Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2017-03-25, 13:14
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Parader, flaggor, blåsinstrument, glass, vårkläder...

Nationaldag, igen...den 7/3 var det Dodekanesas dag, idag hela Greklands nationaldag, och för att inte fuska bort något har vi en sån dag i oktober också.

Dagen idag var en vidunderlig vårdag. Solen kändes ordentligt varm , så vi som stod på ena sidan av strandgatan är en nyans brunare nu.

Tyvärr ska det bli storm på tisdag, lagom till en av mina vänner ska resa med båt och flyg, alltid lite nervöst, för man kan inte vara säker på att det går nån båt..

Men idag är det jättefint. Jag ska elda lite skräpkvistar i grillen och kratta bort kattbajs och annat, kanske drämmer jag till och putsar några fönster också. Men man ska inte överdriva...

På näthinnorna har jag fortfarande bilden av dessa underbara barn och ungdomar som paraderade. Massor av hembygdsdräkter! Många flickor med klassiska "kavadi" och huvudduk, andra med lite olika modeller. Det måtte finnas dräkter i olika storlekar i snart sagt alla hem här på ön.
Grabbarna kan ha fiskarstuk eller foustanella (den där vita kjolen).

Pyttesmå killar med broderad väst och röd mössa och pyttesmå flickor med långkjol och huvudduk- det är oemotståndligt.

De flesta har ändå skolans dräkt som oftast är blå och vit . Det är bara på paraddagar man använder den, men det är inte skoluniform, sånt slutade man med på sjuttiotalet nån gång.

Jag roade mig med att se utvecklingen vartefter det blev äldre och äldre barn från alla de olika skolorna. I en viss ålder är det ju väldig skillnad på klassens minsta och längsta kille/tjej. En del tonårsgrabbar är helt släta, andra har ett begynnande skägg...Vi som inte jobbar i någon skola ser ju inte samma mängd med barn samtidigt, här är det bara att kolla.

Det är noga med frisyren, märker man. Snart sagt alla flickor har långt, ofta lockigt, mörkt hår, jag blir så avundsjuk, och man anar att mammor har haft en jobbig morgon med borstar och sånt.

Några år sen var högstadietjejerna beslutna att paradera i högklackat och kortkort...det är inte lätt att gå snyggt till marschmusik i höga klackar...efter att ha blivit aningen förlöjligade i TV ser man nu mest låga klackar och lite modestare kjolar.

Sist i paraden kommer våra soldatpojkar och då applåderar folk jättemycket. Kanske det spelar roll att paraden tar slut, så att man kan ta en fika på de proppfulla kaféerna, eller en glass i alla fall.

Jag hoppade över de inledande ceremonierna som börjar redan dagen innan, med kransnedläggning och olika kyrkliga aktiviteter, tal och annat med politiker och höga dignitärer i finkostym och uniform.

Vi har en alldeles utmärkt blåsorkester som har fått enhetliga dräkter nu, och det är både barn och äldre med och spelar. "Filarmoniki"...

Tja, nu kan våren komma på allvar, nu när vi firat nationaldag. Fresia och olika prästkragar har sin bästa tid. Fikonträdens blad är snart fullt utvecklade. Bergen har en grön skiftning. Det är en fin tid.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2017-03-25, 14:22
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 316
Standard Sv: Parader, flaggor, blåsinstrument, glass, vårkläder...

Tänk så olika vi är i olika länder vad gäller Nationaldagsfirande. Vi svenskar är ju i jämförelse med de flesta andra ganska usla på det. Har ibland en känsla av att de som är mest för att fira nationaldag här är våra invandrade nysvenskar. Många av dem har väl med sig sådana traditioner och är dessutom kanske glada över sitt nya medborgarskap.

Tack Monica för att vi får vara med dig och fira på Kalymnos! Ha en skön och trevlig vår!

När vi nu ändå är igång med firandet så kan vi väl passa på att gå ut och vifta lite med flaggorna för att vi i natt går över till SOMMARTID! Det tycker jag är härligt och värt att fira. Hade gärna haft sommartiden året runt.

Masse
Svara med citat
  #3  
Gammal 2017-03-25, 15:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Parader, flaggor, blåsinstrument, glass, vårkläder...

Svara med citat
  #4  
Gammal 2017-03-25, 17:04
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2015
Ort: Jönköping
Inlägg: 3 760
Standard Sv: Parader, flaggor, blåsinstrument, glass, vårkläder...

Tack Monica!
Förstår att du njuter nu.
/ Kajja 👱
Svara med citat
  #5  
Gammal 2017-03-25, 17:27
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Parader, flaggor, blåsinstrument, glass, vårkläder...

Härligt att se dessa bilder för sin inre syn!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2017-03-25, 18:22
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Parader, flaggor, blåsinstrument, glass, vårkläder...

Xronia Polla 🇬🇷
Takk for levende info om Nasjonaldagen🤗
Vi var i Pothia på Oxidagen i 2012, en fin opplevelse /
flott parade 😍
Svara med citat
  #7  
Gammal 2017-03-25, 20:33
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är uppkopplad nu
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 379
Standard Sv: Parader, flaggor, blåsinstrument, glass, vårkläder...

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg

Tja, nu kan våren komma på allvar, nu när vi firat nationaldag. Fresia och olika prästkragar har sin bästa tid. Fikonträdens blad är snart fullt utvecklade. Bergen har en grön skiftning. Det är en fin tid.
Tack för att du delade med dig av denna dag. Förstår att vårens skrud kan ha olika former. Vad bra flickorna trappade ner på de höga klackarna, det är en av den fria världens största förtryck, detta trippande i högklackat. Tycker jag.

Oj, nu är det earth hour, dags att släcka ned!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT