Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2023-10-23, 09:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Mindre kända stränder på Karpathos

Mellan Amopi och Karpathos flygplats längst ligger ett flertal fina stränder. Bland annat Damatria och Christou Pigadi. Ännu längre söderut, alldeles intill flygplatsen, ligger vindsurfarparadiset Makris Gialos. Stranden är idealisk för vindsurfare och det finns flera uthyrare.



Nästan så långt söderut man kan komma (efter flygplatsen) ligger den fina dubbelstranden Diakofti. Om man fortsätter väster om flygplatsen kommer man till ännu fler stränder. De jag tycker bäst om är Agrilaopotamos beach (som är populär bland vindsurfare) och den mycket vackra Agios Theodoros beach, som du ser ovan.

Fler bilder från stränderna nära flygplatsen på Karpathos finns här.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2023-10-23, 12:35
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Mindre kända stränder på Karpathos

Ag. Theodoros är jättefin och bra snorkling. Uppe vid vägen ligger dessutom en suverän Taverna. Här åt vi flera ggr. Vi var även på Christou Pigadi, som har en jättemysig liten strand - samt - en suverän taverna.

När jag frågade ägaren vad tavernan hette, tittade hon bara på mig och sa - Christou Pigadi. Vrf krångla till det?

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2023-10-23, 14:15
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Mindre kända stränder på Karpathos

Är det rätt uppfattat att det är i de här trakterna nånstans som Manolis driver taverna? Manolis drev ju under några år Mikes Restaurang i Pigadia tillsammans med Minas som ju tyvärr sedan gick bort. Som jag förstått det flyttade då Manolis över till sin mammas taverna som enligt uppgift ska finnas nedåt flygplatsen till. Någon som har nån bild därifrån?

Masse
Svara med citat
  #4  
Gammal 2023-10-23, 19:12
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Mindre kända stränder på Karpathos

Manolis och familjens taverna ligger några km ifrån flygplatsen intill vägen mot Pigadia. Den heter Rina. Jag har många bilder därifrån, men vet inte hur man lägger ut dom här :-( Du kan prova och googla på Taverna Rina, Karpathos, så kanske du hittar något :-) Manolis är gift sedan några år och har en gullig liten son på 2 år :-) Vi burkar äta där någon gång varje resa :-) Väldigt god mat som mamman lagar i lilla köket :-)

Riitta
Svara med citat
  #5  
Gammal 2023-10-23, 22:00
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Mindre kända stränder på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Manolis och familjens taverna ligger några km ifrån flygplatsen intill vägen mot Pigadia. Den heter Rina. Jag har många bilder därifrån, men vet inte hur man lägger ut dom här :-( Du kan prova och googla på Taverna Rina, Karpathos, så kanske du hittar något :-) Manolis är gift sedan några år och har en gullig liten son på 2 år :-) Vi burkar äta där någon gång varje resa :-) Väldigt god mat som mamman lagar i lilla köket :-)

Riitta
Tack Riitta!

Så jättekul att höra att Manolis mår gott och att det gått bra för honom. Vi träffade honom och Minas ofta när vi käkade på Mikes. Vi brukade bl a njuta mycket av att äta deras fyllda succiniblommor som hans mamma gjort. Han verkade vara en så snäll och behaglig person. Har tänkt mycket på honom sedan dess. Han råkade ju dels ut för en otäck trafikolycka men klarade sig som väl var. Och sedan blev det så klart jobbigt för honom när Minas gick bort bara någon dag före säsongsstart. Härligt att han nu har ett bra liv och har en familj.

Masse
Svara med citat
  #6  
Gammal 2023-10-23, 22:16
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Mindre kända stränder på Karpathos

Hej igen!

Nu har jag googlat på Rinas Taverna. Hittade en hel del bilder. Det ser ju jättefint ut! Och det är ju verkligen mycket fina omdömen på TripAdvisor.
Härligt!

Masse
Svara med citat
  #7  
Gammal 2023-10-24, 09:11
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Mindre kända stränder på Karpathos

Så bra att det gick och hitta :-) Den är ju välbesökt, speciellt av alla oss gamla återvändare, som har känt Manolis (och Minas) länge :-)

Riitta
Svara med citat
  #8  
Gammal 2023-10-24, 17:06
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Mindre kända stränder på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Jag har många bilder därifrån, men vet inte hur man lägger ut dom här :-(
Här har du lite bilder från Rina, som vi oxå besökte. Mkt god mat där med!



/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2023-10-25, 23:28
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 302
Standard Sv: Mindre kända stränder på Karpathos

Tack så mycket Wolfen! Ser jättefint ut!
Känns att det var några år sedan vi var på Karpathos senast. Trots flera besök så kändes det som att vi hade mycket kvar att uppleva där. Men det är en sådan ö som jag nog aldrig skulle bli färdig med.

Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2023-10-26, 12:00
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Mindre kända stränder på Karpathos

Så trevligt Netwolf att ni besökte Rina :-) Den ligger ju inte precis mitt i smeten :-) Alltid god och nylagad mat där och Manolis är ju vän sedan typ 20 år :-)

Riitta
Svara med citat
  #11  
Gammal 2023-10-26, 13:11
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 684
Standard Sv: Mindre kända stränder på Karpathos

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
Så trevligt Netwolf att ni besökte Rina :-) Den ligger ju inte precis mitt i smeten :-) Alltid god och nylagad mat där och Manolis är ju vän sedan typ 20 år :-)

Riitta
Det är lixom vår melodi. Ställen mitt i smeten, brukar sällan vara någon höjdare. Vi försöker alltid leta upp de som ligger lite off, i nån bakgränd, återvändsgata etc, för där vet man att man anstränger sig lite extra för att locka kunder.

Just Rina hade vi åkt förbi några gr och slog till när magen kurrade.

/Netwolf
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT