Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Asien

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-12-23, 20:01
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Förenade Arabemiraten

God Jul alla Kalemerer... jag har precis fått en lite tidig julklapp av min man. Vi ska åka till Förenade Arbabemiraten närmare bestämt till Ras Al Khaimah i slutet av januari och min fråga är: Har någon varit där och vad får vi inte missa?

Självklart ska vi åka till Dubai och kolla in alla fantastiska byggnader men vad tycker ni att vi ska göra mer? Snälla snälla, ge mig lite tips. Ha det.

//Ingela
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-12-27, 18:19
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Förenade Arabemiraten

Förstår att detta inte är så vanligt resmål ännu men ni som varit där kanske kan svara på om man kan använda Euro eller måste man köpa deras egen valuta?

Väntar fortfarande på några svar, så vet ni något får ni gärna ge mig några tips

//Ingela
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-12-29, 19:43
LN LN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Asarum
Inlägg: 310
Standard Sv: Förenade Arabemiraten

Ferrari theme park om man är intresserad!!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-01-02, 23:46
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Förenade Arabemiraten

Kanske inte jag men gubben är nog det. Tack för tipset

//Ingela
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-02-05, 07:52
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Förenade Arabemiraten

Så har man kommit hem efter en helt underbar vecka i Förenade Arab Emiraten. Vi har haft ett mycket bra boende och maten har varit förstklassig. Dubai var en helt magisk stad där vi hade en heldagsutflykt och fick se och uppleva det mesta av staden. Höjdpunkten var att åka upp i världens högsta byggnad Burj Khalifa och ta en drink vid ett fönsterbord på 122 våningen ca 450 meter upp i tornet.

Det fanns så oändligt mycket att se men det fanns ändå tid för avkoppling vid stranden, där vattentemperaturen låg på dryga 23 grader. Jag tycker det är ett bra semestermål som "bara" ligger 6,5 timmes flygresa bort. Detta är ett ställe jag absolut kan tänka mig att återvända till


//Ingela
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-02-05, 08:01
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Förenade Arabemiraten

Intressant. Vilken sorts mat serverar man där? Är det internationellt kök, eller har det lokal prägel? Hur är det med alkohol, när man går på lokal? Finnes det vin och dylikt? I vissa arabländer kan man ju bara köpa vin på hotellen (visste ni förresten att alkohol är ett arabiskt ord!).
Hur är prisnivån? Fanns det nåt att fynda?

/Netwolf
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-02-05, 08:43
Getty Getty är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Linköping
Inlägg: 400
Standard Sv: Förenade Arabemiraten

Det är ett mycket internationellt kök, det som inte serveras är fläskkött (av en speciell anledning). Det är mycket rent och frächt och maten är mycket vällagad. Det är faktiskt första gången jag är utomlands UTAN att bli magsjuk. På restaurangerna går det oftast bra att få alkohol, dock mycket dyrt.

De flesta hotell säljer även de alkohol och där låg priset för en flaska vin på cirka 300 kronor och en öl mellan 60 och 70 kronor, så ungefär som här hemma. Vi köpte med oss alkohol från taxfree och kunde utan problem sitta på balkongen och dricka det, annars ska man vara lite försiktig med att dicka och får inte göra det offentligt och inte uppföra sig berusad. Alkohollagen skiljer sig väldigt mycket mellan de olika emiraterna och det finns en som det är totalt alkoholförbud i (Sharjah) där vi landade. Där bör man inte skylta med taxfreevarorna utan dölja i en medhavd tygväska exempelvis och man fick absolut inte ta med något tillbaka till flygplatsen på hemresan.

Nu var vi inte ute efter shopping men visst kan du fynda. Speciellt guld där det i Dubai finns en guldmarknad med över 200 guldbutiker på en inte allt för stor yta. Sedan finns kryddmarknader och mycket krimskrams och jag har nog aldrig varit med om så påträngande försäljare. Turkiet är rena semestern jämfört med dessa och pruta ska man göra i mängder.

Brottsligheten är så gott som noll så det är väldigt tryggt där och människorna är supertrevliga ett för mig perfekt ställe att tillbringa en vecka eller två

//Ingela
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-02-05, 10:27
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Förenade Arabemiraten

Det låter som ett trevligt resmål, men det lockar inte mig dessvärre. Ett måste på mina resor är att kunna njuta ett gott glas vin till maten. Helst på ett lokalt etablissemang. Dessutom gärna fläsk.
I Grekland kan man gå på minor, men vinet är oftast helt ok. Turkiet t ex, har jag däremot undvikit, just p g a bristen på vinkultur. Däremot åker jag gärna till Italien, Frankrike, Spanien och andra vinländer.

Men för er som inte kräfva dessa drycker, är säkert Förenade Arabemiraten ett bra alternativ.

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT