Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #221  
Gammal 2010-06-27, 21:53
Terethia Terethia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2008
Inlägg: 6
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej igen Lotta,

Vet du om jag köper tur och returbiljetter till Paros/Antiparos i hamnen i Chora?
Eller det bäst att köpa online? Är bästa websiten www.openseas.gr i så fall?

Värt att åka till Antiparos över en dag eller ska man satsa på att sova över?

Har du fler tips om Paros/Antiparos?

Mvh,

Anna
Svara med citat
  #222  
Gammal 2010-07-03, 17:47
Charlotte Charlotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 47
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej!
Har de senaste dagarna varit in och tittat på Naxos web cam,
och varje gång häpnas jag av att man ser så få människor på bilderna.
Hur är det, kan du se en minskning av turister i år?
Är det mesta sig likt på Naxos vad gäller utbudet av restauranger, barer osv?
Är mest bara nyfiken, jag kommer om två veckor oavsett
Lotta
Svara med citat
  #223  
Gammal 2010-07-04, 14:52
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej Lotta
Jo det är mycket minder folk i år än tidigare.. Var är alla? Ta med lite kompisar när du kommer ner. Grekland o Naxos behöver mer turister!!!!
Allt är öppet som vanligt dock och du har mer plats på stranden.
Ses snart
Lotta
Svara med citat
  #224  
Gammal 2010-07-04, 14:54
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej Anna
Jag vet absolut ingenting om Anti Paros och resor dit. Du kan nog köpa alla biljetter du behöver här men om det går att åka över dagen vet jag inte. Det går en Blue Star 9.30 varje morgon till Paros och kvällsbåten från Pireus går ju förbi Paros på vägen till Naxos så det vore ju möjligt.
Fråga på biljett kontoren här när du kommer.
Vi ses
Lotta
Svara med citat
  #225  
Gammal 2010-07-05, 10:00
Mikkels avatar
Mikkel Mikkel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: 4330 Ålgård
Inlägg: 138
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hei Naxoslotta!!
Vi vil takke deg for den beste asiatiske maten vi noensinne har smakt!! Var hos dere for første gang i 2009 - og kommer garantert tilbake!!
Vi bodde på Rodja studio med en stor terasse og hadde det supert. Veldig rent og fint og fine møbler, til og med skyvedør i dusjen!!
Planlegger vår 11 tur til neste år - hvis vi lever og har helse.
En varm hilsen fra Mikkel og husbond.
Svara med citat
  #226  
Gammal 2010-07-06, 00:06
clarafina clarafina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Inlägg: 89
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej Lotta Vi är två besvärliga familjer som ska njuta av naxos (bla) i höst ,att jag skriver besvärliga är för en är gluten .en äggallergisk och flera nötallergiker!! verkar inte som detta problem är så vanligt i grekland? förra året på antiparos berättade vi TYDLIGT för servitrisen att min dotter inte tålde ägg ,ändå rekomenderade hon hamburgare,som det va ägg i ,när min dotter blev dålig och jag frågade sa hon ,,,jaa men det va ju så lite!! Nu till min fråga ,,använder ni jordnötsolja? vet du om det går att köpa glutenfritt bröd ? pasta? eller måste man konka med allt ,,hoppas verkligen turisterna kommer snart,,,annars luuuugn vi kommer ha de bäst
Svara med citat
  #227  
Gammal 2010-07-06, 18:01
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej.
Clara fina; Glutenfritt bröd etc finns på apoteken här, men man måste beställa i förväg så släpa ner själva är nog enklaste. Och så finns det ju så mycket mer att välja på i Sverige.
På East West använder vi inte jordnötsolja men vi använder jordnötter i flera maträtter (tydligt märkta i menyn) så det är ju aldrig garanterat att det inte finns jordnötsspår i maten eftersom det finns i köket. Det bror ju på hur allergisk man är. Vi har flera glutenfria rätter.
Vi får många allergiska gäster och vi försöker se till att alla får nått de kan äta, men som du säger så verkar inte många greker riktigt förstå det här. Tex. så säger dom att grönsaker som kanske har tillagats med köttbuljong är vegetarisk. Hoppas det löser sej när ni kommer ner.

Tack Mikkel för berömmet vi ser fram emot att servera er igen!

Vi ses snart
Lotta
Svara med citat
  #228  
Gammal 2010-10-22, 21:23
kassiopeja kassiopeja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 78
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej Lotta,

lusläser Naxosforumet eftersom vi bokat en resa för storfamiljen (19 personer!) månadsskiftet maj/juni -11 och redan längtar. Vi åker charter med Apollo och har frukost på hotellet för vi tror det är trevligt att samlas litegrann på morgnarna på det sättet. Det jag funderar på är det du skriver om att glutenfritt bröd bara finns på apoteken och måste beställas i förväg, vi har nämligen två glutenintoleranta i vårt sällskap.

Kan vem som helst beställa och köpa (t ex de på hotellet om vi meddelar i god tid) eller behövs något receptliknande?

Tack förresten för svar i en av mina gamla trådar om eventuell bröllopsliknande ceremoni på Naxos, vi har nu istället haft ett fint bröllop vid en sjö i Sörmland och kanske bara ordnar en picknick vid Portaran eller så tillsammans med alla.

/Kristina.
Svara med citat
  #229  
Gammal 2010-10-23, 06:56
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej.
Ja, vem som helst kan beställa bröd och det tar 1-2 dar. Men jag skulle nog ta med bröd från Sverige, det finns mycket mer att välja på där och här är utbudet jättelitet och tråkigt.
Vi ses i maj!
Lotta
Svara med citat
  #230  
Gammal 2010-10-23, 08:30
kassiopeja kassiopeja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 78
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Tack Lotta för svaret! Vi satsar kanske på en kombination. Och jag hoppas vi ses i maj, själv är jag förvisso frälst på grekisk mat men har inte med mig så många i sällskapet så jag ska absolut tipsa om er restaurang.
Svara med citat
  #231  
Gammal 2010-10-23, 19:41
emma emma är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 436
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

frågar dig med om Naxos i högsäsong? Hur är det ? fööör mycket folk eller ganska ok? har turismen p N gått ner? vad tror du det beror på i sånt fall?
/Emma
Svara med citat
  #232  
Gammal 2011-06-06, 14:25
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej Lotta!

Jag undrar om du vet hur det är med Hotel Vernikos. Ett litet pensionat med bara 6 rum på parallellgatan nedanför där ni har er restaurang.
Vi har bott där flera år, men jag har skickat tre mail i år utan att ha fått något svar.
Har du möjligtvis gått förbi och sett om där är någon aktivitet alls, eller om det verkar tillbommat? Deras hemsida ligger fortfarande uppe, men det kan den ju göra ändå om leverantören inte är så noga med att stänga ned konton. Sidan är dock inte uppdaterad på evigheter.


Hilsen
Sven
Svara med citat
  #233  
Gammal 2011-06-07, 08:23
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej Sven
Jag ska gå förbi o kolla, återkommer.
Lotta
Svara med citat
  #234  
Gammal 2011-06-08, 17:28
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej Lotta

Vi ska åka till Naxos den 16 juli och vi ska bo på Kalergis studios.

Känner du till något om det stället? i fall du gör det så undrar vi hur vi tar oss till eran restaurang därifrån, jag brukar ha så svårt och hitta ställen jag vill besöka och det vore synd att missa att äta hos er när vi är där Sen undrar jag också var bion ligger, om det är svårt att hitta dit.

Sen har jag en sista fråga: vi brukar hyra bil när vi är på semester men i år är jag sugen på att hyra moped, kan vi ta oss till Kitron bryggeriet eller någon vacker by på moped? eller är avstånden för långa så vi borde hyra bil i stället?

Många frågor blev det, men hoppas du orkar och har tid att svara.

Vore kul att få se dej när vi kommer ner
Svara med citat
  #235  
Gammal 2011-06-08, 17:50
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej Theresa
Kalergis studios är ett jättefint ställe som ligger centralt och bra på stranden. East West ligger ca 250 meter därifrån fråga i receptionen om dom vet men ni borde lätt hitta om ni går upp mot torget. Det finns bra gratiskartor på Naxos där b.l.a. bion är utmarkerad, det är lätt att hitta och ligger på gångavstånd från ert hotell.

Jag brukar aldrig rekommendera folk att hyra moppe, jag har sett för många olyckor med ovana moppe åkare.... Kanske fyrhyuling är ett bättre allternativ? Annars är en öppen jeep ju kul och då kan man ju prata med varandra under resans gång...
Kitron bryggeriet ligger i Halki mitt på ön och det tar ca 30 minuter att åka dit med bil eller moppe. Det finns massor med mysiga byar och om du vill kan jag visa på en karta när ni kommer förbi. Annars finns det ju flera tips här på forumet om olika byar.

Vi ses i juli!
Lotta
Svara med citat
  #236  
Gammal 2011-06-08, 18:05
theresa theresa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Karlstad
Inlägg: 763
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Tack Lotta för jätte snabbt svar. När jag skrev bil så menade jag jeep, det är härligast då slipper man sitta instängd, men alternativet fyrhjuling är en bra ide, det har vi faktiskt tänkt och hyrt ett par gånger, men det har aldrig blivit av. Du har nog rätt om moped det är lite farligt när man inte är van, jag är 42 år och har bara kört moped en gång och det var 92.

Det verkar vara jättebra val av hotel, nära till allt. Vi borde nog hitta till East West om vi tar sikte mot torget som du sa, bra att ha något riktmärke.

Tack för erbjudandet om att visa oss på karta var vi kan åka. då ser vi till att ha karta med oss när vi kommer förbi och äter tack för hjälpen Vi ses om 37 dagar
Svara med citat
  #237  
Gammal 2011-06-09, 15:28
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Naxos Grekland
Inlägg: 149
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Hej Sven
Hotel Verikos är igenbommat... Sorry. Vet inte varför men ska fråga grannarna vid tilfälle. Det kanske har hänt något....?
Lotta
Svara med citat
  #238  
Gammal 2011-06-09, 18:24
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av NaxosLotta Visa inlägg
Hej Sven
Hotel Verikos är igenbommat... Sorry. Vet inte varför men ska fråga grannarna vid tilfälle. Det kanske har hänt något....?
Lotta

OK, vad trist. Vi trivdes verkligen där, liten enkel bygata utan andra hotell med lite grekiskt vardagsliv.
Men ett jättetack för att du kollade!


Sven
Svara med citat
  #239  
Gammal 2011-06-09, 18:46
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av NaxosLotta Visa inlägg
Hej Sven
Hotel Verikos är igenbommat... Sorry. Vet inte varför men ska fråga grannarna vid tilfälle. Det kanske har hänt något....?
Lotta

OK, vad trist. Vi trivdes verkligen där, liten enkel bygata utan andra hotell med lite grekiskt vardagsliv.
Men ett jättetack för att du kollade!


Sven
Svara med citat
  #240  
Gammal 2011-06-09, 19:32
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Citat:
Ursprungligen postat av theresa Visa inlägg
Du har nog rätt om moped det är lite farligt när man inte är van, jag är 42 år och har bara kört moped en gång och det var 92.
Då är nog den frågan löst per automatik. Har du inte MC- eller Mopedkort i Sverige får du inte hyra i Grekland. Vissa uthyrare bortser från det men händer något då kan det bli stora problem.

Är du ovan avstå...

Peter
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT