Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-05-04, 18:33
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Öar att besöka nära Naxos

Skulle vilja ha några tips på öar att besöka över dagen alt över natten, som ligger nära Naxos. Amorgos, Delos och Mykonos har vi redan varit till (Amorgos ska vi besöka igen, favvo!).

Vad har ni för tips? Är öppen för det mesta!

Hej från Lena* - som smider utflyktsplaner som tidsfördriv.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-05-05, 14:18
Apelsinas avatar
Apelsina Apelsina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 127
Standard Sv: Öar att besöka nära Naxos

Spontant tänker jag på Paros och Antiparos. Jag har själv inte varit där (än!), men det finns många här på forumet som gillar dessa öar. Och framför allt är det bra förbindelser och inte så lång båtresa, och det är ju bra om man bara vill åka över dagen.

Annars gillade jag Koufonissi, om ni ändå ska vägen mot Amorgos ! Jag är själv lite nyfiken på de andra Småkykladerna (som t ex Donuossa).
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-05-07, 21:49
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Öar att besöka nära Naxos

Citat:
Skulle vilja ha några tips på öar att besöka över dagen alt över natten, som ligger nära Naxos. Amorgos, Delos och Mykonos har vi redan varit till
Det går dagsturer till bland annat Santorini, Iraklia och Koufonissi från Naxos. Tiderna på bilden nedan är från förra året, hör med resebyrårerna för aktuella tider.

Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-05-07, 22:21
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Öar att besöka nära Naxos

Ok, mer än så är ju svårt att få. Skylt med tider och allt (om än från förra året).

Måste läsa på lite om öarna, så får vi se. Just nu känns Koufonissi och Paros bra på tungan.

Santorini har jag redan bockat av, lyckades klämma in några timmar på väg från och till Naxos förra gången. Nu har vi dessutom med vår klättervilliga lilltjej på 3 år som säkerligen lätt skulle svinga sig ner för hela Firas klippvägg på en sekund.

Hej från Lena*!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-05-08, 21:06
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Öar att besöka nära Naxos

Lät kul med dagsutflykt, blev sugen själv Skulle gärna besöka Ikaria(?), åker man på en utflykt då eller tar man en båt dit och sen förhoppningsvis en tillbaka typ skopan eller nåt sånt???

/Alexandra
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-05-08, 21:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 327
Standard Sv: Öar att besöka nära Naxos

Citat:
Skulle gärna besöka Ikaria(?), åker man på en utflykt då eller tar man en båt dit och sen förhoppningsvis en tillbaka typ skopan eller nåt sånt???
Det går dagsutflykter från Naxos stad, ni åker och kommer hem samma dag, och det bästa är - ni slipper skopan.

PS. Ön heter Iraklia. Ikaria ligger väster om Samos. Har själv svårt att hålla reda på stavningarna.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-05-08, 22:50
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Öar att besöka nära Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Alexandra
Lät kul med dagsutflykt, blev sugen själv Skulle gärna besöka Ikaria(?), åker man på en utflykt då eller tar man en båt dit och sen förhoppningsvis en tillbaka typ skopan eller nåt sånt???
Just den turen till Iraklia och Koufonissi som det görs reklam för på bilden har jag åkt, fast från Paros. Man hade bara en timme eller så på sig på Iraklia vilket var alldeles för lite men vi hann i alla fall med ett härligt dopp. Stoppet på Koufonissi var längre men också lite för kort...

Ruby
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-05-08, 22:58
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Öar att besöka nära Naxos

Tja, men är man ö-samlare, så gör det väl detsamma om man så bara hinner sätta ner stortån på ön ifråga?

Hej från Lena*.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-05-08, 23:04
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Öar att besöka nära Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av Lena*
Tja, men är man ö-samlare, så gör det väl detsamma om man så bara hinner sätta ner stortån på ön ifråga?
I så fall är jag nog ingen ö-samlare men jag rekommenderar nog ändå den här utflykten...

Ruby
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-05-09, 16:31
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Öar att besöka nära Naxos

Jag vill minas att det för två år sen gick utflyktsbåtar från Motsouna, som ligger på öns västra sida, till koufounissi. Vägen ner till Moutsouna är bland de värsta vägarna jag kört på men att slippa runda hela Naxos med båt kan ju vara värt en del.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-05-09, 17:35
Alexandra Alexandra är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Standard Sv: Öar att besöka nära Naxos

Iraklia var det rätta namnet ja!
Jaha så man åker runt, trodde att man kanske hade lite längre tid på ön, är det så kort så har jag kanske ingen lust...Vad synd

/Alexandra som har solat hela dagen
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-05-10, 10:09
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Öar att besöka nära Naxos

svårt med öst o väst, höger o vänster men moutsouna ligger på öns östra kust förstås.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT