Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2008-07-30, 08:52
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Nästan så jag skäms när jag tänker hur jag lät mig luras, men man är ju inte på sin vakt hela tiden, ibland låter man sig tjusas av musik, stämning eller som i detta fall
Jag vet hur det känns, har också blivit blåst några gånger. Bland annat Rhodos för två år sedan. Vi skulle äta lunch, valde ett ställe i Gamla stan, inte långt från Ipokrates Square. Beställde in två grekiska sallader, två öl och en flaska vatten. Tittade inte på menyn, priserna på sallad och öl brukar ligga på ungefär samma pris överallt. Vi satt ganska länge så vi tog in en öl till att dela på. När vi fick in notan häpnade vi: ölen (Zorba) kostade 5 € styck och vattnet kostade också 5 €!

Då bestämde vi oss att alltid titta i menyn innan vi beställer. Men man glömmer fort. Förra sommaren (också i Rhodos gamla stad) tänkte vi ta en gyros innan vi tog båten till Chalki. Priset stod på en tavla, det var lågt. Vi ville dricka Fanta till men såg inget pris på tavlan, däremot såg vi att en öl kostade 2 € och då kunde ju inte en Fanta vara så dyrt. Så vi beställde varsin Fanta. När notan kom in visade det sig att Fantan kostade 4 € styck!
Svara med citat
  #22  
Gammal 2008-07-30, 09:03
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Då bestämde vi oss att alltid titta i menyn innan vi beställer.
Men vissa tavernor i småbyar _har_ ju inte ens menyer? Kanske man kallt kan räkna med att inte bli lurad där, eller...? På Amorgos stötte vi på flertalet tavernor utan (engelska) menyer (vilket ju gick bra, vi blev oss veterligen aldrig lurade).

Lena*.
Svara med citat
  #23  
Gammal 2008-07-30, 09:04
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Vad man kan utläsa på nätet så är deras Kretaguide från 2005, är det i den rekommendationen finns så har den ju några år på nacken.
// Helén
Jeg tror det må nærme seg 10 år (mer enn 5 i alle fall) siden vi første gang ble advart mot stedet, så dette er ikke noe nytt etter at Aftonbladet var der ...
Svara med citat
  #24  
Gammal 2008-07-30, 09:06
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
I Rethymnon fanns det förr ja den kanske är kvar en taverna med så aggresiva inkastare att folk fick gå på andra sidan vägen när de skulle passera stället.

Eva
Var en gång i Rethymnon över dagen, upplevde det direkt jobbigt att promenera förbi tavernorna längs hamnkanten, så att man gärna tog en omväg! Aldrig varit med om liknande i Grekland.

Lena*.
Svara med citat
  #25  
Gammal 2008-07-30, 09:08
Lena*s avatar
Lena* Lena* är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Lappland
Inlägg: 318
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av JohnS Visa inlägg
Jeg tror det må nærme seg 10 år (mer enn 5 i alle fall) siden vi første gang ble advart mot stedet, så dette er ikke noe nytt etter at Aftonbladet var der ...
Man blir ju riktigt sugen på att faktiskt fråga Aftonbladet hur denna taverna kunde få så bra betyg?? Kanske tavernapersonalen visst det var recensenter i farten och ansträngde sig till max....?

Lena*.
Svara med citat
  #26  
Gammal 2008-07-30, 09:25
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Har ätit på många tavernor på små orter och där brukar det fungera bra utan meny. I Aten höll vi på att bli lurade en gång men jag vägrade betala och lät dottern föra diskussionen på grekiska med servitören som fick en chock när hon kunde språket. Notan var bortom all rimlighet och jag minns inte exakt idag men mer än 10 ggr vad det skulle kosta. Jag hade beställt så de visste inte att det satt en grekisktalande vid bordet. Jag hotade med att ringa polisen och servitörens kinder var röda av skam. In kom en annan servitör med en ny normal nota som vi betalade. På vägen ut passade vi på att varna en del andra för ockerpriserna.

Eva
Svara med citat
  #27  
Gammal 2008-07-30, 10:38
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Lena* Visa inlägg
Men vissa tavernor i småbyar _har_ ju inte ens menyer? Kanske man kallt kan räkna med att inte bli lurad där, eller...?Lena*.
Har aldrig hänt mig, bara i Rhodos stad.
Svara med citat
  #28  
Gammal 2008-07-30, 11:52
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag vet hur det känns, har också blivit blåst några gånger. Bland annat Rhodos för två år sedan.
Tack Janne, kändes genast lite, lite bättre att du som är veteran (och alla ni andra som han blivt lurade!) också har gått på minor.

Jag skulle vilja anmäla dem, men vad har jag för bevis? De slet ju notan från svärfars hand, precis när jag tjatade på honom:"Spara kvittot, för fasiken!" Skall undersöka saken.

Annars får väl fötterna tala, eller hur? Vi undviker stället och varnar andra!
Svara med citat
  #29  
Gammal 2008-07-30, 12:09
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Jag skulle vilja anmäla dem, men vad har jag för bevis? De slet ju notan från svärfars hand, precis när jag tjatade på honom:"Spara kvittot, för fasiken!" Skall undersöka saken.
Jag tvivlar på att kvittot är viktigt i sammanhanget. Om Arne har rätt, vilket jag inte vet, så skulle du möjligen kunna anmäla dem för att inte ha prislistan synligt anslagen.

Däremot tror jag knappast att du kan anmäla dem för att maten var dyr. Ni hade ju ingen överenskommelse om priset från början.
Svara med citat
  #30  
Gammal 2008-07-30, 13:10
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Agioi Apostoloi / Öjebyn
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Måste lägga mig i igen.
De är skyldiga enligt tvingande grekisk lagstiftning (skatte o momslagen för kvitto) och tillståndskraven (lokalt för skylt ute). Det ska lämnas maskinkvitto så kallad Bong på allt som säljs. När det gäller skylten/menyn kan det vara olika. I vissa fall är det tillåtet med griffeltavla som meny. Större restauranger ska tillhandahålla meny med angivna priser. Priserna kan vara handskrivna och det är oftast så. Jag sitter och översätter en del menyer till svenk och engelsk text. Där är alltid prisraden bara ett streck att skriva på annars skulle de få trycka om hela tiden. Exempel.

ΕΛΛΗΝΙΚΑ ENGLISH SVENSKA

Κουβέρ Cover Kuvert

ΣΟΥΠΕΣ SOUPS SOPPA
1. Σουπα λαχανικών ____ 1. Vegetarian ____ 1. Grönsaks
2. Ντοματόσουπα ____ 2. Tomato ____ 2. Tomat
3. Κοτόσουπα ____ 3. Chicken ____ 3. Kyckling
4. Κρεμυδόσουπα ____ 4. Onion ____ 4. Lök


Slutet ska innehålla detta:

9% - 19% VAT ( taxes ) is included.
9% - 19% moms är inkl.

Responsible under the market police regulations:…………………..
Ansvarig under marknads polisens regler: …………………..

skrivstrecken och formattering är minimerade p.g.a platsbrist.

Uffe

Senast redigerad av UlfWiman den 2008-07-30 klockan 13:17.
Svara med citat
  #31  
Gammal 2008-07-30, 13:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Uffe, vill förtydliga att jag inte ifrågasätter, ville bara markera att jag inget visste om just det där.

Min huvudpoäng är att det inte är juridiskt fel med höga priser så länge priset aldrig varit uppe till diskussion. Däremot är det naturligtvis moraliskt helt åt skogen att blåsa sina gäster.
Svara med citat
  #32  
Gammal 2008-07-30, 14:49
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 410
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Nä, du bläckfisk, helt rätt har du inte. Visserligen skiljer sig svensk rätt och rättstradition en del från grekisk. Överprissättning är dock inte tillåtet i något av länderna. Det kallas då, som i det här fallet, ocker och är straffbart i båda länderna. Restaurangen har medvetet undanhållit gästerna prislistan och kvittot, samt utnyttjat de utländska gästernas okunskap. Att i ett avtalförhållande dra egen fördel av en svagare parts underläge är i alla rättssystem jag känner till omoraliskt. Frågan är var gränsen går från omoral till brottsligt förfarande vid ett restaurangbesök som Gitas.
Jag tycker därför Arnes förslag är bra.
Svara med citat
  #33  
Gammal 2008-07-30, 17:28
anne anne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bergen
Inlägg: 76
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Vi var på den restauranten i Chania i 1999.(Kjente meg igjen da jeg såg bildet.)Vi var 9-10stk.som ble lokket/lurat inn.Under bordet vi satt ved,fant jeg en liten dameveske med en mobiltelefon og en nøkkel i.Jeg visste jo fra før at grekerne er så ærlig så jeg leverte den til kelneren som igjen viste innholdet til en annen kelner.Synes de såg litt "lur" ut og tenkte med det samme:tenk om de beholder det selv.Stakkers dame som kanskje ikke får tingene sine igjen.Det var jo muligens en hotelnøkkel?Noe svar på det har jeg selfølgelig aldri fått.Heldigvis hadde vi spist et annet sted,så vi tok bare en drink/brus.Husker ikke hva vi betalte,men de hadde plusset på endel drakmer for musikken!Det nektet vi å betale,vi hadde jo ikke bestillt noe musikk,ikke hørte vi mye fra der vi satt heller.De ble selvføgelig veldig sure,jeg synes det var litt ekkelt,men er glad i ettertid at vi ikke betalte når jeg leser her hva slags folk de er.Mener jeg har lest negative ting om de før også.Dit skal vi aldri igjen,men skal nok gå forbi bare for å gå forbi...
Svara med citat
  #34  
Gammal 2008-07-30, 20:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Jag tycker också att Arnes förslag är bra! Inte minst för att det här uppenbarligen är en krog som lurat gäster i åratal. Jag önskar att det vore lika lätt som du beskriver det att komma åt dem, men uppenbart har inget hänt.

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Att i ett avtalförhållande dra egen fördel av en svagare parts underläge är i alla rättssystem jag känner till omoraliskt.
Moral är en sak för mig, juridik en annan.

I det här fallet borde det finnas två knäckfrågor: a) vad är överprissättning?, b) när ingår en restauranggäst ett avtal?

I en butik ingår jag avtalet först vid kassan. Om streckkoden på varan visar ett högre pris än skylten på hyllan där varan låg - då kan jag inte hävda att jag ska få varan till det lägre priset för det råder ännu inget avtalsförhållande mellan mig och säljaren. Mitt alternativ om jag inte vill betala det högre priset är att inte köpa varan.

Men när ingår jag avtalet på krogen? Jag kan ju inte låta bli att fullfölja köpet för maten har jag redan ätit upp.
Svara med citat
  #35  
Gammal 2008-07-30, 21:19
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Min känsla var/är att vi betalade mer än vad maten och drickat gick på, hur jag än räknar, så kan jag inte komma upp till den summan som vi betalade. Och när jag granskade kvittot efteråt, så kom kyparen och "slet" den åt sig, det kändes väldigt skumt. Kvittot var handskrivet och på grekiska, så det tog sin tid att försöka tyda vad som stod på den.

Jag bara "kände på mig" att nu är du rökt och detta är inte helt OK.

Maten hade vi ju sett pris på, men inte drickat, det var framplockat och öppnat innan vi såg priserna. Så fanns det någon överenskommelse? Egentligen inte, vi bara litade på dem, att det skulle vara ett skäligt pris. Maten gick på ca 55 euro (hiskeligt dyrt för att vara vår middag, 4 pers), men vi betalade 110 euro. För vad - undrar jag än idag. En stor Mythos, en cola och en flaska husets vin som kostade 4 euro i affären... så det måste varit något annat på notan. Musiken? Brödet?

Varför tog jag inte kvittot med mig...?
Svara med citat
  #36  
Gammal 2008-07-30, 21:22
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Aha, ni hade sett priset på maten? Och sen kostade det lika mycket till? Det var det värsta jag har hört
Svara med citat
  #37  
Gammal 2008-07-31, 09:29
Argyris Argyris är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2005
Ort: Skåne
Inlägg: 624
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Hej,

jag kan ta kontakt med min advokat på Kreta och höra med henne vad man kan göra. Hon är en riktig pittbull och kan vara mycket obekväm.

Kan någon bara vara snäll och sumera lite om detta ärende och även skriva adress och namn på stället.

/Nico
Svara med citat
  #38  
Gammal 2008-07-31, 10:12
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av Argyris Visa inlägg
Hej,

jag kan ta kontakt med min advokat på Kreta och höra med henne vad man kan göra. Hon är en riktig pittbull och kan vara mycket obekväm.

Kan någon bara vara snäll och sumera lite om detta ärende och även skriva adress och namn på stället.

/Nico
Adressen är En Plo (Εν Πλω) , Porto 20 Old Limani Chania.
tel 28210 72915.

lars
Kriti sti kardia mou
Svara med citat
  #39  
Gammal 2008-08-01, 14:20
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 266
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Aha, ni hade sett priset på maten? Och sen kostade det lika mycket till? Det var det värsta jag har hört
Kan bara hålla med! Hoppas många läser detta och undviker stället!
Svara med citat
  #40  
Gammal 2008-08-05, 21:11
dionysoss avatar
dionysos dionysos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 36
Standard Sv: Varning för restaurang Enplo i Chania

Vilken tur att vi undvek den restaurangen, käkade på restaurangen Ela mittemot. Annars är The well of the turk en favoritrestaurangen i Chania.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT