Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Djur & Natur

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-03-09, 02:14
muffinss avatar
muffins muffins är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 91
Standard hund i Grekland?

Hej..
tänkte fråga om det är någon av er som har varit med sin hund i Grekland.

Min mamma och hennes make tänkte ta med sig deras hund till Greklnd. De ska bo i mammas hus i Evia. Det innebär att de ska flyga från Köpenhamn till Aten, sedan ta buss till Rafina och sedan båt till Evia.
Hunden har en jätte stor bur som ska vara då under resan gång. Men hur är det med att ha det på buss och båt? Det är en livlig lekfull hund, 1 år gammal.

Sedan undrar jag har ni stött på svårigheter? Jag menar, de har ringt överallt och fått lite olika besked, dock har de fixat alla möjliga papper och pass till hunden. Brukar det bli problem?

Tacksam för svar :-)
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-03-09, 13:52
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: hund i Grekland?

Hej!
Jag har haft med min dåvarande hund två gånger i Grekland.
Har även rest med min nuvarande hund i Tyskland, Österike och Italien.
När jag åkte till Grekland så bilade jag ner.
Att åka båt med hunden blir nog inget problem, men buss är tveksamt.
Tror inte att det är tillåtet med hundar på bussar i Grekland, så det bästa är nog att man hyr en bil på flygplatsen. Ett problem kan vara att få med sig buren i bilen dock(hyrbilarna brukar ju inte vara så rymliga).
På de stora färjorna är de många som reser med hundar, både greker och turister. Det finns ofta burar på däck som man kan ha hunden i, om man vill. Burarna är inte alltid så fräscha, men det går bra att ha hunden där man själv sitter(dock ej inomhus).
Svårigheter undrar du över, och jo, jag har väl stött på en del problem men egentligen inte mer än vad man gör här i Sverige.
Vissa hotell tar enbart emot små hundar och vissa vägrar helt, men så är det ju här hemma också.
Det bästa brukar vara att ta med hunden in direkt när man frågar hotellet, då ser de ju vilken trevlig och snäll hund man har .
Man får mycket uppmärksamhet när man reser med hund! Grekerna vill gärna klappa och prata med ens hund(särskilt om man har en rashund).
Man känner sig ofta mer välkommen med hund i Grekland än hemma i Sverige.
En sak skall man tänka på och det är att grekerna nästan alltid frågar om hunden bits, innan de klappar den. Det är inte illa menat, utan det är väl så att man har större respekt för hundar i Grekland.
Jag reste med min boxertik och folk var oftast väldigt förtjusta i henne.
Ständiga frågan var: "Is it a "Boulldog"? Pitbull?"
"Ah, boxer einai..."
Ibland fick man nästan gå undan med hunden när alla ville klappa(hundar kan ju bli lite stressade av allt ståhej).

Som sagt, jag har mest positiva erfarenheter av att resa med hund i Grekland.

Viktiga saker att komma ihåg är pass till hunden(och de hade ni ju),
Att köpa ett fästinghalsband! Halsbandet heter Scalibor och det säljs nu receptfritt i Sverige. Det finns även att köpa i Grekland, men hunden bör ha burit det ett par veckor innan ni reser.
Scalibor skyddar mot fästingar och framförallt mot sandflugor!
Det är mycket viktigt att hunden skyddas mot de så kallade sandflugorna!
Det är egentligen myggor som sprider en obotlig sjukdom som försvagar hundens immunförsvar, vilket leder till livslång medicinering eller i värsta fall till döden, så använd Scalibor och låt inte hunden sova uomhus på natten/kvällen(när myggen är aktiva).
Innan man åker tillbaka till Sverige måste man uppsöka en veterinär, som skall avmaska hunden mot dvärgbandmask! Oerhört viktigt att man gör detta! Amaskningen skrivs in i hundens pass av veterinären. Man kommer inte in lagligt i Sverige om inte detta har gjorts.
Dvärgbandmask är farligt också för människor(den finns inte i Sverige).
Man skall också ge hunden ett preparat som heter Milbemax under tiden man vistas utomlands. Milbemax skyddar hunden mot hjärtmask!
Milbemax skrivs ut av er veterinär.

Det låter kanske farligt med alla desa sjukdomar, men är man bara påläst om riskerna så vet man ju vad man skall undvika.

Från Jordbruksverket kan man beställa utförlig information om att resa utomlands med hund.

Angående veterinär besök i Grekland så är de privata klinikerna jättefina. Man behöver inte boka tid och det är klart billigare än hemma.

Hoppas du fått svar på dina frågor! Annars frågar du bara igen

Mvh. Stina
P.S. På min avatar ses min hund när hon badar på Amorgos D.S.

Senast redigerad av inkfish den 2007-03-09 klockan 16:00. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-03-09, 14:34
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: hund i Grekland?

Flygbolagen har bestämmelser för vad som gäller när man vill ta med djur på flyget. Det handlar om vikten på djuret+buren, storleken på buren, bokning och kostnad.

De har väl kollat upp bestämmelserna hos det flygbolag de ska resa med. Här finns SAS:s regler.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-03-09, 14:43
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: hund i Grekland?

Man skall vara medveten om att man tar en risk när man tar med sitt svenska djur till medelhavsländer. Detta gäller även om man har gett dem alla möjliga sprutor innan. Jag har haft två svenska katter med mig hit, den förste klarade sig i tre år den andre endast fyra månader. Enligt vetrinären dog de av någon slags virus som våra svenska djur inte klarar. Jag tror inte att de grekiska djuren gör det heller för jag har aldrig tidigare sett sådan "omsättning" på djur som det är här. Jag ger mina grekiska katter och hundar samma hälsoskydd som i sverige ändå är det nio katter som avlidit under fyra år! Hund har jag bara haft här sedan augusti och "peppar peppar" så lever de ännu. En kompis till mig är inne på sin femte hund under sju år.

Agda
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-03-09, 15:28
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: hund i Grekland?

Tror du att det är för att folk lägger ut gift till djuren som de dör?

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-03-09, 16:14
yvonne yvonne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Trikala Grekland
Inlägg: 609
Standard Sv: hund i Grekland?

Våra hundar har åkt med oss fram o tillbaka i flera år (med bil) utan problem hitills. Naturligtvis så får de alla vaccin och tabletter som de ska ha. Anledningen till att så många hundar och katter dör kan vara att det är så många greker som lägger ut råttgift. Det gäller att man ser till att hunden inte får någon chans att komma åt att äta det. Att det ska finnas något konstigt virus tror jag inte på.

Yvonne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-03-09, 17:30
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: hund i Grekland?

Vi har nu bott i athen med våran hund i 8 månader, inga problem hittils! så länge du har hunden i bur/väska, så får den åka emd på alla transportmedel.viktigt är alla sprutor och tabletter innan avfärd, samt ett halsband mot fästingar å sandmygg, som redan sagts.

Agda;har dina katter varit innekatter?! annars tror jag också på råttgift eller annat olämpligt som dom tuggat i sig. att det skulle finnas ett virus som så snabbt tar död på husdjur, verkar konstigt....men vem vet. däremot är ju sandfly/leischmania, erlichia, hjärtmask och parvo sånt som lättare drabbar hundarna här än i sverge...ja, i svergie är det väl endast parvo som kan drabba dom. men det är ju alla sjukdomar som man kan skydda djuret från, någorlunda säkert.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-03-09, 18:16
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: hund i Grekland?

De var mest en innekatter(de svenska), följde endast med ut i trädgården där jag vet att det inte fanns något råttgift. Om det varit råttgift skulle de avlidit betydligt mycket snabbare säger vetrinären. Av de grekiska katterna (som är utekatter) så är det en som troligen fått i sig gift och det gick också väldigt fort och den katten krampade. Nu blev de först trötta och sov mest hela dagen därefter sluta de äta (de orkade inte) för att till slut somnain helt. Vetrinären försökte med massa olika sprutor för att få stopp på förloppet, under en period på 1-2 veckor men lyckades som sagt inte. Viruset behöver ju inte vara konstigt utan bara det att det gäller att våra svenska djur har ett annat imunförsvar, det gäller ju oss människor också. Och när läkare/vetrinärer inte vet vad det är så heter det "virus".
Att det läggs ut gift runt omkring deras fähus för att stoppa räven det vet jag. Passerar man där med hundrarna får man verkligen hålla in dem. Kompisens ena hund fick i sig det och den dog inom 5 minuter!
Agda

Senast redigerad av Agda den 2007-03-09 klockan 18:20.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-03-09, 19:36
muffinss avatar
muffins muffins är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Inlägg: 91
Standard Sv: hund i Grekland?

Tack för era svar!!!! Jätte snäll

jag ska anteckna ner allt ni har sagt och berätta för min mamma.

Ju de har köpt biljetter till hunden och fixat dess pass. Så jag antar att de har kollat på de olika regler.

De ska stanna där i endast en månad och då i mammas lägenhet. Det med råttgift känner jag igen. Då vi bodde i Grekland (jag var liten då) råkade 2 av våra hundar komma iväg och åt den. Dagen efter hitade vi de utanför porten...döda. Jag har inte lyckats förtränga minnen... trtos att det har gått 12 år.

Tack än en gpng. Hoppas att det ska gå fint att ta med sig hunden till Grekland... jag brukade ju passa den då de åkte ner men nu har jag en katt som inte går bra med hunden och de vill ju så gärna ha deras "pojke" med sig.

tack så mycket
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-03-10, 19:03
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: hund i Grekland?

Hoppas dom får en fin resa med sin vovve!

Agda; va hemskt det där låter! men samtidigt intressant...eftersom katterna du haft både varit grekiska och svenska..så verkar det ju inte var aett virus som skulle vara för "starkt" bara för de svenska djuren? och sa vetten nåt om hur man kan förebygga det hela? kan det ha varit leichmania? hade dom scaliborhalsband på sig? förlåt att det blir en mass OT, men blev väldigt nyfiken på vad det hela kan handla om...och samtidigt lite rädd...vill ju gärna kunna skydda Siri från eventuelle sjukdomar!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-03-11, 12:10
Agda Agda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2005
Ort: Mariestad
Inlägg: 703
Standard Sv: hund i Grekland?

Det har fått vaccinationer, FrontLine,halsband och avmaskas regelbundet. När de insjuknat så har vetrinären gett dem antibiotika, kortison m m utan reultat. Att våra svenska djur var/är mer mottagliga var säkert något som vetrinären sa, något ligger det säkert i det men jag har ju sett senare att dödligheten är stor även bland de grekiska. I sverige används ju råttgift också, speciellt på landsbygden och inte är dödligheten så stor där. Det är skumt och jobbigt. Jag vågar inte fästa mig allt för mycket vid dem, tyvärr. Jag är tacksam och glad för varje dag vi får vara tillsammans!

Agda

Senast redigerad av Agda den 2007-03-11 klockan 12:12.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-03-12, 16:16
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: hund i Grekland?

fy....konstigt att vetten inte har en aning om vad det kan vara. om det är så vanligt som det verkar!

hoppas inte det är lika vanligt här....och att du får många fina år med dina djur!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-04-13, 11:36
Zophie Zophie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 1
Standard Sv: hund i Grekland?

Va, coolt å ta med hunden till Grekland.
Blir lite sugen själv!
Ingenting e omöjligt!!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-04-13, 17:15
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: hund i Grekland?

Jag har en hund som jag fick av grannen som skulle flytta tillbaka till Athen. Obestämbar trasselsudd 4 år gammal. Får aldrig gå lös utan bor i en hundgård på tomten. Jag brukar gå en sväng varje dag och då i koppel. Jag har satt upp en skylt som säger "Får ej matas" då get går förbi ganska mycket människor. Hon får sprutor två gånger om året nere i Souda och har aldrig varit sjuk. Hon kommer inte överens med katterna utan kan bli hysterisk. Katterna älskar att retas för de vet att Mitzie inte kan komma ut. Däremot skulle jag nog aldrig komma på tanken att ta med mig hunden från Sverige och hit.

Uffe
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT