Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2008-07-17, 22:15
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 998
Standard Rätt klädsel på taverna ?

Många gånger har vi haft våra små "rutiner" när vi ska ut och äta middag på taverna ("sitta taverna").

Ibland har vi haft förmånen att beskåda ortens turister samt lokala invånare passera vår balkong när vi idkar vila och söker hunger inför vår egen promenad. Kul att skåda folk rent allmänt från vår "upphöjda position" på balkongen.

Men vi har aldrig gjort oss någon brådska att nå vad vi söker, planerad taverna eller improviserad när vi nått byn (har oftast bott strax utanför byn). Vad vi dock lärt oss, och som är viktigt i sammanhanget - det är att vi aldrig, ALDRIG börjar äta före 21.00 numera.

Men det finns ett "aber".....ibland lär man sig saker och ting och även sedvänjor efter många resor. Vi vet att vi sagt till varandra - "men vad folk är uppklädda, det är ju bara tisdag....typ" - det där med att se dem från balkongen.....

Vi tycker klimatet i Grekland manar till lätt klädsel, inte så lätt som den blekfete mannen som går in i badbyxor i supermarketen och handlar, eller till och med de båda blekfeta, mannen och kvinnan som till och med går och intar sin lunch i badbyxor respektive bikini på tavernan !!

HUR SER SERVITÖRERNA/KYPARNA EGENTLIGEN på vår klädsel ??

Vi sitter och tycker till om hur förbipasserande människor (både turister och lokal befolkning) är klädda, själva går vi utan en tanke till tavernorna i shorts, enkla tröjor (t-shirts eller blus för damen, andra kväller har hon sommarklänning ). Om vi istället båda två har långa byxor, byter t-shirts mot skjorta eller pikéskjorta (eller om damen behåller stilen med sommarklänning varje gång) så lyfter vi lite standard från den man går i under dagen. Ibland vet vi att vi har reagerat på att kontakten med servitören/kyparen inte riktigt "har nått ända fram" även om maten har varit superb, stämningen och exteriören på tavernan har varit på topp.

ÄR VI FÖREMÅL FÖR BYTE AV KLÄDSEL - är hela grejen med taverna-sittande något som är viktigare än förut angående den klädsel man väljer ??? Taverna-sittande är ju en totalupplevelse, vi lär oss att sitta längre och längre. Men "ratar" han/hon (servitören/kyparen) oss då vi väljer att inte "klä upp oss" ?

Har jag fel har jag nog lärt mig ett och annat men är det som jag "befarar" så ska jag (och det är mig det är fel på) banne mig ändra mig snabbt i klädval. Det är ju faktum att greker (ofta servitörer/kypare) har ett oerhört bra minne och om jag passerar en taverna iklädd mina shorts och min enkla t-shirt under tidig dagtid och med kamera......så kommer "han" att minnas mig nästa kväll när jag har ungefär samma klädsel (utan kamera)........

Bör jag höja min standard i klädval vid besök för "sitta taverna" ?



Hasse
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT