.Anna og Restaurant Gorgona ? Du har sikkert mange bilder fra omgivelsene rundt hotell Prokopios og du
Den meget trafikkerte veien fra Ag. Prokopios til Ag.Anna ville jeg ikke anbefale noen å gå om man har barn med.
Mulig jeg fikk et ekstra dårlig inntrykk av trafikk(u)kulturen i området
fordi vi var der i h ø y sesong, men verre har jeg aldri opplevd noe sted i Hellas.
Min datter og familie bodde på et deilig hotell like ovenfor Gorgona, men med tre mindreårige barn måtte de være MEGET påpasselige for å komme seg helskinnet ned på stranda.
Kari
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-09-14, 22:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

För den som inte vill gå på vägen är stranden ett bra alternativ. Enkelt och härligt att promenera där. Jag vet inte vad du menar med väntetid i Naxos hamn. Hotellägarna hämtar ofta sina gäster och har ni inte bokat boende är det enkelt att ta bussen ut till Prokopiosområdet om det är där ni vill bo.
Menar du väntetid på Santorini beror det på när ni landar.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2006-09-14 klockan 22:34. Anledning: Tillägg
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-09-15, 08:29
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

...ja, menar förstås väntetid i Santorini hamn... går det många båtar till Naxos eller är det en per dag?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-09-15, 08:40
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

...i juli borde det gå allra minst 1 båt per dag till Naxos. Det finns ju både snabbfärjor (oftast dubbelt så dyra) och vanliga färjor. 2½-3 timmar ca tar det väl med vanlig färja. I juni i år, betalade vi en vanlig biljett 11€, men det var Naxos-Ios- Ios ligger ju ca 1-1½ timma från Santorini. Så drygt 20€ kostar ev biljetten för er från Santorini-Naxos
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-09-25, 00:19
jørns avatar
jørn jørn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: råholt
Inlägg: 22
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

jeg var på naxos i august og da betalte vi 13 euro pr billett på en hurtigbåt fra naxos til santorini. det som jeg syntes er best er å dra rett til naxos og heller ta en overnattning i santorini på veien hjem. deilig å vente i sola ved et basseng med noe kaldt å drikke enn på en overfyldt båt.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-10-08, 16:45
Peterkjs avatar
Peterkj Peterkj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Åkersberga
Inlägg: 65
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Varför inte åka flyga till Aten, ta buss 96X en timme till Piraeus. Det går säkert många fler färjor därifrån till Naxos. Vanlig färja tar ca 5 timmar.
Vi kom till flygplatsen vi 12-tiden och färjan gick 17.30. Det var nu i slutet av september så det går nog fler färjor under högsäsong. Men det var ju perfekt. Däremot bör man ju inte åka tillbaka samma dag som flyget går för man vet ju inte säkert med färjorna om det är dåligt väder.
Med barn verkar det ju bäst att bo borta vid Prokopios eller Agia Anna. Det går ju bussar till stan oavbrutet. Själva tycker vi bäst om Agia Prokopios, det finns en Taverna som har servering vid bord på stranden, perfekt. Men glöm inte att kolla in stranden Alyko, ligger där asfalten tar slut i sydväst. Ligger nedanför rätt höga klippor men man är ganska ensam och ett fantastiskt vatten.
Peter
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-10-08, 16:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Personligen börjar och slutar jag helst en resa till cykladerna på Santorini. Enkelt och lättsamt även om det naturligtvis fungerar att åka från Aten också.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-10-08, 18:24
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Att åka till Aten mitt i sommaren lockar inte, då blir det hellre Santorini. Våra bekanta testade Atenvarianten denna sommar, men säger att det nog blir Santo nästa gång. Mer bekvämt...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-10-08, 19:37
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Citat:
Ursprungligen postat av Gita
Att åka till Aten mitt i sommaren lockar inte, då blir det hellre Santorini. Våra bekanta testade Atenvarianten denna sommar, men säger att det nog blir Santo nästa gång. Mer bekvämt...
Vi har testat båda varianterna, Santorini vinner! Men till sommaren skall vi nog testa en för oss ny variant, dit, till Aten och hem från Santorini.

// Helén
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-10-11, 13:52
lyckos avatar
lycko lycko är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Bromma
Inlägg: 17
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Santorini eller Athen som mål för flygresan från Sverige är i regel i första hand en fråga om pengar. Att köpa flygstol till Athen brukar vara det i särklass billigaste alternativet, om man inte satsar på sista minuten men du är ju ute i mycket god tid.
Vi flög till Athen med Sterling,(ToR 1500 kr) - buss (c:a 30 min.) till Lavrio som ligger söder om flygplatsen på Attikihalvöns sydspets - färja till Naxos.
Om jag minns rätt så tog båtresan 2,5 timme och vi var framme på Naxos redan 18.30 i stället för kl.23 som var ankomsttiden om vi rest från Pireus.

Lavrio som alternativ till Pireus verkar vara nästan okänt här på Kalimerasidan. Så här står det på Kalimera om Naxos:

"Charter med Apollo eller Airtours. Åker du på egen hand är det enklast att köpa en flygstol till Aten eller Santorini. Naxos har bra båtförbindelser med både Pireus och Santorini. Smidigast är att flyga till Santorini, båtresan till Naxos tar drygt två timmar."

Verkar vara gammal info...
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-10-11, 15:31
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Tog båtresan endast 2,5 timmar? Det var inte så farligt. Det är ju vad man säger resan tar mellan Santorini och Naxos.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-10-11, 17:56
CarinaNs avatar
CarinaN CarinaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Kalmar
Inlägg: 805
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Vi åkte med Superjet från Naxos till Rafina när vi skulle hem i somras. Tror att det tog ca 3 tim. Endast en halvtimme med buss mellan Rafina och flygplatsen. Nästa gång vi ska till Kykladerna kommer vi absolut att flyga till Aten och ta båten från Rafina.

Carina
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-10-11, 18:01
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Planering för Naxos 2007 (?)

Hjälp, vad många olika valmöjligheter... hur tar man sig till Rafina då, och hur lång tid tar det?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT