Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-04-12, 10:31
Chacha Chacha är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Inlägg: 1
Standard Priser i Grekiska övärlden

Hej,
jag och min man och 2 barn (4 och 3 år) reser till Santorini i början av juni.
Vi ska vara nere i 2 v och tänker besöka ett par öar, kanske naxos o Koufonissi.
Vad kostar det UNGEFÄR att leva/äta på öarna?? Tänker mig att vi bor lite varierat på medelstandardhotell inkl frukost, och ska varje dag köpa:

lunch, mellanmål, frukt, glass, middagar (inkl vin ibland) till hela familjen.
(ska inte hyra bil el shoppa)

Kan man uppskatta vad detta kostar på ett ungefär?

Har räknat lite på olika boenden, och hoppas klara både boende och mat för cirka 17 000 kr, är det rimligt tro??
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-04-12, 11:26
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Priser i Grekiska övärlden

Citat:
Ursprungligen postat av Chacha Visa inlägg
Kan man uppskatta vad detta kostar på ett ungefär?
Har räknat lite på olika boenden, och hoppas klara både boende och mat för cirka 17 000 kr, är det rimligt tro??
Er budget är rimlig, under förutsättning att ni inte väljer lyxboende, på Santorini kan man hitta boende för 1000-2000 kr per natt och mer än så. Då spricker ju budgeten.
En inte helt orimlig tanke är att ert boende kostar ca35€ per natt för hela familjen. Det är ju så olika hur man väljer att spendera sina pengar på semestern, varje liten utgift multiplicerat med 14 blir ju pengar....
Glass och läskpriser är ungefär som här hemma, middag och lunch på tavernor billigare än hemma, juice och youghurt är inte billigt. Fruktpriser har jag noll koll på, men frukterna är godare än hemma.
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-04-12, 11:35
Beas avatar
Bea Bea är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 560
Standard Sv: Priser i Grekiska övärlden

Vi har luffat i Kykladerna ett antal gånger, absolut billigast är det i september, lite dyrare har det varit i juni, framförallt vad gäller boende. Vi är två vuxna, två barn, som nu är 5 & 7 år. Vi spenderar i snitt 1200 - 1300 kr/dag, inklusive boende, mat ute 1-2 ggr per dag, samt glass, läsk och öl i ganska stora mängder. I detta ingår även färjebiljetter och hyra av bil åtminstone 1 dag under en 14-dagars semester. Vi äter dock alltid frukost hemma - och gör ofta lunch själva också - av det enklare slaget med bröd, frukt, ost, tomater...
Vi shoppar inte alls förrän vi kommer till Athen, där brukar ett dygn kosta det dubbla!
Bea
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-04-12, 11:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 334
Standard Sv: Priser i Grekiska övärlden

Vi brukar snitta runt 1000 kr/dag (för två pers). Då ingår boende, båtresor, mopedhyra, lunch och middag på restaurang, (frukost äter vi alltid hemma) och småsaker som glass och frukt. Vi hyr aldrig solstolar.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-04-12, 12:22
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Priser i Grekiska övärlden

Vi brukar klara oss på ca 800kr /dag då vi semestrar på Kreta ( dock blir vi då ibland bjudna/äter billigare hos vänner som äger restauranger) för mat, glass dryck etc. Vi är två vuxna+2 små barn (2,5+4,5 år i år). Om vi räknar in boende på billigt pensionat tillkommer ca 250kr/dag. Vi lägger inte heller pengar på solstolar och håller oss till öl och vin (karaff) istället för dyra paraplydrinkar. Vi beställer ofta in smårätter och delar på och tar sällan in egna maträtter till barnen. Mina barn är små i maten och det kan räcka för de att dela på en barnpasta, eller äta av vår mat.

Trevlig semester!
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-04-12, 17:21
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Priser i Grekiska övärlden

De flesta här har som riktlinje ca 1000 SEK per dag i snitt för två vuxna. Det inkluderar då allt. Boende, mat, båtbiljetter etc. Med två klontar måste man ju lägga lite för maten, glass, dricka osv. Även rummet kan bli lite dyrare om det ska till en extrasäng. Så räkna med ca 1300 - 1400 SEK per dag. Det är en rimlig summa så ni kan leva gott. Ni lever inte i "sus och dus" men ni lever gott. Vill ni "snåla" lite kan ni säkert sänka dygnskostnaden med säkert 2 -300. Då lever ni fortfarande rätt gott... Men där någonstans ligger det.

Så 17.000 för 14 dagar är inom rimlighetens gräns. Men se till att ni har lite extra att ta till om det skulle behövas. Det är så himla lätt att det drar iväg när man väl sitter där på torget eller stranden....

Säger (tycker) jag. Vis av erfarenhet. Men diciplin är inte ett ord som ingår i min vokabulär... Eller livsstil....

Peter
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT