Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Leva & bo i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-11-11, 12:24
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Monteringsfärdigt hus i Grkland

Hej Forumvänner
Vi äger ett 5-600 kvardratmeter land där vi har 7 olivträd sedan ett antal år.
Nu visar det sig att kanske vi kan bygga ett litet hus på vår mark eftersom lagar och annat har ändrats de senaste åren.
Vår dröm är att bygga ett litet kanske 50-70 kvardratmeter hus i ett plan men isolerat och VARMT enligt svensk sommarstugemodell men för åretrunt boende.
Tänkte ett tag importera en Västkuststuga modell Harmoni67 eller motsvarande men men törs nog ej utmana det Grekiska pappersarbetet.

Nu min fråga.
Jag vet att det finns monteringsfärdiga hus som byggs i Grekland men är det någon som har erfarenhet av detta eller någon kontakt,länk eller vad som helst.
Vill ej bygga med stort beroende till Grekisk "byggherre"

Olle drömmer
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-11-11, 16:19
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Monteringsfärdigt hus i Grkland

Googla på "λυόμενα σπιτια" så får du lite tips.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-11-11, 18:47
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Monteringsfärdigt hus i Grkland

Tack för länken det var mycket av intresse.
Olle
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-11-11, 21:01
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Monteringsfärdigt hus i Grkland

Citat:
Ursprungligen postat av Fysimera Visa inlägg
Tack för länken det var mycket av intresse.
Olle
Och hoppas att du monterar luftventiler i huset .En käpphäst för mig som bor här vinterhalvåret och ´har köpt en luftavfuktare för att klara fukten och undvika mögel i lägenheten.Förut fanns vid infarten till Chania en firma som sålde monteringsfärdiga hus ,vid Bridge ,Nea Chora. Skall kolla nästa gång vi passerar om de finns kvar. Hälsn Jan
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-11-12, 08:19
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Monteringsfärdigt hus i Grkland

Tack Jan
Detta med ventilation tror jag Grekerna glömmt.
Dom öppnar dörrar o fönster och sitter framför strålvärmare med ytterkläderna på under vintern.
Jag skall tänka extra på ventilation om om det blir bygge nu bara drömmar men kanske det kan bli möjligt.
Olle
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-11-12, 10:21
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Monteringsfärdigt hus i Grkland

Vi har montert to lufteventiler i hvert eneste rom i hele huset på Kreta og disse ventilene har en diameter på 15centimeter - finnes ikke i Hellas og tatt med fra Norge! Begge bad har mekanisk avtrekk, og vi har skodder foran dører/vinduer av rulletypen som har luftspalter og låses fra innsiden slik at vi også kan ha dører/vinduer litt åpne i tillegg.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-11-12, 10:49
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Monteringsfärdigt hus i Grkland

Husen i Grekland är byggda för sommarvärme...Vi bor i ett tämligen nybyggt, gediget, väl isolerat hus, men ventilation? Nix...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-11-12, 12:04
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Monteringsfärdigt hus i Grkland

Hvis man bor i huset hele året og lufter jevnlig så er det helt greit, men hvis huset står avstengt i flere måneder på vinteren så kan man få store problemer med mugg, eller mögel, som dere sier i Sverige.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2011-11-12, 12:16
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Monteringsfärdigt hus i Grkland

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Hvis man bor i huset hele året og lufter jevnlig så er det helt greit, men hvis huset står avstengt i flere måneder på vinteren så kan man få store problemer med mugg, eller mögel, som dere sier i Sverige.
Första vintern öppnade vi o vädrade 2 t. pr dag men fick trots det mögel itaket iett rum .Beror nog också på att man inte har jämn uppvärmning ,så vi köpte en avfuktare som vi kör ett par tim per dag . Resultat inget mögel bättre inomhus klimat plus att vi kan sänka inomhustemperaturen ett par grader utan att frysa .Till Mouche kolla en app som heter Solarventi Kan vara någonting för dig om huset står tomt länge plus att den bidrar till uppvärmning .
Svara med citat
  #10  
Gammal 2011-11-12, 14:39
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Monteringsfärdigt hus i Grkland

Takk for tips om SolarVenti, ser litt interessant ur, og har sendt mail til utbygger om dette og med spørsmål til ham om han kjenner til produktet for kan være en god ide både for oss og andre tilsvarende hus.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2011-11-13, 09:39
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Ort: Östersund/Koutsounari
Inlägg: 1 445
Standard Sv: Monteringsfärdigt hus i Grkland

Vi har erfarenhet av att bo på Kreta vintertid. Det var inte roligt att titta i taket, att tvätta bort mögel och att måla om varje år. Vädra hela dagarna, som grekerna gör, när det är kallt och rått är inte heller så kul. Det har vi åtgärdat! Efter egen idé köpte jag en solcellsdriven fläkt, som jag installerade i badrummet. Den fungerade bra för vårt lilla hus på
40 kvm. Senare har jag också förbättrat ventilationen genom att på egen hand installera solvärmepanel. Fläkten blåser in av solen föruppvärmd luft vintertid. På sommaren växlar man fläktriktning och blåset ut den varma inomhusluften. När vi reser hem till Sverige, sköter solen ventileringen av huset utan vår hjälp. Länk till företaget är www.arcticsunlight.com
Svara med citat
  #12  
Gammal 2011-11-13, 10:01
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Monteringsfärdigt hus i Grkland

Det finns en liten fin soldriven fläkt till båtar som biltema säljer för under 400sek.
Har provat den hemma i Sverige och skall köpa med mig ett par stycken ner hit nästa gång jag är i Sverige.
Mycket bra produkt tycker jag i rostfritt.
Olle
Svara med citat
  #13  
Gammal 2011-11-13, 14:39
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Monteringsfärdigt hus i Grkland

Borra några hål i väggen för några extra ventilationsluckor , det räcker gott och väl! Det har vi gjort och har absolut inga problem med fukt eller mögel! Är också ett billigt alternativ
Svara med citat
  #14  
Gammal 2011-11-13, 16:06
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Monteringsfärdigt hus i Grkland

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Borra några hål i väggen för några extra ventilationsluckor , det räcker gott och väl! Det har vi gjort och har absolut inga problem med fukt eller mögel! Är också ett billigt alternativ
Jo jag undrar vad hyresvärdinnan skulle säga om jag borrade hål i väggen .I princip har du rätt men vi bor väldigt nära havet ,hög fuktighet. Och i brist på ventiler så är avfuktaren ett plus.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2011-11-13, 16:43
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Monteringsfärdigt hus i Grkland

kanske hon skulle tacka för bättre luft
Vi bor också nära havet
Svara med citat
  #16  
Gammal 2011-11-13, 19:23
Fysimeras avatar
Fysimera Fysimera är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2011
Ort: Kreta / Rethymno
Inlägg: 691
Standard Sv: Monteringsfärdigt hus i Grkland

Detta med luftströmning:
Vi bodde tidigare i ett litet tvåvånings typiskt grekiskt hus i en by och hade problem med fukt.
Vi installerade en Zomba på nedervåningen med skorsten genom fönstret på Grekiskt vis.
Men det hjälpe ej övervåningen där var det kallt och fuktigt.
Det berodde det på trappan där kall luft ville ner och varm upp, när man gick upp trappan så var de första 5 stegen varma sen kom det bara kallt.
Jag tog fram stora borren och borrade ett 12cm hål i taket ovanför Zomban och OJOJ det blev en värmeraket upp och kallras i trappan hela övervåningen blev varm på en halvtimme efter hålets tillkomst.
Just detta att inte bara tro att värmen går upp utan det kalla måste få rum att komma ner också.
Efter detta borrhål utan hyresvärdens inblandning så blev huset helt annorlunda.
Jag har gjort samma sak tidigare i Sverige så jag visste vad som var problemet men när jag påtalade det för hyresvärden sa han bara vädra, öppna fönster mer.
Olle
Svara med citat
  #17  
Gammal 2011-11-13, 19:44
anneli56s avatar
anneli56 anneli56 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: vounaria/Peloponnesos
Inlägg: 1 150
Standard Sv: Monteringsfärdigt hus i Grkland

Det hjälper inte att vädra flera timmar om dagen!!
Värmen går uppåt men kylan går nedåt!! Efter att haft problem med fukt i några år, så har vi inga problem som jag sa efter att ha borrat några extra hål!!
Luften måste ju cirkulera
Svara med citat
  #18  
Gammal 2011-11-13, 20:47
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Monteringsfärdigt hus i Grkland

Citat:
Ursprungligen postat av anneli56 Visa inlägg
Det hjälper inte att vädra flera timmar om dagen!!
Värmen går uppåt men kylan går nedåt!! Efter att haft problem med fukt i några år, så har vi inga problem som jag sa efter att ha borrat några extra hål!!
Luften måste ju cirkulera
Luft in ,luft ut. Så enkelt kan det vara .Och varför man inte har ventiler i Grekiska hus skulle vara skojigt att disk . med någon Byggsakkunnig
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT