Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > lugnagatans hörna

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-02-09, 10:37
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Bröd för dig utgivet

Från en av rundlarna i den venetianska muren i Chania har man utsikt - här vid solnedgången - över kyrktornen i öster - Trimarti i förgrunden och det turkosa tornet på den katolska kyrkan.




En ganska vanlig syn i parkerna är brödhögarna: bröd för dig utgivet - eller heter det: "min kropp för dig utgiven..."





Oundvikligen ledde vägen vidare mot kvällssittningen i gränden, där det kunde heta: "mitt blod för dig utgiven..."





Där inne finns Maria - jag hon heter faktiskt så. Hon har en fantastisk förmåga att pigga upp och hålla modet uppe även om gästerna blir allt färre.






Den här stjärn-jasminen doftar fantastiskt någon gång på sensommaren.





Minimarketen bredvid.





Snett emot låg ett mycket litet kafeino som nu inrymmer ett ställe med mycket rosa som drivs av ett par från Serbien. Det har behållit kafeinots namn.





För ordningens skull skall påpekas att det finns en likadan hund på Chatzimichali Daliani i Splantzia, men den haltar på ett ben.


Utforskningen av småbyarna i söder går vidare. I den lilla byn Mournies fann jag livets källa (" Zoodocho pigis " ).





I denna by ligger också Elefteros Venizelos födelsehus.







Straxt efter byn ligger det stora nya sjukhuset, med namnet Agios Georgios.





Det var möjligt att få en inblick invändigt, eftersom en god vän hamnade där akut och jag var medföljande. Efter ett dygn slet han bort slangarna och klädde på sig och skulle gå iväg och var borta. Några dagar senare var jag där igen och frågade efter honom. Då låg han medvetslös och fick inte motta besök. Nu har han vaknat upp och är inlåst på psykiatrin längst in i byggnaden. Därifrån ska jag inte göra något reportage, men mitt i den grekiska krisen ska jag säga att sjukvården här verkligen fungerar till 200% . Trots att det kan vara lite bökigt att vara medföljande till ett akutfall, så var bemötande och korrektheten som en lång väg av sammet.

Sjukhuset ligger naturskönt och därifrån går promenaden vidare mot intressanta ruiner och minnesmärken.





Vid kvällssittningen utanför Mauro Provato fick jag celebert sällskap. Damen förklarar att hon bor runt om nästa hörn där kaffegatan börjar, och att hon äger stället "Vasiliki" , kafé och taverna i gamla hamnen.




Fotnot: Vännen kommer att bli utsläppt när han är helt återställd.
  #2  
Gammal 2012-02-09, 11:27
pollebosse pollebosse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Karlshamn
Inlägg: 602
Standard Sv: Bröd för dig utgivet

Tack, läser dina rader och ser på dina bilder med andakt.
Speglingen av dagen görs på ett fantastiskt sätt.

Paul
  #3  
Gammal 2012-02-09, 14:44
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Bröd för dig utgivet

Så mycket Kreta. Tackar!
  #4  
Gammal 2012-02-09, 17:29
sunsets avatar
sunset sunset är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 55
Standard Sv: Bröd för dig utgivet

Så många spännande möten....tack för att du delar med dig av allt detta!

Carola
  #5  
Gammal 2012-02-09, 17:48
MortenJs avatar
MortenJ MortenJ är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Steinkjer
Inlägg: 35
Standard Sv: Bröd för dig utgivet

Tusen takk Lugnagatan for dine fine beretninger fra dagliglivet i Chania.
Det gjør ventetiden til sommer og sol i Chania mye kortere for oss her i kalde nord.

. Så var det også et hyggelig gjensyn med "Syster Vassiliko". Du får besøke den tavernaen og hilse så mye til Vangelis og resten av familien fra Mr. Norway.

/Morten
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT