Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Asien

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-03-04, 08:07
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Koh Lanta mitt paradis

Jag har fått en riktig favorit som gärna får gå i repris. Mitt bland svensk smågodis, svenska skolor och svenska köttbullar som någon beskrev ön med finns en fantatastisk natur, underbara stränder, god mat och vänliga människor. För den som vill ha en riktigt avkopplande semester långt från vardagens plikter finns alla möjligheter på denna fantastiska plats.

I en tråd om priser i Grekland tipsar jag frågeställaren som efterfrågar skaldjur om Koh Lanta och får då ett svar från Yanna med en länk till en artikel i Aftonbladet som inte alls handlar om Koh Lanta. För att inte förstöra den tråden skriver jag i en egen tråd. Det finns en ett par år gammal plus artikel om Koh Lanta i just Aftonbladet som kan vara intressant för den som vill veta mera om ön som ligger i Krabi. Här finns ingen sexturism och samarbetet mellan de svenskar som driver skolor, dykskolor, restaranger och andra företag på ön och den inhemska befolkningen är gott. Här jobbas med att skydda mangroveskogen, stödja sjöfolket och mycket annat.

Här finns inga strandförsäljare de få som fanns när jag var där 2010 är nu borta och solstolarna får inte bre ut sig på stränderna, djungeln kanske ligger 50 m från din bungalow och fågel och ormlivet är rikt. Små ringlande gröna trädormar finns det gott om. Besöker du Saladan kan du vandra runt i affärerna utan påträngande försäljare och så dig ner på ett enkelt ställe och njuta av havets läckerheter.

Vid Long Beach där jag bodde är solnedgångarna magiska och strax innan rullar djungelljuden in som en matta, insektsätande fåglar fyller luften och dofterna från de enkla matställena väcker smaklökarna till liv. Här går det numera att få ett gott glas vin för den som inte nöjer sig med Singha och cappucinon är lika perfekt som på Söder.

Det är ett tryggt område att besöka och det råder 0-tolerans mot sexturism.

Eva
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-03-04, 11:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Koh Lanta mitt paradis

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
djungeln kanske ligger 50 m från din bungalow och fågel och ormlivet är rikt. Små ringlande gröna trädormar finns det gott om.
Eva
Hua, jag som har ormskräck/fobi blir alldeles knottrig bara jag läser Dina rader och avstår så gärna Thailand
Annars låter de fint!

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-03-04, 18:40
nekjam nekjam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Sikeå
Inlägg: 433
Standard Sv: Koh Lanta mitt paradis

Och hur är det med myggen när man bor så nära djungeln? Jag ryser också när du beskriver hur det är där. Nej tacka vet jag Rethymno.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-03-04, 19:59
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Koh Lanta mitt paradis

Inga myggproblem. Fågellivet är så rikt så de äter massor. Några streck med MyggA på kvällen håller myggen borta. Med luftkonditionerade bungalows är det myggfritt även nattetid. Har konstigt nog blivit värre biten i Grekland.

Eva
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-03-05, 10:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Koh Lanta mitt paradis

Här finns det en del vackra bilder för den som vill veta mer. December-mars är perfekta månader att resa till Koh Lanta och personligen uppskattar jag att resa i januari när vi har mörkt och kallt. Grekland reser jag till på våren, försommaren eller tidig höst om pengarna och semesterdagarna räcker till.
http://www.lanta.se/bilder_foto_koh_lanta.php

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-03-05, 13:48
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Koh Lanta mitt paradis

Tack Eva L för tipset ang bilderna från Koh Lanta.Stränderna ser ju helt underbara ut.Jag vill bada nu!
Monica
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-03-06, 20:29
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 445
Standard Sv: Koh Lanta mitt paradis

Jag håller med Eva L. Det är verkligen en relaxande ö. Lanta har vad man behöver. När det gäller ormar så skall man unvika att gå barfota i djungeln. Myggen har stor respekt för Mygga A.
Vi hittade ett bra frukostställe i år "Germany Bakery" nästan framme vid Saladam på höger sida. En mycket trevig och pratsam bagare/ägare. Frukosten var mycket bra. Espersson mycket bra. Kan rekommendera.
Fick reda på att nu skall det byggas en bro närmast Lanta. Där är det kännsligaste stället för ebb.
När det gäller bad så gäller det Long Beach och
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-03-06, 20:34
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 445
Standard Sv: Koh Lanta mitt paradis

(Så här blir det ibland när fingrana är där de inte skall vara på datorn eller att siameserna tar över tangentbordet)
boendet är helt ok där.
Vi tycker om att resa bland några av öarna runt om kring Lanta också.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-03-07, 08:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Koh Lanta mitt paradis

På German bakery köpte jag gott bröd. Franska Bageriet har också fantastiskt bröd och underbart kaffe. Ligger på vänster sida om vägen i slutet av Long Beach om man kommer från Saladanhållet. Efter Long beach vid vägen låg också en kafenion men det var stängt när jag gick förbi.

Håller med dig det är inte lämligt att gå barfota i djungeln

Den planerade bron har det pratats om länge men nu finns det visst pengar till den. Undrar om det är posistivt eller negativt men den sista färjan är ju en riktig flaskhals om man kommer med minibuss eller bil från flygplatsen i Krabi så just ur den aspekten är det positivt.

Bättre ställe att fördriva några vinterveckor på än Lanta kan jag just nu inte tänka mig.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-03-09, 21:44
seaside seaside är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Ort: Varberg
Inlägg: 445
Standard Sv: Koh Lanta mitt paradis

Eva L var bodde du på Long Beach? Det blir säkert en resa näst år till Lanta och Long Beach passar oss bra. Sist bodde vi på Casuarina som var så där. Kanske kombinera med en vecka på Koh Lipe eller Koh Hai.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-03-11, 08:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Koh Lanta mitt paradis

Jag åkte charter och bodde på Lanta Beach Resort i deras Deluxebungalow. Här är både chartergäster och de som bokat själva. Inget märkvärdigt och inte Deluxe i mina ögon men läget är toppen. Jag har tidigare bott i hotelldelen och de rummen är bättre men vill hellre bo nere vid stranden. Stor välskött trådgård på området. Lite opersonlig service som det gärna blir på ett stort ställe och väl hårda sängar men inte så illa som det brukar vara i Grekland.

Nästa gång ska jag bo i standardbungalow. Har redan bokat eftersom jag vill flyga Novair Excellent direkt till Krabi. Ving har bättre pris på det än Apollo. Ska sondera efter bättre boendealternativ nästa resa. Pratade en del med ett par som bodde på Sayna som ligger granne med Lanta Bech resort och de var väldigt nöjda. Den restaurangen hade trevlig personal med mysig stämning. Fin trädgård med mycket blommor. Jag vill gärna bo vid Long Bech men tror att det finns många fler privata boendealternativ vid Klong Daostranden. Blir kanske så att jag byter ut chartern mot flygstol i framtiden. Jag ska bara vara på Lanta och koppla av mina fjorton dagar. Har varit runt lite i Krabi tidigare med turer från Phuket men till Koh Lipe har jag inte varit.

Känslan av närheten till havet och den promenadvänliga stranden återkommer jag till i tankarna någon stund varje dag. Det här är bland de mest avkopplande semestrarna jag haft i mitt liv och intrycken och känslan sitter kvar länge.

Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-03-14, 21:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Koh Lanta mitt paradis

Idag finns det ett bildspel från Koh Lanta med 13 bilder från ön på Svenska Dagbladets nätsida.

Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT